Ds. Du Marchie van Voorthuizen

Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef: Laat de jeugd nog maar eens een bekeringsgeschiedenis lezen. Dat is vaak een opstap om "zwaardere lectuur" te gaan lezen. De overstap van Amerikaanse flut-thrillers naar A Brakel is vaak nog wat te groot. .
Ik denk dat je je vergist in wat veel meelevende jeugd tegenwoordig lezen.
Er is heel veel om zorgen over te maken , dat is waar, maar laten we ook op de tekenen van hoop zien.
Al de nieuwe uitgaven van de laatste tijd, Ds Vogelaar verwijst er nog naar in de laatste SB, worden niet uitgegeven omdat ze onverkoopbaar zijn.
Alleen is het dan jammer dat men de jeugd vaak verwijt selectief te lezen.
Lees bv de aanbevelingen van oudvaders eens op de site http://www.jongerenavonden.nl deze boeken worden daadwerkelijk door jeugd gelezen !!

Erasmiaan schreef: Zoals een ander terecht opmerkte: velen zien niet het verschil tussen de leidingen Gods in het leven, of de mens in het middelpunt. God wordt gekent in Zijn leidingen, hoe God in een mens werkt, dat is God. God = genade, God = liefde, God = recht. God is niet af te beelden. Zijn namen, Zijn werken, dat is God. De leidingen Gods in een mensenleven, opgetekend in een bekeringsgeschiedenis tonen God in Zijn Wezen.
Erasmiaan , heel veel leidingen zijn helaas een eigen leven gaan leiden , die , hoe mooi ook beschreven niet gegrond zijn op Gods Woord.
Dit is niet nieuw, ook Comrie waarschuwde al in zijn tijd tegen allerlei bijzondere belevingen en ervaringen, door sommigen besproken en verklaard, hij heeft het in een van zijn boeken zelfs over "begoochelingen des satans"
Laten we dus voorzichtig zijn om het bijzondere niet te beschouwen als het "gewone"
En dan heb ik echt in boekjes, verhalen gelezen over bepaalde gebeurtenissen en ervaringen als visioenen en dergelijke waar ik echt mijn vragen bij had.
Erasmiaan schreef: Waarachtige genade leert dat we allemaal Saulussen waren. Allemaal vervolgers. Allemaal doodslagers. 't Is wat. Daar kom je geen millimeter boven als het recht ligt. Al de bekeringen zijn hetzelfde, daar ben ik heilig van overtuigd.
Als je zegt dat de bekering hetzelfde is in de zin van dood levend gemaakt worden , dan ben ik het hartelijk met je eens, als je spreekt over dezelfde bevindingen en leidingen dan kan ik het helaas niet met je eens zijn.
Lees ook eens de preek van Justus Vermeer over Joh 3: 8 (te vinden op http://www.theologienet.nl ) en ook Ds van Reenen heeft het over het feit dat elk blad van de boom weer anders is, maar daar hebben we het al meer over gehad.
Inderdaad zullen we leren niet beter te zijn als een Paulus of wie dan ook , maar er is wel een verschil in omstandigheden en ervaringen , en in dat licht is de Paulus bekering een zeer bijzondere bekering , waarvan maar weinig van Gods kinderen van kunnen spreken.
Helaas is er een stroming binnen reformatorisch Nederland die het dan ook direct in twijfel trekt, daar ligt m.i. nu ook een van de oorzaken dat er velen zijn van Gods volk die zo in het duister hun weg gaan, omdat hun weg nu niet is als de weg van Paulus, de weg zoals die hen zondags altijd voorgehouden wordt.

Erasmiaan schreef: Een bekering hoeft ook maar eenvoudig opgetekend te worden. Al hebben de Dordtse leerregels er best veel ruimte voor nodig. Dat is net hoe ieder mens is. De een kan het in een enkel woord zeggen, en dan komt God aan Zijn eer. De ander heeft er een hele avond voor nodig, en dan kan God ook aan Zijn eer komen.
Als we een avond nodig hebben om onze bekering te vertellen dan geloof ik vast dat er veel van onszelf tussen zit.
Als het goed is en recht ligt dan blijft alleen het wonder over, dat ik dood was en nu leef.
Corydoras

Re: Ds. Du Marchie van Voorthuizen

Bericht door Corydoras »

freek schreef:Heel expliciet werden kerken - inclusief de bijbehorende opleiding - genoemd en afgekraakt.
Toch was hij ook niet heel erg kerkistisch: hij kwam (op uitnodiging van de jeugdvereniging) jaarlijks preken in Hervormd Montfoort, en hij heeft er ds. Koster begraven.
Afbeelding
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Corydoras schreef:
freek schreef:Heel expliciet werden kerken - inclusief de bijbehorende opleiding - genoemd en afgekraakt.
Toch was hij ook niet heel erg kerkistisch: hij kwam (op uitnodiging van de jeugdvereniging) jaarlijks preken in Hervormd Montfoort, en hij heeft er ds. Koster begraven.
En ook de begrafenis van Ds P.J. Dorsman.
albion

Bericht door albion »

Corydoras schreef:
Ds. Dumarchie van Voorthuijsen was een hele beminnelijke man en absoluut niet kerkistisch. Het was een echte herder. (dat moet je de Urkers maar vragen)! :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
accoord

Bericht door accoord »

Ds. Du Marchie van Voorthuizen begon eens zijn preek door de gemeente aan te spreken met "verdoemde verdoemelingen!". jaja, dat maakte indruk....
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:Ik denk dat je je vergist in wat veel meelevende jeugd tegenwoordig lezen.
Er is heel veel om zorgen over te maken , dat is waar, maar laten we ook op de tekenen van hoop zien.
Al de nieuwe uitgaven van de laatste tijd, Ds Vogelaar verwijst er nog naar in de laatste SB, worden niet uitgegeven omdat ze onverkoopbaar zijn.
Alleen is het dan jammer dat men de jeugd vaak verwijt selectief te lezen.
Lees bv de aanbevelingen van oudvaders eens op de site http://www.jongerenavonden.nl deze boeken worden daadwerkelijk door jeugd gelezen !!
Jij hebt net zomin als ik een compleet beeld van "de"
jeugd. Je gaat een verkeerde richting met mijn antwoord op. Ik maak de jeugd geen verwijten totaal niet! Alleen de jongelingen moet je melk geven en vaste spijze voor de meer geoefenden, om het maar eens in gezelschaptaal uit te drukken. Toen het aardse haar glans begon te verliezen toen begon ik niet voorin "De redelijke godsdienst" te lezen. Toen las ik eerst eens een levensbeschrijving. En daar werd zo over de oudvaders gesproken. Toen ging ik me daar in verdiepen. Ik hoop dat dat zo ook bij anderen gaat, ja ik weet dat zeker, want ik zie het om me heen.
Erasmiaan , heel veel leidingen zijn helaas een eigen leven gaan leiden , die , hoe mooi ook beschreven niet gegrond zijn op Gods Woord.
Dit is niet nieuw, ook Comrie waarschuwde al in zijn tijd tegen allerlei bijzondere belevingen en ervaringen, door sommigen besproken en verklaard, hij heeft het in een van zijn boeken zelfs over "begoochelingen des satans"
Laten we dus voorzichtig zijn om het bijzondere niet te beschouwen als het "gewone"
En dan heb ik echt in boekjes, verhalen gelezen over bepaalde gebeurtenissen en ervaringen als visioenen en dergelijke waar ik echt mijn vragen bij had.
Daar had ik het helemaal niet over. Het gaat over hoe God vaak Zijn almacht toonde in het leven van zondaren, die daar nooit om gevraagd hadden. Alles moet gegrond zijn op Gods Woord.
Als je zegt dat de bekering hetzelfde is in de zin van dood levend gemaakt worden , dan ben ik het hartelijk met je eens, als je spreekt over dezelfde bevindingen en leidingen dan kan ik het helaas niet met je eens zijn.
Lees ook eens de preek van Justus Vermeer over Joh 3: 8 (te vinden op http://www.theologienet.nl ) en ook Ds van Reenen heeft het over het feit dat elk blad van de boom weer anders is, maar daar hebben we het al meer over gehad.
Inderdaad zullen we leren niet beter te zijn als een Paulus of wie dan ook , maar er is wel een verschil in omstandigheden en ervaringen , en in dat licht is de Paulus bekering een zeer bijzondere bekering , waarvan maar weinig van Gods kinderen van kunnen spreken.
Helaas is er een stroming binnen reformatorisch Nederland die het dan ook direct in twijfel trekt, daar ligt m.i. nu ook een van de oorzaken dat er velen zijn van Gods volk die zo in het duister hun weg gaan, omdat hun weg nu niet is als de weg van Paulus, de weg zoals die hen zondags altijd voorgehouden wordt.
Heb ik het ooit gehad over dezelfde omstandigheden en ervaringen? NOOIT! Dat zou waanzin zijn om dat te zeggen. Maar de ervaring dood te liggen in de zonde en de misdaden en levend gemaakt te worden door Gods Woord, krijgt ieder waarachtig bekeerde zondaar. Niet een van Gods kinderen is bekeerd als Saul. En iedereen is bekeerd als Saul. En pas op dat je niet elementen van de waarachtige bekering eruit gaat halen omdat ieder op een andere wijze bekeerd wordt. Ze zullen allemaal weten uit welke grote nood en dood ze verlost zijn, maar ook allemaal iets leren kennen van de genade van God in Christus.
Als we een avond nodig hebben om onze bekering te vertellen dan geloof ik vast dat er veel van onszelf tussen zit.
Als het goed is en recht ligt dan blijft alleen het wonder over, dat ik dood was en nu leef.
Ik vind dit een pijnlijke reactie. Erg. Dat is makkelijk, om zo te schieten. Je maakt een karikatuur van mijn reactie en het klinkt nog heel rechtzinnig ook. Maar je maakt er erg veel mee kapot.
albion

