Bijna-dood-ervaringen

entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

vlinder schreef:
Gert10 schreef:
entiteitxx schreef:
refo schreef: Er doet zich wel een vraag voor: waneer is er ketamine vermengd met Bijbelteksten in het spel en wanneer is het echt. Kortom: hoe onderscheidt men juist.
ketamine (en daarmede de ervaring) heeft een halfwaardetijd, echtheid kent geen tijd.

Geef mij maar melatonine! :D
Dat helpt ook alleen maar als je er in geloofd. 0,01 echte melatonine stof per tabletje........Ik geloof er niet in! Ik slaap er echt niet beter op. Zelfs eens 8 tegelijk genomen, nog tot 3 uur wakker gelegen....en als je dan om 6 uur eruit gaat ben je echt niet fit!
Je zult waarschijnlijk 0,1 mg bedoelen. Melatonine werkt pas bij doseringen vanaf 1 mg, en dit eigenlijk alleen wanneer het slaapprobleem veroorzaakt wordt door een verstoord dag-nachtritme ( uit ervaring blijkt dat het vooral helpt bij bijv jetlags en kinderen met ADHD)
memento

Bericht door memento »

Je zult waarschijnlijk 0,1 mg bedoelen. Melatonine werkt pas bij doseringen vanaf 1 mg, en dit eigenlijk alleen wanneer het slaapprobleem veroorzaakt wordt door een verstoord dag-nachtritme ( uit ervaring blijkt dat het vooral helpt bij bijv jetlags en kinderen met ADHD)
Ik heb het verschillende mensen zien gebruiken (zowel met als zonder ADHD), en het nog nooit zien werken...
entiteitxx

memento schreef:Ik kan maar één heel belangrijke, en schokkende conclusie trekken adhv dit programma:

Hersendood is niet echt dood. Er overleven mensen, die volgens de wetenschappelijke regels (ontbreken van prikkelingen in de hersenstam) dood worden verklaard, maar dit niet zijn.

Daarnaast denk ik dat het bewijst dat ons wezenlijke bewustzijn niet in onze hersenen zit, maar in iets daarbuiten. Iets wat je 'ziel' zou kunnen noemen, iets wat niet fysisch te verklaren is. Kortom, niet 'ik denk dus ik ben', maar 'ik ben (geschapen), dus ik ben'.

Beide zaken heb ik al lang als visie op het menszijn, en ik hoop dat ze in de komende jaren ook als verantwoorde wetenschappelijke visie gezien gaan worden.
Ook hier valt nog wel wat op af te dingen. Bovendien wat moet dan het criterium zijn of iemand lichamelijk dood is of niet.
Je kunt ook vasthouden aan het feit dat hersendood= lichamelijk dood, en dat mensen weer gaan herleven (= wonder) ipv overleven.
Laatst gewijzigd door entiteitxx op 27 okt 2007, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
entiteitxx

memento schreef:
Ik heb het verschillende mensen zien gebruiken (zowel met als zonder ADHD), en het nog nooit zien werken...
tsja de ervaringen van sommige psychs en kinderartsen zijn anders. Feit blijft dat het wetenschappelijk bewijs flinterdun is.
entiteitxx

Terug naar de topic. Als ik me niet vergis wordt in het boek van J Zwemer (over de GG) ook melding gemaakt van bevindelijk gereformeerde religieuse ervaringen waarbij de ziel buiten het lichaam treedt. Wie heeft dit boek nog wel staan op de plank en kan me dat stukje citeren? Bvd
refo

Bericht door refo »

Dat mensen te vroeg 'dood' verklaard kán worden is van alle tijden. Als iemand voor dood uit de sloot gehaald werd, werd hij vroeger in een kist gestopt. Later vond men kunstmatige ademhaling uit. Nog later waren de technieken weer beter.

Het is niet zo erg allemaal, als iedereen maar te goeder trouw handelt. Het gaat toch om slechts enkele heel bijzondere gevallen.

De mensen in dit programma worden allemaal in een bepaalde toestand gebracht, terwijl in het 'echt' er meestal toch wel een trauma aan te pas komt. Lijkt me toch anders dan zo'n laboratoriumsituatie.

Het bewustzijn zetelt toch wel in de hersenen? De vraag is of wat we ons bewustzijn altijd te meten is als 'hersenactiviteit'. Het loopt er doorheen maar beïnvloedt het niet.

De problemen worden veel te groot als je stelt: ik ben, dus ik ben. Wanneer is iemand dan echt 'dood'?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

entiteitxx schreef:Terug naar de topic. Als ik me niet vergis wordt in het boek van J Zwemer (over de GG) ook melding gemaakt van bevindelijk gereformeerde religieuse ervaringen waarbij de ziel buiten het lichaam treedt. Wie heeft dit boek nog wel staan op de plank en kan me dat stukje citeren? Bvd
Dat is ook een vraag.

Iemand die in een geweldige stress-ervaring zit kan ook wel van die 'ervaringen' hebben. Voor het vuurpeloton. Neerstorten uit een vliegtuig. Is dit gelijk aan een BDE? Wat is het verschil?

En kan zo'n geestelijke crisis dan ook zoiets oproepen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
vlinder

Bericht door vlinder »

entiteitxx schreef:
vlinder schreef:
Gert10 schreef:
entiteitxx schreef: ketamine (en daarmede de ervaring) heeft een halfwaardetijd, echtheid kent geen tijd.

