-DIA- schreef: Ik heb een vraag aan allen de naar verandering staan:
Waarom vind je het nodig het oude beproefde aan de kant te schuiven?
Is het oude niet goed gebleken?
A. 'Een visie van enkelen binnen de breedte van het bevindelijk-gereformeerde christendom'. Dit spreek ik met klem tegen! Dit is zelfs een leugen. Soms komt de satan meer geraffineerd, maar jij durft het keihard te zeggen.memento schreef: 1. Wat jij "het oude beproefde" noemt, was slechts een visie van enkelen binnen de breedte van het bevindelijk-gereformeerde christendom van die dagen, niet de meerderheid. De rechtzinnige christenheid was breder dan de gezelschappen, en ook binnen de gezelschappen werd verschillend over dit soort zaken gedacht. En degenen die streng waren voor zichzelf, waren dit vaak niet tegenover anderen (wat men voor zichzelf als wet zag, legde men niet op als wet aan anderen).
B. Wat versta je onder 'de rechtzinnige christenheid'? Ik kan dat wel raden, maar zou het ook graag uit je eigen mond horen, om vergissingen uit te sluiten.
* Ik heb het niet over de gezelschappen. Laat dat ook even duidelijk zijn. Als ik het over het 'oude volk' heb bedoel ik diegenen die bevindelijk van God geleerd waren. Hoe mensen denken is verder ook niet belangrijk. En anderen een juk opleggen is al helemaal niet goed. Maar wel zuiver Bijbels blijven! En de Waarheid is tegenover een mens hard, zolang de liefde Gods het hart niet verbreekt.
Met je eens, maar het is wel zaak om hoofd- en bijzaken te scheiden!memento schreef: 2. Elk tijd is anders, en vraagt om aanpassingen van de regels. Zelfs hen die trachten het oude te behouden, doen dit. Anders zou men nu niet reizen met de trein, nooit in het vliegtuig stappen, geen auto hebben, nooit de meubels stoffen, geen wandelwagen gebruiken om een te dopen kind ter kerke te rijden, niet meer dan 2 paar kleren hebben, etc.
Hier in punt 3 blijkt weer een dwaling. Je kan gelijk hebben, in zover het een 'optochtlelijke vroomheid' is, wat je bedoelt. Niet doordacht zeg je… Je durft nogal wat te zeggen. Ik heb nog mensen gekend die nauwelijks lezen of schrijven konden, maar wat God hen geleerd had daar dwaalden ze niet in. Dat kon ook niet, Gods werk is eenvoudig, en Hij leert het Zijn volk niet verkeerd. Vandaar de hartelijke ineensmelting van de harten als Gods volk (die elkaar verder totaal niet kenden) elkaar ontmoetten. Dit was geen mensenwerk, dit was Gods werk.memento schreef: 3. Veel van "het oude beproefde" kwam voort uit een levende vroomheid, maar was niet doordacht. Dit kwam om dat het meestal eenvoudige mensen waren, die vaak geen opleiding gevolgd hadden, en vaak ook een slechte Bijbelkennis hadden. Ethische vraagstukken, zoals inenten, vragen echter om een gedegen doordenking, waarbij ook geluisterd wordt naar Gods woord. En één van de mogelijke uitkomsten bij bestudering van Gods woord is dat we de middelen die er zijn ter voorkoming en bestrijding van ziekten als gave Gods zien, ja als verdienste van Christus kruisoffer (om het eens met Calvijn te zeggen). De insinuatie dat anders denken dan de oude gebruiken voortkomt uit een soort lichtzinnigheid is niet eerlijk, we hebben de plicht om alles (ook de gewoonten der ouden) te toetsen aan Gods woord...
Een werk dat de mensen met Pinksteren ook niet verstonden. Maar deze waren niet dronken, gelijk ze dachten. Het werk van Gods Geest is nooit in tegenspraak met het Woord, en met zichzelf. Wel kunnen mensen dwalen, maar daar gaat het in dit bestek niet over.
