reformatorische scholen

Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje

En je ziet nu al zelfs dat kinderen van niet refogezinnen naar refoscholen gaan, omdat het op die andere scholen helemaal mis gaat.

tukkertje
????? Jij komt toch uit het bedieningsgebied van de Lodenstein? En laten die tegenwoordig niet Refo's toe? In mijn tijd werd iedereen die tv. thuis had geen Statenvertaling las en iets anders stemde dan SGP niet toegelaten. Hoe is dat nu?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Egbert

En je ziet nu al zelfs dat kinderen van niet refogezinnen naar refoscholen gaan, omdat het op die andere scholen helemaal mis gaat.

tukkertje
????? Jij komt toch uit het bedieningsgebied van de Lodenstein? En laten die tegenwoordig niet Refo's toe? In mijn tijd werd iedereen die tv. thuis had geen Statenvertaling las en iets anders stemde dan SGP niet toegelaten. Hoe is dat nu?
Hoe kan men dat allemaal in vredesnaam controleren er even niet van uitgaande dat er afluisterapparatuur wordt geplaatst?

Een 'breekje' van Breekijzertje
Egbert

Bericht door Egbert »

Beste breek, in 'onze kringen' [OSM'ertjes] kun je nog gewoon vragen stellen die naar eer en geweten worden ingevuld. Wij zittennog niet op het nivo KGB

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Breekijzertje

Beste breek, in 'onze kringen' [OSM'ertjes] kun je nog gewoon vragen stellen die naar eer en geweten worden ingevuld. Wij zittennog niet op het nivo KGB
'OSM-ertjes'?????????
Is dat een aparte smaak binnen de gereformeerden o.i.d.?

Maaruh......je bedoelt met 'invullen' dat je ècht die vragen voorgeschoteld krijgt?
- Stem je sgp?
- Heb je tv?
- Lees je SV?

Dat kun je niet menen toch? You take me in the mailing Egbert!

Kijk, dat je je aan bepaalde schoolregels moet houden kunnen ze van je vragen, misschien wel eisen, maar dít?

Egbert

Bericht door Egbert »

Ja ??

Breekijzertje

Ja ??
Stel: Je bent bereid je aan de schoolregels te houden, maar als je CU stemt, wel tv-bezitter bent en NBG leest krijg je nul op het rekest, oftewel, zoek maar een andere school?

Da's toch absurd Egbertus?

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Wat ben jij toch een akelige zeikerd Breekie.
Heb vier jaar naar de Fruytier gegaan en heb daar met veel plezier mijn lessen gevolgd.
Als ik kijk naar de leerlingen die nu op de Fruytier zitten in RIjssen, dan zie ik dat die echt niet allemaal van de ger. gem. zijn en dat er best kinderen opzitten, waarvan de ouders tv hebben en CU stemmen.

Dus hou aub op met dat gelul over die scholen.
nursje

Bericht door nursje »

Over dit onderwerp kan ik nu eens uit ervaring mee praten. Toen ik nog een lief en braaf meisje was wat naar de middelbare school moest wsa mijn advies mavo havo. Maar in elburg heb je alleen of mavo of havo. Ik heb toen sterk getwijfeld of ik naar Pieterzand zou gaan want daar had je een combi klas van MAVO/HAVO.
Ik zat al op en best redelijk strenge basis school maar was zelf vrij evangelisch. Ik droeg wel broeken (niet altijd want dat gaf te veel aanstoot) en mijn ouders hadden een tv. Ook stemden zij toen nog op de RPF.
Ik moest toen met mijn oduers op gespreke komen op die school en zou op bepaalde voorwaardes toegelaten worden.
Ik zou altijd een rok moeten drgen op school (logisch en geen enkel probleem) en ik zou geen tv meer mogen kijken en het boek en de nbg waren uit den boze.
Ik heb er toen bewust voor gekozen (met mijn ouders) om niet naar die school te gaan omdat ik mij anders veel te veel zou moeten aan passen en mijn leven thuis te verschillend zou zijn als mijn leven op school.
Daarbij komt dat je als evangelische andere denkwijzen hebt die zeker tot irritatie gaan leiden en daardoor aanstoot geven.
Ik heb gekozen om niet dat leven te gaan leiden al gingen een aantal van mijn vriendinnen wel.
Ik denk dat dat een goede keuze is geweest want nu ben ik in "mijn"wereldje gebleven enkon daardoor op jonge keeftijd al belijdenis doen.
WEl heb ik MAVO en daarna HAVO moeten doen maar goed dat zij zo.
Breekijzertje

Wat ben jij toch een akelige zeikerd Breekie.
Heb vier jaar naar de Fruytier gegaan en heb daar met veel plezier mijn lessen gevolgd.
Als ik kijk naar de leerlingen die nu op de Fruytier zitten in RIjssen, dan zie ik dat die echt niet allemaal van de ger. gem. zijn en dat er best kinderen opzitten, waarvan de ouders tv hebben en CU stemmen.

Dus hou aub op met dat gelul over die scholen.
Beste tukkertje,

Misschien kun je je iets anders uitdrukken?

En trouwens, ik was even met Egbert in discussie over punten die hij aandroeg.

Volgens mij begrijp jij überhaupt niet waar deze discussie over gaat.

De topic-titel geeft m.i. duidelijk aan dat het hier gaat over 'reformatorische scholen', maar in jouw ogen ben ik een akelige ******* en moet ik stoppen met dat ***** over die scholen.

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Het gaat hier idd om refo scholen. En jah, ik weet heel goed waar deze discussie over gaat. Wat jij daar verteld is pure onzin. Echt.

tukker
jacob

Bericht door jacob »

breekijzer,

ik waardeer je humor in de meeste gevallen. Toch vind ik je kritiek niet altijd even aardig. Zeker als het om in jouw ogen slechts uiterlijkheden/tradities gaat.

lees eens jeremia 35

1 ¶ Het woord, dat tot Jeremia geschied is van den HEERE, in de dagen van Jojakim, den zoon van Josia, den koning van Juda, zeggende:
2 Ga henen tot der Rechabieten huis, en spreek met hen, en breng hen in des HEEREN huis, in een der kameren, en geef hun wijn te drinken.
3 Toen nam ik Jaazanja, den zoon van Jeremia, den zoon van Habazzinja, mitsgaders zijn broederen, en al zijn zonen, en het ganse huis der Rechabieten;
4 En bracht hen in des HEEREN huis, in de kamer der zonen van Hanan, den zoon van Jigdalia, den man Gods; welke is bij de kamer der oversten, die daar is boven de kamer van Maaseja, den zoon van Sallum, den dorpelbewaarder.
5 En ik zette den kinderen van het huis der Rechabieten koppen vol wijn en bekers voor; en ik zeide tot hen: Drinkt wijn.
6 Maar zij zeiden: Wij zullen geen wijn drinken; want Jonadab, de zoon van Rechab, onze vader, heeft ons geboden, zeggende: Gijlieden zult geen wijn drinken, gij, noch uw kinderen, tot in eeuwigheid.
7 Ook zult gijlieden geen huis bouwen, noch zaad zaaien, noch wijngaard planten, noch hebben; maar gij zult in tenten wonen al uw dagen; opdat gij veel dagen leeft in het land, alwaar gij als vreemdeling verkeert.
8 Zo hebben wij der stemme van Jonadab, den zoon van Rechab, onzen vader, gehoorzaamd in alles, wat hij ons geboden heeft; zodat wij geen wijn drinken al onze dagen, wij, onze vrouwen, onze zonen, en onze dochteren;
9 En dat wij geen huizen bouwen tot onze woning; ook hebben wij geen wijngaard, noch veld, noch zaad;
10 En wij hebben in tenten gewoond; alzo hebben wij gehoord en gedaan naar alles, wat ons onze vader Jonadab geboden heeft.
11 Maar het is geschied, als Nebukadrezar, de koning van Babel, naar dit land optoog, dat wij zeiden: Komt, en laat ons naar Jeruzalem trekken vanwege het heir der Chaldeen, en vanwege het heir der Syriers; alzo zijn wij te Jeruzalem gebleven.
12 ¶ Toen geschiedde des HEEREN woord tot Jeremia, zeggende:
13 Zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israels: Ga henen en zeg tot de mannen van Juda en tot de inwoners van Jeruzalem: Zult gijlieden geen tucht aannemen, dat gij hoort naar Mijn woorden? spreekt de HEERE.
14 De woorden van Jonadab, den zoon van Rechab, die hij zijn kinderen geboden heeft, dat zij geen wijn zouden drinken, zijn bevestigd; want zij hebben geen gedronken tot op dezen dag, maar het gebod huns vaders gehoord; en Ik heb tot ulieden gesproken, vroeg op zijnde en sprekende, maar gij hebt naar Mij niet gehoord.
15 En Ik heb tot u gezonden al Mijn knechten, de profeten, vroeg op zijnde en zendende, om te zeggen: Bekeert u toch, een iegelijk van zijn bozen weg, en maakt uw handelingen goed, en wandelt andere goden niet na, om hen te dienen, zo zult gij in het land blijven, dat Ik u en uw vaderen gegeven heb; maar gij hebt uw oor niet geneigd, en naar Mij niet gehoord.
16 Dewijl dan de kinderen van Jonadab, den zoon van Rechab, het gebod huns vaders, dat hij hun geboden heeft, bevestigd hebben, maar dit volk naar Mij niet hoort;
17 Daarom alzo zegt de HEERE, de God der heirscharen, de God Israels: Ziet, Ik zal over Juda en over alle inwoners van Jeruzalem brengen al het kwaad, dat Ik tegen hen gesproken heb; omdat Ik tot hen gesproken heb, maar zij niet gehoord hebben, en Ik tot hen geroepen heb, maar zij niet hebben geantwoord.
18 Tot het huis nu der Rechabieten zeide Jeremia: Zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israels: Omdat gijlieden het gebod van uw vader Jonadab zijt gehoorzaam geweest, en hebt al zijn geboden bewaard, en gedaan naar alles, wat hij ulieden geboden heeft;
19 Daarom alzo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israels: Er zal Jonadab, den zoon van Rechab, niet worden afgesneden een man, die voor Mijn aangezicht sta, al de dagen.

ook Rom 12 is in dit geval niet verkeerd om te lezen.
Breekijzertje

Het gaat hier idd om refo scholen. En jah, ik weet heel goed waar deze discussie over gaat. Wat jij daar verteld is pure onzin. Echt.

tukker
Lees de posting hieronder van Egbert s.v.p. voor dat je mij beticht van het onzin uitkramen.
Met name de vragen die hem worden gesteld bij schoolaanmelding.

Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door jacob
breekijzer,

ik waardeer je humor in de meeste gevallen. Toch vind ik je kritiek niet altijd even aardig. Zeker als het om in jouw ogen slechts uiterlijkheden/tradities gaat.
Beste Jacob,

Mag ik niet eens meer kritisch zijn?
Jij bent toch ook kritisch (zwak uitgedrukt) als het om bijv. gospelmuziek gaat?

Kislev

Bericht door Kislev »

Heb op de zwaarste reformatorische middelbare school gezeten. Súpertijd gehad daar, beregezellig!! Zat bij een meisje in de klas die superschopperig was tegen de refo-school. Had ook van die vriendinnen om zich heen. Nu zegt ze achteraf dat ze eigenlijk alleen maar goede herinneringen heeft aan die school. Ook geen contact meer daarna gehad met die 'vriendinnen'. Schoppen tegen de regels was volgens haar blijkbaar het enige wat hun bond.

'tZal beslist z'n beperkingen en bekrompenheid hebben die zware refo-scholen, maar ik heb er wat afgelachen zeg.

[Aangepast op 24/9/03 door Kislev]
Egbert

Bericht door Egbert »

Jongens en meisjes rustig, rustig pa komt er weer aan, moest even een boterhammetje verwerken en mijn plicht ook nog vervullen. Ook dat gaat gewoon door.
Ik wist niet dat het zo gevoelig lag maar wat ik heb geschreven dat heb ik geschreven met die kanttekening dat wat betreft de van Lodenstein, in de begin tijd vooral, het toelatingsbeleid erg streng was, ik denk misschien wel het strengst van refoland. Andere scholen hebben vergelijkbare eisen, gaan er in ieder geval wat soepeler mee om. Ik zeg niet dat ik hetdaar mee oneens ben. Wil je een school refo houden ben je wel gedwongen om bepaalde regels te handhaven want vroeg of laat verloopt het toch zonder regels. Pas je de op schrift gestelde regels soepel toe, krijg je vroeg of laat problemen want een instantie als de 'commissie gelijke behandeling' kijkt niet alleen naar de regels maar ook naar de toepassing van de regels wordt daar in eerste instantie de hand meegelicht en later met een probleem strikt toegepast heb je als school dus echt een probleem.

Plaats reactie