Bericht door albion »

accoord schreef:Ds. Du Marchie van Voorthuizen begon eens zijn preek door de gemeente aan te spreken met "verdoemde verdoemelingen!". jaja, dat maakte indruk....
Dat is duidelijke taal, maar wij zijn kittelachtig van gehoor.
Op de preekstoel sprak hij Gods woord, maar onder de preekstoel was het een hele beminnelijke man die zich goed in de ander kon verplaatsen.
albion

Bericht door albion »

accoord schreef:Ds. Du Marchie van Voorthuizen begon eens zijn preek door de gemeente aan te spreken met "verdoemde verdoemelingen!". jaja, dat maakte indruk....
johannes de doper zei tegen zijn luisteraars: gij adderengebroedsel...etc. en dat waren niet zomaar mensen van het gewone volk, nee dat waren de farizeeën (toch een belangrijk ambt bij de Joden).
en hij durfde de zonde bij de naam te noemen en werd in de gevangenis geworpen, daarbij had hij zo'n haat gekweekt dat de vijand niet eerder rustte totdat hij onthoofd werd...
memento

Bericht door memento »

albion schreef:
johannes de doper zei tegen zijn luisteraars: gij adderengebroedsel...etc. en dat waren niet zomaar mensen van het gewone volk, nee dat waren de farizeeën (toch een belangrijk ambt bij de Joden).
en hij durfde de zonde bij de naam te noemen en werd in de gevangenis geworpen, daarbij had hij zo'n haat gekweekt dat de vijand niet eerder rustte totdat hij onthoofd werd...
Het is nogal wat om zo'n uitspraak tegen de gemeente naar de naam van Jezus Christus genoemd, te zeggen!

Ik wil hiermee niet zeggen dat je niet scherp mag zijn. Juist wel! De wet moet persoonlijk, en uiterst scherp, gepredikt worden. Alleen, Gods volk (het wezen der gemeente) verdoemden noemen, is geheel niet naar de Schrift (want alzo lief (...) opdat een ieder die in Hem gelooft niet verderve (i.e. verdoemd wordt)).

Wanneer leren we nu eens meer ontzag te hebben voor de Schrift, ipv voor allerlei mensen die op wat voor wijze dan ook, daarvan afwijken; ook al hebben ze nog zoveel charisma en nog zoveel fans. Gods bijzondere werkingen zijn ook écht bijzonder, in de zin dat het weinig en zelden voorkomt. En juist vanwege het aparte ervan, moeten we het des te nauwkeuriger toetsen aan de Schrift. De Schrift, onze enige norm!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Als we een avond nodig hebben om onze bekering te vertellen dan geloof ik vast dat er veel van onszelf tussen zit.
Ik vind dit een pijnlijke reactie. Erg. Dat is makkelijk, om zo te schieten. Je maakt een karikatuur van mijn reactie en het klinkt nog heel rechtzinnig ook. Maar je maakt er erg veel mee kapot.
Nog even een korte reactie op je laatste opmerking.
Deze opmerking is niet bedoelt om ook maar iemand te kwetsen, maar helaas gebeurd het vaak dat er hele verhalen verteld worden over allerlei ervaringen en zieleroerselen, maar waarin Christus ontbreekt.
Maar gelukkig zijn er ook nog mensen die het in verwondering uitroepen, "een ding weet ik dat ik blind was en nu zie."
Meestal zijn ze daarna uitgepraat over zichzelf maar wijzen ze eerbiedig naar boven :
"Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen"
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
albion schreef:
Het is nogal wat om zo'n uitspraak tegen de gemeente naar de naam van Jezus Christus genoemd, te zeggen!