Jij gaat teveel uit van een mensenwerk, en daar ligt een radicale fout! Er is onderscheid! En dat onderscheid luistert zeer nauw! Onderzoekt uzelf of gij in het geloof zijt, etc.
Dit ben ik met je eens… Maar ik wil dan ook niks weten van woorden van vrome feilbare mensen! Heel gevaarlijk als je je geloof of je leer daarop durft te gronden.memento schreef:Ik pleit dus niet voor domweg vernieuwingen, maar om met al onze vragen te keren naar de Schrift, en dáárop onze regels te baseren. Want Gods woord stijgt ver uit boven het woord van vrome, maar feilbare mensen. En zoals in vorige post al betoogd, is het houden van de regels die de Schrift zo duidelijk geeft, al iets waar een christen zijn handen al meer dan vol heeft...
Regels die de Schrift geeft iets waar een christen zijn handen al meer dan vol aan heeft? Dit vind ik eerlijk gezegd op zijn minst een vreemde uitdrukking. Het volk waar ik het over heb zal wel te strijden hebben met een driehoofdige vijand, dat is waar, maar anderzijds is het ook wat zo uitgedrukt wordt: Uw liefdesdienst heeft mij nog nooit verdroten. Gods geboden zijn niet zwaar voor Zijn volk. Om die te doen uit dankbaarheid.
DIA schreef: Ik weet het wel, als God een mens bekeerd is dat niet aan een bepaalde vorm gebonden. Maar toch: merk op! Waar de nieuwe vormen hun intrede hebben gedaan krijg je (wonderlijk!) een andere soort bekeerde mensen... dit zijn diepten waar ik niet kan inkomen...
Kun je dit verklaren?
Voor ik er verder op inga zou ik eerst willen weten over welk soort 'bekeerde mensen' we het hebben...
Hieruit blijkt wel hoe ver je de plank misslaat. Wat jij daar noemt is ten enenmale niets anders als een vals beeld scheppen van Gods volk. Dat was (ik spreek in de verleden tijd, maar ze zijn er nog wel, hoewel heel schaars) een volk dat door God geleerd was. Door Gods Geest onderwezen, en denk je dat die Geest soms in de war was? Nee, dat nooit!memento schreef:Ik heb het over waar bekeerden. En ik bepleit ook onnodige vernieuwingen etc niet. Maar wat er nu gebeurt is dat er van een klein groepje christenen uit het verleden (absoluut niet representatief voor alle rechtzinnige gelovigen uit hun tijd) enkele regels overgenomen worden (terwijl heel veel van hun regels genegeerd worden, zoals bv dat treinreizen zondig is, dat het afstoffen van de meubels zondig is, etc), en vervolgens gesteld wordt dat iedereen die die regels niet houdt dus niet echt bekeerd is.
Op zo’n manier vaststellen of een mens echt bekeerd is, zoals je dat noemt zou wel een heel moeilijke bezigheid zijn! Nee, niet regel op regel, daar zit het hem niet in, al zal een waar bekeerd Gods Wet beminnen en liefhebben. Om die te doen uit dankbaarheid. Maar het hangt gelukkig niet van ons doen en laten af, anders was het voor een ieder een eeuwig verloren zaak!
Ik ook! Ongezond wetticisme is te veroordelen! De vrijheid die je noemt is er inderdaad, maar het is wel een vrijheid in gebondenheid. Dat kan niet anders. Ik hoop dat je ogen daar voor geopend worden.memento schreef:Tegen dit soort ongezond wetticisme moeten we ons stevig verzetten! Alle dingen die niet expliciet in de Schrift geboden/verboden worden, vallen onder de christelijke vrijheid, en kunnen daarom niet als kenmerk dienen om een bekering aan te toetsen. Lees Luthers commentaar op de Galatenbrief maar eens, aangaande de christelijke vrijheid....
Ik hoop dat ik nu niet omzeild heb wat je wilde weten. Ik ben geen geboren discussiemens, en daarom meng ik me ook niet vaak in al die theolgische discussies...
-DIA-