toenemende schaamteloosheid, ook in reformatorische kring...

Mister
Administrator

Re: toenemende schaamteloosheid, ook in reformatorische kring...

Bericht door Mister »

henriët schreef:
Mister schreef:
henriët schreef:waarom altijd afgeven over duurdere winkels. de bazen ervan doen er alles aan om voor iedereen wat te bieden.
Ja, hetgeen begrijpelijk is vanwege de dan toenemende omzet. Maar laten we eerlijk zijn, de prijzen zijn bizar. Ook voor mensen die goed verdienen. Mijn vrouw moest onderlaatst een rok hebben voor een begrafenis. Dan moet je wat op korte termijn. 145 Euro was de schade. Toen ik me met de prijs ging bemoeien haastte de winkeldame me te vertellen dat deze prijs al een lagere prijs was. Oorspronkelijk was het 189 euro. :oO
Het was weer eens helder waarom we normaal gesproken niet in dergelijke winkels kwamen. Ik koop liever buiten onze kring voor 20% van de prijs iets. Je kunt overigens in het buitenland soms heel goed slagen. Voor een fractie van de prijs. Ik verdenk onze refokledingbazen ook wel eens van kartelvorming ;) Maar ja, die dure winkels moeten ook gefinancierd worden...
het is ook idd ontzettend duur.. 145 euro.. voor een rok.. absoluut..
maar ik denk dat er ook een minder dure rok hing die ze had kunnen kopen..
zeker weten..

trouwens..
bij de hema verkopen ze ook rokken hoor.. die je naar een begrafenis aan kunt
of waar dan ook,
marktplaats of wat dan ook,
mensen kijken in de duurdere winkels naar de duurste dingen, maar vergeten de acties van couponboekjes, de merken die ook in de winkel hangen met relatief lage prijs ( merk fransa bijvoorbeeld)
maar grut waar ben ik mee bezig.. die bazen moeten zich zelf maar verdedigen;)
btw.. ik word ook niet vrolijk van zulke dure prijzen, maar eerlijk is eerlijk.. je betaalt ook voor de ( over t algemeen betere stoffen.. waarvan de inkoopsprijzen hoger liggen dan de stoffen van bijv zeeman oid)
Natuurlijk zijn de stoffen beter. Alleen rechtvaardigt dat niet de veel hogere prijs van meer dan 100 euro per kledingstuk. Natuurlijk kun je je in dergelijke winkels mooi kleden, niets op aan te merken. Maar dat kost absurd veel. En je staat er versteld van hoe het koopgedrag in onze gezindte is. Het mag wat kosten. Niets is te dol.
Josephus

Bericht door Josephus »

henriët schreef:ik word ook niet vrolijk van zulke dure prijzen, maar eerlijk is eerlijk.. je betaalt ook voor de ( over t algemeen betere stoffen.. waarvan de inkoopsprijzen hoger liggen dan de stoffen van bijv zeeman oid)
De kledingbranche hanteert enorme marges. Het zou mij niets verbazen als die rok van Misters vrouw (met een oorspronkelijke verkoopprijs van 189 euro) qua inkoopprijs hooguit 20 euro heeft gekost. Laat je dus niet al te veel wijsmaken over hoge inkoopsprijzen. Je betaalt over het algemeen vele malen meer voor (de exclusiviteit van) het merk c.q. de winkel dan voor de kwaliteit van de stof.

Nog een leuke anekdote: een kennis van mij is inkoper bij een kledingketen. Onlangs was hij in China om kleding in te kopen. Van een en dezelfde partij overhemden ging de ene helft naar een 'normale' keten (waar ze voor zo'n 30 euro in de winkel hangen), de andere helft kreeg een logootje van een bekend merk opgestikt en hangt voor ruim 100 euro in een exclusievere winkel. Tel uit je winst.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Even inside-information van de oprichter van een onder ons zeer bekende winkelketen. Henriët heeft gelijk: de kwaliteit van de stoffen ligt echt wel hoger dan bij wereldse winkels. Daardoor ligt de inkoopprijs hoger. Wat is namelijk het verschil. Een gewone rok bij C&A: Inkoopprijs 4,80 euro; verkoopprijs 49,50. College Style: inkoopprijs: 6.20; verkoopprijs: 99,00.
Dit is de absurditeit die ik bedoel! Mij niet gezien bij deze winkels! Gewoon naar de markt, zelf naaien en laat die 90 euro lekker in je knip zitten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ichtus

Bericht door Ichtus »

Luther schreef:Dit is de absurditeit die ik bedoel! Mij niet gezien bij deze winkels! Gewoon naar de markt, zelf naaien en laat die 90 euro lekker in je knip zitten.
:super Herkenbaar
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Medereiziger

Bericht door Medereiziger »

jvdg schreef:Verklaar je nader.
Ik sta open voor beide standpunten.
Rokken bieden doorgaans meer kijk op bepaalde zaken dan een broek. ;)

Daarnaast is het dragen van rokken meer een traditie, dan dat het op degelijke argumenten / Bijbelteksten gestoeld is.
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Lassie

Bericht door Lassie »

Een stukje geschreven door een kennis van ons.
Sja die rok... daar zijn al diverse woorden aan gewijd hier en daar ;-) Ik geloof dat de Bijbel nooit is bedoeld als meetlat, als lineaal om te zien of iets wel of niet recht is. Maar veel meer als uitnodiging van God om te gebruiken als richtlijn voor ons hele leven en ook als uitgangspunt voor onze persoonlijke relatie met Hem. Het lijkt in onze christelijke wereld soms wel dat daar waar de nadruk op persoonlijke omgang met God naar de achtergrond raakt, dat we juist daar uit een soort van onzekerheid de kerkenraad, de synode, of het bestuur laten beslissen hoe we Gods woorden moeten uitleggen. 1 Bijbeltekst op 1 moment gebruiken voor 1 conclusie en op grond daarvan 1 regel als wét (en als dé wil van God) uitvaardigen, kan dat eigenlijk wel ? De kracht van de Bijbel is juist dat 1 tekst, op 1 dag, 10.000 mensen kan raken ( neem b.v. http://www.dagelijkswoord.nl ) op 10.000 verschillende manieren, en God kan voor elk van die mensen mòrgen en volgende week als ze diezelfde tekst nog eens teruglezen, een andere invalshoek geven. Gods woord heeft oorspronkelijkheid, kracht en dynamiek elke dag opnieuw. Kun je dat ook zeggen van tradities die zijn ontstaan en van regels die wij “op grond van de Bijbel” vaststellen ?

Ik kan me indenken dat als je meisje bent en je moet slecht weer in een rok op de fiets naar school, dat je dat niet fijn vind. Misschien ben je wel “boos” op mensen. Maar andere mensen veranderen dat lukt jou niet. Het enige wat wèl kan is dat je zelf een andere houding zoekt zodat je er mee om kunt gaan. Als je nu toch op de fiets zit praat dan eens hardop met de hemelse Vader. Vertel Hem eens waar je mee zit. Dat hoeft heus niet over geestelijke dingen te zijn. Er is niemand die meer verstand heeft van de dingen die jou bezig houden dan Hij. Vertel eens wat je niet (van Hem) snapt. Hij luistert ! Hij zoekt al zolang naar je. Hij wil ook jouw Vriend zijn. Hij wil jouw Vader zijn. Je mag Hem àlles vertellen. Ook als je boos bent naar Hem toe. Hij weet het en Hij rolt niet om van jouw woorden want Hij zag ze al zitten, maar Hij wil zo graag dat je ze uitpreekt, zodat Hij je kan helpen om het te verwerken en er anders tegenaan te gaan kijken. Of zeg eens iets liefs tegen Hem. Zing eens een lied voor Hem. Dit geldt natuurlijk ook als je in een broek op de fiets zit of als je een jongen bent :P Zoek eens naar momenten dat je samen bent met God. Soms lukt dat beter als je dat b.v. overdag doet op je fiets of lopend in het bos of langs het strand, als dat je dat ’s-avonds doet wanneer je moe bent en naar bed gaat. En als je voor jezelf hoorbare woorden vormt, dan kun je beter op een rij krijgen wat er in je leeft als dat je dat enkel in je gedachten doet, tenminste, dat is mijn ervaring ;-)

Dus het rok-vraagstuk los je niet 1,2,3 op. Probeer mild te zijn in je gedachten over anderen. Of je nu graag een broek aan wilt en niet mag. Of dat je mensen op straat ziet waarvan je niet snapt dat ze een rok aan hebben en geen broek. Of je bent kerkenraadslid of directeur van een school en de zoveelste broek-vraag komt binnen. Ieder mens heeft zijn geschiedenis en zijn plek in een geheel waarin niets God uit de hand loopt. En als je een vraagstuk, wat om enige reden heel gevoelig ligt, niet kunt oplossen, zit er absoluut een uitdaging in. Stop je energie niet in eindeloze discussies waarin standpunten overheersen, maar zoek contact met de hemelse Vader en vraag aan Hem eens (hardop;-) of Hij je inzicht wil geven. En merk je dat je “boos” blìjft op iemand, besluit dan om voor dìe persoon dagelijks te gaan bidden, en vraag of God die mens wil zegenen ;-) Tis een beetje lang verhaal geworden, excuus... :$
henriët

Bericht door henriët »

