Deze ziekten zitten tussen je oren (???!!!)

edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Ma Vis schreef:
edele strijdster schreef:
Ma Vis schreef: Dáár ben ik het helemaal mee eens!
Ik zou geen privé situaties meer noemen, maar toevalliger wijs hebben mijn broer en zus die geacht werden (volgens Memento's benaming) het 'minst te presteren' (LBO) het veel verder geschopt dan degene in ons gezin die geacht werd het 'meest te presteren' (HAVO/VWO) (dat was ik :oops: ).
Juist ómdat ze op een andere manier uitstekend presteren!

Als je kinderen maar ergens voor kunt interesseren.
Nou en; dan stáát hij toch wiebelend achter zijn tafeltje zijn werk op zijn manier te doen?
He joh! Dat zeg ik niet! :wink: Zullen we er maar van maken dat ze het allemaal op een andere/ hun eigen manier ver hebben geschopt! Ook jij! :lol:
:lol:
Nee; dat zei jíj niet; dat zei ík! :lol:
Zo had ik het ook niet opgevat hoor.
't was maar de theorie toch? Om te bewijzen dat die stelling van Memento niet altijd opgaat. :wink:
... die knipperende schaamrode wangetjes deden mij op deze manier reageren! :oops: :oops: (deze dus...) :lol:
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
memento

Bericht door memento »

Ma Vis schreef:
memento schreef: Alleen, ik betwijfel de grote hoeveelheid ADHD-diagnoses die gesteld worden, met name bij kinderen uit probleem-gezinnen (één-ouder gezinnen, werkende moeders met weinig tijd, scheidingen, gezinnen waarin veel ruzie is, etc), of kinderen die minder presteren (en ja, vaak zijn kinderen met een lagere opleidingsvermogen wat drukker en presteren minder, zie bv de drukte, ongeïnteresseerdheid, en de hoeveelheid rottigheid die wordt uitgehaald in een gemiddelde MAVO/VBO klas, in vergelijking met een HAVO/VWO klas).
Hmmm... ik voel me bijna aangevallen. :wink: Heb zelf nl. in een vergeleden ook het LBO gedaan. Kinderen zijn drukker. Alleen presteren ze minder of presteren ze op een andere manier? Dat is nogal een verschil zie je. Mijn ervaring is dat ze op een andere manier presteren...
Dáár ben ik het helemaal mee eens!
Ik zou geen privé situaties meer noemen, maar toevalliger wijs hebben mijn broer en zus die geacht werden (volgens Memento's benaming) het 'minst te presteren' (LBO) het veel verder geschopt dan degene in ons gezin die geacht werd het 'meest te presteren' (HAVO/VWO) (dat was ik :oops: ).
Juist ómdat ze op een andere manier uitstekend presteren!

Als je kinderen maar ergens voor kunt interesseren.
Nou en; dan stáát hij toch wiebelend achter zijn tafeltje zijn werk op zijn manier te doen?
Voor alle duidelijkheid: Met 'minder presteren' bedoel ik hier 'minder presteren dan de ouders verwachten/graag zouden willen' en 'op dat moment minder presteren dan kinderen die een hogere opleiding doen'.

Wat ik wilde aangeven is dat het tegenwoordig voor veel ouders te min is, als hun kinderen 'maar' MAVO of VBO doen, en dat een labeltje ADHD die ouders wel goed uitkomt.
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

memento schreef: Voor alle duidelijkheid: Met 'minder presteren' bedoel ik hier 'minder presteren dan de ouders verwachten/graag zouden willen' en 'op dat moment minder presteren dan kinderen die een hogere opleiding doen'.

Wat ik wilde aangeven is dat het tegenwoordig voor veel ouders te min is, als hun kinderen 'maar' MAVO of VBO doen, en dat een labeltje ADHD die ouders wel goed uitkomt.
Aahaa. Met die manier van denken ben ik gelukkig niet bekend.
Komt dat zo regelmatig voor?

Pff, je zou een combinatie hebben van ADHD en hoogbegaafdheid :shock:
Dan voldoe je aan de verwachting van je ouders, maar ze hebben het niet door. :roll:

't is ook wel een hype die hoogbegaafdheid op het moment.
Mijn eerste baby werd met een half jaar oud al gediagnosteerd als 'hoogbegaafd' of 'hooggevoelig'. :lol:
Nou, geloof me, 't is een geweldig, gezond kind, heel normaal.
Consultatiebureau was denk ik net naar een of ander symposium geweest :roll:
myster