Gods uitverkoren volk zegt hier van harte ja en amen op. Er zijn hele volksstammen die de naam van christen dragen maar het in daden niet zijn. Door de algemene genade worden wij nog niet aan ons zelf overgeleverd anders waren wij geen haartje beter.
Maar troost je: over deze uitspraak hoef jij geen rekenschap af te leggen en ik weet niet of je hetzelfde ambt hebt, maar het bloed van deze gemeente wordt ook niet van jou hand afgeëist.

Wat staat er in Openbaringen? Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt dat gij leeft, en gij zijt dood. Wat een uitspraak!!!
memento

Bericht door memento »

albion schreef:
memento schreef:
albion schreef:
Gods uitverkoren volk zegt hier van harte ja en amen op.
En zo stellen we bevinding weer boven de Schrift! De tekst uit Johannes die ik citeerde laat geen ruimte open om Gods volk 'verdoemd' te noemen.

Ik zeg niet dat Gods volk dat (bij tijden) dat zo kan ervaren. Alleen, dat rechtvaardigt nog niet onbijbels tegen hen spreken. De Schrift is onze norm, en als wij het tegen-Schriftuurlijke spreken mooi vinden, moeten we ons toch eens afvragen of wij in de waarheid zijn! Beseffen we wel hoe dwaas het is, om in te gaan, om wijzer te willen zijn, dan God die ons Zijn woord gaf? Paulus zegt (door de Geest geïnspireerd): Als iemand iets anders zegt dan hetgeen geschreven is, ook al is het een engel, hij is vervloekt (Gal 1,8 )!
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
albion schreef:
memento schreef:
albion schreef: johannes de doper zei tegen zijn luisteraars: gij adderengebroedsel...etc. en dat waren niet zomaar mensen van het gewone volk, nee dat waren de farizeeën (toch een belangrijk ambt bij de Joden).
En zo stellen we bevinding weer boven de Schrift! De tekst uit Johannes die ik citeerde laat geen ruimte open om Gods volk 'verdoemd' te noemen.

Ik zeg niet dat Gods volk dat (bij tijden) dat zo kan ervaren. Alleen, dat rechtvaardigt nog niet onbijbels tegen hen spreken. De Schrift is onze norm, en als wij het tegen-Schriftuurlijke spreken mooi vinden, moeten we ons toch eens afvragen of wij in de waarheid zijn! Beseffen we wel hoe dwaas het is, om in te gaan, om wijzer te willen zijn, dan God die ons Zijn woord gaf? Paulus zegt (door de Geest geïnspireerd): Als iemand iets anders zegt dan hetgeen geschreven is, ook al is het een engel, hij is vervloekt (Gal 1,8 )!
Wat je ook van hem zeggen mag ...ik weet wel een ding zeker en dat is dat ds. Van Voorthuijsen zuiver en nuchter in de leer was en zeer Schrifuurlijk. Hij hield van helderheid en hield zich niet bezig met onschriftuurlijke dingen. Hij was scherp en ook hij was een geroepen knecht. Daar is geen twijfel over mogelijk.
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
albion schreef:
memento schreef:
albion schreef: johannes de doper zei tegen zijn luisteraars: gij adderengebroedsel...etc. en dat waren niet zomaar mensen van het gewone volk, nee dat waren de farizeeën (toch een belangrijk ambt bij de Joden).

Mister
Administrator

Bericht door Mister »

albion schreef:
memento schreef:
albion schreef:
memento schreef: Het is nogal wat om zo'n uitspraak tegen de gemeente naar de naam van Jezus Christus genoemd, te zeggen!

Wat je ook van hem zeggen mag ...ik weet wel een ding zeker en dat is dat ds. Van Voorthuijsen zuiver en nuchter in de leer was en zeer Schrifuurlijk. Hij hield van helderheid en hield zich niet bezig met onschriftuurlijke dingen. Hij was scherp en ook hij was een geroepen knecht. Daar is geen twijfel over mogelijk.
Volgens mij is er hier ook niemand die twijfelt aan zijn roeping en het feit dat hij helder/scherp/zuiver/nuchter in de leer was.
Het gaat hier over de aanspraak: "verdoemde verdoemelingen"
Gesloten