waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Een voorbeeld: hoe kan ik mij een voelen met iemand die een historisch geloof gelijkschakelt met het zaligmakend geloof?
Dan probeer je een rond heer in een vierkant denkraam te persen, zo heb ik recent begrepen.
En toegegeven: dat verschil is inderdaad wezenlijk.
Een wezenlijk verschil, ja. Maar wie bepaalt dat het bij die ander om een historisch geloof gaat? Is het bij jou niet misschien een "gevoelsgeloof"?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Een voorbeeld: hoe kan ik mij een voelen met iemand die een historisch geloof gelijkschakelt met het zaligmakend geloof?
Dan probeer je een rond heer in een vierkant denkraam te persen, zo heb ik recent begrepen.
En toegegeven: dat verschil is inderdaad wezenlijk.
Een wezenlijk verschil, ja. Maar wie bepaalt dat het bij die ander om een historisch geloof gaat? Is het bij jou niet misschien een "gevoelsgeloof"?
Dat doet die persoon zelf.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Jongere »

Afgewezen denkt blijkbaar gelijk aan een bepaald soort discussie. Ik zou niet weten waarom deze vraag daar over gaat. Er zijn nu eenmaal ook behoorlijke verschillen tussen mensen die in de grondlijnen hetzelfde denken. Ik ga niet weer allerlei namen uit het verleden opnoemen. Maar mensen, waarbij we niet twijfelen aan hun "bestemming". Terwijl je dat nu wel vaak ziet gebeuren, ondanks het feit dat het om dezelfde en soms nog wel kleinere verschillen gaat als in het verleden.
Ik ben er ook niet voor om alles maar weg te poetsen, wees maar eerlijk tegen elkaar. Maar er lijkt soms geen millimeter vrijheid overgebleven, terwijl die ruimte in de Bijbel en kerkgeschiedenis wèl mogelijk is. Maar laat ik eerlijk zijn: vroeger was dat ook moeilijk. Luther schold zijn opponenten ook uit voor zwijnen. Alleen dat nu te weten over het verleden zou ons voorzichtigheid moeten geven.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Bert Mulder »

wim schreef:
JolandaOudshoorn schreef:zullen we gewoon bij onszelf beginnen?
Ja, linkse zuster! :langue
En wat doe ik?

Ik meen 'rechts' te zijn, als in 'rechtzinnig'.

Terwijl velen menen dat ik 'links' ben, als in vrijzinnig....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door albion »

freek schreef:
Marco schreef: Overigens (ik begeef me even op glad ijs): Is het zo dat links rechts niet accepteert, dat rechts links niet accepteert, of allebei niet?
Volgens mij heeft rechts een groter probleem met links dan andersom.
Ik denk dat je gelijk hebt. Verschillende vrienden en kennissen van me uit de Gereformeerde Kerk of de PKN (confessioneel) spreken met een zekere respect over de rechterflank van de ger. gezindte, terwijl men in mijn kerk niet veel verder komt dan: ze reizen met een ingebeelde hemel naar de hel. Nou daar ga je al.
Zelfs Jezus zelf zegt:

Lukas 12:
51 Meent gij, dat Ik gekomen ben, om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid.

De mensen werden ook gewaarschuwd voor de Farizeën, die toch ook meenden het goede voor de mens te zoeken:

Vooreerst wacht uzelven voor den zuurdesem der Farizeën, welke is geveinsdheid.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Wilhelm »

albion schreef: De mensen werden ook gewaarschuwd voor de Farizeën, die toch ook meenden het goede voor de mens te zoeken:

Vooreerst wacht uzelven voor den zuurdesem der Farizeën, welke is geveinsdheid.
Farizeën, bevonden zich ter rechterzijde van het Godsdienstige spectrum.
Ter rechterzijde denken velen, helaas, dat Farizeën tegenwoordig alleen ter linkerzijde te vinden zijn.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door albion »

Wilhelm schreef:
albion schreef: De mensen werden ook gewaarschuwd voor de Farizeën, die toch ook meenden het goede voor de mens te zoeken:

Vooreerst wacht uzelven voor den zuurdesem der Farizeën, welke is geveinsdheid.
Farizeën, bevonden zich ter rechterzijde van het Godsdienstige spectrum.
Ter rechterzijde denken velen, helaas, dat Farizeën tegenwoordig alleen ter linkerzijde te vinden zijn.
Dát ben ik niet met je eens. Ds. Van der Poel waarschuwde in zijn tijd al voor jongelingsverenigingen, want zei hij daar kweek je
alleen maar Farizeeën. Dus ik geloof niet dat de rechterkant denkt dat alleen ter linkerzijde Farizeeën zijn.
Volgens een andere ds, zijn juist dominees van de rechterflank veel gevaarlijker, ik citeer:

Die van de linker zijde:
Je hebt dolerende zielmoorders, maar die zijn zo gevaarlijk niet. Je hebt televisie-zielmoorders, sportdominees, maar die zijn zo gevaarlijk niet.

Maar die van de andere signatuur, van de 'zware', van de bevindelijke, die heb je ook, en toch zijn het zielmoorders. Omdat zij een
tussenwegje verzinnen om er bij te nemen wat God niet meeneemt, in plaats van door te trekken, door alles heen, of je het ermee eens bent of niet.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Wilhelm »

albion schreef:
Wilhelm schreef:
albion schreef: De mensen werden ook gewaarschuwd voor de Farizeën, die toch ook meenden het goede voor de mens te zoeken:

Vooreerst wacht uzelven voor den zuurdesem der Farizeën, welke is geveinsdheid.
Farizeën, bevonden zich ter rechterzijde van het Godsdienstige spectrum.
Ter rechterzijde denken velen, helaas, dat Farizeën tegenwoordig alleen ter linkerzijde te vinden zijn.
Dát ben ik niet met je eens. Ds. Van der Poel waarschuwde in zijn tijd al voor jongelingsverenigingen, want zei hij daar kweek je
alleen maar Farizeeën. Dus ik geloof niet dat de rechterkant denkt dat alleen ter linkerzijde Farizeeën zijn.
Verenigingen werden vroeger (?) dan ook als "links" gezien. Ook bv een blad als de Daniel schaarde men daar voor het gemak maar onder.
Zo kan het voorkomen dat in gemeenten ter rechterzijde er nog geen verenigingsleven is ...

Studeren is fout denkt men dan , en het werd/wordt zelfs doorgetrokken naar het studeren van predikanten want dan maak je "fabrieksdominees"
Daarbij werd voor het gemak maar vergeten dat de meeste van onze vaderen, predikers waren die een universitaire studie hadden gevolgd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door memento »

Daarbij werd voor het gemak maar vergeten dat de meeste van onze vaderen, predikers waren die een universitaire studie hadden gevolgd.
En dat de synode van Dordt, in wiens lijn men zegt te willen staan, en wiens kerkorde men nog steeds gebruikt, een universitaire scholing voor predikanten verplicht heeft gesteld...
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door albion »

Albon schreef:
Dát ben ik niet met je eens. Ds. Van der Poel waarschuwde in zijn tijd al voor jongelingsverenigingen, want zei hij daar kweek je
alleen maar Farizeeën. Dus ik geloof niet dat de rechterkant denkt dat alleen ter linkerzijde Farizeeën zijn.
Wilhelm schreef: Verenigingen werden vroeger (?) dan ook als "links" gezien. Ook bv een blad als de Daniel schaarde men daar voor het gemak maar onder.
Zo kan het voorkomen dat in gemeenten ter rechterzijde er nog geen verenigingsleven is ...

Studeren is fout denkt men dan , en het werd/wordt zelfs doorgetrokken naar het studeren van predikanten want dan maak je "fabrieksdominees"
Daarbij werd voor het gemak maar vergeten dat de meeste van onze vaderen, predikers waren die een universitaire studie hadden gevolgd.
De laatste quotation was toch van een ds die toch echt gestudeerd heeft en zeer onderlegd was.
Laatst gewijzigd door albion op 13 nov 2008, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Desiree »

Als het werkelijk zo is, dat een algemene genade gezien wordt als bijzondere genade, en dat je dan 'prettig' moet reageren in een gesprek, dan snap ik dat je dat niet kunt.
Je hebt immers de ziel van de ander op het oog, hoe je ook denkt.

Andersom is dat ook.

Ik denk, maar ja, waarom zit je anders op een forum.. dat met elkaar te praten, je wel tot een conslusie moet komen dat die ander best aan jou wat te vertellen kan hebben, wat je zeker tot nadenken kan zetten. Wie weet overigens hier op aarde wat de Heere precies voor ogen heeft, behalve wat Hij geopenbaard heeft in ZIJN Heilig Woord?
Zou de Heere, heel eerbiedig gezien, het echt zo zien, zoals wij het zien?

Zulke tobbers soms?

Ik denk altijd maar, en dat is mijn ervaring.... Blijkbaar is de nood niet groot genoeg...

Praten kunnen wij allemaal... op dit forum schrijven ook... Maar hoe zit het met de nood, naar de Heere toe en naar onze naaste?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door freek »

albion schreef:
Wilhelm schreef:
albion schreef: De mensen werden ook gewaarschuwd voor de Farizeën, die toch ook meenden het goede voor de mens te zoeken:

Vooreerst wacht uzelven voor den zuurdesem der Farizeën, welke is geveinsdheid.
Farizeën, bevonden zich ter rechterzijde van het Godsdienstige spectrum.
Ter rechterzijde denken velen, helaas, dat Farizeën tegenwoordig alleen ter linkerzijde te vinden zijn.
Dát ben ik niet met je eens. Ds. Van der Poel waarschuwde in zijn tijd al voor jongelingsverenigingen, want zei hij daar kweek je
alleen maar Farizeeën. Dus ik geloof niet dat de rechterkant denkt dat alleen ter linkerzijde Farizeeën zijn.
Ik ken nog een andere variant: daar kweek je alleen maar bekeerde mensen mee. Nou, er zijn slechtere dingen om te kweken, lijkt me.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door eilander »

albion schreef:
freek schreef: Ik denk dat je gelijk hebt. Verschillende vrienden en kennissen van me uit de Gereformeerde Kerk of de PKN (confessioneel) spreken met een zekere respect over de rechterflank van de ger. gezindte, terwijl men in mijn kerk niet veel verder komt dan: ze reizen met een ingebeelde hemel naar de hel. Nou daar ga je al.
Zelfs Jezus zelf zegt:

Lukas 12:
51 Meent gij, dat Ik gekomen ben, om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid.

De mensen werden ook gewaarschuwd voor de Farizeën, die toch ook meenden het goede voor de mens te zoeken:

Vooreerst wacht uzelven voor den zuurdesem der Farizeën, welke is geveinsdheid.
Om eerlijk te zijn kom ik toch beide kanten wel tegen: vanuit de "linkerzijde" doet men soms denigrerend, vanuit "rechterzijde" inderdaad iets als met een ingebeelde hemel naar de hel reizen.

Maar ik heb wel een beetje moeite met bovenstaande tekst: is dit een verdediging van de verdeeldheid? Dat kan toch niet waar zijn!

Het goede voor de mens zoeken, dát is niet het criterium. Of iets naar de Schrift is, daar gaat het om. Wordt dat altijd goed inhoudelijk beoordeeld? Of zeggen we maar iets? Schrijven we iemand af omdat hij PKN is?

Alle verdeeldheid met iedereen die als enige basis voor de zaligheid Christus en Die gekruisigd preekt, mogen wij niet verdedigen, maar moet ons verdriet doen.
Alle cultuurverschillen ten spijt!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door albion »

eilander schreef: Om eerlijk te zijn kom ik toch beide kanten wel tegen: vanuit de "linkerzijde" doet men soms denigrerend, vanuit "rechterzijde" inderdaad iets als met een ingebeelde hemel naar de hel reizen.

Maar ik heb wel een beetje moeite met bovenstaande tekst: is dit een verdediging van de verdeeldheid? Dat kan toch niet waar zijn!

Het goede voor de mens zoeken, dát is niet het criterium. Of iets naar de Schrift is, daar gaat het om. Wordt dat altijd goed inhoudelijk beoordeeld? Of zeggen we maar iets? Schrijven we iemand af omdat hij PKN is?

Alle verdeeldheid met iedereen die als enige basis voor de zaligheid Christus en Die gekruisigd preekt, mogen wij niet verdedigen, maar moet ons verdriet doen.
Alle cultuurverschillen ten spijt!
Het gaat niet om de mens/mensen. Ik schrijf niemand af die van de PKN is (ik heb er verschillende vrienden zitten). Er zitten overal huichelaars, Farizeeën etc. Ik denk zelfs dat niemand er van verschoond is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Desiree »

Ja, ben ik zeker mee eens, ook met de vorige 'schrijver'.

Vanuit die gedachte, kun je de ander ook begrijpen. Overigens was ik pas bij een bijeenkomst en daarin zag ik vertegenwoordigers van kerkgenootschappen bij elkaar. Ieder kreeg zijn 'beurt' om te spreken. De afhankelijkheid van de Heere kwam zo door in de gebeden, dat het een heel goede avond was. Ik voelde me even thuis en dat in een groep mensen, waar ik een beetje zenuwachtig naar toegegaan was. Natuurlijk vroeg ik me nog het een en ander af. Of course, ik ben ook een mens.

Zo zie je maar, wat een ootmoed kan er zijn als mensen zichzelf aan de kant zetten en zich afhankelijk van de Heere weten. Ach, zo is, liever nog, zo behoort ons leven toch te zijn? Alles aan de Heere vertellen? 'Wat een voorrecht dat wij door Hem, altijd vrij tot God mogen gaan'.
Ken je Hem?

Ach, ik dwaalde af.. Je hoeft niet te antwoorden hoor..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie