Onze rechtvaardigmaking, levendmaking, het Evangelie, de wet

MarthaMartha

Re: De wet, het Evangelie, onze levendmaking, rechtvaardigmaking

Bericht door MarthaMartha »

albion schreef:
Afgewezen schreef:
Ander schreef:Lach jij maar. Er wordt onderscheid gemaakt tussen gemene en algemene genade. Algemene genade heeft iedereen, vroom of goddeloos. Anders was je in de hel.
Gemene genade: kijk naar Judas, discipel, geroepen, gepredikt, duivelen uitgeworpen, veel genade van Christus, maar hij was niet in Christus. Met gemene genade kun je zelfs een rank in Christus zijn, en geen vrucht dragen. Ik denk dat VDB dat bedoelt, al weet ik dat natuurlijk niet zeker.
Gemeen en algemeen betekent uiteraard hetzelfde.
Algemene genade betekent dat een niet-uitverkorene geestelijke werkzaamheden, overtuigend e.d. kan hebben, zonder dat deze zaligmakend zijn.
Algemene genade kan ook betekenen de genade waarmee God de schepping instandhoudt, zodat het hier op aarde nog leefbaar is en er nog een kerk verzameld kan worden.
Het is maar net in welk kader je deze uitdrukking gebruikt.
Gemene genade had Bileam
Gemene genade had Judas
Gemene genade had Saul

Algemene genade hebben wij allemaal.
Het was al ingewikkeld geworden...
maar het wordt steeds ingewikkelderderderder.....

deze onderscheiding heb ik nog nooit gehoord.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

ik moet steeds denken aan een bepaalde tekst die mij binnen schiet als ik dit topic lees....
iets met worden als kinderen, wijzen en verstandigen, koninkrijk Gods, niet binnen komen....

zou mijn kinderen dit topic begrijpen :bobo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Josephus

Bericht door Josephus »

MarthaMartha schreef:[Het was al ingewikkeld geworden...
Valt reuze mee. Het is zoals Afgewezen zegt: 'gemeen' en 'algemeen' betekent exact hetzelfde. Elke poging om daar wel verschil in te willen zien, valt wat mij betreft dan ook in de categorie onzin. ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ander

Bericht door Ander »

JolandaOudshoorn schreef:ik moet steeds denken aan een bepaalde tekst die mij binnen schiet als ik dit topic lees....
iets met worden als kinderen, wijzen en verstandigen, koninkrijk Gods, niet binnen komen....

zou mijn kinderen dit topic begrijpen :bobo
't Is maar hoe je ze onderwijst.

Je hoeft overigens alle dogmatische ins en outs niet te kennen hoor. 't Is echter geen groot kwaad wanneer je je daarvoor interesseert en er af en toe een discussie over wil voeren.

En ja, waar weinig kennis is, is iets al snel ingewikkeld.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

albion schreef:
Afgewezen schreef:
Ander schreef:Lach jij maar. Er wordt onderscheid gemaakt tussen gemene en algemene genade. Algemene genade heeft iedereen, vroom of goddeloos. Anders was je in de hel.
Gemene genade: kijk naar Judas, discipel, geroepen, gepredikt, duivelen uitgeworpen, veel genade van Christus, maar hij was niet in Christus. Met gemene genade kun je zelfs een rank in Christus zijn, en geen vrucht dragen. Ik denk dat VDB dat bedoelt, al weet ik dat natuurlijk niet zeker.
Gemeen en algemeen betekent uiteraard hetzelfde.
Algemene genade betekent dat een niet-uitverkorene geestelijke werkzaamheden, overtuigend e.d. kan hebben, zonder dat deze zaligmakend zijn.
Algemene genade kan ook betekenen de genade waarmee God de schepping instandhoudt, zodat het hier op aarde nog leefbaar is en er nog een kerk verzameld kan worden.
Het is maar net in welk kader je deze uitdrukking gebruikt.
Gemene genade had Bileam
Gemene genade had Judas
Gemene genade had Saul

Geloof me Albion, dit onderscheid in woorden slaat echt nergens op. Heb je ergens een bron, waarin dit onderscheid wordt geleerd en beargumenteerd?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

albion schreef:Gemene genade had Bileam
Gemene genade had Judas
Gemene genade had Saul

Feitelijk zeg je dus, dat gemene genade is algemene genade die nooit bijzondere genade is geworden.
Maar dat kan je pas achteraf zeggen.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Tiberius schreef:
albion schreef:Gemene genade had Bileam
Gemene genade had Judas
Gemene genade had Saul

Feitelijk zeg je dus, dat gemene genade is algemene genade die nooit bijzondere genade is geworden.
Maar dat kan je pas achteraf zeggen.

Vanuit de bijbel kan ik deze genades(gemene en algemene) geen genade noemen, want eenmaal niet tot werkelijke bekering gekomen zullen de ontvangen zegeningen hun tot een vloek worden.
Daarom lijkt het mij meer gepast om van Godsvoorzieningheid te spreken. Gods zorg, alleen voor Zijn uitverkorenen, waarin Hij erin voorziet dat er leven mogelijk is.
Zonder die voorzieningheid zou het leven hierop aarde een chaos worden, er was er geen leven mogelijk voor Gods kinderen om tot Hem te komen en te geloven.
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef: Geloof me Albion, dit onderscheid in woorden slaat echt nergens op. Heb je ergens een bron, waarin dit onderscheid wordt geleerd en beargumenteerd?
Afgewezen,

Ik heb het gelezen bij ds. Du Marchie. Hij maakt dat onderscheid. Of hij zich hierin baseert op een oudvader o.i.d. kan ik niet ontdekken. VDB-23 gebruikte de uitdrukking gemene genade en ik dacht dat hij wellicht hetzelfde bedoelde. Wat Albion verwoordt, wordt door ds. Du Marchie zo wel geleerd, en wellicht ook ds. Koster van Montfoort en ds. Dorsman van Staphorst, die w.b. de leer hetzelfde dachten.

Wellicht kan VDB-23 toelichten of hij dit ook bedoelde!
pietjebel

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
albion

Bericht door albion »

pietjebel schreef:
MarthaMartha schreef:
albion schreef:
Gemene genade had Bileam
Gemene genade had Judas
Gemene genade had Saul

ALgemeen en gemeen hebben tegenwoordig dezelfde betekenis. Oorspronkelijk betekende 'gemeen' zoiets als 'gewoon' of 'tot meerderen uitgestrekt'. Algemeen betekende 'tot allen uitgestrekt'.
'Algemene genade' verwijst naar genade die niet zaligmakend is. Kennelijk maken sommigen daarbinnen nog weer onderscheid volgens de oude betekenis van de woorden. 'gemene genade' zou dan genade zijn die niet zaligmakend is, maar toch niet aan allen gegeven wordt, zoals welvaart een genade is die niet zalig maakt, maar toch geen algemeen voorkomend goed is op deze wereld. De profetische gave aan Bileam, de gave van het koninschap aan Saul, de gave van het discipelschap aan Judas, waren in die zin 'gemene genaden' maar geen algemene genaden (niet iedereen is tenslotte profeet, koning en discipel).
Desondanks scharen de meesten welvaart en die andere dingen onder het kopje 'algemene genade'. En dan betekent 'algemeen' niet 'tot allen uitgestrekt', zoals wel vaker in onze taal voorkomt.

't is een definitiekwestie.

In 't algemeen gesproken wordt gemeen niet meer gebruikt en als het al gebruikt wordt heeft gemeen in 't gemeen de betekenis van algemeen, maar dat wordt niet algemeen aanvaard, want in 't algemeen zijn er mensen die een algemeen woord op minder algemene wijze gebruiken op een manier die in 't algemeen niet gemeen is.
(Heerlijk, onze taal!) :langue (en wat een gemene zin!) :jongle
Je begrijpt in ieder geval heel goed het verschil tussen algemene genade en gemene genade. En nu is er ook nog een verschil tussen de gemene genade en zaligmakende genade. Achitofel wist heel goed waarom zijn raad niet werd aangenomen en hij wist dus dat het een verloren zaak was, daarom heeft hij zich ook opgehangen.

Ik vind jou laatste zin wel erg grappig. :huhu
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Ander schreef:
Afgewezen schreef: Geloof me Albion, dit onderscheid in woorden slaat echt nergens op. Heb je ergens een bron, waarin dit onderscheid wordt geleerd en beargumenteerd?
Afgewezen,

Ik heb het gelezen bij ds. Du Marchie. Hij maakt dat onderscheid. Of hij zich hierin baseert op een oudvader o.i.d. kan ik niet ontdekken. VDB-23 gebruikte de uitdrukking gemene genade en ik dacht dat hij wellicht hetzelfde bedoelde. Wat Albion verwoordt, wordt door ds. Du Marchie zo wel geleerd, en wellicht ook ds. Koster van Montfoort en ds. Dorsman van Staphorst, die w.b. de leer hetzelfde dachten.

Keurig Ander :super
albion

Bericht door albion »

MarthaMartha schreef:

Ik dus wel...
De zon gaat op over rechtvaardigen en onrechtvaardigen dat is een algemene genade.
albion

Bericht door albion »

Afgewezen schreef:
Geloof me Albion, dit onderscheid in woorden slaat echt nergens op. Heb je ergens een bron, waarin dit onderscheid wordt geleerd en beargumenteerd?
Sorry afgewezen, maar ik vind het wel ergens op slaan. Mag het? Het is voor mij in ieder geval heel duidelijk.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ander schreef:
Bert Mulder schreef:Geachte VDB-23,

Algemene genade is een verzindsel van Dr. Abraham Kuyper. Wij spreken over Zijn voorzienigheid, daar genade altijd partikulier is.
VDB heeft het over gemene genade, dat is iets anders dan algemene genade.
En hoe is dat werkelijk anders?

(behalve gemene tegenover algemene, hetwelk dezelfde betekenis heeft, meen ik - heb hier Van Dale niet, misschien iemand?)

(was het ook een spitsvondigheid van Dr. Kuyper, om over 'gemene gratie' te spreken)

maar wij houden ons aan de Nederlandse geloofsbelijdenis. Gods voorzienigheid dus:
Wij geloven dat die goede God, nadat Hij alle dingen geschapen had, deze niet heeft laten varen, noch aan het geval of de fortuin overgegeven, maar ze naar Zijn heiligen wil alzo stiert en regeert, dat in deze wereld niets geschiedt zonder Zijn ordinantie; hoewel nochtans God noch auteur is, noch schuld heeft van de zonde die er geschiedt. Want Zijn macht en goedheid is zo groot en onbegrijpelijk, dat Hij zeer wel en rechtvaardiglijk Zijn werk beschikt en doet, ook wanneer de duivelen en goddelozen onrechtvaardiglijk handelen. En aangaande hetgeen Hij doet boven het begrip des menselijken verstands, datzelve willen wij niet curieuselijk* onderzoeken, meer dan ons begrip verdragen kan; maar wij aanbidden met alle ootmoedigheid en eerbied de rechtvaardige oordelen Gods, die ons verborgen zijn; ons tevreden houdende dat wij leerjongeren van Christus zijn, om alleen te leren hetgeen Hij ons aanwijst in Zijn Woord, zonder deze palen te overtreden. Deze lering geeft ons een onuitsprekelijken troost, als wij door haar geleerd worden dat ons niets bij geval overkomen kan, maar door de beschikking van onzen goedertieren hemelsen Vader, Die voor ons waakt met een Vaderlijke zorg, houdende alle schepselen onder Zijn heerschappij, alzo dat niet één haar van ons hoofd ( want die zijn alle geteld ) , ook niet één musje op de aarde vallen kan zonder den wil onzes Vaders. Waarop wij ons verlaten, wetende dat Hij de duivelen in den toom houdt en al onze vijanden, die ons zonder Zijn toelating en wil niet schaden kunnen. En hierin verwerpen wij de verdoemelijke dwaling der epicureeën, dewelke zeggen dat Zich God nergens mede bemoeit en alle dingen bij geval laat geschieden.

*curieuselijk betekent te nieuwsgierig.
Zijn goedheid aan de verworpenen is geen genade voor hen. Lees daarover even Psalm 73:
17 Totdat ik in Gods 31heiligdommen inging, en op hun 32einde merkte.
18 Immers zet Gij hen op 33gladde plaatsen, Gij doet hen vallen in 34verwoestingen.
19 Hoe worden zij als in een ogenblik tot verwoesting; nemen een einde, worden teniet van verschrikkingen!
20 Als een 35droom na het ontwaken, als Gij 36opwaakt, o Heere, dan zult Gij hun 37beeld verachten.
Het werkt ter hun verwoesting!
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 05 nov 2008, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie