Komt u wel eens in een andere kerk?

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Rens schreef:
caprice schreef:
Josephus schreef:Als je dat in je 'eigen' gemeente wel doet, waarom dan in de gastgemeente niet? Als je op vakantie bent en er wordt 'toevallig' Avondmaal gevierd, blijf je toch ook niet zitten?
Toevallig? En hoe zit het met de voorbereiding dan?
het lijkt er op of Josephus wil zeggen: gewoon áángaan, al dan niet met voorbereiding....
Nou, het Heilig Avondmaal blijft iedere keer en waar dan ook een bijzondere gebeurtenis, dus 'gewoon' aangaan is er wat mij betreft zeker niet bij!

En als het goed is heb je elke dag 'voorbereiding'. Dat bedoel ik niet spitsvondig overigens. Als je je in Christus mag weten, kun je dan werkelijk blijven zitten na de nodiging tot de Tafel, met als argument dat je geen 'bijzondere voorbereiding' hebt gehad?
We hebben vanuit de Bijbel de opdracht gekregen om alles met orde en stichting te laten geschieden. Avondmaal vieren in een ander gemeente is vanuit dat oogpunt bezien niet goed. Dit zou immers meeloop gedrag in de hand werken. Dat mensen bepaalde dominee's achterna reizen om bij hen avondmaal te vieren. Een andere reden waarom dit niet wenselijk is, is dat men in de andere gemeente niet weet wat voor vlees men in de kuip heeft. Misschien staat de desbetreffende persoon in zijn eigen gemeente wel onder (stille) censuur. En het laatste argument, al door Caprice genoemd, is dat men inderdaad geen week van voorbereiding heeft gehad en ook geen voorbereidingspredikatie. Aangezien ook in het avondmaalsformulier daar toe wordt opgeroepen moeten we dit niet bagatelliseren met een opmerking dat we ons elke dag moeten beproeven. Stel dat je een winkel hebt. Die moet er elke dag piekfijn uitzien omdat er klanten komen. Maar als je weet dat morgen de koningin komt, dan zorg je toch dat het er nog net allemaal iets glimmender uitziet? Het is een zwak beeld maar volgens mij maakt het wel duidelijk wat ik bedoel.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Maar als je weet dat morgen de koningin komt, dan zorg je toch dat het er nog net allemaal iets glimmender uitziet? Het is een zwak beeld maar volgens mij maakt het wel duidelijk wat ik bedoel.
Als het goed is, is Christus in elke dienst aanwezig!
Rens

Bericht door Rens »

Maarrrrrrrrrr, ff los van dit, én off topic:

waar gaat "men" morgen naar toe: de eigen gemeente of ergens ánders heen..................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Ichtus

Bericht door Ichtus »

Rens schreef:Maarrrrrrrrrr, ff los van dit, én off topic:

waar gaat "men" morgen naar toe: de eigen gemeente of ergens ánders heen..................
Weet ik nog niet.... :oops:
Rens

Bericht door Rens »

ik ga nog 'ns "proeven" in de CGK in Ede, bij Ds. van Amstel. ik wéét dat het ietwat oneerbiedig gezegd lijkt, maar ja, je moet het maar ff nemen zoals het komt.
Moderatorbericht:
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

Ik blijf gewoon bij mezelf.

10:00 Ds. W.J. Teunissen
15:30 Ds. H. Verheul

omdat ik in beide diensten de samenzang
moet en mag begeleiden.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Ichtus schreef:

Weet ik nog niet.... :oops:
Eigen gemeente
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Maar als je weet dat morgen de koningin komt, dan zorg je toch dat het er nog net allemaal iets glimmender uitziet? Het is een zwak beeld maar volgens mij maakt het wel duidelijk wat ik bedoel.
Als het goed is, is Christus in elke dienst aanwezig!
Maar staat niet elke dienst Zijn tafel aangericht.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gewoon, de eigen gemeente
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:We hebben vanuit de Bijbel de opdracht gekregen om alles met orde en stichting te laten geschieden. Avondmaal vieren in een ander gemeente is vanuit dat oogpunt bezien niet goed. Dit zou immers meeloop gedrag in de hand werken. Dat mensen bepaalde dominee's achterna reizen om bij hen avondmaal te vieren. Een andere reden waarom dit niet wenselijk is, is dat men in de andere gemeente niet weet wat voor vlees men in de kuip heeft. Misschien staat de desbetreffende persoon in zijn eigen gemeente wel onder (stille) censuur. En het laatste argument, al door Caprice genoemd, is dat men inderdaad geen week van voorbereiding heeft gehad en ook geen voorbereidingspredikatie. Aangezien ook in het avondmaalsformulier daar toe wordt opgeroepen moeten we dit niet bagatelliseren met een opmerking dat we ons elke dag moeten beproeven. Stel dat je een winkel hebt. Die moet er elke dag piekfijn uitzien omdat er klanten komen. Maar als je weet dat morgen de koningin komt, dan zorg je toch dat het er nog net allemaal iets glimmender uitziet? Het is een zwak beeld maar volgens mij maakt het wel duidelijk wat ik bedoel.
Er zijn wellicht mensen die dominees achterna reizen om Avondmaal te vieren. Toch vind ik dat een nogal zwak argument. Wanneer sommigen van een bepaald gebeuren misbruik maken, maakt dat het gebeuren zelf nog niet verdacht. Bovendien ging het mij om de situatie waarbij je van te voren niet weet dat er Avondmaal gevierd gaat worden, zoals bijvoorbeeld wanneer je bij vrienden bent of tijdens je vakantie.
Overigens: in veel gevallen stelt een 'vreemde' kerkenraad het op prijs als je van te voren even meldt dat je van plan bent mee te vieren. Bedenk daarbij ook dat het al of niet aangaan primair iemands eigen verantwoordelijkheid is.

