Zonderling schreef:Ik ben het geheel eens dat een mens alleen nog door het Genadeverbond zalig kan worden, maar daar ging het in deze discussie niet om.
Klopt. We zijn daar offtopic geraakt.
Zonderling schreef:De eis van de Wet geldt nog steeds, want God is niet de verbondsbreker maar de mens is dat. Voor de gelovigen is die eis echter overgegaan op Christus. De belofte van eeuwig leven geldt ook nog ná Adam, want Christus heeft die belofte ontvangen en in Christus ontvangen allen die geloven deze belofte.
Wanneer we nauwkeurig de bijbel lezen, dan zien we dat Christus zich gehouden heeft aan het verbond die God via Mozes met het volk heeft gesloten. Christus heeft geen van God's tien geboden overtreden. Dat is ook de klassieke benadering van het heilswerk van Christus. Christus heeft niet het verbond gehouden wat God met Adam heeft opgericht, want dat kon ook niet meer. De boom is er niet meer. De bijbel zegt daar ook niets meer over na Adam.
Zonderling schreef:Wanneer iemand echter niet in Christus is, ligt hij nog steeds onder die eis en de vloek van het Werkverbond. Het klinkt misschien vreemd, maar het Genadeverbond verkondigt juist de vervuling van het Werkverbond (maar dan door Christus in de plaats van de mens). Wie niet met Christus verenigd is, ligt dus nog steeds onder de eis én de straf van het Werkverbond.
Hij ligt onder de eis en vloek van de 10 geboden. Die zijn theoretisch nog te voldoen en daar hebben we ons op te richten. Waarom worden anders die geboden in de eredienst voorgelezen en niet dat gebod aan Adam?
Zonderling schreef:Het is waar dat de boom der kennis des goeds en des kwaads er niet meer is, maar wat doet dat er toe? Wij zijn in Adam overtreders van Gods Wet en Verbond, óók zonder dat de boom der kennis en des goeds nog bestaat. Bovendien was dit slechts het proefgebod, de feitelijke stof van het Verbond der werken is de zedelijke wet en die is onveranderd.
Precies, wij zijn overtreders sinds Adam. Dat verbond omtrent die boom doet er niet meer toe. Dat zegt Paulus ook in de tekst die ik al aangehaald heb:
Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.
Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou.
[..]
Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, [daar] is de genade veel meer overvloedig geweest;
Opdat, gelijk de zonde geheerst heeft tot den dood, alzo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus onzen Heere.
Probeer goed te lezen wat Paulus daar zegt. De dood is tot Mozes geweest om de overtreding van Adam. De wet is er gekomen om de zonde toe te kunnen rekenen. Daartussen zijn de mensen wel gestorven om de overtreding van Adam, maar de wet is er gekomen om weer de zonden te kunnen toerekenen. Dat wijst er op dat na de val van Adam er geen wet meer was. Het verbond was verbroken en was er niet meer. Daarom heeft God een nieuwe wet en een nieuw verbond gemaakt.
Zonderling schreef:Galaten 3:10 zou ik willen noemen als één van de bewijzen dat de eis en de vloek van het Werkverbond nog steeds van kracht zijn (maar alleen voor hen die niet in Christus zijn) en er zijn meer schriftbewijzen voor.
Je verwijst hier weer niet naar het werkverbond, maar na het Mozaitisch verbond.
Zonderling schreef:Het is een dwaling om te beweren dat de eis van het Werkverbond niet meer geldt voor een mens die buiten Christus is.
Juist op grond van de eis, straf en vloek van het Werkverbond ligt de mens geheel verloren en heeft hij een Middelaar en Zaligmaker nodig.
Volgens mij is het wel duidelijk: je haalt het mozaitisch verbond door de war met het werkverbond.