Bijbelkringen

Gijs83

Re: Bijbelkringen

Bericht door Gijs83 »

Mariaa schreef:
Gijs83 schreef:In de laatste Saambinder schreef Ds.de Heer een stukje over Bijbelkringen in zijn serie over 'Evangelisch'.
Hij schreeft hierbij het volgende:
Het gevoel van saamhorigheid wordt versterkt door het bloeiende kringwerk in de evangelische beweging. Op zondag komt de gemeente samen in de eredienst, op andere dagen komen groepjes van tien, vijftien leden samen voor bijbelstudie, gebed en gezelligheid. Binnen zulke kringen is er extra zorg, aandacht en liefde voor elkaar.
Het idee van "Gemeente in kringen" slaat erg aan. Vanuit de al genoemde Willow Creek-beweging verschenen complete handleidingen voor dergelijke kringen. (....) Op een informele manier, onderling zeer betrokken, zonder ambtelijke leiding komen groepjes samen om Gods Woord te bestuderen.
Binnen zo'in kring spreekt het haast voor zichzelf dat iedereen elkaar aanvaardt als een waar christen. Je wordt helemaal geaccepteerd, je krijgt een plaats als een levend lid van het lichaam van Christus. Voor veel mensen maaktdat het kringenwerk zo aantrekkelijk. Opvallend is dat zulke kringen in nauwelijk 20 jaar tijd zo'n vaste voet aan de grond gekregen hebben binnen de reformatorische kerken. Als een olievlek breidt het zich uit. En niet zelden groeit er binnen zo'n kring een kritische houding tegenover kerk en prediking.
Nog even en je bent 'evangelisch' als je bidt...
Joh, we kunnen inderdaad maar beter de Bijbel dichtlaten. De dominee zit er immers niet bij om te corrigeren. En dan krijg je alleen maar kritiek.
:banghead
Ben je er niet bang voor er zelf wat van te maken :quoi
Jongere

Bericht door Jongere »

Gijs83 schreef:Ben je er niet bang voor er zelf wat van te maken :quoi
Waarvan bedoel je, Gijs? Van de bijbeluitleg?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

freek schreef:
ds. De Heer schreef:Binnen zo'in kring spreekt het haast voor zichzelf dat iedereen elkaar aanvaardt als een waar christen. Je wordt helemaal geaccepteerd, je krijgt een plaats als een levend lid van het lichaam van Christus
.

Vreemd hè, dat er nog mensen zijn die elkaar als een waar christen erkennen.

Ik heb voor zo'n stuk maar één woord: BAH!
Hoe bedoel je: BAH dat Ds.de Heer er zo over spreekt? Nee, het is niet vreemd, maar als het vanzelfsprekend is er toch wel iets mis!
Ariene

Bericht door Ariene »

freek schreef:
Tiberius schreef:
freek schreef: Kortom, Ds. De Heer valt dus opnieuw een praktijk aan, die in zijn eigen kerkverband gewoon voorkomt.
Ook typisch om bijbelkringen gelijk te koppelen aan Willow Creek. Erskine schreef ook een handleiding voor (notabene!) gebedskringen. En dit soort bijeenkomsten waren juist één van de kenmerken van het bloeiende puritanisme.
Uhm... ik geloof niet dat je startposting (of het bewuste artikel) goed gelezen hebt.
De enige "aanval" die je zal kunnen duiden is deze zin: En niet zelden groeit er binnen zo'n kring een kritische houding tegenover kerk en prediking.
En dat klopt gewoon, zie ik in onze gemeente en lees ik ook uit Kislev's posting: met name vanuit die kringen vindt vertrek plaats naar de PKN.
Jaja, ik heb het gelezen. Maar juist dát moet te denken geven. Dat een grondige bezinning op de bijbel, tot kritiek op kerk en prediking leidt. Zo ging het bij Luther en vele anderen toch ook?
Toch heeft het vaak ook weer een andere kant.
Al betrefd dat wellicht juist niet deze mensen.

Ik kom uit een hervormde gemeente op GG
Daar kwamen op een gegeven moment veel mensen van een nabij gelegen GG.
Zodra deze mensen er even waren verlegde ze alle grenzen.
De hoeden gingen af, de broeken aan, we moesten van hen gezangen gaan zingen en uiteindelijk zijn de meeste óf bij de baptisten gekomen, maar veel van hen gaan in het geheel niet meer naar een kerk.

Ik heb dat altijd jammer gevonden.
Het lijkt wel alsof ze altijd zonder motivatie begrenst hebben geleefd en toen de grenzen
wegvielen zijn ze losgebroken.
Naar mijn idee is hen dan vroeger nooit
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Kislev schreef:Bij ons in de GG zijn enkele kringen opgeheven. Vanwege de eenvoudige reden dat alle leden overgegaan zijn naar de PKN of nederlands gereformeerd zijn geworden.

Maar de kringen die wel bestaan (met leden van kerkraad erin) bloeien goed.
Je spreekt vanuit een uitzonderingssituatie. Bijbelkringen zijn binnen de GG niet gangbaar. Zoals Gabriëlle al aangaf: waar ze al bestonden, moesten ze worden opgeheven op last van de kerkenraad. Afhouding van het Heilig Avondmaal dreigde wanneer men toch doorging met bijbelstudie zonder ambtelijk toezicht. Bij jullie heeft dit kennelijk geleid tot bijbelkringen mét ambtelijk toezicht. Enerzijds positief dat men binnen die restricties wel ruimte biedt voor bijbelkringen, want dat is zeker niet algemeen gebruikelijk binnen de GG. Anderzijds blijft het intriest, dat wantrouwen jegens mensen die "zomaar" Gods woord willen bestuderen...

Het artikel uit de SB gaat over kringwerk binnen de kerkelijke gemeente, en de auteur suggereert dan dat dit zou leiden tot een kritische houding tegenover kerk en prediking. Zelden zo'n dwaze redenatie gezien...
Waarom dwaas? Ds.de Heer zal dat toch niet uit zijn duim zuigen, dat er veelal een kritische houding ontstaat. Ik zou wel willen voorstellen(als dat niet gebeurd is) als ambtsdragers eens op zo'n Bijbelkring te gaan kijken. De kans dat een mens op valse grond word opgebouwd is toch wel terdege aanwezig? Als je oprecht wilt je zijn wil je dat toch niet? Ik zou niet zomaar kritiek geven op critici van de kringen. Ik zou daar weloverwogen over nadenken. Je hebt er toch voor de eeuwigheid niets als je je een 'zaligheid' laat aanpraten?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Wat mij een beetje verbaasd is dat iedereen hier heel erg verbaasd en verontwaardigd reageert op de opmerking over de bijbelkringen in de GG. Terwijl het hier al veel vaker over is gegaan op Refoforum. Als dit echt zo ontstellend is, dan is het een beetje apart dat iedereen dat blijkbaar weer vergeten was.
Overigens vind ik het zelf ook vreemd om bijbelkringen te verbieden.
RF bestaat bij de gratie van rondjes maken. Dezelfde discussies komen op gezette tijden terug. Dat kan ook wel weer boeiend zijn, zeker als er ook weer nieuwe deelnemers zijn.
RF is een soort thermometer voor de dingen die 'hot' zijn in onze kringen. Niks mis mee toch?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Lapressa schreef:Ik weet ook van Bijbelkringen in de GerGem maar die zijn zeker geheim. Hiervan is er geen één overgestapt naar een ander kerkverband.
Degene die de kerkenraad wist die hebben ze verboden. Sorry, maar mij doet dit toch echt denken aan China waar de christenen niet samen mogen komen om uit de Bijbel te lezen.

Het is in triest dat er geen Bijbelkringen mogen in de GerGem. Waar gaat het ons dan nog om in de kerk: God en Zijn Woord of het kerkbeleid?
Je mag de Bijbel best onderzoeken in een kring. Kan heel leerzaam zijn, maar je moet erg oppassen voor ontsporing en daar in het Saambinder-artikel op gezinspeeld.
Ariene

Bericht door Ariene »

Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:
Kislev schreef:Bij ons in de GG zijn enkele kringen opgeheven. Vanwege de eenvoudige reden dat alle leden overgegaan zijn naar de PKN of nederlands gereformeerd zijn geworden.

Maar de kringen die wel bestaan (met leden van kerkraad erin) bloeien goed.
Je spreekt vanuit een uitzonderingssituatie. Bijbelkringen zijn binnen de GG niet gangbaar. Zoals Gabriëlle al aangaf: waar ze al bestonden, moesten ze worden opgeheven op last van de kerkenraad. Afhouding van het Heilig Avondmaal dreigde wanneer men toch doorging met bijbelstudie zonder ambtelijk toezicht. Bij jullie heeft dit kennelijk geleid tot bijbelkringen mét ambtelijk toezicht. Enerzijds positief dat men binnen die restricties wel ruimte biedt voor bijbelkringen, want dat is zeker niet algemeen gebruikelijk binnen de GG. Anderzijds blijft het intriest, dat wantrouwen jegens mensen die "zomaar" Gods woord willen bestuderen...

Het artikel uit de SB gaat over kringwerk binnen de kerkelijke gemeente, en de auteur suggereert dan dat dit zou leiden tot een kritische houding tegenover kerk en prediking. Zelden zo'n dwaze redenatie gezien...
Waarom dwaas? Ds.de Heer zal dat toch niet uit zijn duim zuigen, dat er veelal een kritische houding ontstaat. Ik zou wel willen voorstellen(als dat niet gebeurd is) als ambtsdragers eens op zo'n Bijbelkring te gaan kijken. De kans dat een mens op valse grond word opgebouwd is toch wel terdege aanwezig? Als je oprecht wilt je zijn wil je dat toch niet? Ik zou niet zomaar kritiek geven op critici van de kringen. Ik zou daar weloverwogen over nadenken. Je hebt er toch voor de eeuwigheid niets als je je een 'zaligheid' laat aanpraten?
Maar is het de angst voor de "zaligheid aan laten praten" of de angst voor de kritische blik.
En wellicht kruipen juist de mensen bij elkaar die wat missen in de prediking en daardoor dit beeld ontstaat.

(ik begrijp overigens nog steeds niet hoe wij ons de zaligheid aan kunnen laten praten...)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gijs83 schreef:Ds.de Heer zal dat toch niet uit zijn duim zuigen, dat er veelal een kritische houding ontstaat.
Mm, ik zou de duim van ds. De Heer wel eens willen bekijken.
:?
Nee, maar zonder gekheid, Gijs, dat is toch redenering: Ds. De Heer ZAL HET WEL NIET uit zijn duim zuigen. Dus we volgens slaafs ds. De Heer na...
refo

Bericht door refo »

Die Roomsen waren zo gek nog niet: een Bijbel in de moedertaal, het moet niet gekker worden. Terug naar de Latijnse bijbel!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Jongere schreef:
Gijs83 schreef:Ben je er niet bang voor er zelf wat van te maken :quoi
Waarvan bedoel je, Gijs? Van de bijbeluitleg?
Dat je jezelf op valse gronden zaligverklaard.
Jongere

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:
Jongere schreef:Wat mij een beetje verbaasd is dat iedereen hier heel erg verbaasd en verontwaardigd reageert op de opmerking over de bijbelkringen in de GG. Terwijl het hier al veel vaker over is gegaan op Refoforum. Als dit echt zo ontstellend is, dan is het een beetje apart dat iedereen dat blijkbaar weer vergeten was.
Overigens vind ik het zelf ook vreemd om bijbelkringen te verbieden.
RF bestaat bij de gratie van rondjes maken. Dezelfde discussies komen op gezette tijden terug. Dat kan ook wel weer boeiend zijn, zeker als er ook weer nieuwe deelnemers zijn.
RF is een soort thermometer voor de dingen die 'hot' zijn in onze kringen. Niks mis mee toch?
Daar heb ik het niet over, ik heb het over alle mensen die doen alsof ze dit nog nooit hebben gehoord en op het achterste van hun benen staan. Die zitten al zeker een paar rondjes in de rotonde.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Die Roomsen waren zo gek nog niet: een Bijbel in de moedertaal, het moet niet gekker worden. Terug naar de Latijnse bijbel!
Hebreeuws, Aramees en Grieks, zal je bedoelen.

Maar dan zit je toch nog met teksten zoals "Daar is geen God".
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
Gijs83 schreef:Ds.de Heer zal dat toch niet uit zijn duim zuigen, dat er veelal een kritische houding ontstaat.
Nee, maar zonder gekheid, Gijs, dat is toch redenering: Ds. De Heer ZAL HET WEL NIET uit zijn duim zuigen. Dus we volgens slaafs ds. De Heer na...
Over twee weken zie ik hem misschien. Ik zal die duim eens observeren voor je :)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Afgewezen schreef:
Nee, maar ik geloof echt niet dat hij het mis en stelt het denk ik heel oprecht voor!
Plaats reactie