Pagina 4 van 19

Re: Hoogbegaafdheid

Geplaatst: 02 jun 2008, 22:35
door Zonderling
Hendrikus schreef:Eenmaal op de middelbare school aangeland, wordt 't beter: daar is meer ruimte om ieder op z'n eigen niveau te laten functioneren.
Voor de 'echte' hoogbegaafden geldt dat meer zeer ten dele.

Alleen op het VWO komt het voor (op de andere niveaus niet), dat leerlingen nog steeds met kop en schouders boven iedereen uitsteken. En dus niet begrepen worden... en het zelf ook akelig vinden dat ze diverse zaken beter begrijpen dan de leraar (zelfs een vakdocent)...

Re: Hoogbegaafdheid

Geplaatst: 02 jun 2008, 22:37
door MarthaMartha
Zonderling schreef:
Hendrikus schreef:Eenmaal op de middelbare school aangeland, wordt 't beter: daar is meer ruimte om ieder op z'n eigen niveau te laten functioneren.
Voor de 'echte' hoogbegaafden geldt dat meer zeer ten dele.

Alleen op het VWO komt het voor (op de andere niveaus niet), dat leerlingen nog steeds met kop en schouders boven iedereen uitsteken. En dus niet begrepen worden... en het zelf ook akelig vinden dat ze diverse zaken beter begrijpen dan de leraar (zelfs een vakdocent)...
maar daarin zijn natuurlijk wel veel meer mogelijkheden dan vroeger: twee-talig onderwijs, of VWO-plus (met extra talen, sterrenkunde, etc....)

Re: Hoogbegaafdheid

Geplaatst: 02 jun 2008, 23:08
door Hendrikus
MarthaMartha schreef:maar daarin zijn natuurlijk wel veel meer mogelijkheden dan vroeger: twee-talig onderwijs, of VWO-plus (met extra talen, sterrenkunde, etc....)
Precies, jij snapt 'm.

Wij hebben de nodige ervaring met deze zaken, zijn ook vanaf het begin betrokken geweest bij de vereniging Choochem - maar hebben ons daar wat uit teruggetrokken sinds de kinderen de basisschool ontgroeid zijn.
Echt, dan is het ergste leed geleden. Zoals MM zegt, vanaf het voortgezet onderwijs zijn er mogelijkheden om kinderen extra te "voeden" en uit te dagen met TTO, Spaans, filosofie, sterrenkunde etc.
Maar ook dan blijft het soms lastig. Neem bijvoorbeeld de catechisatie... Daar komt toch weer, op basisschoolmanier, alles in één groep, meestal.

Re: Hoogbegaafdheid

Geplaatst: 31 mei 2012, 22:16
door henriët
Zijn er onder ons mensen die ervaring hebben met kinderen die een behoorlijke performaal/verbaal kloof hebben?
Is er iets aan te doen, en hebben deze kinderen meer begeleiding nodig?

Re: Hoogbegaafdheid

Geplaatst: 31 mei 2012, 22:30
door Auto
henriët schreef:Zijn er onder ons mensen die ervaring hebben met kinderen die een behoorlijke performaal/verbaal kloof hebben?
Is er iets aan te doen, en hebben deze kinderen meer begeleiding nodig?
Je zou eens navraag kunnen doen bij deze organisatie: http://www.antraciet.com/index.php?page=contact

Dat is de webpagina van fam Bongiovanni

Als je https://www.google.nl/search?aq=f&sugex ... ongiovanni

doet, zie je diverse artikelen van hem staan.

Re: Hoogbegaafdheid

Geplaatst: 31 mei 2012, 22:36
door Hendrikus
henriët schreef:Zijn er onder ons mensen die ervaring hebben met kinderen die een behoorlijke performaal/verbaal kloof hebben?
Is er iets aan te doen, en hebben deze kinderen meer begeleiding nodig?
De artikelen van Rob Brunia had ik je al aangereikt.
Je zou ook nog eens kunnen kijken bij http://www.hiq.nl : Wendy Lammers van Toorenburg is ook zeer kundig en ervaren in deze materie. Mensen die hierin een adviesburo starten, zijn vaak ervaringsdeskundigen, hebben zich in de materie verdiept doordat een of meer van hun eigen kinderen hoogbegaafd zijn, en stellen de expertise die ze met vallen en opstaan hebben verworven uiteindelijk ook dienstbaar aan anderen.

Re: Hoogbegaafdheid

Geplaatst: 31 mei 2012, 22:40
door henriët
@dank je Auto

@ Hendrikus, ja, dank je, ik heb iig kennis van die artikelen genomen en dat heeft me/ ons dus aan het denken gezet, en daarom denk ik dat we toch wel verder moeten hiermee, alleen is nu de vraag even, waar begin je dan zeg maar.

Re: Hoogbegaafdheid

Geplaatst: 31 mei 2012, 23:12
door refo
Een omgekeerde v/p kloof, als ik het goed begrijp?
Is het een probleem? Of vinden anderen het een probleem?
De meningen zijn nogal verdeeld of het wel een probleem is.

Re: Hoogbegaafdheid

Geplaatst: 31 mei 2012, 23:14
door henriët
refo schreef:Een omgekeerde v/p kloof, als ik het goed begrijp?
Is het een probleem? Of vinden anderen het een probleem?
De meningen zijn nogal verdeeld of het wel een probleem is.
Performaal is zeer veel minder dan verbaal.
En het lijkt dat er meerder zaken toch wel wat problemig aan het worden zijn, dus de vraag is, hoe dan verder.
Vandaar.

Re: Hoogbegaafdheid

Geplaatst: 31 mei 2012, 23:21
door refo
De normale term is v/p-kloof, jij noemde het precies andersom. Vandaar dat ik het vroeg.

Ken je choochem? Die heeft er een pagina over op de site.
http://www.choochem.nl/nl/91_Verbaalperformaalkloof.htm

Re: Hoogbegaafdheid

Geplaatst: 01 jun 2012, 00:03
door Hendrikus
henriët schreef:
refo schreef:Een omgekeerde v/p kloof, als ik het goed begrijp?
Is het een probleem? Of vinden anderen het een probleem?
De meningen zijn nogal verdeeld of het wel een probleem is.
Performaal is zeer veel minder dan verbaal.
En het lijkt dat er meerder zaken toch wel wat problemig aan het worden zijn, dus de vraag is, hoe dan verder.
Vandaar.
Gedrag kan door zo'n omgekeerde kloof problemen geven. En da's heel lastig, vooral als je er op school weinig begrip voor ontmoet.
Ja, dat kan vooral in de basisschoolperiode ontzettend lastig zijn. Hoewel de basisscholen, ook de reformatorische, er inmiddels wel een beetje meer voor open staan dan tien, vijftien jaar geleden. Lijkt me.

Re: Hoogbegaafdheid

Geplaatst: 01 jun 2012, 14:48
door Mara
Lijkt heel fijn, zo'n intelligent kind, maar levert soms veel problemen op. Bij één van onze kinderen op school zat ook zo'n joch, klassen overgeslagen, op het gym ook, uiteindelijk had hij op zn 14e een diploma en zou 2 verschillende studies gaan doen. Maar hij liep al snel vast, niet in de studie, maar het is heel moeilijk geworden, om als knul van 15 aansluiting met studenten van 19/20 jaar te zoeken.
Hij is gestopt en zit nu in de muziek. Of je daar als ouders nu blij mee kan zijn? :nonnon

Re: Hoogbegaafdheid

Geplaatst: 01 jun 2012, 14:56
door refo
Mara schreef:Lijkt heel fijn, zo'n intelligent kind, maar levert soms veel problemen op. Bij één van onze kinderen op school zat ook zo'n joch, klassen overgeslagen, op het gym ook, uiteindelijk had hij op zn 14e een diploma en zou 2 verschillende studies gaan doen. Maar hij liep al snel vast, niet in de studie, maar het is heel moeilijk geworden, om als knul van 15 aansluiting met studenten van 19/20 jaar te zoeken.
Hij is gestopt en zit nu in de muziek. Of je daar als ouders nu blij mee kan zijn? :nonnon
Waarom niet? Net als Wijntje uit 'Wonderkinderen'.

Re: Hoogbegaafdheid

Geplaatst: 01 jun 2012, 14:56
door Ichtus
Mara schreef:Lijkt heel fijn, zo'n intelligent kind, maar levert soms veel problemen op. Bij één van onze kinderen op school zat ook zo'n joch, klassen overgeslagen, op het gym ook, uiteindelijk had hij op zn 14e een diploma en zou 2 verschillende studies gaan doen. Maar hij liep al snel vast, niet in de studie, maar het is heel moeilijk geworden, om als knul van 15 aansluiting met studenten van 19/20 jaar te zoeken.
Hij is gestopt en zit nu in de muziek. Of je daar als ouders nu blij mee kan zijn? :nonnon
Is het welzijn/belang van ouders dan punt 1 en komt de persoon in kwestie dan maar op plaats 2?

Re: Hoogbegaafdheid

Geplaatst: 01 jun 2012, 15:30
door Hendrikus
Mara schreef:Lijkt heel fijn, zo'n intelligent kind, maar levert soms veel problemen op. Bij één van onze kinderen op school zat ook zo'n joch, klassen overgeslagen, op het gym ook, uiteindelijk had hij op zn 14e een diploma en zou 2 verschillende studies gaan doen. Maar hij liep al snel vast, niet in de studie, maar het is heel moeilijk geworden, om als knul van 15 aansluiting met studenten van 19/20 jaar te zoeken.
Hij is gestopt en zit nu in de muziek. Of je daar als ouders nu blij mee kan zijn? :nonnon
och, Mara, de ene muziek is de andere niet. En op zich is musicus een eerbaar beroep, volgens mij :huhu