Mogen christenen varkensvlees eten?

mogen christenen varkensvlees eten?

ja, varkensvlees is nooit taboe geweest.
14
18%
nee, het is verboden ( lev 11)
9
12%
Ja want de spijswet is door de Heere Jezus vervuld.
45
58%
nooit over nagedacht.
8
10%
anders:
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 78

-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door -DIA- »

Avi schreef:
mayflower schreef:Ik ben sinds een paar weken bewust gestopt met het eten van varkensvlees!
Ik hou het bij kip. Alleen zondags een stukje.
En rundergehakt.
Koop ook wel halalprodukten. Niks mis mee toch?

Niks mis mee hoor, en als ik Avi heette zou ik denk ik ook graag AVIFAUNA-vlees eten...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Sola Scriptura »

tis zo simpel mensen: (gebruik deze ook al mensen fronzen dat ik op zondag wel een een balletje trap.)

rom 14:

1 Aanvaardt de zwakke in het geloof, maar niet om overwegingen te beoordelen. 2 De een gelooft, dat hij alles eten mag, maar de zwakke eet plantaardig voedsel. 3 Wie wèl eet, minachte hem niet, die niet eet, en wie niet eet, oordele hem niet, die wèl eet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie zijt gij, dat gij eens anders knecht oordeelt? Of hij staat of valt, gaat zijn eigen heer aan. Maar hij zal staande blijven, want de Here is bij machte hem vast te doen staan. 5 Deze [immers] stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. 6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God. 7 Want niemand onzer leeft voor zichzelf, en niemand sterft voor zichzelf; 8 want als wij leven, het is voor de Here, en als wij sterven, het is voor de Here. Hetzij wij dan leven, hetzij wij sterven, wij zijn des Heren. 9 Want hiertoe is Christus gestorven en levend geworden, opdat Hij èn over doden èn over levenden heerschappij voeren zou. 10 Gij echter, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat minacht gij uw broeder? Want wij zullen allen gesteld worden voor de rechterstoel Gods.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door albion »

Sola Scriptura schreef:tis zo simpel mensen: (gebruik deze ook al mensen fronzen dat ik op zondag wel een een balletje trap.)
ik noem dit niet simpel. ik noem het een ruim geweten.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door albion »

wij lazen vanochtend Hand. 15:29 en daar kwam ik deze tekst tegen.
Ik denk dat dat de reden is dat ik geen bloedworst mocht eten thuis.

Namelijk, dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien gij uzelven wacht, zo zult gij weldoen. Vaart wel.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Marnix »

Volgens mij had dat te maken met aanstoot geven aan de Joden. Ik vind het commentaar van Matthew Henry op Handelingen 15 en Romeinen 14 erg verhelderend.

Verder moet ik denken aan het visioen dat Paulus had in Joppe. Maar ik weet niet of dit alleen beeldspraak (wat God rein verklaard heeft mag u niet onrein verklaren) ook op het beeld dat gebruikt wordt, van onreine dieren, mag worden toegepast.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door vlinder »

albion schreef:wij lazen vanochtend Hand. 15:29 en daar kwam ik deze tekst tegen.
Ik denk dat dat de reden is dat ik geen bloedworst mocht eten thuis.

Namelijk, dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien gij uzelven wacht, zo zult gij weldoen. Vaart wel.
Maar aten jullie dan wel biestuk of rosbief? Daar zit toch ook bloed in?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Erasmiaan »

vlinder schreef:
albion schreef:wij lazen vanochtend Hand. 15:29 en daar kwam ik deze tekst tegen.
Ik denk dat dat de reden is dat ik geen bloedworst mocht eten thuis.

Namelijk, dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien gij uzelven wacht, zo zult gij weldoen. Vaart wel.
Maar aten jullie dan wel biefstuk of rosbief? Daar zit toch ook bloed in?
Dat is geen bloed maar vocht dat uit het vlees komt.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door albion »

vlinder schreef:
albion schreef:wij lazen vanochtend Hand. 15:29 en daar kwam ik deze tekst tegen.
Ik denk dat dat de reden is dat ik geen bloedworst mocht eten thuis.

