Re: Stichting Heartcry
Geplaatst: 06 dec 2008, 00:43
Er wordt nu een brochure van de CGK als uitgangspunt genomen voor de beoordeling van HC. Wat mij betreft prima, maar hierdoor ligt alle nadruk op de relatie die HC heeft ten opzichte van de verwante bevindelijk gereformeerde kerkgenootschappen. De discussie gaat dan over bijvoorbeeld de mate van appelerende prediking en of het evenwicht er wel is tussen appèl en de serieuze werkelijkheid van de natuurlijke mens, die niet kan en wil geloven.
Om de discussie enigszins te verruimen, lijkt het volgende gezichtspunt toch wel van belang:
Misschien moeten we de opkomst van HC ook zien in het licht van een veel verdere perforatie van de grenzen, die er zijn / waren binnen het (wereldwijde) christendom. Jonge mensen, jonge evangelisten hebben veel meer kennis van en contacten met christenen van andere denominaties. Of dat nu andere gereformeerde kerken zijn of vrijere evangelische groepen, baptisten, buitenlandse kerken of bijeenkomsten van allochtonen. Kenmerkend voor deze tijd zijn intensieve en zeer brede netwerken. Daarin wordt er natuurlijk ook veel meer gezien en gehoord van elkaars leer en geloofspraktijken, die op wezenlijke punten soms afwijkend zijn. Maar daardoor ontstaan er wel veel contacten en ook begrip voor elkaar. Ik denk, dat er daardoor ook een nieuwe openheid en tolerantie is gegroeid tegenover christenen van andere huize. En mijns inziens is dat een ook belangrijke voorwaarde om te komen tot zoiets interkerkelijks als HC.
Het is in feite een onvermijdelijke ontwikkeling, die ik zou willen kenschetsen als een noodzakelijk geworden brug van de eigen traditie naar medechristenen van een andere traditie. Voorwaar geen kleine ontwikkeling in het betrekkelijk geïsoleerde bevindelijk gereformeerd protestantisme. De christenheid is zoveel groter dan de eigen traditie. Nu men zich daar bewust van is geworden, worden er ook consequenties getrokken.
Het is volgens mij een structurele verschuiving, die eerder eenvoudigweg niet mogelijk was, wegens de geslotenheid van de onderlinge grenzen. En het gaat ook niet meer over. Ik denk zelfs, dat deze beweging zal leiden tot een steeds lossere band met de eigen traditie. Helemaal in het geval dat de traditionele kerken er voor kiezen om zich regionaal te gaan manifesteren in vrij grote, maar geïsoleerde megakerken, die zich sterk op de eigen identiteit concentreren en kiezen voor een verdere afzondering door op alle terreinen zichzelf te bedruipen.
Twee verklaringen zijn er dus voor de opkomst van HC:
Nummer één is de gang van zaken in de eigen traditie, waar men een aanvullend alternatief op wil zijn (met de bijbehorende discussies).
Nummer twee is een nieuw gegroeide loyaliteit naar christenen, die het anders leren en doen, maar waarmee men toch on speaking terms is geraakt en die men daarom ook niet meer kan en wil negeren. Ook in de richting van deze partners zullen gesprekken geopend worden. Dat is waarschijnlijk ook de belangrijkste redenen om de 3FE wel uit te dragen, maar ze niet tot grondslag te nemen.
gravo
Om de discussie enigszins te verruimen, lijkt het volgende gezichtspunt toch wel van belang:
Misschien moeten we de opkomst van HC ook zien in het licht van een veel verdere perforatie van de grenzen, die er zijn / waren binnen het (wereldwijde) christendom. Jonge mensen, jonge evangelisten hebben veel meer kennis van en contacten met christenen van andere denominaties. Of dat nu andere gereformeerde kerken zijn of vrijere evangelische groepen, baptisten, buitenlandse kerken of bijeenkomsten van allochtonen. Kenmerkend voor deze tijd zijn intensieve en zeer brede netwerken. Daarin wordt er natuurlijk ook veel meer gezien en gehoord van elkaars leer en geloofspraktijken, die op wezenlijke punten soms afwijkend zijn. Maar daardoor ontstaan er wel veel contacten en ook begrip voor elkaar. Ik denk, dat er daardoor ook een nieuwe openheid en tolerantie is gegroeid tegenover christenen van andere huize. En mijns inziens is dat een ook belangrijke voorwaarde om te komen tot zoiets interkerkelijks als HC.
Het is in feite een onvermijdelijke ontwikkeling, die ik zou willen kenschetsen als een noodzakelijk geworden brug van de eigen traditie naar medechristenen van een andere traditie. Voorwaar geen kleine ontwikkeling in het betrekkelijk geïsoleerde bevindelijk gereformeerd protestantisme. De christenheid is zoveel groter dan de eigen traditie. Nu men zich daar bewust van is geworden, worden er ook consequenties getrokken.
Het is volgens mij een structurele verschuiving, die eerder eenvoudigweg niet mogelijk was, wegens de geslotenheid van de onderlinge grenzen. En het gaat ook niet meer over. Ik denk zelfs, dat deze beweging zal leiden tot een steeds lossere band met de eigen traditie. Helemaal in het geval dat de traditionele kerken er voor kiezen om zich regionaal te gaan manifesteren in vrij grote, maar geïsoleerde megakerken, die zich sterk op de eigen identiteit concentreren en kiezen voor een verdere afzondering door op alle terreinen zichzelf te bedruipen.
Twee verklaringen zijn er dus voor de opkomst van HC:
Nummer één is de gang van zaken in de eigen traditie, waar men een aanvullend alternatief op wil zijn (met de bijbehorende discussies).
Nummer twee is een nieuw gegroeide loyaliteit naar christenen, die het anders leren en doen, maar waarmee men toch on speaking terms is geraakt en die men daarom ook niet meer kan en wil negeren. Ook in de richting van deze partners zullen gesprekken geopend worden. Dat is waarschijnlijk ook de belangrijkste redenen om de 3FE wel uit te dragen, maar ze niet tot grondslag te nemen.
gravo