Luther schreef:Even inside-information van de oprichter van een onder ons zeer bekende winkelketen. Henriët heeft gelijk: de kwaliteit van de stoffen ligt echt wel hoger dan bij wereldse winkels. Daardoor ligt de inkoopprijs hoger. Wat is namelijk het verschil. Een gewone rok bij C&A: Inkoopprijs 4,80 euro; verkoopprijs 49,50. College Style: inkoopprijs: 6.20; verkoopprijs: 99,00.
Dit is de absurditeit die ik bedoel! Mij niet gezien bij deze winkels! Gewoon naar de markt, zelf naaien en laat die 90 euro lekker in je knip zitten.
Het is inderdaad waar dat kleding een x aantal keer over de kop gaat ja.
en idd,
ik zou ook zeggen bij C&A gebeurt dat net zo hard als bij College Style,
en winkelketens als 'tommy'oilily, of noem maar op doen precies hetzelfde,
het is niet zo dat refo zaken erger zijn dan andere zaken, ga maar eens bij biv Purdey kijken, College Style heeft daar wel wat van weg, en ja, daar zijn de rokken ook rond de 139 euro.. maar ook daar zijn wat minder dure rokken.

het is zaken doen.. (uhm.. zegt men..)
maar idd, zoals ook mister zegt.. in de ger gez.. mag t wat kosten..

moet er wel bij zeggen, gisteren liepen we als gezin in de 'koopgoot' en gingen we kleding kopen,
de prijzen zijn dan leuk, maar de muziek.. daar knal je de winkel van uit..
dus ja..
we vroegen ons af..
hoe ga je daar dan mee om..
ga je leuke (verantwoorde) kleding kopen, wat niet zo duur is, en neem je de muziek voor lief? of ga je naar een refo zaak?
ik vind t een lastige discussie.
trouwens, weet je wat gewoon leuk is,
in de uitverkoop shoppen.. met 70 % heb je een supermooie tommy broek voor 15 euro ofzo.. kijk
dat is voor mij pas zaken doen:)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

henriët schreef:trouwens, weet je wat gewoon leuk is,
in de uitverkoop shoppen.. met 70 % heb je een supermooie tommy broek voor 15 euro ofzo.. kijk dat is voor mij pas zaken doen:)
Henriët, jij draagt toch geen tommy-broeken hè? :sweat
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
henriët

Bericht door henriët »

Luther schreef:
in de uitverkoop shoppen.. met 70 % heb je een supermooie tommy broek voor 15 euro ofzo.. kijk dat is voor mij pas zaken doen:)
:haha :haha :haha :haha :haha

ik wist t .. deze reactie zou komen...

zou daar iets mis mee zijn dan??
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

henriët schreef:
Luther schreef:

Nee hoor, niets mis mee. Althans voor mij zou je er niet minder om zijn, maar het zou een beetje in tegenspraak zijn met andere postings van je. :sorc
albion

Bericht door albion »

Dan zullen we het maar over de hoeden niet hebben.....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
freek

Bericht door freek »

albion schreef:Dan zullen we het maar over de hoeden niet hebben.....
Inderdaad, afschaffen die uitzichtbenemende projectielen. En dan hoor ik in Terdege notabene nog een dominee ervoor pleiten om dat apparaat te dragen van huis naar kerk, omdat het niet dragen van een hoed onderweg een teken van schaamte zou zijn :oO :oO
zusterelly

Bericht door zusterelly »

freek schreef:
albion schreef:Dan zullen we het maar over de hoeden niet hebben.....
Inderdaad, afschaffen die uitzichtbenemende projectielen. En dan hoor ik in Terdege notabene nog een dominee ervoor pleiten om dat apparaat te dragen van huis naar kerk, omdat het niet dragen van een hoed onderweg een teken van schaamte zou zijn :oO :oO
Tjonge dat is nog eens toenemende schaamteloosheid in reformatorische kring :hum ;)
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
henriët

Bericht door henriët »

Luther schreef:
henriët schreef:
Luther schreef:

Nee hoor, niets mis mee. Althans voor mij zou je er niet minder om zijn, maar het zou een beetje in tegenspraak zijn met andere postings van je. :sorc
oh..??!!

nu ja, het was een tommy broek voor mn zoontje

let wel: ik draag (nog :langue ) geen broeken, gezien de traditie, en wil geen ergernis wekken... maar ik ben er zeker ook niet tegen, in die zin.. kijk eens naar Roemenië of waar dan ook, vrouwen in broek.. maar alcohol verboden.. dat is daar weer een afgrijselijke 'zonde'....
ik zeg t maar zo, broek als t moet.. (schaatsen, met kou naar t strand, of werken in de kassen (of zorg.. oh nu rakel ik weer wat op natuurlijk...)
en anders een rok (je :slurp )

ik heb gezegd
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Ik ging laatst met een vriendin mee naar een echte 'refo'hoedenwinkel zeg maar, en ik ben me werkelijk helemaal naar geschrokken van wat die dingen kosten!!!!! :nonnon
Zelfs in de uitverkoop wordt nog gerust 100 euro gevraagd voor de meest afschuwelijke apparaten!!
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Gesloten