Roepnamen

Josephus

Re: Roepnamen

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:...je ouders verdriet doen door hen niet te vernoemen.
:quoi :quoi

Wat kan er voor verdrietigs aan zijn als mijn kind later besluit mij niet te vernoemen?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:Je kunt je kinderen heel vroom Bijbelse namen geven, maar je ouders verdriet doen door hen niet te vernoemen.
De vraag is of je dan echt Bijbels bezig bent.
Grappig Afgewezen. Werden ze in de bijbel dan ook vernoemd?
hmprff

Bericht door hmprff »

Kaw schreef:
Afgewezen schreef:Je kunt je kinderen heel vroom Bijbelse namen geven, maar je ouders verdriet doen door hen niet te vernoemen.
Kaw toch! dat weet je toch wel :nonnon
het was uitzonderlijk dat Zacharias en Elizabeth hun zoon Johannes noemden:

Lukas 1

57 En de tijd van Elizabet werd vervuld, dat zij baren zoude, en zij baarde een zoon.

58 En die daar rondom woonden, en haar magen hoorden, dat de Heere Zijn barmhartigheid grotelijks aan haar bewezen had, en waren met haar verblijd.

59 En het geschiedde, dat zij op den achtsten dag kwamen, om het kindeken te besnijden, en noemden het Zacharias, naar den naam zijns vaders.

60 En zijn moeder antwoordde en zeide: Niet alzo, maar hij zal Johannes heten.

61 En zij zeiden tot haar: Er is niemand in uw maagschap, die met dien naam genaamd wordt.

62 En zij wenkten zijn vader, hoe hij wilde, dat hij genaamd zou worden.

63 En als hij een schrijftafeltje geëist had, schreef hij, zeggende: Johannes is zijn naam. En zij verwonderden zich allen.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

hmprff schreef:
Kaw schreef:
Kaw toch! dat weet je toch wel :nonnon
het was uitzonderlijk dat Zacharias en Elizabeth hun zoon Johannes noemden:

Lukas 1

57 En de tijd van Elizabet werd vervuld, dat zij baren zoude, en zij baarde een zoon.

58 En die daar rondom woonden, en haar magen hoorden, dat de Heere Zijn barmhartigheid grotelijks aan haar bewezen had, en waren met haar verblijd.

59 En het geschiedde, dat zij op den achtsten dag kwamen, om het kindeken te besnijden, en noemden het Zacharias, naar den naam zijns vaders.

60 En zijn moeder antwoordde en zeide: Niet alzo, maar hij zal Johannes heten.

61 En zij zeiden tot haar: Er is niemand in uw maagschap, die met dien naam genaamd wordt.

62 En zij wenkten zijn vader, hoe hij wilde, dat hij genaamd zou worden.

63 En als hij een schrijftafeltje geëist had, schreef hij, zeggende: Johannes is zijn naam. En zij verwonderden zich allen.
2 Abraham gewon Izak, en Izak gewon Jakob, en Jakob gewon Juda, en zijn broeders;
3 En Juda gewon Fares en Zara bij Thamar; en Fares gewon Esrom, en Esrom gewon Aram;
4 En Aram gewon Aminadab, en Aminadab gewon Nahasson, en Nahasson gewon Salmon;
5 En Salmon gewon Booz bij Rachab, en Booz gewon Obed bij Ruth, en Obed gewon Jessai;
6 En Jessai gewon David, den koning; en David, den koning, gewon Salomon bij degene, die Uria's [vrouw was geweest];
7 En Salomon gewon Roboam, en Roboam gewon Abia, en Abia gewon Asa;
8 En Asa gewon Josafat, en Josafat gewon Joram, en Joram gewon Ozias;
9 En Ozias gewon Joatham, en Joatham gewon Achaz, en Achaz gewon Ezekias;
10 En Ezekias gewon Manasse, en Manasse gewon Amon, en Amon gewon Josias;
11 En Josias gewon Jechonias, en zijn broeders, omtrent de Babylonische overvoering.
12 En na de Babylonische overvoering gewon Jechonias Salathiel, en Salathiel gewon Zorobabel;
13 En Zorobabel gewon Abiud, en Abiud gewon Eljakim, en Eljakim gewon Azor;
14 En Azor gewon Sadok, en Sadok gewon Achim, en Achim gewon Eliud;
15 En Eliud gewon Eleazar, en Eleazar gewon Matthan, en Matthan gewon Jakob;
16 En Jakob gewon Jozef, den man van Maria, uit welke geboren is JEZUS, gezegd Christus.
17 Al de geslachten dan, van Abraham tot David, [zijn] veertien geslachten; en van David tot de Babylonische overvoering, [zijn] veertien geslachten; en van de Babylonische overvoering tot Christus, [zijn] veertien geslachten.

Ik zie geen vernoem-lijn. Jij wel?
ZWP

Bericht door ZWP »

Eigenlijk zouden alle jongetjes dus Adam moeten heten, en alle meisjes Eva?

[/flauw]
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Kaw schreef:
Dat bedoel ik niet. Het heeft te maken met zoiets als naastenliefde.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:
Kaw schreef:
Ik denk dat dit een persoonlijke afweging is en geen stelregel. Mijn ouders zouden mij GKV willen hebben en mijn schoonouders GG bijv. Daarin luisteren we niet naar hun. Mijn vrouw draagt graag vrouwenbroeken, maar doet dat haast nooit om haar ouders niet nodeloos te kwetsen. Ik zal bijvoorbeeld nooit zomaar onaangekondigd naar mijn ouders gaan. Ze kunnen daar slecht tegen. Zo maak je van die afwegingen. Maar of dat ook met vernoemen op gaat? Als het een halszaak is voor je ouders zou ik vernoemen. Als ze het gewoon wel leuk lijkt... Tja, gewoon lekker zelf kiezen!
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Afgewezen schreef:
Kaw schreef:
Sorry, hoe bedoel je dat? In welke zin van het woord kun je naastenliefde er volgens jou dan bij betrekken?
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
jvdg

Bericht door jvdg »

Wilma van den Berg schreef: Sorry, hoe bedoel je dat? In welke zin van het woord kun je naastenliefde er volgens jou dan bij betrekken?
Ik denk dat Afgewezen duidt op de blijdschap bij de vernoemde als de "lijn der geslachten" in de naam wordt voortgezet.
Maar het kan zijn dat sommige andere leden van de familie zich dan weer gepasseerd voelen.

Het blijft een gevoelig onderwerp.

Wat mij betreft passen we klassieke regels toe:

Eerst de jong overleden naaste verwanten
Dan de ouders of grootouders
Daarna alleenstaande familieleden
Dan intieme vrienden

Maar gun elkaar vóóral de ruimte om zich wat naamgeving betreft de naamgevers vrij te laten in hun keuze.
zusterelly

Bericht door zusterelly »

jvdg schreef:
Wilma van den Berg schreef: Sorry, hoe bedoel je dat? In welke zin van het woord kun je naastenliefde er volgens jou dan bij betrekken?
Ik denk dat Afgewezen duidt op de blijdschap bij de vernoemde als de "lijn der geslachten" in de naam wordt voortgezet.
Maar het kan zijn dat sommige andere leden van de familie zich dan weer gepasseerd voelen.

Het blijft een gevoelig onderwerp.

Wat mij betreft passen we klassieke regels toe:

Eerst de jong overleden naaste verwanten
Dan de ouders of grootouders
Daarna alleenstaande familieleden
Dan intieme vrienden

Maar gun elkaar vóóral de ruimte om zich wat naamgeving betreft de naamgevers vrij te laten in hun keuze.
in het dorp waar ik mijn jeugd heb doorgebracht was het volgende de gewoonte:
Bij een dochter wordt als eerste de moeder van de moeder vernoemd, hierna de moeder van de vader, hierna ... zou ik niet meer weten.
Bij een zoon wordt als eerste de vader van de vader vernoemd, hierna de vader van de moeder, hierna... weet ik ook niet meer.
Persoonlijk vind ik dat iedere ouder zelf moet weten naar wie hij vernoemt en òf hij vernoemt. Er zijn zoveel mooie betekenisvolle namen!
Bovendien heb ik van dicht bij familieruzies meegemaakt omdat er niet vernoemd werd of de "verkeerde" vernoemd werd, en dat is heel erg. Dan zou er zoveel blijdschap kunnen zijn maar dat wordt dan weer kapot gemaakt...

Mijn man en ik hebben onze dochter naar mijn moeder vernoemd. De roepnaam van mijn moeder gebruikt en hier een aantal letters voor en dat is dan de naam van onze dochter. Haar naam heeft ook een hele mooie betekenis.
De roepnaam van onze dochter is ook haar doopnaam.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
refo

Bericht door refo »

Ik denk dat ieder hier in zijn gemoed ten volle verzekerd mag zijn. De ouders kiezen de naam. De traditie wil ook wat, maar is geen wetmatigheid. Een familie vol Jannen en Pieternellen is ook zo wat.

Wat ik wel aanraad: doe een beetje research. Klinkt de naam wel. Is het geen heidense naam (Esther, Diana). Is die schattige naam ook wat voor iemand van 20? 't Is tenslotte geen pop.

Ik ben zelf ook een soort vernoemd, maar 1 letter is verkeerd gespeld. Dat soort research is ook handig.

Wil je je zoon echt Kim noemen? Het kan, maar de meeste Kimmen zijn meisjes. Daar loopt hij zijn leven lang mee. Of een afwijkende spelling. zodat een leven lang geknokt moet worden voor de spelling, hoewel je dat niet altijd voorzien kunt. ;)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Ik ben zelf ook een soort vernoemd, maar 1 letter is verkeerd gespeld.
Welke dan? De r, de e, de f of de o? Ik zit er nu al een hele poos op te kijken maar ik kan er maar niet opkomen... :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikus schreef:
refo schreef:Ik ben zelf ook een soort vernoemd, maar 1 letter is verkeerd gespeld.
Welke dan? De r, de e, de f of de o? Ik zit er nu al een hele poos op te kijken maar ik kan er maar niet opkomen... :bobo
:haha
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
helma

Bericht door helma »

jvdg schreef: Dan intieme vrienden
vandaar dat ik een dochter heb die Martha heet :)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:
jvdg schreef: Dan intieme vrienden
vandaar dat ik een dochter heb die Martha heet :)
leukerd!!

Ik vind het nog steeds super, zo'n naamgenootje!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie