Geplaatst: 17 jan 2008, 20:46
Kun je me uiteggen wat de relatie tussen deze twee stukje is?
Het lange artikel staat in het RD van vandaag, als reactie van v/d Belt op een aantal reacties.aritha schreef:Kun je me uiteggen wat de relatie tussen deze twee stukje is?
waarom zeggen ze dan niet dat zo tot 'n ware kerk behoren?Jager schreef:Het lange artikel staat in het RD van vandaag, als reactie van v/d Belt op een aantal reacties.aritha schreef:Kun je me uiteggen wat de relatie tussen deze twee stukje is?
Het korte stukje wat ik erachter heb gepost, is uit de beginpost (verslag lezing v/d Belt in RD 11-1). Daarin wordt volgens mij impliciet gesteld dat de HHK een valse kerk is. Immers, er is maar één ware kerk en dat is de PKN.
In het artikel van vandaag wordt echter expliciet gezegd dat wie zegt tot de ware kerk te behoren, daarmee nog niet zegt dat andere kerken vals zijn.
Ik vind die laatste opstelling meer realiteitszin hebben. Volgens mij kunnen we niet als gereformeerde gezindte van elkaar gaan beweren dat we in een valse kerk zitten. Het verschil qua stellingname ligt denk ik inderdaad in de keuze voor de tegenstelling waar-vals of zuiver-onzuiver.
Dat hoeft toch niet? Het is voor PKN niet nodig zichzelf te profileren, andere groeperingen zwart te maken of als valse kerk te bestempelen om haar bestaan te rechtvaardigen.albion schreef:waarom zeggen ze dan niet dat zo tot 'n ware kerk behoren?Jager schreef:Het lange artikel staat in het RD van vandaag, als reactie van v/d Belt op een aantal reacties.aritha schreef:Kun je me uiteggen wat de relatie tussen deze twee stukje is?
Het korte stukje wat ik erachter heb gepost, is uit de beginpost (verslag lezing v/d Belt in RD 11-1). Daarin wordt volgens mij impliciet gesteld dat de HHK een valse kerk is. Immers, er is maar één ware kerk en dat is de PKN.
In het artikel van vandaag wordt echter expliciet gezegd dat wie zegt tot de ware kerk te behoren, daarmee nog niet zegt dat andere kerken vals zijn.
Ik vind die laatste opstelling meer realiteitszin hebben. Volgens mij kunnen we niet als gereformeerde gezindte van elkaar gaan beweren dat we in een valse kerk zitten. Het verschil qua stellingname ligt denk ik inderdaad in de keuze voor de tegenstelling waar-vals of zuiver-onzuiver.
Ds vd Belt in het RD schreef:Toch kunnen gereformeerden alleen in geweten lid zijn van deze vervallen kerk, als zij haar durven zien als openbaring van het lichaam van Christus, als ware kerk. Dat betekent wel dat zij scheiding als onwettig zien en dat zij niet anders kunnen dan de andere kerken uitnodigen zich bij de Protestantse Kerk te voegen. Opdat de PKN hersteld wordt.
Dan heb je dr. Van den Belt niet goed begrepen, denk ik. Hij heeft een principiële visie op de kerk (overigens niet nieuw, Calvijn dacht er in grote lijnen net zo over) die hij met argumenten staaft. Natuurlijk hoef je dat niet met hem eens te zijn, maar het versimplificeren van zijn verhaal tot 'wij zijn de ware kerk, en jullie lekker niet' is me net iets te weinig onderbouwd.albion schreef:waarom zeggen ze dan niet dat zo tot 'n ware kerk behoren?
Ach.. Dat kon-ie verwachten. Er zijn er meer die ooit geroepen hebben dat ze ware kerk zijn, en vervolgens 50 jaar lang hebben moeten horen dat ze zeker dachten dat ze de enigen waren.Josephus schreef:Dan heb je dr. Van den Belt niet goed begrepen, denk ik. Hij heeft een principiële visie op de kerk (overigens niet nieuw, Calvijn dacht er in grote lijnen net zo over) die hij met argumenten staaft. Natuurlijk hoef je dat niet met hem eens te zijn, maar het versimplificeren van zijn verhaal tot 'wij zijn de ware kerk, en jullie lekker niet' is me net iets te weinig onderbouwd.albion schreef:waarom zeggen ze dan niet dat zo tot 'n ware kerk behoren?
Het grote probleem met de stelling van vd Belt vind ik dat hij zonder argumenten stelt dat de PKN dé ware kerk is. Waarom juist de PKN, en niet één vd andere kerken? Ja, als de PKN een ware kerk kan zijn, waarom de RK dan niet? En als de RK een ware kerk kan zijn, dan heeft buiten de RK geen enkele kerk bestaansgrond, er kan immers maar één ware kerk zijn?Dan heb je dr. Van den Belt niet goed begrepen, denk ik. Hij heeft een principiële visie op de kerk (overigens niet nieuw, Calvijn dacht er in grote lijnen net zo over) die hij met argumenten staaft. Natuurlijk hoef je dat niet met hem eens te zijn, maar het versimplificeren van zijn verhaal tot 'wij zijn de ware kerk, en jullie lekker niet' is me net iets te weinig onderbouwd.
Ik begrijp je redenering, en hij snijdt ergens hout. Maar je maakt je er dan misschien wel te 'makkelijk' vanaf: Een dergelijke onzichtbare kerk kan nooit een gemeenschap der heiligen zijn, en ook de art. 27-29 NGB worden dan erg vaag.memento schreef:Nee, ik zie de ware kerk liever als vergadering van ware Christ-gelovigen, verspreid over de vele kerkgenootschappen, die zich één weten in Christus, en daarom ook de behoefte tot uiterlijke eenheid hebben.
ook ik had niet verwacht dat ds.v.d.Belt zo ver zou gaanGeka schreef:Vanavond een tweetal terechte reacties op de lezing van dr. Van de Belt via de ingezonden artikelen in het RD.
De inhoud van die betreffende lezing heeft me verbaast en teleurgesteld. De weergave van het RD was nog enigszins neutraal, maar volgens het ND heeft Van de Belt niet alleen de PKN als de ware kerk aangewezen maar ook de HHK betitelt als de vanouds Kuiperiaanse stroming binnen de hervormd gereformeerde richting die nu openbaar gekomen is.
Jammer, zo'n onheuse beschuldiging. Ik had dit eerlijk gezegd niet van Vd Belt verwacht. Dit riekt wel erg naar profilering binnen de GB.
Ik denk overigens dat hij met dit soort uitspraken sowieso een groot deel van Refo NL van zich vervreemdt. En dat kan ik best enigszins volgen.
Jammer, dit alles.
Tja, ik ben gebleven...dus niet afgescheiden.Gian schreef:Afscheiden van een instituut is wat anders dan je afscheiden van geloofsbroeders, die in jou of uw geval valse kinderen van God zijn.