Namelijk, dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien gij uzelven wacht, zo zult gij weldoen. Vaart wel.
Maar aten jullie dan wel biestuk of rosbief? Daar zit toch ook bloed in?
om eerlijk te zijn weet ik dat niet meer. Maar biefstuk kun je doorbakken eten. Ik weet ook niet van welk dier bloedworst afkomstig is? Misschien houd het verband met elkaar?
Rosbief op het brood vind ik zelf wel lekker en dat kan ik niet echt vergelijken met bloedworst.
Op het internaat (gezinsverzorging) aten we een keer bloedworst bij rode kool meen ik (dat hoort erbij) en toen heb ik wel even geproefd, maar ik vond het niet lekker.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Marnix »

Bloedworst is van varken, biefstuk / rosbief van rund. Rosbief is altijd nog een beetje rood en daar zit vaak nog wel bloed in, bij Biefstuk ligt het er aan hoe goed je hem doorbakt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Erasmiaan »

Erasmiaan schreef:
vlinder schreef:
albion schreef:wij lazen vanochtend Hand. 15:29 en daar kwam ik deze tekst tegen.
Ik denk dat dat de reden is dat ik geen bloedworst mocht eten thuis.

Namelijk, dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien gij uzelven wacht, zo zult gij weldoen. Vaart wel.
Maar aten jullie dan wel biefstuk of rosbief? Daar zit toch ook bloed in?
Dat is geen bloed maar vocht dat uit het vlees komt.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door vlinder »

Erasmiaan schreef:
Erasmiaan schreef:
vlinder schreef:
albion schreef:wij lazen vanochtend Hand. 15:29 en daar kwam ik deze tekst tegen.
Ik denk dat dat de reden is dat ik geen bloedworst mocht eten thuis.

Namelijk, dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien gij uzelven wacht, zo zult gij weldoen. Vaart wel.
Maar aten jullie dan wel biefstuk of rosbief? Daar zit toch ook bloed in?
Dat is geen bloed maar vocht dat uit het vlees komt.
Bloed is inderdaad lichaamsvocht... ::bye
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Kaw »

Vleesvocht en bloed zijn wel verschillende dingen.
Een biefstuk zonder vleesvocht is niets aan. Het is juist het spel om de vleesvocht er in vast te houden. Wat we tegenwoordig doen is de biefstuk op hoog vuur aan beide kanten dicht te schroeien en een mooi bruin huidje te creëren. Vervolgens stoppen we de biefstuk nog een uur bij 50-60 graden in de oven en op die manier gaart deze door, zonder taai of droog te worden. In de oven zit de biefstuk in een ovenschaal, omhult in folie, zodat hij gaart in zijn eigen vocht en dat het vocht niet verdampt.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Rens »

ja, halloooooooooo, we zijn geen moslims zeg!!!

ga je uit van Lev.11, dan moeten we subiet allemaal vegetariërs worden.......is dát niet spijkers op een dun laag water zoeken? Zo vind je altijd wel wat...............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Tiberius »

memento schreef:In het NT worden ze, ook door Jezus, opnieuw geboden (zie oa ook de boekjes van ds. R. van Kooten hierover). De enige uitzondering is het 4e gebod, deze wordt in het NT niet opnieuw gegeven.
Waarom zou in Mattheus 24 : 20 de sabbat dan genoemd worden?
Doch bidt dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
memento schreef:In het NT worden ze, ook door Jezus, opnieuw geboden (zie oa ook de boekjes van ds. R. van Kooten hierover). De enige uitzondering is het 4e gebod, deze wordt in het NT niet opnieuw gegeven.
Waarom zou in Mattheus 24 : 20 de sabbat dan genoemd worden?
Doch bidt dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat.
Dat in verband met de 'sabbatsreize' (kwartier lopen is niet veel als je op de vlucht bent.)
Plaats reactie