God haat de verworpenen.

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Marnix »

mayflower schreef:
Klavier schreef:@mayflower: Waarom ontbreken in jouw tekstaanhalingen die teksten waarin de roeping zo duidelijk verbonden wordt met deze zaken, zoals ook Calvijn die nadrukkelijk verbind als het gaat om de prediking? Zo komt het wel erg dichtbij de mening van die stroming waartegen Calvijn zijn waarschuwingen richtte. Ik haal het nog maar even naar boven.
Calvijn schreef:Sommigen werpen ons tegen, dat God met zichzelf in tegenstrijd zou zijn, wanneer Hij in 't algemeen alle mensen tot zich nodigt, maar slechts weinige uitverkorenen tot zich toelaat. Zo neemt, volgens hen, de algemeenheid der beloften de onderscheiding der bijzonder genade weg; en zo spreken sommige gematigde mensen, niet zozeer om de waarheid te onderdrukken, als wel om netelige kwesties af te weren en veler nieuwsgierigheid te beteugelen. Hun wil is prijzenswaard, maar hun beleid geenszins goed te keuren, want aarzeling is nooit te verontschuldigen. Van hen echter, die met groter onbeschaamdheid aanvallen, is de laster voorzeker al te weerzinwekkend en de dwaling al te schandelijk. Hoe de Schrift deze twee verenigt, dat door de uiterlijke prediking allen tot boetvaardigheid en geloof geroepen worden, en dat toch niet aan allen de Geest der bekering en des geloofs gegeven wordt, heb ik elders uitgelegd, en daarvan zal straks iets herhaald moeten worden.
Het gaat me niet om de evangelie verkondiging al zodanig, het gaat om de vraag, is de Here Jezus Christus voor ieder mens, dus uitverkorenen en de gene die verworpen zijn gestorven en dus de prijs betaald ?
Nee, dat geloof ik niet, en de argumenten met bij de bij horende verzen laten, worden naar mijn inziens los gemaakt uit de context en los gemaakt van het Middelaarschap van Christus, die de Hoge Priester is.
Ik zal nooit tegen een onbekeerde zondaar zeggen, dat de Here Jezus Christus voor zijn zonde is gestorven, want als dat zo zou zijn, dan was deze persoon al bij voorbaat verlost en verzoend met God. Ik zou hem wel vertellen dat er een Verlosser is, namelijk de Here Jezus Christus, en als zo'n persoon tot bekering komt en zijn toevlucht neemt tot Christus, dan zou ik hem vertellen, dat de Here Jezus Christus voor zijn zonde is gestorven en die Prijs heeft betaald.
Tja, het ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt. Ik zou denk ik stellen dat Jezus ook voor zijn zonden is gestorven en dat er vergeving is als hij tot Hem vlucht. Dus niet: Je bent vergeven door zijn door maar "er is vergeving te krijgen door zijn dood". Dat zijn twee verschillende invalshoeken die beiden Bijbels gezien juist zijn. Als iemand niet gelooft worden zijn zonden niet vergeven. Als iemand niet gelooft kunnen we wel wijzen op vergeving door het lichaam en bloed van Christus, met daaraan gekoppeld de eis tot geloof. Zoals Jezus in Joh 3 zegt:

14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Afgewezen »

P.S. Niet "je bent vergeven", maar "jou is vergeven".
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door memento »

Jongere schreef:Mayflower, is het mogelijk als iemand 'geheiligd is in Christus' bloed' dat hij dan niet uitverkoren is? Volgens de brief aan de Hebreeën wel:
Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
Ik denk dat het lezen van dit gedeelte in zijn verband die vraag wel wegneemt*. Het kopje wat de Jongbloed editie van de SV erboven heeft staan, dekt zeer goed de lading: Vermaning tot volharding in het geloof.

Omdat zeer duidelijk de leden van de gemeente worden uitgesproken, en elementen uit het OT erbij gehaald worden (priester en hogepriester in vs 11 en 21, en de wet van Mozes in vs 28) ben ik geneigd dit gedeelte in het kader van het verbond te lezen. Dus zoals in het OT elke Israeliet geheiligd was door de wet van Mozes (vs 28), zo zijn in het nieuwe verbond de leden der gemeente geheiligd in het bloed van Christus (vs 29). Zoals ook in het OT niet elke Israeliet behouden was, zo is ook onder het nieuwe verbond. Het doopformulier zegt dat heel mooi: Aangezien er in alle verbonden 2 delen begrepen zijn, zo worden wij ook van de doop vermaand etc....


* Lees anders eens een nieuwe vertaling, zoals de NBV, daarin heb je een meer doorlopende tekst die je zo achter elkaar kan doorlezen. Even in 1 adem de hoofdstukken die eromheen staan achter elkaar lezen, kan soms heel erg verhelderend werken.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door albion »

Jongere schreef:
albion schreef:
Jongere schreef: God heeft de wereld lief, (dus ook alle verworpenen op die wereld) omdat hij met de wereld is verzoend door Zijn Zoon Christus.....

Als je toch met teksten bezig bent :

Hoe verklaar je de teksten in Joh. 17:6 + 8 +25

Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereldgegeven hebt.Zij waren Uwe, en Gij hebt Mij dezelve gegeven, en zij hebben Uw Woord bewaard.

Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen die Gij mij gegeven hebt, want zij zijn Uwe.

Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.
Ik ben niet van mening dat deze teksten in strijd zijn met de door mij aangehaalde teksten. Het is een grote bemoediging dat de Heere Jezus bidt voor Zijn volk, die Hem door de Vader uit de wereld zijn gegeven. Maar ik heb ook nergens de uitverkiezing betwist. Dat zou ik niet durven, want daar is de Bijbel heel duidelijk in.

Maar blijkbaar ben jij wel van mening dat de aangehaalde teksten uit Johannes dus blijkbaar in tegenspraak zijn met de door mij genoemde teksten (Joh. 3:16 en 2 Kor. 5:19)? Ik hoor dan graag waarom dat zo is.

Edit: Voor de duidelijkheid maar even de teksten waar de door jou aangehaalde zin van mij op was gebaseerd:
Johannes 3:16 (en 17 en 18, omdat die haast nog duidelijker zijn):
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

De wereld = de Joden en heidenen die in Hem geloven. Dus de uitverkorenen en gelovigen


2 Korinthe 5:19:
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Hier staat bij de kanttekening:
Want = of hoe dat God

de wereld = dat is, de uitverkorenen en gelovigen door de gehele wereld, gelijk Joh. 6:33, 51 (33: Want het Brood Gods is Hij, Dij uit den hemel nederdaalt, en Die der wereld het leven geeft.
51: Ik ben het levende Brood Dat uit de hemel nedergedaald is; zo iemand van dit Brood eet, die zal in der eeuwigheid leven. En het brood dat ik geven zal, is Mijn vlees, hetwelk Ik geven zal voor het leven der wereld

in ons gelegd = dat is, ons toebetrouwd, om het in Zijn Naam te verkondigen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door mayflower »

Jongere schreef: Nee, uiteraard niet. De vraag is dus wat het 'geheiligd zijn door het bloed' in de Hebreeën-brief betekent. Juist omdat het hier niet om de heiligmaking kan gaan, wordt er blijkbaar iets anders bedoeld. Iets waar mayflower volgens mij nog geen antwoord op heeft gegeven, maar als jij dat kan geven is het ook goed.
Het geheiligd zijn in Hebreeen zijn die gelovigen, waar God door de wedergeboorte en rechtvaardigmaking de wet in hun harten en verstand heeft geschreven, waar God van zegt, "zonden en hun ongerechtigheden zal Ik geenszins meer gedenken..."
Hebreeen 10
3 Maar nu geschiedt in dezelve alle jaren weder gedachtenis der zonden.
4 Want het is onmogelijk, dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegneme.
5 Daarom, komende in de wereld, zegt Hij: Slachtoffer en offerande hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij het lichaam toebereid;
6 Brandofferen en offer voor de zonde hebben U niet behaagd.
7 Toen sprak Ik: Zie, Ik kom (in het begin des boeks is van Mij geschreven), om Uw wil te doen, o God!
8 Als Hij te voren gezegd had: Slachtoffer, en offerande, en brandoffers, en offer voor de zonde hebt Gij niet gewild, noch hebben U behaagd (dewelke naar de wet geofferd worden);
9 Toen sprak Hij: Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God! Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen.
10 In welken wil wij geheiligd zijn, door de offerande des lichaams van Jezus Christus, eenmaal geschied.
11 En een iegelijk priester stond wel alle dagen dienende, en dezelfde slachtofferen dikmaals offerende, die de zonden nimmermeer kunnen wegnemen;
12 Maar Deze, een slachtoffer voor de zonden geofferd hebbende, is in eeuwigheid gezeten aan de rechter hand Gods;
13 Voorts verwachtende, totdat Zijn vijanden gesteld worden tot een voetbank Zijner voeten.
14 Want met een offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden.
15 En de Heilige Geest getuigt het ons ook;
16 Want nadat Hij te voren gezegd had: Dit is het verbond, dat Ik met hen maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten geven in hun harten, en Ik zal die inschrijven in hun verstanden;
17 En hun zonden en hun ongerechtigheden zal Ik geenszins meer gedenken.

18 Waar nu vergeving derzelve is, daar is geen offerande meer voor de zonde.
19 Dewijl wij dan, broeders, vrijmoedigheid hebben, om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Jongere »

Maar dat is het nu juist, lees verder in datzelfde hoofdstuk:

26 Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;
27 Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden.
28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29
Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31 Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.


Dat kan toch niet als hier echt de groep wordt bedoeld waar jij het nu over hebt?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door memento »

Jongere schreef:Maar dat is het nu juist, lees verder in datzelfde hoofdstuk:

26 Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;
27 Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden.
28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29
Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31 Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.


Dat kan toch niet als hier echt de groep wordt bedoeld waar jij het nu over hebt?
Gezien de brief gericht is aan de gehele gemeente, en er sprake blijkt te zijn van mogelijk afval, pleit ik ervoor om dit te lezen in een verbondskader. Dit verklaard zowel dat er sprake is van heiliging, en anderzijds dat er sprake kan zijn van afval.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Klavier »

memento schreef:Gezien de brief gericht is aan de gehele gemeente, en er sprake blijkt te zijn van mogelijk afval, pleit ik ervoor om dit te lezen in een verbondskader. Dit verklaard zowel dat er sprake is van heiliging, en anderzijds dat er sprake kan zijn van afval.
Ik denk dat je gelijk hebt. Koelman heeft in zijn verdediging van de kinderdoop in zijn strijd tegen de leer van de Labadisten ook deze lijn getrokken, waarbij hij zich op Calvijn beroept. Het komt kortweg neer op uiterlijke heiligheid door het teken van de doop, en daarnaast de heiligheid in Christus, in de toepassing van Zijn verdiensten in de wedergeboorte die beloofd is aan de kerk. Het verschil tussen uitwendig en inwendig verbond.
De aanspraak van de brieven in het NT worden door Koelman gelezen als gericht aan de hele gemeente, in uitwendige zin, waarbij er kaf onder het koren is. De zelfbeproeving is daarom ook zo'n belangrijk element in deze leer!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Marnix »

albion schreef:
Jongere schreef:
albion schreef:
Als je toch met teksten bezig bent :

Hoe verklaar je de teksten in Joh. 17:6 + 8 +25

Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereldgegeven hebt.Zij waren Uwe, en Gij hebt Mij dezelve gegeven, en zij hebben Uw Woord bewaard.

Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen die Gij mij gegeven hebt, want zij zijn Uwe.

Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.
Ik ben niet van mening dat deze teksten in strijd zijn met de door mij aangehaalde teksten. Het is een grote bemoediging dat de Heere Jezus bidt voor Zijn volk, die Hem door de Vader uit de wereld zijn gegeven. Maar ik heb ook nergens de uitverkiezing betwist. Dat zou ik niet durven, want daar is de Bijbel heel duidelijk in.

Maar blijkbaar ben jij wel van mening dat de aangehaalde teksten uit Johannes dus blijkbaar in tegenspraak zijn met de door mij genoemde teksten (Joh. 3:16 en 2 Kor. 5:19)? Ik hoor dan graag waarom dat zo is.

Edit: Voor de duidelijkheid maar even de teksten waar de door jou aangehaalde zin van mij op was gebaseerd:
Johannes 3:16 (en 17 en 18, omdat die haast nog duidelijker zijn):
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

De wereld = de Joden en heidenen die in Hem geloven. Dus de uitverkorenen en gelovigen


2 Korinthe 5:19:
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Hier staat bij de kanttekening:
Want = of hoe dat God

de wereld = dat is, de uitverkorenen en gelovigen door de gehele wereld, gelijk Joh. 6:33, 51 (33: Want het Brood Gods is Hij, Dij uit den hemel nederdaalt, en Die der wereld het leven geeft.
51: Ik ben het levende Brood Dat uit de hemel nedergedaald is; zo iemand van dit Brood eet, die zal in der eeuwigheid leven. En het brood dat ik geven zal, is Mijn vlees, hetwelk Ik geven zal voor het leven der wereld

in ons gelegd = dat is, ons toebetrouwd, om het in Zijn Naam te verkondigen.
Zo zien we maar weer, de kanttekeningen zijn ook niet onfeilbaar. "De wereld" wordt niet gebruikt als term voor gelovigen in de Bijbel, integendeel. Het woord dat hier gebruikt wordt wijst op het hele universum, als ik het me goed herinner. Matthew Henry geeft dit ook aan in zijn bijbelcommentaar:

4. By the extent of his plea, the latitude of his propitiation. It is not confined to one nation; and not particularly to the ancient Israel of God: He is the propitiation for our sins; and not for ours only (not only for the sins of us Jews, us that are Abraham's seed according to the flesh), but also for those of the whole world (v. 2); not only for the past, or us present believers, but for the sins of all who shall hereafter believe on him or come to God through him. The extent and intent of the Mediator's death reach to all tribes, nations, and countries. As he is the only, so he is the universal atonement and propitiation for all that are saved and brought home to God, and to his favour and forgiveness.

[edit]In de grondteskt wordt het woord Kosmou (kosmos) gebruikt en alle gangbare vertalingen kiezen voor de vertaling: De (ge)hele wereld en niet voor iets dat wijst op alle uitverkorenen of alle gelovigen.

Het offer van Christus is toereikend om de zonden van de hele wereld te vergeven. (zie ook Joh 3:14-17). Alleen hen die geloven in Hem zullen vergeven worden. Wie niet geloven kunnen nooit zeggen: ja maar er was voor mij ook geen vergeving te krijgen, Hij stierf niet voor mij. Er is vergeving maar wie niet gelooft zal worden geoordeeld omdat hij niet in Hem heeft geloofd.[/edit]
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
caballero
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 jun 2007, 15:10

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door caballero »

ik kom zomaar binnenvallen en heb geen zin om alles na te lezen wat reeds geplaatst is. over de verkiezing: God is vrij om met het heir des hemels te doen naar Zijn welbehagen, daar heeft Hij recht op.

de verkiezing is voor degenen die behouden worden een wonder: waarom was het op mij gemunt, daar anderen gaan verloren die geen ontferming wordt gegund.

de verkiezing is voor degenen die verloren gaan een ergernis.

logisch wel.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door freek »

caballero schreef:logisch wel
Ja, dat is nou net het probleem: het wordt veel te logisch gemaakt.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door mayflower »

Jongere schreef:Maar dat is het nu juist, lees verder in datzelfde hoofdstuk:

26 Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;
27 Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden.
28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29
Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31 Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.


Dat kan toch niet als hier echt de groep wordt bedoeld waar jij het nu over hebt?
Jamieson-Fausset-Brown Bible Commentary
"....Wherewith he was sanctified-for Christ died even for him. "Sanctified," in the fullest sense, belongs only to the saved elect. But in some sense it belongs also to those who have gone a far way in Christian experience, and yet fall away at last. The higher such a one's past Christian experiences, the deeper his fall...."

Er is sprake van een tweevoudige verklaring van "geheiligd" zijn: (1) die alleen toebehoord tot de uitverkorenen, en waar de Here Jezus Christus, dus als Hoge Priester en Middelaar Zijn bloed heeft vergoten tot reiniging der zonde, en (2) die mischien wel deel zijn van een plaatselijke gemeente, uiterlijk gedoopt zijn en onder het gehoor staan van de prediking, en dus in die zin geheiligd zijn (net zoals een ongelovige man/vrouw van een gelovige vrouw/man geheiligd is), maar geen wedergeboorte hebben ondergaan en dus ook niet to God's volk toebehoren waar de Hogepriest en Middelaar zijn bloed voor heeft vergoten.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Jongere »

Ok, de uitleg van een verbondsheiliging lijkt me voor deze tekst inderdaad plausibel.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door albion »

Marnix schreef: Zo zien we maar weer, de kanttekeningen zijn ook niet onfeilbaar. "De wereld" wordt niet gebruikt als term voor gelovigen in de Bijbel, integendeel. Het woord dat hier gebruikt wordt wijst op het hele universum, als ik het me goed herinner. Matthew Henry geeft dit ook aan in zijn bijbelcommentaar:

4. By the extent of his plea, the latitude of his propitiation. It is not confined to one nation; and not particularly to the ancient Israel of God: He is the propitiation for our sins; and not for ours only (not only for the sins of us Jews, us that are Abraham's seed according to the flesh), but also for those of the whole world (v. 2); not only for the past, or us present believers, but for the sins of all who shall hereafter believe on him or come to God through him. The extent and intent of the Mediator's death reach to all tribes, nations, and countries. As he is the only, so he is the universal atonement and propitiation for all that are saved and brought home to God, and to his favour and forgiveness.

[edit]In de grondteskt wordt het woord Kosmou (kosmos) gebruikt en alle gangbare vertalingen kiezen voor de vertaling: De (ge)hele wereld en niet voor iets dat wijst op alle uitverkorenen of alle gelovigen.

Het offer van Christus is toereikend om de zonden van de hele wereld te vergeven. (zie ook Joh 3:14-17). Alleen hen die geloven in Hem zullen vergeven worden. Wie niet geloven kunnen nooit zeggen: ja maar er was voor mij ook geen vergeving te krijgen, Hij stierf niet voor mij. Er is vergeving maar wie niet gelooft zal worden geoordeeld omdat hij niet in Hem heeft geloofd.[/edit]
Dat ben ik dus niet met jou eens. En ik schaar mij achter de kanttekeningen die dit ook onderzocht hebben.
Ik schreef al dat met de wereld de Joden en de Heidenen bedoelt wordt volgens de kanttekenaars.
Maar ook in de verklaring van Polus, Wels..etc. verstaat onder de tekst het volgende:

Want alzo lief heeft God de wereld gehad.
Om te verstaan wat gemeend wordt door de wereld, in dit en het volgende vers, moet men aanmerken, dat het hier gebruikt wordt, in tegenstelling tegen het algemeen begrip der Joden, alsof God alleen hun volk beminde, en de Messias zou komen om hen alleen zalig te maken, en andere volkeren te vernederen om hunnen wille. Wanneer dan dit woord gebruikt wordt, voornamelijk in dit evangelie, omde voorwerpen te verklaren van Gods liefde, en de zegeningen van Christus' verlossing, betekent het doorgaans de wereld, als de heideen mede insluitende, omdat verkeerd gevoelen tegen te gaan; en te tone dat de zegeningen des koninkrijks van de Messias niet bepaald waren aan de Joden, maar ook behoorden tot de heideen in het algemeen naast hen. Omdat Nikodemus zowel als alle anderen met dat vooroordeel vervuld was, gebruikt onze Heere deze uitdrukking, om hem een uitgebreider denkbeeld te doen krijgen van de evangelische zaligheid, als zich uitstrekkende tot andere volkeren zowel als tot hen. En dus wordt hier mede te kennen gegeven, dat alle uiterverkorenen, onder de heidenen zowel als onder de Joden voorwerpen zijn van deze grote liefde van God, in het schenken van Zijn Zoon, tot hun zaligheid. Want de wereld, daar hier van gesproken wordt, is de wereld welke God gewild heeft,dat door hem zou zalig gemaakt worden en dezen zijn ze welken in Hem geloven zouden, en tegengesteld worden tegen degenen, welken, niet in hem gelovende, zouden veroordeeld worden.

vs 18: Dezen mogen de wereld genoemd worden, omdat zij oorsprokelijk zijn uit deze gevallen wereld van het menselijk geslacht, in tegenoverstelling van de gevallen engelen, en door de gehele wereld verspreid, openb. 5:9, zelfs onder die volkeren der aarde, welken bij wijze van onderscheiding, door de Joden, wereld genoemd worden Rom. 11: 12, 15.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Toeschouwer »

Waarom was het op mij gemunt, daar anderen gaan verloren die geen ontferming wordt gegund.
Schreef Cabellero.

Als wij zo over God denken, hebben wij toch een verkeerd Godsbeeld, "die geen ontferming wordt gegund". Waar kunnen we dat in de Schrift lezen?
Trouwens de titel van deze topic al, gisteren nog een preek gehoord over Psalm 100 met als centrale gedachte "God is goed". Hoe komen we op het idee dat God mensen zou haten? Het is een denken in de voorveronderstelling dat God mensen heeft uitverkoren (en dat heeft Hij) en daarom de niet uitverkorenen zou verwerpen. Dat is een gedachtengang opkomend uit het Griekse denken van de wijsgeren zoals Plato etc.
Deze filosofie is diep in het theologisch denken doorgedrongen, en dat merk ik als deze topic doorlees. Het is een logisch denken van 1+1=2. Het klopt allemaal als een bus als ons verduisterd verstand deze redenering volgt.
In het topic over 'Joodse uitleg over Efeze 1 heb ik proberen duidelijk te maken dat uitverkiezing een doel heeft. Een uitverkore heeft tot doel om anderen tot zegen te zijn, daartoe haalde ik de uitverkiezing van Abram aan, dat in hem alle geslachten van de aarde gezegend zouden worden.
Maar ik wil jullie een uitspraak van de wijlen de bekende ds. R. Kok laten lezen:
In het boek van Rik Valkenburg 'Wat wij geloven' antwoord ds. Kok op pag. 139: Wij kunnen en mogen niet werken met Gods raadsbesluit. Leert men dit anders, dan komt men in conflict met zondag 3. Gods liefde komt dus tot ieder mens. En God meent het.

Dat klinkt wel overtuigend, maar waar blijven we dan met de uitspraak des Heeren: Jacob heb ik liefgehad maar Ezau gehaat?
Jezus zegt in Joh. 3:16: Alzo lief heeft God de wereld gehad....Bij deze wereld hoort ook Ezau. Maar Ezau verwierp het eerstgeboorterecht. God ziet de dingen altijd in hun geheel. Vandaar deze uitdrukking die alleen maar gezien mag worden in het gehele verband.(..)
Maar in Joh. 17 lezen we toch maar van Jezus: Ik bid niet voor de wereld maar voor degenen die.....
Ho eens even. Jezus bidt wel voor de wereld. Luister maar, Lucas 23:24. Daar bidt Jezus: Vader vergeeft het hun, want zij weten niet wat ze doen. Dat waren toch wel wereldlingen, die Hem kruisigden, dacht ik. Niet soms.

Zo gaat het nog even door, allemaal te lezen in het intervieuw van Rik Valkenburg met ds. R. Kok.
Daar voel ik mij beter bij thuis dan met dat ijselijke logische denken dat ik hier in deze discussie tegen kom. Of de Heere mensen geen ontferming gunt, hoe durf je dat te denken.
Jezus weende om de onbekeerlijkheid van Jeruzalem, op elke pagina van de Bijbel komen we het tegen dat God nu vijanden verzoend.
Ik kan nog lang doorgaan, maar dat heeft geen zin, maar dit wilde ik nog even kwijt.
Plaats reactie