Pagina 4 van 8
Geplaatst: 17 jul 2007, 18:27
door Gabrielle
sorry, ik vind het volkomen zinloos om HC vragen uit je hoofd op te dreunen.
ik heb vroeger zowel Kort Begrip als de HC uit het hoofd geleerd, en ik kan zeggen dat ik er nul komma nul aan heb gehad.
Kinderen iets uit het hoofd leren, prima, doe maar topografie ofzo, dat is erg geschikt om op te dreunen.
Ze begrijpen er geen hout van, wat ze nu opzeggen.
En het is toch de bedoeling neem ik aan om ze kennis van God en de Bijbel bij te brengen.
Laat ze uit de Bijbel lezen en vraag ze de toepassing te maken, dat is veel nuttiger denk ik. Leer ze hoe ze een levende relatie met Christus kunnen verkrijgen. Dáár gaat het uiteindelijk om
Geplaatst: 17 jul 2007, 18:33
door jvdg
Gabrielle schreef:sorry, ik vind het volkomen zinloos om HC vragen uit je hoofd op te dreunen.
ik heb vroeger zowel Kort Begrip als de HC uit het hoofd geleerd, en ik kan zeggen dat ik er nul komma nul aan heb gehad.
Kinderen iets uit het hoofd leren, prima, doe maar topografie ofzo, dat is erg geschikt om op te dreunen.
Ze begrijpen er geen hout van, wat ze nu opzeggen.
En het is toch de bedoeling neem ik aan om ze kennis van God en de Bijbel bij te brengen.
Laat ze uit de Bijbel lezen en vraag ze de toepassing te maken, dat is veel nuttiger denk ik. Leer ze hoe ze een levende relatie met Christus kunnen verkrijgen. Dáár gaat het uiteindelijk om
Toch heb ik gelezen van mensen dat ze door het "stomweg" uit het hoofd leren er later in bijzondere omstandigheden hier veel aan hebben "gehad".
Denk dan ook aan de Waldenzers, die ondanks het gemis an bijbels, juist door het uit het hoofd leren, elkaar konden stichten vanuit het uit God's Woord uit het hoofd geleerde bijbelgedeeltes.
Geplaatst: 17 jul 2007, 22:42
door caprice
Gabrielle schreef:sorry, ik vind het volkomen zinloos om HC vragen uit je hoofd op te dreunen.
ik heb vroeger zowel Kort Begrip als de HC uit het hoofd geleerd, en ik kan zeggen dat ik er nul komma nul aan heb gehad.
Mocht datgene wat je voorwerpelijk geleerd hebt eens door Gods Geest onderwerpelijk geleerd worden. Dan zul je dankbaar zijn dat je het ook voorwerpelijk geleerd hebt.
Geplaatst: 17 jul 2007, 22:49
door freek
caprice schreef:Gabrielle schreef:sorry, ik vind het volkomen zinloos om HC vragen uit je hoofd op te dreunen.
ik heb vroeger zowel Kort Begrip als de HC uit het hoofd geleerd, en ik kan zeggen dat ik er nul komma nul aan heb gehad.
Mocht datgene wat je voorwerpelijk geleerd hebt eens door Gods Geest onderwerpelijk geleerd worden. Dan zul je dankbaar zijn dat je het ook voorwerpelijk geleerd hebt.
??
Geplaatst: 17 jul 2007, 22:57
door refo
freek schreef:caprice schreef:Gabrielle schreef:sorry, ik vind het volkomen zinloos om HC vragen uit je hoofd op te dreunen.
ik heb vroeger zowel Kort Begrip als de HC uit het hoofd geleerd, en ik kan zeggen dat ik er nul komma nul aan heb gehad.
Mocht datgene wat je voorwerpelijk geleerd hebt eens door Gods Geest onderwerpelijk geleerd worden. Dan zul je dankbaar zijn dat je het ook voorwerpelijk geleerd hebt.
??
Ja, da's geheimschrift, freek.
Hij bedoelt: je kent er niets van. Daarom wil je het niet uit je hoofd leren.
Geplaatst: 18 jul 2007, 08:57
door uitgeworpen
Ik heb, omdat ik nogal vijandig was,

: nooit mijn best gedaan om iets op te pakken en te leren qua kort begrip en catechismus.
Na mijn bekering ben ik begonnen om bep. gedeelten van de catechismus te leren en erover te mediteren met de tekstverwijzing erbij.

Daar werd ik echt blij van. Zondag 1 is alleen al zo'n prachtige zondag. Niks mis mee toch?
Ik zou voor de kinderen bijbelteksten kiezen, om uit het hoofd te leren. Waarom niet. Waarom zou je het hen onthouden?
Geplaatst: 18 jul 2007, 09:13
door Tiberius
refo schreef:freek schreef:caprice schreef:Gabrielle schreef:sorry, ik vind het volkomen zinloos om HC vragen uit je hoofd op te dreunen.
ik heb vroeger zowel Kort Begrip als de HC uit het hoofd geleerd, en ik kan zeggen dat ik er nul komma nul aan heb gehad.
Mocht datgene wat je voorwerpelijk geleerd hebt eens door Gods Geest onderwerpelijk geleerd worden. Dan zul je dankbaar zijn dat je het ook voorwerpelijk geleerd hebt.
??
Ja, da's geheimschrift, freek.
Hij bedoelt: je kent er niets van. Daarom wil je het niet uit je hoofd leren.
Zulke geheimtaal is dat nou ook weer niet, zeker niet in een reformatorische traditie.
Gabrielle geeft aan dat ze beide vragenboekjes uit haar hoofd geleerd heeft (
voorwerpelijk), maar dat het niet tot haar hart is doorgedrongen (
onderwerpelijk).
Caprice uit vervolgens de terechte wens, dat het geleerde wel tot haar hart (onderwerpelijk, bevindelijk) mag doordringen. Dan gaat de geleerde stof pas leven.
Een eenvoudige analogie: je gaat binnenkort op vakantie naar Zwitserland. Nu kan je weken van te voren onderzoeken hoe die omgeving eruit ziet, uit reisbrochures, via internet, via Google Earth, etc.
Maar het gaat pas leven als je daar in de bergen rondwandelt.
Geplaatst: 18 jul 2007, 10:56
door freek
refo schreef:freek schreef:caprice schreef:Gabrielle schreef:sorry, ik vind het volkomen zinloos om HC vragen uit je hoofd op te dreunen.
ik heb vroeger zowel Kort Begrip als de HC uit het hoofd geleerd, en ik kan zeggen dat ik er nul komma nul aan heb gehad.
Mocht datgene wat je voorwerpelijk geleerd hebt eens door Gods Geest onderwerpelijk geleerd worden. Dan zul je dankbaar zijn dat je het ook voorwerpelijk geleerd hebt.
??
Ja, da's geheimschrift, freek.
Hij bedoelt: je kent er niets van. Daarom wil je het niet uit je hoofd leren.
Oke. Nou ja, de termen hoor ik wel eens vallen in de kerkdienst, maar ja als er dan geen uitleg volgt...
Vaak wordt er met deze termen richting andere kerkgenootschappen gezwaaid. Zoiets als: jaja daar willen ze het alleen maar voorwerpelijk horen
Geplaatst: 18 jul 2007, 16:07
door uitgeworpen
freek schreef:refo schreef:freek schreef:caprice schreef:
Mocht datgene wat je voorwerpelijk geleerd hebt eens door Gods Geest onderwerpelijk geleerd worden. Dan zul je dankbaar zijn dat je het ook voorwerpelijk geleerd hebt.
??
Ja, da's geheimschrift, freek.
Hij bedoelt: je kent er niets van. Daarom wil je het niet uit je hoofd leren.
Oke. Nou ja, de termen hoor ik wel eens vallen in de kerkdienst, maar ja als er dan geen uitleg volgt...
Vaak wordt er met deze termen richting andere kerkgenootschappen gezwaaid. Zoiets als: jaja daar willen ze het alleen maar voorwerpelijk horen
Misschien hebben ze dan nog wel gelijk ook?
Betekent
voorwerpelijk dan ook dat je de boodschap hoort zonder verhaaltjes hoe het eigenlijk moet gaan? Dat het zo bij ons (mij) in de PKN gebracht wordt
Geplaatst: 18 jul 2007, 16:16
door memento
Ik zou er meer heil in zien om de kinderen ipv de HC de verwijsteksten van de HC uit het hoofd te laten leren, en als ze goed leren kunnen de vragen/antwoorden van de HC erbij (in eigen woorden). Het alleen uit je hoofd op kunnen dreunen van 17e eeuws Nederlandse volzinnen acht in niet zo nuttig.
Geplaatst: 19 jul 2007, 08:55
door JolandaOudshoorn
memento schreef:Ik zou er meer heil in zien om de kinderen ipv de HC de verwijsteksten van de HC uit het hoofd te laten leren, en als ze goed leren kunnen de vragen/antwoorden van de HC erbij (in eigen woorden). Het alleen uit je hoofd op kunnen dreunen van 17e eeuws Nederlandse volzinnen acht in niet zo nuttig.
Nee, maar kennis van de inhoud, en dan ben ik er zeker van dat geen enkele ds erover valt als sommige zinnen een klein beetje gewijzigd zijn, is heel nuttig.
Ik schreef voor mezelf, als ik de vragen moest leren, het antwoord altijd op papier hier en daar gewijzigd in eigen bewoording. Bovendien, tijdens de leerdiensten 's avonds, wordt de HC ook vaak helemaal uitgelegd, dus kom niet aan met argumenten dat kinderen er niets van zouden begrijpen. (of je moet hen iets echt essentieels hebben onthouden in de opvoeding)
Geplaatst: 19 jul 2007, 10:38
door memento
JolandaOudshoorn schreef:memento schreef:Ik zou er meer heil in zien om de kinderen ipv de HC de verwijsteksten van de HC uit het hoofd te laten leren, en als ze goed leren kunnen de vragen/antwoorden van de HC erbij (in eigen woorden). Het alleen uit je hoofd op kunnen dreunen van 17e eeuws Nederlandse volzinnen acht in niet zo nuttig.
Nee, maar kennis van de inhoud, en dan ben ik er zeker van dat geen enkele ds erover valt als sommige zinnen een klein beetje gewijzigd zijn, is heel nuttig.
Ik schreef voor mezelf, als ik de vragen moest leren, het antwoord altijd op papier hier en daar gewijzigd in eigen bewoording. Bovendien, tijdens de leerdiensten 's avonds, wordt de HC ook vaak helemaal uitgelegd, dus kom niet aan met argumenten dat kinderen er niets van zouden begrijpen. (of je moet hen iets echt essentieels hebben onthouden in de opvoeding)
Mijn punt is dat kennis van de leer moet samengaan met kennis van de Schrift. Je hebt zo enorm veel meer aan 'er staat geschreven' dan aan een goed antwoord alleen.
En ja, er zijn echt predikanten die willen dat de antwoorden letterlijk geleerd worden, woordje voor woordje, alsof het een soort heilige formulering is...
Geplaatst: 19 jul 2007, 11:23
door JolandaOudshoorn
memento schreef:JolandaOudshoorn schreef:memento schreef:Ik zou er meer heil in zien om de kinderen ipv de HC de verwijsteksten van de HC uit het hoofd te laten leren, en als ze goed leren kunnen de vragen/antwoorden van de HC erbij (in eigen woorden). Het alleen uit je hoofd op kunnen dreunen van 17e eeuws Nederlandse volzinnen acht in niet zo nuttig.
Nee, maar kennis van de inhoud, en dan ben ik er zeker van dat geen enkele ds erover valt als sommige zinnen een klein beetje gewijzigd zijn, is heel nuttig.
Ik schreef voor mezelf, als ik de vragen moest leren, het antwoord altijd op papier hier en daar gewijzigd in eigen bewoording. Bovendien, tijdens de leerdiensten 's avonds, wordt de HC ook vaak helemaal uitgelegd, dus kom niet aan met argumenten dat kinderen er niets van zouden begrijpen. (of je moet hen iets echt essentieels hebben onthouden in de opvoeding)
Mijn punt is dat kennis van de leer moet samengaan met kennis van de Schrift. Je hebt zo enorm veel meer aan 'er staat geschreven' dan aan een goed antwoord alleen.
En ja, er zijn echt predikanten die willen dat de antwoorden letterlijk geleerd worden, woordje voor woordje, alsof het een soort heilige formulering is...
tja, in mijn ogen maak je als ouder ook een fout in de opvoeding als je je kinderen naar zo'n ds stuurt
Geplaatst: 19 jul 2007, 11:42
door vlinder
JolandaOudshoorn schreef:memento schreef:JolandaOudshoorn schreef:memento schreef:Ik zou er meer heil in zien om de kinderen ipv de HC de verwijsteksten van de HC uit het hoofd te laten leren, en als ze goed leren kunnen de vragen/antwoorden van de HC erbij (in eigen woorden). Het alleen uit je hoofd op kunnen dreunen van 17e eeuws Nederlandse volzinnen acht in niet zo nuttig.
Nee, maar kennis van de inhoud, en dan ben ik er zeker van dat geen enkele ds erover valt als sommige zinnen een klein beetje gewijzigd zijn, is heel nuttig.
Ik schreef voor mezelf, als ik de vragen moest leren, het antwoord altijd op papier hier en daar gewijzigd in eigen bewoording. Bovendien, tijdens de leerdiensten 's avonds, wordt de HC ook vaak helemaal uitgelegd, dus kom niet aan met argumenten dat kinderen er niets van zouden begrijpen. (of je moet hen iets echt essentieels hebben onthouden in de opvoeding)
Mijn punt is dat kennis van de leer moet samengaan met kennis van de Schrift. Je hebt zo enorm veel meer aan 'er staat geschreven' dan aan een goed antwoord alleen.
En ja, er zijn echt predikanten die willen dat de antwoorden letterlijk geleerd worden, woordje voor woordje, alsof het een soort heilige formulering is...
tja, in mijn ogen maak je als ouder ook een fout in de opvoeding als je je kinderen naar zo'n ds stuurt
Je stuurt je kinderen niet naar een ds. Een ds neemt een beroep aan in de kerk waar je kinderen al jaren zitten. Ga je dan ineens naar een andere kerk als je kinderen iets letterlijk moeten leren? Niet echt een doordacht antwoord denk ik

Geplaatst: 19 jul 2007, 11:54
door JolandaOudshoorn
vlinder schreef:JolandaOudshoorn schreef:memento schreef:
En ja, er zijn echt predikanten die willen dat de antwoorden letterlijk geleerd worden, woordje voor woordje, alsof het een soort heilige formulering is...
tja, in mijn ogen maak je als ouder ook een fout in de opvoeding als je je kinderen naar zo'n ds stuurt
Je stuurt je kinderen niet naar een ds. Een ds neemt een beroep aan in de kerk waar je kinderen al jaren zitten. Ga je dan ineens naar een andere kerk als je kinderen iets letterlijk moeten leren? Niet echt een doordacht antwoord denk ik

Niet naar een andere kerk. Aan de andere kant zitten zulke predikanten wel in een bepaalde hoek. In onze gemeente zal niet zo snel een predikant komen die dit eist en als hij er komt zal hij snel van gedachte veranderen. Hij staat nl wel in dienst van de gemeente en onder toezicht van een kerkeraad