Tja, het ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt. Ik zou denk ik stellen dat Jezus ook voor zijn zonden is gestorven en dat er vergeving is als hij tot Hem vlucht. Dus niet: Je bent vergeven door zijn door maar "er is vergeving te krijgen door zijn dood". Dat zijn twee verschillende invalshoeken die beiden Bijbels gezien juist zijn. Als iemand niet gelooft worden zijn zonden niet vergeven. Als iemand niet gelooft kunnen we wel wijzen op vergeving door het lichaam en bloed van Christus, met daaraan gekoppeld de eis tot geloof. Zoals Jezus in Joh 3 zegt:mayflower schreef:Het gaat me niet om de evangelie verkondiging al zodanig, het gaat om de vraag, is de Here Jezus Christus voor ieder mens, dus uitverkorenen en de gene die verworpen zijn gestorven en dus de prijs betaald ?Klavier schreef:@mayflower: Waarom ontbreken in jouw tekstaanhalingen die teksten waarin de roeping zo duidelijk verbonden wordt met deze zaken, zoals ook Calvijn die nadrukkelijk verbind als het gaat om de prediking? Zo komt het wel erg dichtbij de mening van die stroming waartegen Calvijn zijn waarschuwingen richtte. Ik haal het nog maar even naar boven.Calvijn schreef:Sommigen werpen ons tegen, dat God met zichzelf in tegenstrijd zou zijn, wanneer Hij in 't algemeen alle mensen tot zich nodigt, maar slechts weinige uitverkorenen tot zich toelaat. Zo neemt, volgens hen, de algemeenheid der beloften de onderscheiding der bijzonder genade weg; en zo spreken sommige gematigde mensen, niet zozeer om de waarheid te onderdrukken, als wel om netelige kwesties af te weren en veler nieuwsgierigheid te beteugelen. Hun wil is prijzenswaard, maar hun beleid geenszins goed te keuren, want aarzeling is nooit te verontschuldigen. Van hen echter, die met groter onbeschaamdheid aanvallen, is de laster voorzeker al te weerzinwekkend en de dwaling al te schandelijk. Hoe de Schrift deze twee verenigt, dat door de uiterlijke prediking allen tot boetvaardigheid en geloof geroepen worden, en dat toch niet aan allen de Geest der bekering en des geloofs gegeven wordt, heb ik elders uitgelegd, en daarvan zal straks iets herhaald moeten worden.
Nee, dat geloof ik niet, en de argumenten met bij de bij horende verzen laten, worden naar mijn inziens los gemaakt uit de context en los gemaakt van het Middelaarschap van Christus, die de Hoge Priester is.
Ik zal nooit tegen een onbekeerde zondaar zeggen, dat de Here Jezus Christus voor zijn zonde is gestorven, want als dat zo zou zijn, dan was deze persoon al bij voorbaat verlost en verzoend met God. Ik zou hem wel vertellen dat er een Verlosser is, namelijk de Here Jezus Christus, en als zo'n persoon tot bekering komt en zijn toevlucht neemt tot Christus, dan zou ik hem vertellen, dat de Here Jezus Christus voor zijn zonde is gestorven en die Prijs heeft betaald.
14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.