Ik denk dat je je vergist in wat veel meelevende jeugd tegenwoordig lezen.Erasmiaan schreef: Laat de jeugd nog maar eens een bekeringsgeschiedenis lezen. Dat is vaak een opstap om "zwaardere lectuur" te gaan lezen. De overstap van Amerikaanse flut-thrillers naar A Brakel is vaak nog wat te groot. .
Er is heel veel om zorgen over te maken , dat is waar, maar laten we ook op de tekenen van hoop zien.
Al de nieuwe uitgaven van de laatste tijd, Ds Vogelaar verwijst er nog naar in de laatste SB, worden niet uitgegeven omdat ze onverkoopbaar zijn.
Alleen is het dan jammer dat men de jeugd vaak verwijt selectief te lezen.
Lees bv de aanbevelingen van oudvaders eens op de site http://www.jongerenavonden.nl deze boeken worden daadwerkelijk door jeugd gelezen !!
Erasmiaan , heel veel leidingen zijn helaas een eigen leven gaan leiden , die , hoe mooi ook beschreven niet gegrond zijn op Gods Woord.Erasmiaan schreef: Zoals een ander terecht opmerkte: velen zien niet het verschil tussen de leidingen Gods in het leven, of de mens in het middelpunt. God wordt gekent in Zijn leidingen, hoe God in een mens werkt, dat is God. God = genade, God = liefde, God = recht. God is niet af te beelden. Zijn namen, Zijn werken, dat is God. De leidingen Gods in een mensenleven, opgetekend in een bekeringsgeschiedenis tonen God in Zijn Wezen.
Dit is niet nieuw, ook Comrie waarschuwde al in zijn tijd tegen allerlei bijzondere belevingen en ervaringen, door sommigen besproken en verklaard, hij heeft het in een van zijn boeken zelfs over "begoochelingen des satans"
Laten we dus voorzichtig zijn om het bijzondere niet te beschouwen als het "gewone"
En dan heb ik echt in boekjes, verhalen gelezen over bepaalde gebeurtenissen en ervaringen als visioenen en dergelijke waar ik echt mijn vragen bij had.
Als je zegt dat de bekering hetzelfde is in de zin van dood levend gemaakt worden , dan ben ik het hartelijk met je eens, als je spreekt over dezelfde bevindingen en leidingen dan kan ik het helaas niet met je eens zijn.Erasmiaan schreef: Waarachtige genade leert dat we allemaal Saulussen waren. Allemaal vervolgers. Allemaal doodslagers. 't Is wat. Daar kom je geen millimeter boven als het recht ligt. Al de bekeringen zijn hetzelfde, daar ben ik heilig van overtuigd.
Lees ook eens de preek van Justus Vermeer over Joh 3: 8 (te vinden op http://www.theologienet.nl ) en ook Ds van Reenen heeft het over het feit dat elk blad van de boom weer anders is, maar daar hebben we het al meer over gehad.
Inderdaad zullen we leren niet beter te zijn als een Paulus of wie dan ook , maar er is wel een verschil in omstandigheden en ervaringen , en in dat licht is de Paulus bekering een zeer bijzondere bekering , waarvan maar weinig van Gods kinderen van kunnen spreken.
Helaas is er een stroming binnen reformatorisch Nederland die het dan ook direct in twijfel trekt, daar ligt m.i. nu ook een van de oorzaken dat er velen zijn van Gods volk die zo in het duister hun weg gaan, omdat hun weg nu niet is als de weg van Paulus, de weg zoals die hen zondags altijd voorgehouden wordt.
Als we een avond nodig hebben om onze bekering te vertellen dan geloof ik vast dat er veel van onszelf tussen zit.Erasmiaan schreef: Een bekering hoeft ook maar eenvoudig opgetekend te worden. Al hebben de Dordtse leerregels er best veel ruimte voor nodig. Dat is net hoe ieder mens is. De een kan het in een enkel woord zeggen, en dan komt God aan Zijn eer. De ander heeft er een hele avond voor nodig, en dan kan God ook aan Zijn eer komen.
Als het goed is en recht ligt dan blijft alleen het wonder over, dat ik dood was en nu leef.