Ander schreef:Bert Mulder schreef:Geachte VDB-23,
Algemene genade is een verzindsel van Dr. Abraham Kuyper. Wij spreken over Zijn voorzienigheid, daar genade altijd partikulier is.
VDB heeft het over gemene genade, dat is iets anders dan algemene genade.
En hoe is dat werkelijk anders?
(behalve gemene tegenover algemene, hetwelk dezelfde betekenis heeft, meen ik - heb hier Van Dale niet, misschien iemand?)
(was het ook een spitsvondigheid van Dr. Kuyper, om over 'gemene
gratie' te spreken)
maar wij houden ons aan de Nederlandse geloofsbelijdenis. Gods voorzienigheid dus:
Wij geloven dat die goede God, nadat Hij alle dingen geschapen had, deze niet heeft laten varen, noch aan het geval of de fortuin overgegeven, maar ze naar Zijn heiligen wil alzo stiert en regeert, dat in deze wereld niets geschiedt zonder Zijn ordinantie; hoewel nochtans God noch auteur is, noch schuld heeft van de zonde die er geschiedt. Want Zijn macht en goedheid is zo groot en onbegrijpelijk, dat Hij zeer wel en rechtvaardiglijk Zijn werk beschikt en doet, ook wanneer de duivelen en goddelozen onrechtvaardiglijk handelen. En aangaande hetgeen Hij doet boven het begrip des menselijken verstands, datzelve willen wij niet curieuselijk* onderzoeken, meer dan ons begrip verdragen kan; maar wij aanbidden met alle ootmoedigheid en eerbied de rechtvaardige oordelen Gods, die ons verborgen zijn; ons tevreden houdende dat wij leerjongeren van Christus zijn, om alleen te leren hetgeen Hij ons aanwijst in Zijn Woord, zonder deze palen te overtreden. Deze lering geeft ons een onuitsprekelijken troost, als wij door haar geleerd worden dat ons niets bij geval overkomen kan, maar door de beschikking van onzen goedertieren hemelsen Vader, Die voor ons waakt met een Vaderlijke zorg, houdende alle schepselen onder Zijn heerschappij, alzo dat niet één haar van ons hoofd ( want die zijn alle geteld ) , ook niet één musje op de aarde vallen kan zonder den wil onzes Vaders. Waarop wij ons verlaten, wetende dat Hij de duivelen in den toom houdt en al onze vijanden, die ons zonder Zijn toelating en wil niet schaden kunnen. En hierin verwerpen wij de verdoemelijke dwaling der epicureeën, dewelke zeggen dat Zich God nergens mede bemoeit en alle dingen bij geval laat geschieden.
*curieuselijk betekent te nieuwsgierig.
Zijn goedheid aan de verworpenen is geen genade voor hen. Lees daarover even Psalm 73:
17 Totdat ik in Gods 31heiligdommen inging, en op hun 32einde merkte.
18 Immers zet Gij hen op 33gladde plaatsen, Gij doet hen vallen in 34verwoestingen.
19 Hoe worden zij als in een ogenblik tot verwoesting; nemen een einde, worden teniet van verschrikkingen!
20 Als een 35droom na het ontwaken, als Gij 36opwaakt, o Heere, dan zult Gij hun 37beeld verachten.
Het werkt ter hun verwoesting!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.