Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Afgewezen »

rekcor schreef:
Luther schreef: Verder: Kun je ervoor bidden en voor danken?
Technisch gezien is het inderdaad mogelijk. Ik kan er ook voor bidden als ik naar het bordeel zou gaan. Dat maakt dat bezoek nog niet geoorloofd.

De vraag moet zijn: wat zegt de bijbel hierover?
Ik vind het een wat platte reactie, 'technisch gezien etc.'. Ergens voor kunnen bidden of danken is een goede graadmeter van hoe je in je geweten ergens tegenover staat. In het NT is dat een belangrijk gegeven: iets voor je geweten kunnen verantwoorden. De Bijbel is geen naslagwerk, in de zin van: kijk bij de 'a' van achtbaan, mag het of mag het niet?
Ik vind de raad van Luthers vader dan toch logischer.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Democritus »

Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef: Volgens mij begeef je je dan moedwillig in gevaar en gaat alleen om platte lol. Daar geniet God dus niet van: niet naar toe gaan.
Dat zal voor iedereen anders zijn. Als ik zie hoe mijn dochtertje geniet om van een glijbaan af te roetsen, daar geniet ik van. En dan geloof ik dat God ook meegeniet.
Dat ben ik met je eens Jolanda. Zo zie ik dat ook.

@ De Efteling: Mijn vader zei altijd: Zou je willen dat Jezus je daar tegenkwam als Hij wederkwam op de wolken?
Verder: Kun je ervoor bidden en voor danken?
Als het antwoord op beide vragen 'nee' is (en dat is m.i. bij de Efteling het geval) dan niet naar toe gaan.
Maar hoe kijk je dan tegen skiën aan. Ik ski mijn hele leven al en doe het graag ik geniet ervan. Niet alleen van de natuur maar ook van de snelheid en de kick die het meebrengt.

Anderen onder ons houden van bergwandelen of mountain biken in de bergen. Allemaal niet zonder gevaar. Daar gebeuren statisch zelf meer ongelukken dan in de achtbaan.

Oftewel weinig verschil met Efteling..... dus ik denk dat de argumenten die jij nu aandraagt om tegen de Efteling meer persoonlijk liggen dan generaal.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door rekcor »

Afgewezen schreef:
rekcor schreef:
Luther schreef: Verder: Kun je ervoor bidden en voor danken?
Technisch gezien is het inderdaad mogelijk. Ik kan er ook voor bidden als ik naar het bordeel zou gaan. Dat maakt dat bezoek nog niet geoorloofd.

De vraag moet zijn: wat zegt de bijbel hierover?
Ik vind het een wat platte reactie, 'technisch gezien etc.'. Ergens voor kunnen bidden of danken is een goede graadmeter van hoe je in je geweten ergens tegenover staat. In het NT is dat een belangrijk gegeven: iets voor je geweten kunnen verantwoorden. De Bijbel is geen naslagwerk, in de zin van: kijk bij de 'a' van achtbaan, mag het of mag het niet?
Ik vind de raad van Luthers vader dan toch logischer.
Maar goed, ik kan me zomaar voorstellen dat er binnen de Inquisitie ook wel gebeden werd om een zegen over hun werk om de kerk 'zuiver' te houden. Mijn boodschap: je geweten moet geworteld zijn en gevoed worden door bijbelse principes. Zolang Luther die niet geeft, zie ik niet de meerwaarde van de raad van Luther's vader.
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door scape »

Hypotetisch christendom: is een achtbaan Bijbels verantwoord . . . . . . .

Volgens mij zit er iets wezenlijkers in de vraag van Luther:
Luther schreef: hoe moeten we dan omgaan met alle vermaak dat op ons afkomt?
Voor zover ik van Luther begrijp helpt een stapel boeken hem hierin. Mij helpt het om te blijven graven, zoeken, werken. Nog meer suggesties voor onze dagelijks leven?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door memento »

M.i. moeten we eerst een goede, Schriftuurlijke visie hebben op ons leven. M.i. is die Bijbelse visie, dat de mens door God is geschapen om door gewoon te leven Hem te verheerlijken.

Bij sommigen hier merk ik toch een krampachtige houding, alsof "leeg" vermaak niet zou mogen, dat dat het verspillen is van tijd, die beter "goed" besteed kan worden. Bij mij komt dit toch een btje dwangmatig over, als een nieuwe wet.'' Sommige mensen voelen zich schuldig, als ze als ze 's avonds moe zijn van hun werk, geen goed boek meer gaan lezen, maar aan nutteloze ontspanning doen. Daar tegen wil ik waarschuwen. Dan wordt het een nieuwe wet, en uit Paulus geschriften wordt wel duidelijk dat dit niet de bedoeling is.

M.i. moeten we gewoon nuchter zijn, en zoeken naar een balans. Werk, gezin, godsdienst en ontspanning dienen allen in evenwicht te zijn. Zo niet, dan leven we daarmee minder tot eer van God, ook als die balans doorslaat naar "godsdienst".

M.i. is het belangrijkste, dat we in ons dagelijks bezigzijn de eer van God zoeken. En dat niet door "vroom" te gaan lopen doen, maar in het eenvoudige besef dat God ons daartoe geschapen heeft, en in stille verwondering voor al het schone om ons heen, en al het goede dat God geeft. Ik acht dát veel belangrijker dan het lezen van goede boeken (wat ik zelf ook veel doe) of het bezoeken van doordeweekse diensten.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Marnix »

Ik vind zelf het "kun je er voor bidden / danken" en "wat als Jezus terugkomt en jij bent daar" op zich uitstekende graadmeters. Het enige "probleem" wat je houdt is dat je gevoel je soms kan bedriegen. Als je wordt opgevoed met de boodschap van ouders, predikanten etc. dat iets slecht is terwijl het niet slecht is, kan je gevoel toch gaan knagen bij het doen van iets wat de Bijbel helemaal niet afkeurt en wat je zelf misschien ook niet afkeurt... maar ja, hoe kwamen al die mensen er dan toch bij dat het niet goed is? Zelfde geldt voor dingen die niet goed zijn, als het collectief wordt gedoogd, er niet tegen wordt gewaarschuwd of zelfs wordt gedaan alsof het goed is, kan het je geweten toch beinvloeden. Daarom is het wel altijd goed en belangrijk om te blijven zoeken naar wat de Bijbel verder zegt... en dan hou je dat gevoelsaspect altijd nog :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Luther »

Democritus schreef:
Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef: Volgens mij begeef je je dan moedwillig in gevaar en gaat alleen om platte lol. Daar geniet God dus niet van: niet naar toe gaan.
Dat zal voor iedereen anders zijn. Als ik zie hoe mijn dochtertje geniet om van een glijbaan af te roetsen, daar geniet ik van. En dan geloof ik dat God ook meegeniet.
Dat ben ik met je eens Jolanda. Zo zie ik dat ook.

@ De Efteling: Mijn vader zei altijd: Zou je willen dat Jezus je daar tegenkwam als Hij wederkwam op de wolken?
Verder: Kun je ervoor bidden en voor danken?
Als het antwoord op beide vragen 'nee' is (en dat is m.i. bij de Efteling het geval) dan niet naar toe gaan.
Maar hoe kijk je dan tegen skiën aan. Ik ski mijn hele leven al en doe het graag ik geniet ervan. Niet alleen van de natuur maar ook van de snelheid en de kick die het meebrengt.

Anderen onder ons houden van bergwandelen of mountain biken in de bergen. Allemaal niet zonder gevaar. Daar gebeuren statisch zelf meer ongelukken dan in de achtbaan.

Oftewel weinig verschil met Efteling..... dus ik denk dat de argumenten die jij nu aandraagt om tegen de Efteling meer persoonlijk liggen dan generaal.
Dat denk ik deels ook wel. Kijk, bij skieën etc. is er ook nog een aspect van het genieten van de grootheid van Gods schepping. Als ik in de bergen loop, dan wil het nog weleens gebeuren dat ik zachtjes zing: Het ruime hemelrond, vertelt met blijde mond, Gods eer en heerlijkheid. Ik denk niet dat ik die neiging in de Efteling zou hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Gijs83 »

Een achtbaan is toch echt werelds vermaak? Het is in ieder geval met een werelds entourage omgeven. Je kunt wel zomaar van alles goedkeuren. Je mag best verdiepen waarom mensen iets, vaak op grond van de Bijbel, afkeuren.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Bonny »

Gijs83 schreef:Een achtbaan is toch echt werelds vermaak? Het is in ieder geval met een werelds entourage omgeven. Je kunt wel zomaar van alles goedkeuren. Je mag best verdiepen waarom mensen iets, vaak op grond van de Bijbel, afkeuren.
Op grond van welk Bijbelgedeelte wordt een ritje in de achtbaan dan afgekeurd?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Gijs83 »

Bonny schreef:
Gijs83 schreef:Een achtbaan is toch echt werelds vermaak? Het is in ieder geval met een werelds entourage omgeven. Je kunt wel zomaar van alles goedkeuren. Je mag best verdiepen waarom mensen iets, vaak op grond van de Bijbel, afkeuren.
Op grond van welk Bijbelgedeelte wordt een ritje in de achtbaan dan afgekeurd?
Het gaat mij niet om een speciaal Bijbelgedeelte(alhoewel je zou kunnen denken aan: wordt deze wereld niet gelijkvormig, wat ergens staat), maar kunnen wij zo als Christen leven?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Bonny »