Bericht door myster »

memento schreef: Wat ik wilde aangeven is dat het tegenwoordig voor veel ouders te min is, als hun kinderen 'maar' MAVO of VBO doen, en dat een labeltje ADHD die ouders wel goed uitkomt.
Zou het echt zo zijn??? Ik vragg het me af. Natuurlijk wil je als ouders het beste voor je kind en het meest haalbare. Maar toch niet om het tegen je buren te kunnen vertellen? Het gaat om je kind. Ik ga toch nog een voorbeeldje uit eigen situatie vertellen:

Onze dochter heeft vanwege haar stoornis een giga concentrarieprobleem. Daardoor werd ze op de lagere school "klaargestoomd" voor het LWOO (precies andersom dan Memento's verhaal eigenlijk). Wij als ouders zagen dat onze dochter niet floreerde op school. Ze kreeg geen uitdagingen meer in de lessen. En dus hebben we aangedrongen op hoger lesniveau. Om een lang verhaal kort te houden... Uit de CITO-toets kwam naar voren dat ze ondanks al haar wiebelen, van d'r plek lopen en last but not least: stof die ze nooit gehad had, toch een HAVO/VWO- score haalde. Maar we hebben haar (in overleg met het VO en haarzelf) naar het VMBO gedaan. Want practisch zal ze nooit met HAVO uit de voeten kunnen.
En zo ken ik meer ouders van "probleem-kinderen" die bewust voor het kind kiezen en niet voor status.

Hoop dat ik een beetje duidelijk was.
Rens

Bericht door Rens »

memento schreef:
Op die manier komt het over als dat kinderen die "hoog" presteren ADHD mogen hebben, én dus dat "labeltje" op medische gronden mogen hebben, maar voor kinderen die niet hoog presteren het ineens goed uitkomt als het labeltje wordt opgeplakt omdat het de ouders dan "ineens" goed uit zou komen vanwege die minder "hoge prestaties".

Als je de zaak nu eens ánders bekijkt:

Vroegah.....toen wás er geen ADHD, je was gewoon een idioot druk koter..........maar je functioneerde naar wat je waard was. Mén had nog de instelling dat "het met de handen werken" (een vák dus) minstens zo hoog werd aangeslagen als de "witte boorden"

Tegenwoordig moet je tenminste MAVO/HAVO hebben om überhaupt nog achter de kassa van een winkel te mogen zitten......én je wordt ook nog eens min of meer meewarig bekeken omdat je "maar" cassiere bent, om over het werken met de handen, een vák dus, nog maar te zwijgen.

Mijn oude sector-directeur (Ir. dr. vd Velde) bij Hoogovens zei het eens heel mooi bij de introductiecursus van de lichting nieuwe kraandrijvers:

"Wat IK kan, kunnen jullie niet, maar wat JULLIE kunnen, kan IK niet..........daarmee wil ik zeggen dat ieder professor is op zijn eigen gebied"
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Kislev

Bericht door Kislev »

Bekkeninstabiliteit heb ik geen verstand van, maar dat RSI bestaat weet ik wel zeker.

Op moment dat ik naast mn werk ook thuis veel de computergebruikte (scriptie schrijven) ging ik echt een 'muisschouder' krijgen. De muis links ipv rechts neerleggen hielp dan echt.
Die pijn zat beslist niet tussen mn oren :?
Vincent

Bericht door Vincent »

myster schreef:
Vincent schreef: Hetzelfde geldt voor allerlei vormen van autisme, hoogbegaafdheid, PDD-NOS (Not Otherwise Specified!; zegt al genoeg), ADHD.

Wil niet zeggen dat mensen geen probleem hebben, laat staan dat we dat zouden moeten bagatelisseren. Er kunnen heel goed hetzij fysieke, hetzij psychische problemen zijn. Maar de classificatie van deze verschijnselen is onwetenschappelijk en op dat punt ben ik het met die gynaecoloog eens.
nou ik niet!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik hoop voor je dat je dit stukje ondoordacht getypt hebt. En ik hoop ook dat je je eens serieus wilt verdiepen in PDD-nos. Want ik kan je verzekeren dat deze aandoening wel degelijk gediagnosticeerd kan worden. Heb zelf twee kinderen met deze diagnose en dat zijn niet "zomaar probleemkinderen". Ze hebben heel specifieke eigenschappen die wel degelijk wetenschappelijk vastgelegd zijn in de diagnose. Praat alsjeblieft niet over zulke dingen als je er geen verstand van/ervaring met hebt.
En ik ook niet!!! Ik wil je wel een paar boeken aanraden over autisme Vincent. :wink:

Nee.

Dat heb ik niet ondoordacht getypt.

Natuurlijk kan zoiets gediagnoseerd worden. Logisch. Dat is de hype.

Er zijn echter geen harde criteria en dát is onwetenschappelijk. Probleem is dat e.e.a. uit gedrag, etc. wordt afgeleid, terwijl misschien andere verklaringen ook zouden voldoen.

Als het jullie helpt om je kind zo te classificeren, prima. Ik zou bang zijn voor stigmatisering. Maar op zich is er niks mis mee. Wel heb ik moeite met de hele industrie aan hulpverleners die er omheen is gebouwd.
Rens

Bericht door Rens »

Vincent schreef:

Nee.

Er zijn echter geen harde criteria en dát is onwetenschappelijk. Probleem is dat e.e.a. uit gedrag, etc. wordt afgeleid, terwijl misschien andere verklaringen ook zouden voldoen.

Als het jullie helpt om je kind zo te classificeren, prima. Ik zou bang zijn voor stigmatisering. Maar op zich is er niks mis mee. Wel heb ik moeite met de hele industrie aan hulpverleners die er omheen is gebouwd.
Heb jij specifieke, feitelijke danwel ondervindelijke ervaring met dit scala aan aandoeningen?

Ik krijg het akelige gevoel dat je vanaf een afstandje de "problematiek" aanziet en er vervolgens je eigen theorietjes oplos laat...............

het zou mij zéér benieuwen hoe je mij zou diagnosticeren als je me in real live zou meemaken, los van enige feitelijke en specifieke kennis..................gewoon een soort brul-aap die haakt naar álle mogelijke aandacht? Ben reuze benieuwd eigenlijk.......................
Moderatorbericht:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kislev schreef:Bekkeninstabiliteit heb ik geen verstand van, maar dat RSI bestaat weet ik wel zeker.

Op moment dat ik naast mn werk ook thuis veel de computergebruikte (scriptie schrijven) ging ik echt een 'muisschouder' krijgen. De muis links ipv rechts neerleggen hielp dan echt.
Die pijn zat beslist niet tussen mn oren :?
Klopt, heb ik zelf ook last van gehad.

Met een aantal technische aanpassingen (zowel thuis als op kantoor) hoop ik het te voorkomen:
- Trackball, ipv normale muis
- Smal toetsenbord (zonder numeriek deel), zodat je onderarm niet te ver naar rechts moet om de muis te pakken.
- Het program WorkPace geinstalleerd.

Daarnaast heb ik een paar maanden Mensendieck therapie gevolgd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:
Vincent schreef: ...
het zou mij zéér benieuwen hoe je mij zou diagnosticeren als je me in real live zou meemaken, los van enige feitelijke en specifieke kennis..................gewoon een soort brul-aap die haakt naar álle mogelijke aandacht? Ben reuze benieuwd eigenlijk.......................
Dat zullen we volgende week wel horen.
Ik zie allebei jullie namen namelijk op de deelnemerslijst staan van de meeting.
Vincent

Bericht door Vincent »

Rens schreef:
Vincent schreef:

Nee.

Heb jij specifieke, feitelijke danwel ondervindelijke ervaring met dit scala aan aandoeningen?

Ik krijg het akelige gevoel dat je vanaf een afstandje de "problematiek" aanziet en er vervolgens je eigen theorietjes oplos laat...............

:D :D Brul-aap :D haha
wijkie

Bericht door wijkie »

Ook ik ben 1 van de ongelukkigen :roll: die kan vertellen dat RSI echt niet tussen je oren zit!! Nee het zit onder je oren (schouder/nek) en loopt door je hele arm...

Ik heb ook een trackball gebruikt toen ik nog werkte, maar dat was nadat ik al RSI had. En dus heeft het weinig meer uitgehaald. Is inmiddels 8 jaar geleden, maar nog steeds is het duidelijk merkbaar en komt het steeds weer terug :?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Alleen een trackball is echt niet genoeg.

Ik zou je zeker adviseren om ook anti-RSI software op je PC te installeren. Dan ben je verplicht om elke 10 minuten een micropauze te nemen (8 seconden alles loslaten) en na een uur een computerpauze (10 minuten alles loslaten). Dit alles kan je overigens bij het installeren instellen.

Om in één keer van je klachten af te komen kan je het beste naar een fysiotherapeut gaan (bv. Mensendieck, zoals ik).
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

mmm, onwillekeurig bekruipt me het gevoel (en ik weet zeker dat een aantal van jullie dat absoluut niet zo bedoelen) dat "ziekten tussen je oren" veel minder "erg" zijn dan lichamelijke ziekten :| :? :(
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef:mmm, onwillekeurig bekruipt me het gevoel (en ik weet zeker dat een aantal van jullie dat absoluut niet zo bedoelen) dat "ziekten tussen je oren" veel minder "erg" zijn dan lichamelijke ziekten :| :? :(
Laat ikzelf maar er het zwijgen toedoen over het onbegrip als er iets échts "tussen je oren" zit.
Moderatorbericht:
Plaats reactie