Wat de koningin betreft: op zich ben ik dat met je eens,al is het inderdaad een zwak beeld. Want: als de koningin mij op dit moment uitnodigt om nú bij haar te komen, dan ga ik.

Nog concreter: durf jij, als je in een andere gemeente bent en er wordt Avondmaal gevierd, je roepende Meester af te wijzen (want dat is het!) met bovenstaande argumenten?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:Nog concreter: durf jij, als je in een andere gemeente bent en er wordt Avondmaal gevierd, je roepende Meester af te wijzen (want dat is het!) met bovenstaande argumenten?
Ik kan niet voor Erasmiaan spreken, maar ik zou daar wel onoverkomelijke moeite mee hebben.
Ook andersom trouwens: als mensen bij onze gemeente komen shoppen.

(Nog afgezien van het feit dat het Heilig Avondmaal op zondagochtend gehouden wordt en je dus eigenlijk een dienst in je eigen gemeente verzuimd.)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:Nog concreter: durf jij, als je in een andere gemeente bent en er wordt Avondmaal gevierd, je roepende Meester af te wijzen (want dat is het!) met bovenstaande argumenten?
Ik kan niet voor Erasmiaan spreken, maar ik zou daar wel onoverkomelijke moeite mee hebben.

(Nog afgezien van het feit dat het Heilig Avondmaal op zondagochtend gehouden wordt en je dus eigenlijk een dienst in je eigen gemeente verzuimd.)
Het is mij wel eens gebeurd dat ik in de gemeente van familie van ons was en daar hebben wij het Avondmaal meegevierd. Wij waren daar ook om mee te helpen bij een evangelisatieproject, dus wij waren daar bekend en kennen zelf de gemeente ook.
En wat dat verzuimen betreft, ik denk niet dat je dat met opzet doet, maar dat er sprake is van overmacht. (vakantie, bezoek)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef: En wat dat verzuimen betreft, ik denk niet dat je dat met opzet doet, maar dat er sprake is van overmacht. (vakantie, bezoek)
niet dus....je weet toch voor welke periode je boekt of afspreekt, dus weet je óók dat er die zondag in valt...........je kunt dan de keuze maken voor een midweek, of, indien je voor 10 dagen of langer gaat, eerst navlooien welke kerk er ter plaatse is en welke diensten er zijn (HA of niet)................
Moderatorbericht:
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:

Ik doel ook helemaal niet op 'shoppen', maar gewoon op het feit dat je ergens anders bent vanwege vakantie of aanwezigheid bij familie of vrienden. In feitelijke zin kun je dat 'verzuimen' noemen, maar dan wel zonder het morele verwijt dat daar vaak impliciet mee gepaard gaat.

Toch begrijp ik niet goed dat die 'onoverkomelijke moeilijkheden' blijkbaar niet overkomelijk kunnen worden door de nodiging van Christus.

Nu lijkt het net alsof je tegen Christus zegt in antwoord op Zijn nodiging: "Nee, dank U, vanwege onze kerkelijke regels en protocollen kan ik niet ingaan op Uw nodiging, een andere keer maar weer." Ik weet het, dat klinkt scherp, maar in feite komt het daar wel op neer. Het kan toch niet zo zijn dat we geraakt worden door Christus nodiging, maar dat we er niet op ingaan vanwege praktische argumenten? :?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
caprice

Bericht door caprice »

Gewoon de eigen gemeente, zoals het hoort. Je bent niet voor niets ergens lid, en dan moet er orde en regel zijn. Geen derde dienst.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie