Seksualiteit - waar ligt de grens?

henriët

Re: Seksualiteit - waar ligt de grens?

Bericht door henriët »

btw macx, we hebben een voorsteltopic.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
MaCx

Bericht door MaCx »

henriët schreef:btw macx, we hebben een voorsteltopic.

leg uit!
henriët

Bericht door henriët »

MaCx schreef:
henriët schreef:btw macx, we hebben een voorsteltopic.

leg uit!
omdat je het zo aardig vraagt... :bobo

klik op de 'zoeken'functie bovenaanrechts
dan zoek je op ff voorstellen en je ziet het topic.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
MaCx

Bericht door MaCx »

321 zoekresultaten.
ik wil me bij deze graag voorstellen, maar ik ga niet al deze zoekresultaten door spitten naar het goede topic.

sorrie.
omdat ik het zo aardig vraag wil je vast wel een link hier plaatsen? :D
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Nadat ik een tijd jullie reacties heb gelezen, wil ik toch nog wat toevoegen. Dus even weer on-topic!!!
Laten we onze kop niet in het zand steken! Juist onder christen-jongeren is het ook bijna normaal dat je seks hebt als je verkering hebt. Ik ben behoudend opgevoed en mijn zusjes ook! Thuis zijn we groot gekomen met een open houding: juist over seks. Dat was dus geen probleem. Wij wisten alles ruim van tevoren.
Toch hebben mijn beide zussen regelmatig seks/gemeenschap in hun verkeringstijd gehad, beide relaties zijn binnen een jaar uit gegaan. Hoe kan dit???
- Elke dag wordt je geconfronteerd met seks!! Het is normaal dat het buiten het huwelijk ook gebeurd. Dat er overal plaatjes en filmpjes te zien zijn. Dat wekt ook lust op! Zeker als je puber bent. Hierdoor ligt er veel druk bij jongeren: je moet het een keer proberen en ach zo erg is het toch niet!!??? Het is voor een serieuze christen heel moeilijk om in deze cultuur een standpunt in te nemen als: Geen gemeenschap voor het huwelijk! Ook onder christen-jongeren. Ook op refo-scholen! De secularisatie komt in hoog tempo onze gezinnen binnen door alles wat ze horen, zien en bespreken met elkaar.
- Er wordt niet meer geleefd naar Gods geboden. God heeft heel duidelijk aangegeven dat de gemeenschap binnen het huwelijk hoort: Een man zal zijn ouders verlaten en zijn VROUW aanhangen en zij zullen tot één vlees zijn. Die volgorde: eerst volwassen en zelfstandig zijn, daarna een vrouw aanhangen (en weet jij al vroeg in de verkeringstijd of je meisje werkelijk jouw vrouw wordt???) Blijf reëel: pas wanneer je de ring draagt, dan pas weet je zeker dat je van elkaar BENT! Je kan wel van de ander willen WORDEN in je verkeringstijd, maar dan BEN je nog niet van elkaar! Je hebt die trouwbelofte nog niet gedaan! En God vraagt een OFFICIELE belofte….Daarom wordt er altijd voor de wet getrouwd, je kunt dan officieel niet meer van elkaar af tot de dood je scheidt (zie huwelijksfomulier!) Natuurlijk beloof je elkaar al trouw als je nog niet getrouwd bent, dat kan als je net verkering hebt en al zeker van elkaar bent! Maar dan ben je nog niet getrouwd. Wie zegt dat het niet uitgaat? Er kan zoveel gebeuren in je verkeringstijd! Ik weet het uit eigen ervaring. Als je dan samen gemeenschap hebt gehad, al is het maar 1 keer, dan zal je nooit meer een eerste keer hebben met je daadwerkelijke vrouw! En wat is er mooier dan dat samen te delen met degene met wie jij je leven gaat delen en ook zeker weet dat je het met haar zult delen!
- Seks houdt niet automatisch een kind in: vroeger was dat wel zo! Seks betekende angst voor de schande! Daarom lieten ze het vaak wel. De komst van de anti-conceptie is voor getrouwde stellen die hier voor Gods aangezicht verantwoordelijk mee omgaan, een zegen naar mijn inziens! Maar anti-conceptie voor de jeugd is het verlagen van de hoge drempel. Geen gevolgen meer! En God heeft dit mooie gevolg toch zeker gegeven voor getrouwde stellen. Niemand is het toch met mij eens dat wij kinderen samen mogen krijgen voor het huwelijk?? Waarom discussiëren we dan wel over het feit of de geslachtsgemeenschap voor het huwelijk kan plaatsvinden! Ja.. zonder anti-conceptie (inclusief periodieke onthouding) kunnen we vrijen zonder gevolgen, maar heeft God dat dan zo geschapen??? Nee, God gaf ons dit mooie wonder. En een kind moet een vader en moeder hebben, die veilige basis, een thuis, een financiele veiligheid! Daarom trouwen stellen die toch zwanger raken voor het huwelijk eerder! Daarom is gemeenschap voor het huwelijk voor mij al helemaal geen discussie!!
- Vroeger trouwden ze veel eerder. Tegenwoordig wordt er gestudeerd, daarna moet er nog geld verdiend worden. Allemaal heel goed natuurlijk, maar als je jong verkering krijgt moet je nog soms wel 6 jaar wachten voordat je kunt gaan trouwen. In die tijd kun je geestelijk naar elkaar toegroeien natuurlijk, maar het is moeilijk om in 6 jaar heel langzaam het lichamelijk op te bouwen. Maar ik geloof zeker in grenzen! Als je als stel voor God wil leven, kun je hierin ook dingen afspreken! Grenzen moet je biddend maken! En dat wordt eigenlijk NIET gedaan, op een enkel stel na. Ik zeg niet wat DE grens is…. Maar je moet het zelf in gebed brengen! En er niet te gemakkelijk over denken! En laten we elkaar leren op tijd een grens te stellen, zodat we niet in een onweerstaanbare verleiding komen. En dat is voor elk stel anders. En het is normaal om gevoelens van lust te ervaren, die kunnen al bij knuffelen opkomen. Daar mag ook een stel in verkeringstijd van genieten. Volgens Paulus is het beter te trouwen dan te branden: en branden betekent dat je lust niet geblust wordt. Dus dat er geen bevrediging voor het huwelijk kan zijn! Daarom mag je je ook echt afvragen of elkaar bevredigen, zonder de daad, ook wel bijbels is. En we mogen toch aannemen dat Paulus woorden geïnspireerd zijn. Dus als de drang naar bevrediging onhoudbaar wordt, door de grens op te zoeken (elkaars genitaliën langdurig stimuleren dat het dichtbij een hoogtepunt komt, naakt tegen elkaar liggen wat het stel bijna zover brengt om toch gemeenschap te hebben)… dan ben je als stel te ver gegaan, ook al heb je nog niet daadwerkelijk gemeenschap. Want vaak kun je dan niet meer terug: er komt toch gemeenschap of het mondt uit in elkaar bevredigen, oraal of met de hand. Dan heb je de daad toch al beleefd met elkaar? Dan maakt het voor mij niet meer uit of je nou wel/niet gemeenschap hebt gehad… het hoogtepunt heb je samen al gehad. Je geeft elkaar dat heerlijke gevoel, meer is er toch niet? Penetratie is voor mij niet definitief seks! Seks is veel meer dan dat! Penetratie KAN een onderdeel zijn, maar het toewerken naar een hoogtepunt is voor mij de gemeenschap. (Zouden dan alle stellen waarvan de vrouw vaginistisch is GEEN seks hebben?). Daarom is het voor een stel belangrijk: ontdekken mag, elkaar opwinden ook, maar ga niet toewerken naar bevrediging, bewaar dat voor het huwelijk. Penetratie is voor een (jonge man) juist de stimulatie die hem doet klaarkomen… doe dat daarom niet.
- Er is geen geduld meer: we leven in een ‘Het moet nu!-cultuur’. Sparen voor iets moois: we lenen wel. Wachten met gemeenschap: we gebruiken wel een condoom. Dit speelt ook onder christen-jeugd. Experimenteren in de struiken achter school, is voor mij geen onbekend verhaal. In mijn ogen is dit een teken aan de wand: Hij komt, Hij komt!
- Het enige wat wij kunnen doen is onze jeugd ernstig opvoeden. De noodzaak van onthouding biddend bijbrengen. Open zijn over seks en seksuele handelingen zijn broodnodig. Het is niet voldoende om te zeggen: “De penis gaat in de vagina, er komt zaad is de eileider… bla bla.” Juist over je gevoelens van lust en opwinding moet gepraat worden. Hoe ga je daar mee om! Want er zijn veel jongeren die daar NIET mee om kunnen gaan! Ze gaan er helemaal in op en willen elke keer meer. Ze willen en weten geen grens. Niet dat er niets mag, maar laten we ze voor gaan in een biddend leven, laten we de kinderen leren bidden in elke stap in hun leven. Ook in verkering. Daar mag je best met je puber op een passend momentje eens over praten. Hoe ver ga je? Wil je jezelf al helemaal geven? Wat zegt God erover in Zijn Woord? Maar laten we onze zonden daarin ook belijden. En laten het niet groter maken dan het is: Er is geen gebod belangrijker dan het andere… over roddelen doen we over het algemeen veel gemakkelijker…. En is het gebod over liegen dan minder zwaar? NEE! Dat betekent niet dat we ook het gebod over echtbreken met handen en voeten mogen treden, maar laten we vergevingsgezind zijn als er berouw is, bij welk gebod dan ook!
helma

Bericht door helma »

Het is inderdaad een grote zorg onder de jongelui.
Een dezer dagen werd ik met deze dingen geconfronteerd
En ik hoorde van een onderzoek in een grote, behoudende, gemeente waar na onderzoek bleek dat zo'n 80 % van de jongelui voor het huwelijk al gemeenschap heeft.

Als ik zie en hoor hoe men (al op jonge leeftijd) met elkaar omgaat dan slaat de schrik mij om het hart.
En de gevolgen zijn zo groot, dat moeten we niet onderschatten. Een losse sexuele moraal trekt diepe sporen ook als ze eenmaal wel tot een huwelijk zijn gekomen.

Rein en heilig leven...
Waarmede zal de jongeling zijn/haar pad zuiver houden? Als hij het houdt naar Zijn Woord.

Maar hóe stuur je ze als ouders in dit opzicht? Ik voel me soms zo machteloos als ik zie in welke rare tijd ze moeten opgroeien. Ook het hart van mijn kinderen is geneigd tot alle kwaad.
henriët

Bericht door henriët »

helma schreef:Het is inderdaad een grote zorg onder de jongelui.
En ik hoorde van een onderzoek in een grote, behoudende, gemeente waar na onderzoek bleek dat zo'n 80 % van de jongelui voor het huwelijk al gemeenschap heeft.

Als ik zie en hoor hoe men (al op jonge leeftijd) met elkaar omgaat dan slaat de schrik mij om het hart.
En de gevolgen zijn zo groot, dat moeten we niet onderschatten. Een losse sexuele moraal trekt diepe sporen ook als ze eenmaal wel tot een huwelijk zijn gekomen.

Rein en heilig leven...
Waarmede zal de jongeling zijn/haar pad zuiver houden? Als hij het houdt naar Zijn Woord.

Maar hóe stuur je ze als ouders in dit opzicht? Ik voel me soms zo machteloos als ik zie in welke rare tijd ze moeten opgroeien. Ook het hart van mijn kinderen is geneigd tot alle kwaad.
Ook al zijn onze kinderen nog klein, ik voel ook de machteloosheid als ik zie in welke tijd mijn kinderen opgroeien, zeker gezien de vrije seksuele moraal.
Desondanks, laten we niet in moedeloosheid eindigen, maar elkaar ook aansporen om ook voor deze zaken de Heere aan te roepen! ps 55: '' Werp Uw zorg op de Heere..."
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Rein en heilig leven...

