freek schreef:Tiberius schreef:freek schreef:
Kortom, Ds. De Heer valt dus opnieuw een praktijk aan, die in zijn eigen kerkverband gewoon voorkomt.
Ook typisch om bijbelkringen gelijk te koppelen aan Willow Creek. Erskine schreef ook een handleiding voor (notabene!) gebedskringen. En dit soort bijeenkomsten waren juist één van de kenmerken van het bloeiende puritanisme.
Uhm... ik geloof niet dat je startposting (of het bewuste artikel) goed gelezen hebt.
De enige "aanval" die je zal kunnen duiden is deze zin:
En niet zelden groeit er binnen zo'n kring een kritische houding tegenover kerk en prediking.
En dat klopt gewoon, zie ik in onze gemeente en lees ik ook uit Kislev's posting: met name vanuit die kringen vindt vertrek plaats naar de PKN.
Jaja, ik heb het gelezen. Maar juist dát moet te denken geven. Dat een grondige bezinning op de bijbel, tot kritiek op kerk en prediking leidt. Zo ging het bij Luther en vele anderen toch ook?
Toch heeft het vaak ook weer een andere kant.
Al betrefd dat wellicht juist
niet deze mensen.
Ik kom uit een hervormde gemeente op GG
Daar kwamen op een gegeven moment veel mensen van een nabij gelegen GG.
Zodra deze mensen er even waren verlegde ze alle grenzen.
De hoeden gingen af, de broeken aan, we moesten van hen gezangen gaan zingen en uiteindelijk zijn de meeste óf bij de baptisten gekomen, maar veel van hen gaan in het geheel niet meer naar een kerk.
Ik heb dat altijd jammer gevonden.
Het lijkt wel alsof ze altijd zonder motivatie begrenst hebben geleefd en toen de grenzen
wegvielen zijn ze losgebroken.
Naar mijn idee is hen dan vroeger nooit