-Welke psalmen heb je zoal aangehaald? Ik heb er denk ik overheen gelezen. Wil je ze nogmaals aanhalen?
-En het gaat er niet om wat mensen van je zeggen. Anderen kun je heel eenvoudig bedriegen.
Maar dacht Saul zelf ook: Ik ben een oprecht kind van God? En dacht David nadat hij gezondigd had: Is het wel echt bij mij want kijk eens naar mijn zonden? Daar lees ik nou neits van.
Graven, maakt u er tijd voor vrij?
Unionist schreef:-Welke psalmen heb je zoal aangehaald? Ik heb er denk ik overheen gelezen. Wil je ze nogmaals aanhalen?
-En het gaat er niet om wat mensen van je zeggen. Anderen kun je heel eenvoudig bedriegen.
Maar dacht Saul zelf ook: Ik ben een oprecht kind van God? En dacht David nadat hij gezondigd had: Is het wel echt bij mij want kijk eens naar mijn zonden? Daar lees ik nou neits van.
Ik haalde zelf jou aanErasmiaan schreef:Marnix, die mensen menen echt dat ze op Christus bouwden. Ze hebben tekenen gedaan in ZIJN NAAM (dachten ze). Welke mens heeft er baat bij om te veinzen? Dat doet niemand, zoals Unionist al eens in een ander topic opmerkte. De Bijbel spreekt toch heel andere taal. Lees de psalmen eens! Is dat die begenadigde David? O, wat een twijfel kan er toeslaan. Maar als het uit God is, dan komt God er op terug. Dan kan de twijfel voor een tijd de overhand hebben maar God is de Sterkte, de onwankelbare Steenrots.

Tja dat weet ik ook niet meer precies. Dat vergeten we dan maar even, daar kan ik even niet meer op komen.Unionist schreef:JIj zegt: Lees de Psalmen eens.
Maar ik zou graag zien welke Psalmen er over twijfel spreken
Jij haalt mij aan, heel aardig, maar ik herken het citaat niet. Waar en in welke context heb ik dat geschreven?
Ik dacht onder andere aan Psalm 51, 73, 139 enz.
Maar laten we niet te ver afdwalen, dit was eigenlijk de kern van mijn betoog:
Die dwaze bouwer dacht ook wel dat hij een bouwwerk had dat stand kon houden. In Israel lag namelijk overal zand. Ook over rotsachtige bodem lag zand. Het regende namelijk soms maanden niet. Dat klopt ook wel want daarna kwamen de slagregens. Het was dus lang droog geweest en alles lag onder het zand. De dwaze bouwer zag zand aan voor rots. Dit kunnen we uit het verband opmaken want de gelijkenis was om Zijn Woord te bekrachtigen. En Hij zei daarvoor: Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt! Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft; De andere man was dus een voorzichtige bouwer. Die heeft er dus op gelet waar hij gebouwd heeft. En daarvoor heeft hij moeten graven, of zo je wil, zoeken.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 16 okt 2007, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Christiaan
Is een toepassing maken bij jou het zelfde als vergeestelijke??Duuk schreef:Tenenkrommend hoe 'gewone' geschiedenissen vergeestelijkt worden. Het graven van die mannen in Koningen was puur bedoeld voor drinkwater, daar was niets geestelijks aan.BJD schreef:Christiaan, jij hebt vast de intrede dienst van Ds Joosse kort geleden gehoord....
Zie http://www.kerkomroep.nl
Wel het wonder van God dat hij drinken gaf, terwijl de nood groot was.
De burgemeester snapte er ook niets van, getuige zijn toespraak. "het is ingewikkeld geworden"
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Ik dacht eerlijk gezegd meer aan graven in Gods woord. Wat hieruit naar boven komt, daar hebben we zelfs een topic hier.Unionist schreef:en zwijgen over wat je opgegraven hebt. 't Geeft zoveel onrust...rj schreef:Je kunt ook beter graven op een stil plekje, waar je niet gestoord kan worden.refo schreef:Beter niet te veel graven. De omstanders krijgen er vaak zand van in hun schoenen. En dat prikt zo onder het wandelen.
Natuurlijk is graven in Gods Woord goed en belangrijk om te doen. Maar de link met het gedeelte uit 2 Samuël is niet-bestaand. Als je dit gedeelte leest en vervolgens op het woordje 'graven' een hele preek of toespraak baseert (in de zin van 'graven in Gods Woord') ben je dus verkeerd bezig. Je doet dan hetzelfde als waar 'wij' sommige evangelische voorgangers en Jehova's getuigen nogal eens van beschuldigen. Maar dan nog een trapje erger. Je trekt een woordje uit het verband en gaat vervolgens vertellen wat je zelf in gedachten had.rj schreef:Ik dacht eerlijk gezegd meer aan graven in Gods woord. Wat hieruit naar boven komt, daar hebben we zelfs een topic hier.Unionist schreef:en zwijgen over wat je opgegraven hebt. 't Geeft zoveel onrust...rj schreef:Je kunt ook beter graven op een stil plekje, waar je niet gestoord kan worden.refo schreef:Beter niet te veel graven. De omstanders krijgen er vaak zand van in hun schoenen. En dat prikt zo onder het wandelen.
En of die gedachten nou goed zijn of niet, je bent dan verkeerd bezig met het tekstgedeelte waar je vanuit ging. Je walst over de boodschap van die tekst heen omdat jij zelf het toevallig ergens anders over wilde hebben. Voor je het weet laat je dan de Bijbel niet meer spreken maar praar je alleen nog maar in je eigen straatje.