Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Tiberius
Administrator

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Toen ik nog kerkte waar ze levenslange ambtsdragers hadden –want daar komt het dan toch op neer-, zag ik die mannenbroeders beslist niet als degenen die ik gekozen had. Welnee, die zaten er al vóór ik stemrecht had en ze zouden er hun leven lang blijven zitten, ongeacht mijn voor- of tegenstem als ze weer eens pro forma aftredend doch herkiesbaar waren.
Dan ben je kennelijk niet representatief voor de gemeente. :)

Als de stroming-Hendrikus (zeg maar even voor het gemak) groot genoeg is binnen een gemeente, komt er vanzelf iemand van die stroming in de kerkenraad.
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
Gian schreef:Regering van bovenaf is wezensvreemd aan de christelijke nieuwtestametische Gemeente.
Klopt.
Daarom hanteren wij het presbyteriale i.p.v. episcopale stelsel. Dit presbyteriale stelsel is zoals de Bijbel het voorschrijft, bijvoorbeeld Paulus aan Timotheus.
Ja ja, en daarom treden ouderlingen en diakenen ook verplicht af nadat ze maximaal twee termijnen achter elkaar hebben gediend, bedoel je?
Nee vriend, we weten onderhand wel dat jij de kerkenraad wilt zien als de vertegenwoordigers van de gemeente, en dat zouden ze ook inderdaad moeten zijn. Maar daar hoort dan wél bij dat ze ook volgens de kerkorde na twee termijnen plaats maken voor anderen. Toen ik nog kerkte waar ze levenslange ambtsdragers hadden –want daar komt het dan toch op neer-, zag ik die mannenbroeders beslist niet als degenen die ik gekozen had. Welnee, die zaten er al vóór ik stemrecht had en ze zouden er hun leven lang blijven zitten, ongeacht mijn voor- of tegenstem als ze weer eens pro forma aftredend doch herkiesbaar waren.
Bezie het nou eens van een andere kant.
Er zijn er weinigen (helaas) die een ambt begeren.
Probeer eens blij te zijn dat de zittende ambtsdragers, na weer herkozen te zijn, bereid zijn dit ambt weer op zich te nemen.
Hoezeer het mss. moge strijden tegen de (door mensen) ingestelde kerkorde.

Van de NT-testamentische ambtsdragers lees ik ook niets van een verplicht regulier aftreden, en al zeker niet van de apostelen.
Paulus, om maar iemand te noemen, was tot zijn dood apostel.
hmprff

Bericht door hmprff »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
Gian schreef:Regering van bovenaf is wezensvreemd aan de christelijke nieuwtestametische Gemeente.
Klopt.
Daarom hanteren wij het presbyteriale i.p.v. episcopale stelsel. Dit presbyteriale stelsel is zoals de Bijbel het voorschrijft, bijvoorbeeld Paulus aan Timotheus.
Ja ja, en daarom treden ouderlingen en diakenen ook verplicht af nadat ze maximaal twee termijnen achter elkaar hebben gediend, bedoel je?
Nee vriend, we weten onderhand wel dat jij de kerkenraad wilt zien als de vertegenwoordigers van de gemeente, en dat zouden ze ook inderdaad moeten zijn. Maar daar hoort dan wél bij dat ze ook volgens de kerkorde na twee termijnen plaats maken voor anderen. Toen ik nog kerkte waar ze levenslange ambtsdragers hadden –want daar komt het dan toch op neer-, zag ik die mannenbroeders beslist niet als degenen die ik gekozen had. Welnee, die zaten er al vóór ik stemrecht had en ze zouden er hun leven lang blijven zitten, ongeacht mijn voor- of tegenstem als ze weer eens pro forma aftredend doch herkiesbaar waren.
ik herken het wel in mijn eigen gemeente, dat er mensen zijn die inderdaadal 20 of 30 jaar kerkenraadslid zijn, maar er zijn er ook genoeg die na twee periodes zeggen dat ze tussentijds aftreden. En op een grote gemeente is het alleen maar handig om ook wat ervaren mensen in de kerkenraad te hebben zitten.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gian

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:
Gian schreef:Als de kerkeraad mensen op tweetal stelt, waar ligt de keuze dan in feite?
Bij de kerkenraad. Oftewel: bij hen die de kerkenraad gekozen heeft.
Episcopaal dus. Wat alle kerkeraadsleden zijn ooit door een kerkeraad op tweetal gezet.
Althans, in de gg.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:
Tiberius schreef:
Gian schreef:Als de kerkeraad mensen op tweetal stelt, waar ligt de keuze dan in feite?
Bij de kerkenraad. Oftewel: bij hen die de kerkenraad gekozen heeft.
Episcopaal dus. Wat alle kerkeraadsleden zijn ooit door een kerkeraad op tweetal gezet.
Althans, in de gg.
Nee, episcopaal is van bovenaf opgelegd.
Dus in dat geval zou de Generale Synode zeggen: Jantje, Pietje en Klaasje worden daar benoemd als ouderling en Wimpie en Henkie als diaken.
Terwijl Bijbels is (zie ook bijvoorbeeld Handelingen 1): er worden er 2 voorgesteld en de gemeente mag kiezen wie het wordt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Eh... Ik weet niet of je met het noemen van Handelingen 1 dan klaar bent. Daar gaat het om voorgangers / zendelingen. Als we wat verder gaan kijken komen we bij de aanstelling van de 7 uit. Daar gaat het om ouderlingen / diakenen.

1 Toen het aantal leerlingen toenam, ontstond er op een gegeven moment ontevredenheid bij de Griekstaligen, die de Arameessprekenden verweten dat de weduwen uit hun groep bij de dagelijkse ondersteuning werden achtergesteld. 2 Daarop riepen de twaalf apostelen de voltallige gemeenschap van leerlingen bijeen en zeiden: ‘Het is niet goed dat wij de zorg dragen voor de gemeenschappelijke maaltijden, want daardoor verwaarlozen we de verkondiging van Gods woord. 3 Kies daarom, broeders en zusters, uit uw midden zeven wijze mannen die goed bekendstaan en vervuld zijn van de heilige Geest. Aan hen zullen we deze taak opdragen, 4 terwijl wij ons zullen wijden aan het gebed en aan de verkondiging van het woord van God.’ 5 Alle leerlingen stemden met dit voorstel in. Ze kozen Stefanus, een diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest, en verder ook Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaüs, een proseliet uit Antiochië. 6 Ze lieten deze mannen plaatsnemen voor de apostelen, die een gebed uitspraken en hun daarna de handen oplegden. 7 Het woord van God vond steeds meer gehoor, zodat het aantal leerlingen in Jeruzalem sterk groeide; ook een grote groep priesters aanvaardde het geloof.

Ik lees hier niets over een tweetal. De apostelen die de leiding over de gemeente hadden, doen zelf niets anders dan de gemeente oproepen om mensen te kiezen, de gemeente kiest zeven mensen uit hun midden die ze geschikt achten. Zonder tweetal, loting of zo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Marnix schreef:Eh... Ik weet niet of je met het noemen van Handelingen 1 dan klaar bent. Daar gaat het om voorgangers / zendelingen. Als we wat verder gaan kijken komen we bij de aanstelling van de 7 uit. Daar gaat het om ouderlingen / diakenen.

1 Toen het aantal leerlingen toenam, ontstond er op een gegeven moment ontevredenheid bij de Griekstaligen, die de Arameessprekenden verweten dat de weduwen uit hun groep bij de dagelijkse ondersteuning werden achtergesteld. 2 Daarop riepen de twaalf apostelen de voltallige gemeenschap van leerlingen bijeen en zeiden: ‘Het is niet goed dat wij de zorg dragen voor de gemeenschappelijke maaltijden, want daardoor verwaarlozen we de verkondiging van Gods woord. 3 Kies daarom, broeders en zusters, uit uw midden zeven wijze mannen die goed bekendstaan en vervuld zijn van de heilige Geest. Aan hen zullen we deze taak opdragen, 4 terwijl wij ons zullen wijden aan het gebed en aan de verkondiging van het woord van God.’ 5 Alle leerlingen stemden met dit voorstel in. Ze kozen Stefanus, een diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest, en verder ook Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaüs, een proseliet uit Antiochië. 6 Ze lieten deze mannen plaatsnemen voor de apostelen, die een gebed uitspraken en hun daarna de handen oplegden. 7 Het woord van God vond steeds meer gehoor, zodat het aantal leerlingen in Jeruzalem sterk groeide; ook een grote groep priesters aanvaardde het geloof.

Ik lees hier niets over een tweetal. De apostelen die de leiding over de gemeente hadden, doen zelf niets anders dan de gemeente oproepen om mensen te kiezen, de gemeente kiest zeven mensen uit hun midden die ze geschikt achten. Zonder tweetal, loting of zo.
Maar toen was het anders, zegt men. De gemeente werd gezien als een vergadering van gelovigen, met hier en daar een huichelaar (Ananias en Saffira).
Nu is het een vergadering huichelaars met hier en daar een gelovige.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
Klopt.
Hendrikus, als de ambtsdrager weer herkiesbaar is, wordt hij meestal automatisch toch herkozen door de leden??? Je weet wat/wie je hebt en je weet niet wat/wie je krijgt?
Het zou wel eens prettig zijn om nieuwe kerkleden in de bank te zien zitten, maar dan moeten ze ook om de 2 of 4 jaar vertrekken en voor ieder aftredend kerkeraadslid, moet dan wel een nieuwe in de plaats komen. Het probleem bij ons is, is dat er maar weinige het animo hebben om diaken of ouderling te worden.
Zelfs met de organisten zijn er problemen. Wij hebben door de weeks kerk, maar of ze zijn aan het werk, of ze hebben een vergadering of... de ds. moet zijn eigen organist maar meenemen. Waar zijn we dan mee bezig?? Als je je ergens voor inzet, moeten de mensen toch op je kunnen rekenen?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Maar toen was het anders, zegt men. De gemeente werd gezien als een vergadering van gelovigen, met hier en daar een huichelaar (Ananias en Saffira).
Heb je deze zin op je klembord staan?
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

refo schreef:
Marnix schreef:Eh... Ik weet niet of je met het noemen van Handelingen 1 dan klaar bent. Daar gaat het om voorgangers / zendelingen. Als we wat verder gaan kijken komen we bij de aanstelling van de 7 uit. Daar gaat het om ouderlingen / diakenen.

Maar toen was het anders, zegt men. De gemeente werd gezien als een vergadering van gelovigen, met hier en daar een huichelaar (Ananias en Saffira).
Zelfkennis :quoi
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

refo schreef:Nu is het een vergadering huichelaars met hier en daar een gelovige.
Dat zou helaas wel eens waar kunnen zijn. Er zijn maar weinig mensen die openlijk vruchten dragen van ootmoed, boetvaardigheid, berouw en bekering. Weinig vruchten van vertrouwen, hoop gegrond op Christus verdiensten. Er wordt weinig uitgestraald van de liefde van Christus voor de grootste van de zondaars. Zijn er eigenlijk nog wel zondaren in de kerken?
Quaerite prime regnum Dei
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

speranza schreef:
refo schreef:Nu is het een vergadering huichelaars met hier en daar een gelovige.
Dat zou helaas wel eens waar kunnen zijn. Er zijn maar weinig mensen die openlijk vruchten dragen van ootmoed, boetvaardigheid, berouw en bekering. Weinig vruchten van vertrouwen, hoop gegrond op Christus verdiensten. Er wordt weinig uitgestraald van de liefde van Christus voor de grootste van de zondaars. Zijn er eigenlijk nog wel zondaren in de kerken?
Tja die vele weinigen zal toch worden een schare die niemand tellen kan.
Waarom? omdat de HEERE nooit zal laten varen het werk Zijner handen.
En omdat Hij de zelfde is en blijft tot in eeuwigheid
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dit gebeurt nog wel bij nieuwe gemeenten; die net geïnstitutioneerd zijn dus.
Merk wel op, dat ze aan de apostelen voorgesteld worden.

Verder lees je, dat Titus ouderlingen aan moest stellen. Waarschijnlijk dus op dezelfde manier met handopsteken, zoals de kanttekenaren melden bij Handelingen 14 : 23
artistiek

Bericht door artistiek »

Oude-Waarheid schreef:
speranza schreef:
Tja die vele weinigen zal toch worden een schare die niemand tellen kan.
Waarom? omdat de HEERE nooit zal laten varen het werk Zijner handen.
En omdat Hij de zelfde is en blijft tot in eeuwigheid
Volgens mij wordt er met de 'schare die niemand tellen kan' niet alleen bedoeld het grote aantal maar wij zullen nooit weten WIE er allemaal zalig zullen worden, daarom kunnen wij ze ook niet tellen.
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

artistiek schreef:mij wordt er met de 'schare die niemand tellen kan' niet bedoeld het grote aantal maar wij zullen nooit weten WIE er allemaal zalig zullen worden, daarom kunnen wij ze niet tellen.
Volgens de meeste uitleggers gaat het om een ontelbaar aantal.
Gelijk de voorgaande tekening der honderd vier en veertig duizend is geschied op aarde, ten tijde van den antichrist, toen de Kerk van Christus nog onder Hem schuilde en vervolgd werd, alzo is dit ontelbaar getal uit alle volken in den hemel gezien, voor den troon Gods, waar zij uit alle gewesten en tijden zijn vergaderd. Anderen nemen dit ontelbaar getal voor degenen, die na het begin van den val van den antichrist in de openbare gemeenten door alle landen zijn vergaderd, en nog dagelijks vergaderd worden. Want deze tekening, pleegt in de verdrukte en schuilende, niet in de openbare en vrije Kerken te geschieden, gelijk de plaats Ezech. 9:4 ook medebrengt. Zie ook Openb. 14:1.
De Heere staat zelf in voor het getal van Zijn onderdanen. En tegelijkertijd wordt een ieder geroepen onderdaan te worden van Deze Grote Koning. Buig dan voor Hem in 't stof en verheft met lof; Het Heilig Opperwezen, wilt Hem eeuwig vrezen!
Quaerite prime regnum Dei
Plaats reactie