Gijs83 schreef:
Bonny schreef:
Gijs83 schreef:Een achtbaan is toch echt werelds vermaak? Het is in ieder geval met een werelds entourage omgeven. Je kunt wel zomaar van alles goedkeuren. Je mag best verdiepen waarom mensen iets, vaak op grond van de Bijbel, afkeuren.
Op grond van welk Bijbelgedeelte wordt een ritje in de achtbaan dan afgekeurd?
Het gaat mij niet om een speciaal Bijbelgedeelte(alhoewel je zou kunnen denken aan: wordt deze wereld niet gelijkvormig, wat ergens staat), maar kunnen wij zo als Christen leven?
Waarom niet? Serieus, ik begrijp de consternatie niet zo
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Marnix »

Gijs. die tekst zegt dus helemaal niets... de wereld maakt ook massaal fietstochten en natuurwandelingen. En dan zeg je ook niet: Dat is dus wereldgelijkvormig, moeten we niet doen.

Luther, ik denk dat wat je noemt ook wel persoonlijk is. Maar natuur en g-krachten / adrenaline, die op zich ook natuurlijk zijn, zijn natuurlijk wel verschillend, hebben een verschillende uitwerking. Het een brengt rust, het ander een kick. Maar is het een daarom goed en het ander niet? Heeft het ook niet te maken met wat je prettig vindt? De een vindt die rust heerlijk en enge achtbanen niet, bij de ander ligt dat weer heel anders. Wel goed om dat onderscheid te maken... wat heeft te maken met persoonlijke voorkeuren?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door sela »

scape schreef:Hypotetisch christendom: is een achtbaan Bijbels verantwoord . . . . . . .

Volgens mij zit er iets wezenlijkers in de vraag van Luther:
Luther schreef: hoe moeten we dan omgaan met alle vermaak dat op ons afkomt?
Voor zover ik van Luther begrijp helpt een stapel boeken hem hierin. Mij helpt het om te blijven graven, zoeken, werken. Nog meer suggesties voor onze dagelijks leven?
over werken gesproken...

ad verbrugge, filosoof, heeft er interessante theorieën over. vroeger, zo zegt hij, was er minder verschil tussen werk en prive. je leven was je werk [hij haalt als voorbeeld de documentaire 'het is een schone dag geweest' [check de canon] aan waarin een boer gefilmd wordt waarbij leven en werk samenvallen. tegenwoordig is de maatschappij meer gericht op vrije tijd. werk is in veel gevallen een voorwaarde om dit mogelijk te maken. de vraag die uit deze theorie zou kunnen volgen is: doen we het werk dat we willen. werk waar ons hart ligt. dat verandert het perspectief op vermaak, volgens mij.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:Gijs. die tekst zegt dus helemaal niets... de wereld maakt ook massaal fietstochten en natuurwandelingen. En dan zeg je ook niet: Dat is dus wereldgelijkvormig, moeten we niet doen.

Luther, ik denk dat wat je noemt ook wel persoonlijk is. Maar natuur en g-krachten / adrenaline, die op zich ook natuurlijk zijn, zijn natuurlijk wel verschillend, hebben een verschillende uitwerking. Het een brengt rust, het ander een kick. Maar is het een daarom goed en het ander niet? Heeft het ook niet te maken met wat je prettig vindt? De een vindt die rust heerlijk en enge achtbanen niet, bij de ander ligt dat weer heel anders. Wel goed om dat onderscheid te maken... wat heeft te maken met persoonlijke voorkeuren?
Nu moet je het niet andersom gaan draaien. De vraag moet zijn is het vermaak wat volgens de Bijbel kan. Fietsen/wandelen is toch heel gewoon/gezond?
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Democritus »

Gijs83 schreef:
Marnix schreef:Gijs. die tekst zegt dus helemaal niets... de wereld maakt ook massaal fietstochten en natuurwandelingen. En dan zeg je ook niet: Dat is dus wereldgelijkvormig, moeten we niet doen.

Luther, ik denk dat wat je noemt ook wel persoonlijk is. Maar natuur en g-krachten / adrenaline, die op zich ook natuurlijk zijn, zijn natuurlijk wel verschillend, hebben een verschillende uitwerking. Het een brengt rust, het ander een kick. Maar is het een daarom goed en het ander niet? Heeft het ook niet te maken met wat je prettig vindt? De een vindt die rust heerlijk en enge achtbanen niet, bij de ander ligt dat weer heel anders. Wel goed om dat onderscheid te maken... wat heeft te maken met persoonlijke voorkeuren?
Nu moet je het niet andersom gaan draaien. De vraag moet zijn is het vermaak wat volgens de Bijbel kan. Fietsen/wandelen is toch heel gewoon/gezond?
Dat is ook zeker de reden dat er vroeger veel mensen (nu overigens nog steeds een enkeling) zijn die weigeren zondags op de fiets naar de kerk te komen. In heel veel dingen zijn we een kind van onze tijd.... laten we dat goed blijven beseffen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Plaats reactie