Dat helpt ook alleen maar als je er in geloofd. 0,01 echte melatonine stof per tabletje........Ik geloof er niet in! Ik slaap er echt niet beter op. Zelfs eens 8 tegelijk genomen, nog tot 3 uur wakker gelegen....en als je dan om 6 uur eruit gaat ben je echt niet fit!
Hmm heb zelf ADHD dus ik kan uit ervaring zeggen dat het zelfs dan niet werkt. Daarnaat: het wordt ook voorgeschreven in ploegendienst ook die draai ik regelmatig en ook daar werkt het niet bij. Maar goed, wie er in gelooft mag dat van mij blijven doen hoor! :mrgreen:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
entiteitxx

vlinder schreef:
entiteitxx schreef:
vlinder schreef:
Gert10 schreef:

Hmm heb zelf ADHD dus ik kan uit ervaring zeggen dat het zelfs dan niet werkt. Daarnaat: het wordt ook voorgeschreven in ploegendienst ook die draai ik regelmatig en ook daar werkt het niet bij. Maar goed, wie er in gelooft mag dat van mij blijven doen hoor! :mrgreen:
Je bent een kind?

By the way, melatonine is een lichaamseigen stof. Ik ben trouwens ook sceptisch over melatonine, maar ieder mensenkind dat op melatonine staat ipv op een benzodiazepine is een felicitatie waard.
"............................................................."
vlinder

Bericht door vlinder »

Hmm nee ben geen kind maar, maar de arts wilde het mij ook aansmeren zodat hij van het gezeur af was. En tot op heden krijg ik nog steeds geen pammetjes ondanks dat ik regelmatig minder dan 3 uur slaap. Zelfs niet voor z.n. . Maar goed laten we weer gaan discuseren over het onderwerp...we zijn nogal off-topic.
refo

Bericht door refo »

Doe alsjeblieft geen pammetjes. Die hebben 2 problemen, na verloop van tijd werken ze niet meer om te slapen, maar ze werken soms wel 36 uur zodat je zo slap bent als een vaatdoek. Terwijl dat dan vaak aan de slapeloosheid geweten wordt.
--------------
vlinder

Bericht door vlinder »

refo schreef:Doe alsjeblieft geen pammetjes. Die hebben 2 problemen, na verloop van tijd werken ze niet meer om te slapen, maar ze werken soms wel 36 uur zodat je zo slap bent als een vaatdoek. Terwijl dat dan vaak aan de slapeloosheid geweten wordt.
Ene kant wel: andere kant: als je af en toe inneemt helpen ze wel. Soms heb ik 2 nachten slecht geslapen en moet ik na de derde nacht werken. Graag zou ik dan eens een lekkere nacht maken. Als ik er dan op zo'n moment één zou nemen, maar zelfs dat wil mijn arts niet. Nu werk ik in de zorg en weet heus wel wanneer het nodig is. Als ik kan uitslapen de volgende dag, zal ik hem heus niet nemen. Ook na een nachtdienst zou ik het erg waarderen. Afgelopen keer kon ik na de eerste nacht ook niet slapen ( en ik loop de eerte nacht altijd door) Dus dan heb je het over 2 dagen en 2 nachten wakker. Dat vraagt echt veel van je....maar ja DE dokters denken dat ze het weten.... :?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:De mensen in dit programma worden allemaal in een bepaalde toestand gebracht
Ow? Niets van gezien?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:
entiteitxx schreef:Terug naar de topic. Als ik me niet vergis wordt in het boek van J Zwemer (over de GG) ook melding gemaakt van bevindelijk gereformeerde religieuse ervaringen waarbij de ziel buiten het lichaam treedt. Wie heeft dit boek nog wel staan op de plank en kan me dat stukje citeren? Bvd
Dat is ook een vraag.

Iemand die in een geweldige stress-ervaring zit kan ook wel van die 'ervaringen' hebben. Voor het vuurpeloton. Neerstorten uit een vliegtuig. Is dit gelijk aan een BDE? Wat is het verschil?

En kan zo'n geestelijke crisis dan ook zoiets oproepen?
Ik weet niet of je dat kunt vergelijken. Ik ken geen mensen die een enorme stress-ervaring hebben gehad en een soortgelijke BDE navertellen.
Ik weet van een programma van de EO dat er mensen zijn die in dromen enorm getroost zijn door God (is wat ze vertelden), omdat ze in die droom even mochten zien dat die persoon het goed had in de hemel. Maar ze waren zelf niet daar. Weer wat anders.
Vervolgens heb je nog een ervaring die kan optreden tussen het slapen en wakker worden dat lijkt op de ervaring dat de ziel buiten het lichaam treed. Maar dat gebeurd alleen op dat moment en dat is dus weer wat anders.

Een door lichamelijk letsel veroorzaakte staat van hersendood (zover men het kan meten) en het optreden van een BDE is volgens mij nergens mee te vergelijken. Geen stofje en geen andere geestestoestand, want het is juist de afwezigheid van hersenactiviteit die het lijkt te veroorzaken.

In de documenaire wordt verwezen naar de God-spot (een plekje in de hersenen die alleen activiteit vertoont bij gelovige mensen wanneer ze bidden of mediteren) en dat deze ook functioneerd bij mensen met een bijna-dood-ervaring, maar dat zegt naar mijn mening helemaal niets. Ze zijn enkel gelovig geworden door de bijna-dood-ervaring. Een nutteloze 10 minuten in de documentaire. Ik denk dat jij dit bedoeld Refo, maar dat is niet de bijna-dood-ervaring zelf, maar het er aan terug denken.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

http://www.nu.nl/news/1299683/83/Artsen ... ekken.html
Maar hier gaat het dus zeer duidelijk over hersenactiviteit dat bij de genoemde bijna-dood-ervaringen afwezig zou zijn...
Plaats reactie