Re: Eerherstel voor Maccovius
Geplaatst: 18 jun 2009, 21:19
Met gevaar dat het niet in het goede topic staat, maar ik las van de week het boekje van prof. Van Genderen over de rechtvaardiging (Gerechtigheid als geschenk), die hier ook op ingaat:
Eerst geeft hij de beschrijving van H.H. Middel weer, uit diens bekeringsgeschiedenis, waar ook een bevindelijke ervaring van de rechtvaardiging in de vierschaar beschreven staat.
Vervolgens waardeert hij het positieve daarvan: de doorleving van de rechtvaardiging is een wonder van genade. Daarbij zijn het aanvaarden van ons oordeel, en de vrijspraak op grond van Christus' offer voluit geestelijke werkelijkheid. Dat zijn voluit reformatorische (en bevindelijke) noties.
Tegelijkertijd wijst hij ook op de schaduwzijde ervan: er word soms gesteld dat sommigen van Gods kinderen nog 'voor de zaak staan', en dus niet gerechtvaardigd zouden zijn omdat ze een vergelijkbare ervaring missen. Opmerkelijk vond ik het volgende citaat:
'Daar komt bij, dat de rechtvaardiging te strak en te schematisch wordt samengetrokken in een geweldige aangrijpende ervaring van zonde en genade. Er is iets in van een verlangen naar een absoluut moment. Maar de gelovige toe-eigening van de gerechtigheid van Christus verloopt in de regel meer geleidelijk. G. Wisse zegt ervan: 'Als men nu maar niet de fout begaat, van te menen, dat zij die dit nu zo niet in een tijdstip doormaken, niet gerechtvaardigd zouden zijn. Alle omhelzen van Christus in den gelove is vrijmakend'. Er moet gewaakt worden tegen een verschuiving van het zwaartepunt van de rechtvaardiging door het geloof naar een rechtvaardiging in de bevinding, waarvoor men zich dan aansluit bij wat wel eens de volkstheologie genoemd wordt'.
Ik denk dat dit aspect van groot belang is. Vooral met het oog op de verschillende discussie die hier over de rechtvaardiging plaats vinden. Het is opmerkelijk dat iemand als Wisse blijkbaar duidelijke uitspraken hierover gedaan heeft.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van dit citaat.
(Opmerkelijk is eveneens dat Middel in zijn boekje ervoor waarschuwt om zich te toetsen aan wat hij heeft meegemaakt. "de Heere blijft vrij in Zijn leidingen, laat zondag 23 van de HC u tot hoofdzaak zijn'. )
Eerst geeft hij de beschrijving van H.H. Middel weer, uit diens bekeringsgeschiedenis, waar ook een bevindelijke ervaring van de rechtvaardiging in de vierschaar beschreven staat.
Vervolgens waardeert hij het positieve daarvan: de doorleving van de rechtvaardiging is een wonder van genade. Daarbij zijn het aanvaarden van ons oordeel, en de vrijspraak op grond van Christus' offer voluit geestelijke werkelijkheid. Dat zijn voluit reformatorische (en bevindelijke) noties.
Tegelijkertijd wijst hij ook op de schaduwzijde ervan: er word soms gesteld dat sommigen van Gods kinderen nog 'voor de zaak staan', en dus niet gerechtvaardigd zouden zijn omdat ze een vergelijkbare ervaring missen. Opmerkelijk vond ik het volgende citaat:
'Daar komt bij, dat de rechtvaardiging te strak en te schematisch wordt samengetrokken in een geweldige aangrijpende ervaring van zonde en genade. Er is iets in van een verlangen naar een absoluut moment. Maar de gelovige toe-eigening van de gerechtigheid van Christus verloopt in de regel meer geleidelijk. G. Wisse zegt ervan: 'Als men nu maar niet de fout begaat, van te menen, dat zij die dit nu zo niet in een tijdstip doormaken, niet gerechtvaardigd zouden zijn. Alle omhelzen van Christus in den gelove is vrijmakend'. Er moet gewaakt worden tegen een verschuiving van het zwaartepunt van de rechtvaardiging door het geloof naar een rechtvaardiging in de bevinding, waarvoor men zich dan aansluit bij wat wel eens de volkstheologie genoemd wordt'.
Ik denk dat dit aspect van groot belang is. Vooral met het oog op de verschillende discussie die hier over de rechtvaardiging plaats vinden. Het is opmerkelijk dat iemand als Wisse blijkbaar duidelijke uitspraken hierover gedaan heeft.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van dit citaat.
(Opmerkelijk is eveneens dat Middel in zijn boekje ervoor waarschuwt om zich te toetsen aan wat hij heeft meegemaakt. "de Heere blijft vrij in Zijn leidingen, laat zondag 23 van de HC u tot hoofdzaak zijn'. )