Ik weet niet precies hoe en waar dit onderzoek is uitgevoerd. Wij hebben een dergelijk onderzoek op onze VO-school gedaan, professioneel laten uitvoeren. De uitkomst daarvan was dat gemeenschap in de onderbouw verwaarloosbaar was. In de bovenbouw lag het 10.8%. Dat is nog steeds erg, maar wel van een andere orde dan 80%.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Luther schreef:

Rein en heilig leven...

Ik weet niet precies hoe en waar dit onderzoek is uitgevoerd. Wij hebben een dergelijk onderzoek op onze VO-school gedaan, professioneel laten uitvoeren. De uitkomst daarvan was dat gemeenschap in de onderbouw verwaarloosbaar was. In de bovenbouw lag het 10.8%. Dat is nog steeds erg, maar wel van een andere orde dan 80%.
Volgens mij ben je nu appels met peren aan het vergelijken. Niet iedereen op een VO-school heeft al verkering, terwijl de 80% als ik het goed lees komt van jongelui die gaan trouwen: van de 100% die gaat trouwen, heeft 80% gemeenschap gehad.
Ik vind het ook heel hoog, maar laten we niet als reflex in de ontkenning schieten. Stel dat het in werkelijkheid 40% zou zijn, dan nog is het een serieus onderwerp.
En als het nu 40% zou zijn, wat zal het dan over X jaar zijn? Niet beter waarschijnlijk. Menselijkerwijs gesproken!
refo

Bericht door refo »

eilander schreef:
Luther schreef:

Rein en heilig leven...

Volgens mij ben je nu appels met peren aan het vergelijken. Niet iedereen op een VO-school heeft al verkering, terwijl de 80% als ik het goed lees komt van jongelui die gaan trouwen: van de 100% die gaat trouwen, heeft 80% gemeenschap gehad.
Ik vind het ook heel hoog, maar laten we niet als reflex in de ontkenning schieten. Stel dat het in werkelijkheid 40% zou zijn, dan nog is het een serieus onderwerp.
En als het nu 40% zou zijn, wat zal het dan over X jaar zijn? Niet beter waarschijnlijk. Menselijkerwijs gesproken!
Als het nu 40% of 80% is dan is het waarschijnlijk al eeuwen 40% of 80%. Voorheen trouwden er nogal eens twee mensenkinderen op doktersadvies. Nu zijn de gevolgen wat beter te voorkomen.

Overigens juich ik het niet toe, maar toch: zolang de bijbelse regel 1 man en 1 vrouw (en dat een leven lang) niet wordt overtreden is er niet heel veel aan de hand.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Het lastige is dus, ik heb het al wel vaker gezegd, dat niet alleen normen en waarden zijn veranderd... maar ook zaken als wanneer men gaat trouwen enzo. Vroeger trouwde men heel jong, het werd voor je betaald, je hoefde je geen zorgen te maken om onderdak. Nu trouwt men laat, terwijl men lichamelijk en geestelijk wel klaar is voor de seksualiteit. Volgens mij zorgt dat voor een groot deel voor het probleem. Trouw je op je 16e, dan is wachten met seks tot het huwelijk niet zo moeilijk. Krijg je op je 20e een relatie en ga je pas op je 25e trouwen, dan is het heel moeilijk om de seksuele aantrekkingskracht te weerstaan. En het is denk ik ook niet zoals het bedoeld is.

Dat, een probleem dat we met z'n allen (cultuur) zelf gecreëerd hebben maakt het erg lastig, zorgt dat ondanks dat mensen genoeg wordt voorgehouden dat het niet mag, het toch doen. Dit is geen pleidooi om het maar te gedogen of goed te keuren, maar wel om aan te geven waar het probleem zit. En dat het te makkelijk zou zijn om al die stellen die het wel doen af te serveren als ongelovigen, die Gods geboden gewoon niet serieus willen nemen. Ook als je dat wel doet is het een enorme strijd, waarbij gelovigen, vleselijk zwak als ze zijn, niet altijd staande in blijven. En dan is het wel goed om te bedenken hoe we er mee omgaan. Veroordelend? Ontzettend stom, je weet toch dat het niet mag, waarom doe je het dan toch? Dat is dan wel erg gemakkelijk voor iets wat ontzettend moeilijk is. Ik denk dat als we jongeren willen helpen, we eerst ook in moeten zien hoe moeilijk het is. En niet doen alsof het helemaal geen strijd hoeft te kosten.... als je wil kan het makkelijk... je moet het gewoon niet doen, simpel. Punt. Daar is niemand mee geholpen.

En verder, laten we maar vasthouden aan Gods rijke genade door Jezus Christus die er is voor zondaren. Ik vind het slot van Hebreeen 4 heel mooi en troostvol:

14 Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. 15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Als het nu 40% of 80% is dan is het waarschijnlijk al eeuwen 40% of 80%. Voorheen trouwden er nogal eens twee mensenkinderen op doktersadvies. Nu zijn de gevolgen wat beter te voorkomen.

Overigens juich ik het niet toe, maar toch: zolang de bijbelse regel 1 man en 1 vrouw (en dat een leven lang) niet wordt overtreden is er niet heel veel aan de hand.
Betekent dit in jouw ogen dat gemeenschap voor het huwelijk niet echt heel zondig is als men maar met elkaar trouwt en alleen van elkaar geweest zijn?
Dit is onder veel jongeren algemeen gedachtengoed. als je elkaar al in de verkeringstijd trouw beloofd, ben je in Gods ogen van elkaar en mag je ook gemeenschap hebben! maar is dat ook volgens het woord van deze God? In de bijbel werd eerst getrouwd (jakob) en dan pas mochten bij elkaar in de tent. Dat het niet normaal is om gemeenschap te hebben voor je huwelijk is af te leiden uit het feit dat het grote gevolg (zwangerschap) liever niet door de jongeren gedragen wil worden. Menig stel gebruikt condooms om niet zwanger te raken! En waarom willen ze dat niet? Ze hebben geen geld om al te trouwen, ze hebben nog maar kort verkering, ze moeten nog studeren.... maar toch kunnen ze niet wachten, omdat ze branden.
En wat als de verkering, ondanks alle trouwbeloftes toch na een paar jaar uit gaat en er wel gemeenschap is geweest??? Tja... ze hadden gedacht bij elkaar te blijven, maar helaas.... dan is het in alle opzichten alleen al verstandiger te wachten??? daarom heeft God gemeenschap voor in het huwelijk gegeven. En inderdaad betekende in de bijbel gemeenschap ook de trouwbelofte, maar dat was wel voordat abraham uit ur werd geroepen, daarna werd er officieel getrouwd.... daarvoor gingen ze bij elkaar in de tent en na de gemeenschap was het stel officieel van elkaar en woonde ook bij elkaar in de tent. Maar in deze tijd wordt deze belofte niet zo strak genomen. Na gemeenschap woont met niet bij elkaar, na gemeenschap wordt de verkering 'rustig' uitgemaakt, en dat er gemeenschap is geweest wordt niet meegenomen in dit besluit. Als gemeenschap dan officieel 'gehuwd in Gods ogen' betekent, dan zijn er al heel veel jongeren gescheiden zonder het zelf door te hebben.

