Afgewezen schreef:...je ouders verdriet doen door hen niet te vernoemen.

Wat kan er voor verdrietigs aan zijn als mijn kind later besluit mij niet te vernoemen?
Afgewezen schreef:...je ouders verdriet doen door hen niet te vernoemen.
Grappig Afgewezen. Werden ze in de bijbel dan ook vernoemd?Afgewezen schreef:Je kunt je kinderen heel vroom Bijbelse namen geven, maar je ouders verdriet doen door hen niet te vernoemen.
De vraag is of je dan echt Bijbels bezig bent.
Kaw toch! dat weet je toch welKaw schreef:Grappig Afgewezen. Werden ze in de bijbel dan ook vernoemd?Afgewezen schreef:Je kunt je kinderen heel vroom Bijbelse namen geven, maar je ouders verdriet doen door hen niet te vernoemen.
2 Abraham gewon Izak, en Izak gewon Jakob, en Jakob gewon Juda, en zijn broeders;hmprff schreef:Kaw toch! dat weet je toch welKaw schreef:Grappig Afgewezen. Werden ze in de bijbel dan ook vernoemd?Afgewezen schreef:Je kunt je kinderen heel vroom Bijbelse namen geven, maar je ouders verdriet doen door hen niet te vernoemen.
De vraag is of je dan echt Bijbels bezig bent.![]()
het was uitzonderlijk dat Zacharias en Elizabeth hun zoon Johannes noemden:
Lukas 1
57 En de tijd van Elizabet werd vervuld, dat zij baren zoude, en zij baarde een zoon.
58 En die daar rondom woonden, en haar magen hoorden, dat de Heere Zijn barmhartigheid grotelijks aan haar bewezen had, en waren met haar verblijd.
59 En het geschiedde, dat zij op den achtsten dag kwamen, om het kindeken te besnijden, en noemden het Zacharias, naar den naam zijns vaders.
60 En zijn moeder antwoordde en zeide: Niet alzo, maar hij zal Johannes heten.
61 En zij zeiden tot haar: Er is niemand in uw maagschap, die met dien naam genaamd wordt.
62 En zij wenkten zijn vader, hoe hij wilde, dat hij genaamd zou worden.
63 En als hij een schrijftafeltje geëist had, schreef hij, zeggende: Johannes is zijn naam. En zij verwonderden zich allen.
Dat bedoel ik niet. Het heeft te maken met zoiets als naastenliefde.Kaw schreef:Grappig Afgewezen. Werden ze in de bijbel dan ook vernoemd?Afgewezen schreef:Je kunt je kinderen heel vroom Bijbelse namen geven, maar je ouders verdriet doen door hen niet te vernoemen.
Ik denk dat dit een persoonlijke afweging is en geen stelregel. Mijn ouders zouden mij GKV willen hebben en mijn schoonouders GG bijv. Daarin luisteren we niet naar hun. Mijn vrouw draagt graag vrouwenbroeken, maar doet dat haast nooit om haar ouders niet nodeloos te kwetsen. Ik zal bijvoorbeeld nooit zomaar onaangekondigd naar mijn ouders gaan. Ze kunnen daar slecht tegen. Zo maak je van die afwegingen. Maar of dat ook met vernoemen op gaat? Als het een halszaak is voor je ouders zou ik vernoemen. Als ze het gewoon wel leuk lijkt... Tja, gewoon lekker zelf kiezen!Afgewezen schreef:Dat bedoel ik niet. Het heeft te maken met zoiets als naastenliefde.Kaw schreef:Grappig Afgewezen. Werden ze in de bijbel dan ook vernoemd?Afgewezen schreef:Je kunt je kinderen heel vroom Bijbelse namen geven, maar je ouders verdriet doen door hen niet te vernoemen.
Sorry, hoe bedoel je dat? In welke zin van het woord kun je naastenliefde er volgens jou dan bij betrekken?Afgewezen schreef:Dat bedoel ik niet. Het heeft te maken met zoiets als naastenliefde.Kaw schreef:Grappig Afgewezen. Werden ze in de bijbel dan ook vernoemd?Afgewezen schreef:Je kunt je kinderen heel vroom Bijbelse namen geven, maar je ouders verdriet doen door hen niet te vernoemen.
Ik denk dat Afgewezen duidt op de blijdschap bij de vernoemde als de "lijn der geslachten" in de naam wordt voortgezet.Wilma van den Berg schreef: Sorry, hoe bedoel je dat? In welke zin van het woord kun je naastenliefde er volgens jou dan bij betrekken?
in het dorp waar ik mijn jeugd heb doorgebracht was het volgende de gewoonte:jvdg schreef:Ik denk dat Afgewezen duidt op de blijdschap bij de vernoemde als de "lijn der geslachten" in de naam wordt voortgezet.Wilma van den Berg schreef: Sorry, hoe bedoel je dat? In welke zin van het woord kun je naastenliefde er volgens jou dan bij betrekken?
Maar het kan zijn dat sommige andere leden van de familie zich dan weer gepasseerd voelen.
Het blijft een gevoelig onderwerp.
Wat mij betreft passen we klassieke regels toe:
Eerst de jong overleden naaste verwanten
Dan de ouders of grootouders
Daarna alleenstaande familieleden
Dan intieme vrienden
Maar gun elkaar vóóral de ruimte om zich wat naamgeving betreft de naamgevers vrij te laten in hun keuze.
Welke dan? De r, de e, de f of de o? Ik zit er nu al een hele poos op te kijken maar ik kan er maar niet opkomen...refo schreef:Ik ben zelf ook een soort vernoemd, maar 1 letter is verkeerd gespeld.
Hendrikus schreef:Welke dan? De r, de e, de f of de o? Ik zit er nu al een hele poos op te kijken maar ik kan er maar niet opkomen...refo schreef:Ik ben zelf ook een soort vernoemd, maar 1 letter is verkeerd gespeld.
vandaar dat ik een dochter heb die Martha heetjvdg schreef: Dan intieme vrienden
leukerd!!helma schreef:vandaar dat ik een dochter heb die Martha heetjvdg schreef: Dan intieme vrienden