Als je de profetieën niet wilt versmallen tot de Nieuw-testamentische kerk, dan vind je in feite de visie van het NT ook een versmalling. Want het NT betrekt nu juist de profetieën op de NT kerk! Ook het gelovige Israël wordt daarin als deel van de NT kerk gezien.Zonderling schreef:@Afgewezen, dat vind ik echt een onheuse verdachtmaking.Afgewezen schreef:En daarmee stel je dus dat het NT in feite onvolledig is. Je durft zelfs te zeggen dat het NT de profetieën 'versmalt'. Hierin ga ik niet met je mee.Zonderling schreef:Wat ik wel bedoelde is dat we de vervulling van de Oud-Testamentische profetieën niet moeten versmallen tot de eerste christengemeente, ja zelfs niet tot de Kerk van het gehele Nieuwe Testament. Er zijn profetieën die uit hun eigen aard ongetwijfeld alleen hun volledige vervulling kunnen krijgen wanneer het volk Israël (d.w.z. zeer velen uit dit volk en 'als' de gehele natie) tot bekering komt. Zo zijn er de beloften dat eerder de ordeningen van hemel en aarde en van eb en vloed zullen ophouden vóórdat Israël ophoudt Gods volk te zijn. Zoiets kan en mag je echt niet (louter) vergeestelijken.
Ik heb geschreven dat WIJ de profetieën niet moeten versmallen tot een uitsluitend geestelijke uitlegging onder het NT.
Ik heb nergens geschreven dat het NT de profetieën versmalt, integendeel, ik geloof dat de vervulling van de OT-profetieën voor de Kerk in de Pinksterdag een deel van hun vervulling gekregen hebben, maar toen niet zijn voltooid en nog steeds niet zijn voltooid, óók niet als het gaat om Israël, de antichrist en het Koninkrijk van Christus !!! Wanneer alle profetieën voltooid zijn, dan zou deze wereld er ook niet meer zijn, realiseer je dat goed.
En waar zeg ik dat alle profetieën voltooid zijn?
In elk geval blijkt hieruit wel dat ook ik niet stel dat de profetieën voltooid zijn. Het argument voor deze stelling vind je in 2 Petr. 3:11-13 Dewijl dan deze dingen alle vergaan, hoedanigen behoort gij te zijn in heilige wandel en godzaligheid! Verwachten en haastende tot de toekomst van de dag Gods, in welke de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten. Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.Zonderling schreef:Tja, wel een stelling van jouw kant, maar geen argumenten.Afgewezen schreef:Het is een ernstig tekort aan de strekking van het NT, wanneer je nog een bloeitijd voor Israël verwacht. De bloeitijd ís gekomen. Het NT staat er vol mee. Inderdaad, de uiteindelijke vervulling van de beloften van het 'vrederijk' staan nog uit: de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.Zonderling schreef:Echter, dat wil niet zeggen dat alle profetieën mbt Israël, de val van Rome en een toekomstige bloeitijd voor de Kerk zouden moeten worden vergeestelijkt.
De belofte waar Petrus hier over spreekt, vinden wij in Jes. 65:17 en Jes. 66:22
Want ziet, Ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vorige dingen zullen niet meer gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen.
Want gelijk als de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die Ik maken zal, voor mijn aangezicht zullen staan, spreekt de HEERE, alzo zal ook ulieder zaad en ulieder naam staan.
Dit zijn profetieën over het Messiaanse vrederijk (zie het vervolg van Jesaja 65). Dit Messiaanse vrederijk vindt dus zijn uiteindelijke vervulling ná de wederkomst van Christus.