Ben je er dan niet op tegen dat er voor het huwelijk gemeenschap is?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Ik ben er wel op tegen dat er seks voor het huwelijk is.
Het punt is dat het huwelijk niet buiten God omgaat. En God regeert hier op aarde door middel van de kerk. Ik denk dat er weinig christenen zijn die het trouwen in de kerk niet zien als trouwen voor God. Als er dan seks is voor dat men voor God getrouwd is dan denk ik dat de meeste mensen wel moeten erkennen dat ze buiten de Heere om gehandeld hebben. We mogen niet buiten God om handelen, en al helemaal niet in dit soort zaken.
Maar toch blijft aan de andere kant dan wel het één man, één vrouw staan. Dus hoewel de echt niet op een goede wijze is gesloten hoeven we het misschien geen echtbreuk te noemen, maar hier ben ik niet zeker van.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
jvdg

Bericht door jvdg »

Fjodor schreef:Ik ben er wel op tegen dat er seks voor het huwelijk is.
Het punt is dat het huwelijk niet buiten God omgaat. En God regeert hier op aarde door middel van de kerk. Ik denk dat er weinig christenen zijn die het trouwen in de kerk niet zien als trouwen voor God. Als er dan seks is voor dat men voor God getrouwd is dan denk ik dat de meeste mensen wel moeten erkennen dat ze buiten de Heere om gehandeld hebben. We mogen niet buiten God om handelen, en al helemaal niet in dit soort zaken.
Tot hiertoe ben ik ik het van harte met je eens.
En we mogen weten, dat als de Heere ons niet bewaart, het heel veel moeite kan kosten om niet te ver te gaan, Hij, in afhankelijkheid van Hem, ons hiervoor zal bewaren.
Tegelijkertijd wil ik zeggen, dat als de Heere ons niet bewaard voor het "vooruitgrijpen" wij die mensen niet mogen veroordelen.
Integendeel.
Oordelen wijzelf, dan kennen wij onszelf niet.

Jammer dat in sommige kerken dit vooruitgrijpen zien als een zonde die ten aanhore van de gehele gemeente dient te worden beleden.
Het schuld belijden opzich verwerp ik niet, maar laat dat in alle ingetogenheid plaatsvinden, maar ook door hen die vooruitgegrepen hebben en "geluk" hebben gehad.
Evenzeer als het schuldbelijden betreft tegen alle geboden Gods.

Als het goed is staat dan de ganse gemeente voor de kansel om al hun zonden te belijden.

Ik wil geen karikatuur schetsen, maar is niet elke zonde dermate censurabel dat wij allen in het openbaar schuld moeten belijden?

En zeker op het gebied van sexualiteit: Wie van ulieden zonder zonde zijt, neme de eerste steen op en werpe die op de zondaar (vrij vertaald).

En de boodschap was: Ga heen, uw zonden zij u vergeven.
Marnix

Bericht door Marnix »

Fjodor schreef:Ik ben er wel op tegen dat er seks voor het huwelijk is.
Maar toch blijft aan de andere kant dan wel het één man, één vrouw staan. Dus hoewel de echt niet op een goede wijze is gesloten hoeven we het misschien geen echtbreuk te noemen, maar hier ben ik niet zeker van.
Ik kijk daar ook iets anders tegenaan. Trouwen in de kerk is volgens mij niet "trouwen voor God". Alsof je 2 keer trouwt, 1x voor de overheid en 1x voor God. Je trouwt 1 keer... de hele dag. Als ik voor de overheid ben getrouwd, ben ik voor God ook getrouwd. Dat gebeurt niet pas enkele uren later in de kerkdienst. In de kerkdienst vragen we Gods zegen voor ons huwelijk en beloven we naast de trouw die we elkaar al hebben beloofd, ook trouw aan God en om elkaar ook in een christelijke levenswijze voor te gaan, te ondersteunen en te dienen. Maar daarmee snap ik dus ook niet dat mensen het "getrouwd zijn voor God" en "getrouwd zijn voor de overheid" op zo'n manier als jij beschrijft, onderscheiden door te stellen: Voor de overheid zijn we nog niet getrouwd, maar voor God wel. Het geeft overigens wel de problematiek van deze tijd, die ik eerder beschreef, aan. Men wil best trouwen maar het is nog niet praktisch, financieel lastig haalbaar en daarom trouwt men nog niet, maar gaat al wel als getrouwden leven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie