Geplaatst: 24 apr 2007, 07:26
Even een klein vraagje maar weer, wat bedoelen jullie met de verschillende boetvaardigheden? Ik zie wettische, evangelische, ware boetvaardigheid, wat is het verschil?
Dit is een lang antwoord. En als je het goed leest dan wordt de mens er mee opgebouwd, zelfs al is dit negatief geformuleerd, alsof we er juist minder door worden t.o.v God. Het is zonder meer zonde. De zonde heeft geen leermoment in zich. En zeker is God er niet de Auteur van.Geka schreef:Wat betreft je eerste vraag: omdat wij tot onze laatste ademsnik een oude verdorven Adamsnatuur rond dragen, en omdat het de Heere behaagt om Zijn kinderen dat telkens opnieuw te leren en te doen beseffen. Zodat wij geen moment meer zonder Hem en de kracht van Zijn reinigend en heiligend bloed zouden kunnen leven, en wij het een beetje af gaan leren om nog iets van onszelf te verwachten...Dat wij al onze goede voornemens, ook die voornemens om nu die zonde echt nooit meer te doen, nooit kunnen waarmaken wanneer Christus ons daar niet de kracht voor geeft. Zonder Mij kunt gij niets doen; een moeilijke, maar wel een profijtelijke les!Mariavt schreef:Maar hoe kómt het dan dat je in je beleving, nádat je Christus hebt leren kennen en achter Zijn bloed hebt mogen schuilen, dat je dan weer in zonde kunt vallen waarvan je gedacht hebt dat je dat nóóit zou doen?
Waarom doen juist díe zonden meer pijn dan vóór je Hem kende?????
Je tweede vraag: hoe meer je iemand kent en afweet van zijn liefde, hoe erger het wordt om zo iemand te beledigen en in zijn gezicht te slaan. Zou dat niet veel meer van toepassing zijn op Hem die Zijn leven gaf uit liefde om verlorenen te zaligen, en wanneer je Hem lief mag krijgen met al de liefde van je hart?
En dan toch: Kinderkens, indien wij gezondigd hebben, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus de Rechtvaardige.
Daar moet het heen, telkens opnieuw.Jezus, Uw verzoenend sterven, blijft het rustpunt van mijn hart.
Mooi refo.refo schreef:Dit is een lang antwoord. En als je het goed leest dan wordt de mens er mee opgebouwd, zelfs al is dit negatief geformuleerd, alsof we er juist minder door worden t.o.v God. Het is zonder meer zonde. De zonde heeft geen leermoment in zich. En zeker is God er niet de Auteur van.Geka schreef:Wat betreft je eerste vraag: omdat wij tot onze laatste ademsnik een oude verdorven Adamsnatuur rond dragen, en omdat het de Heere behaagt om Zijn kinderen dat telkens opnieuw te leren en te doen beseffen. Zodat wij geen moment meer zonder Hem en de kracht van Zijn reinigend en heiligend bloed zouden kunnen leven, en wij het een beetje af gaan leren om nog iets van onszelf te verwachten...Dat wij al onze goede voornemens, ook die voornemens om nu die zonde echt nooit meer te doen, nooit kunnen waarmaken wanneer Christus ons daar niet de kracht voor geeft. Zonder Mij kunt gij niets doen; een moeilijke, maar wel een profijtelijke les!Mariavt schreef:Maar hoe kómt het dan dat je in je beleving, nádat je Christus hebt leren kennen en achter Zijn bloed hebt mogen schuilen, dat je dan weer in zonde kunt vallen waarvan je gedacht hebt dat je dat nóóit zou doen?
Waarom doen juist díe zonden meer pijn dan vóór je Hem kende?????
Je tweede vraag: hoe meer je iemand kent en afweet van zijn liefde, hoe erger het wordt om zo iemand te beledigen en in zijn gezicht te slaan. Zou dat niet veel meer van toepassing zijn op Hem die Zijn leven gaf uit liefde om verlorenen te zaligen, en wanneer je Hem lief mag krijgen met al de liefde van je hart?
En dan toch: Kinderkens, indien wij gezondigd hebben, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus de Rechtvaardige.
Daar moet het heen, telkens opnieuw.Jezus, Uw verzoenend sterven, blijft het rustpunt van mijn hart.
Houd je maar gewoon aan het doopsformulier: En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
Helemaal mee eens. Ik zette 'wet' en 'evangelie' ook niet voor niets tussen aanhalingstekens.Geka schreef:De reden heb ik genoemd; ik geloof niet dat er ware boetvaardigheid is die alleen door de wet gewerkt wordt.
Refo, ga eerst een rustig lezen voordat je ongenuanceerde postings eruit gooit.refo schreef:Dit is een lang antwoord. En als je het goed leest dan wordt de mens er mee opgebouwd, zelfs al is dit negatief geformuleerd, alsof we er juist minder door worden t.o.v God. Het is zonder meer zonde. De zonde heeft geen leermoment in zich. En zeker is God er niet de Auteur van.Geka schreef:Wat betreft je eerste vraag: omdat wij tot onze laatste ademsnik een oude verdorven Adamsnatuur rond dragen, en omdat het de Heere behaagt om Zijn kinderen dat telkens opnieuw te leren en te doen beseffen. Zodat wij geen moment meer zonder Hem en de kracht van Zijn reinigend en heiligend bloed zouden kunnen leven, en wij het een beetje af gaan leren om nog iets van onszelf te verwachten...Dat wij al onze goede voornemens, ook die voornemens om nu die zonde echt nooit meer te doen, nooit kunnen waarmaken wanneer Christus ons daar niet de kracht voor geeft. Zonder Mij kunt gij niets doen; een moeilijke, maar wel een profijtelijke les!Mariavt schreef:Maar hoe kómt het dan dat je in je beleving, nádat je Christus hebt leren kennen en achter Zijn bloed hebt mogen schuilen, dat je dan weer in zonde kunt vallen waarvan je gedacht hebt dat je dat nóóit zou doen?
Waarom doen juist díe zonden meer pijn dan vóór je Hem kende?????
Je tweede vraag: hoe meer je iemand kent en afweet van zijn liefde, hoe erger het wordt om zo iemand te beledigen en in zijn gezicht te slaan. Zou dat niet veel meer van toepassing zijn op Hem die Zijn leven gaf uit liefde om verlorenen te zaligen, en wanneer je Hem lief mag krijgen met al de liefde van je hart?
En dan toch: Kinderkens, indien wij gezondigd hebben, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus de Rechtvaardige.
Daar moet het heen, telkens opnieuw.Jezus, Uw verzoenend sterven, blijft het rustpunt van mijn hart.
Houd je maar gewoon aan het doopsformulier: En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
Jolanda,JolandaOudshoorn schreef:Even een klein vraagje maar weer, wat bedoelen jullie met de verschillende boetvaardigheden? Ik zie wettische, evangelische, ware boetvaardigheid, wat is het verschil?
Duidelijk Geka, dank je wel.Geka schreef:Refo, ga eerst een rustig lezen voordat je ongenuanceerde postings eruit gooit.refo schreef:Dit is een lang antwoord. En als je het goed leest dan wordt de mens er mee opgebouwd, zelfs al is dit negatief geformuleerd, alsof we er juist minder door worden t.o.v God. Het is zonder meer zonde. De zonde heeft geen leermoment in zich. En zeker is God er niet de Auteur van.Geka schreef:Wat betreft je eerste vraag: omdat wij tot onze laatste ademsnik een oude verdorven Adamsnatuur rond dragen, en omdat het de Heere behaagt om Zijn kinderen dat telkens opnieuw te leren en te doen beseffen. Zodat wij geen moment meer zonder Hem en de kracht van Zijn reinigend en heiligend bloed zouden kunnen leven, en wij het een beetje af gaan leren om nog iets van onszelf te verwachten...Dat wij al onze goede voornemens, ook die voornemens om nu die zonde echt nooit meer te doen, nooit kunnen waarmaken wanneer Christus ons daar niet de kracht voor geeft. Zonder Mij kunt gij niets doen; een moeilijke, maar wel een profijtelijke les!Mariavt schreef:Maar hoe kómt het dan dat je in je beleving, nádat je Christus hebt leren kennen en achter Zijn bloed hebt mogen schuilen, dat je dan weer in zonde kunt vallen waarvan je gedacht hebt dat je dat nóóit zou doen?
Waarom doen juist díe zonden meer pijn dan vóór je Hem kende?????
Je tweede vraag: hoe meer je iemand kent en afweet van zijn liefde, hoe erger het wordt om zo iemand te beledigen en in zijn gezicht te slaan. Zou dat niet veel meer van toepassing zijn op Hem die Zijn leven gaf uit liefde om verlorenen te zaligen, en wanneer je Hem lief mag krijgen met al de liefde van je hart?
En dan toch: Kinderkens, indien wij gezondigd hebben, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus de Rechtvaardige.
Daar moet het heen, telkens opnieuw.Jezus, Uw verzoenend sterven, blijft het rustpunt van mijn hart.
Houd je maar gewoon aan het doopsformulier: En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
Dat God de auteur der zonde is, heb ik gelukkig nergens gezegd. Wij zijn voor 100% zelf verantwoordelijk voor de zonde. Maar daarbij komt nog iets: de werkelijkheid van de zonde die wij zelf veroorzaakt hebben zullen wij nooit werkelijk zien en als schuld voor God belijden, tenzij de Heilige Geest ons er van overtuigt door het Woord. Pas dan zullen wij de werkelijkheid van ons leven kennen en erkennen. Natuurlijk betekent dat niet dat de zonde pas vanaf dat moment door de Geest gewerkt wordt, maar het betekent dat de Geest ons dan laat zien dat wij reeds allang waren! Namelijk; vanaf onze geboorte een door eigen schuld door en door zondig en verdorven mens. En in die context heeft de zonde (onder Gods bestuur, maar nooit onder Zijn verantwoordelijkheid) wel degelijk een leermoment: ze leert ons dat wij van nature verdoemelijk voor God zijn, en dat wij het bloed van Christus nodig hebben tot vergeving van zonde, Rom 3.
Denk aan Paulus; de engel des satans die hem met vuisten sloeg werd door God niet weggenomen, maar gebruikt om Paulus voortdurend te leren: Mijn genade is u genoeg.
Als er 1 ding is wat in de Schrift duidelijk is, is het de voortdurende worsteling van het genadeleven tussen zonde en genade. Paulus' worsteling in Rom 7 is naar mijn vaste overtuiging geen glad en simpel 'je gewoon vasthouden aan het doopformulier'.
Juist dat woordje 'gewoon' doet in dit verband geen recht aan de strijd die werkelijkheid is in het leven van elke ware gelovige.
En om dat element ging en gaat het me in het antwoord aan Maria.
Geka,Geka schreef:Bedoel je dat er altijd wettische boetvaardigheid (om de termen van Erskines etc te gebruiken) aan de verlossing vooraf gaat?Zonderling schreef:De wet werkt toorn.Geka schreef:... ik geloof niet dat er ware boetvaardigheid is die alleen door de wet gewerkt wordt.
Maar toorn gaat wel in orde vooraf aan verlossing.
En pas dan (of liever: tegelijk) volgt de ware evangelische boetvaardigheid.
Ik zou niet durven stellen dat dat altijd zo is, al is het wel Gods gewone weg. Iemand als Guthrie gaat als Schotse puritein sterk uit van de voorbereidende overtuigingen, maar hij laat in zijn bekende boekje toch ruimte voor de vrijheid van Gods Geest. Dat lijkt me een belangrijke Bijbelse notie.
Het is overigens niet iets om naar te staan, een wettisch berouw is niet zaligmakend terwijl de evangelische boetvaardigheid juist een kenmerk is van waar geestelijk leven waar de verlossing in Christus geschonken is.
Zonderling, dát vind ik nu een 'voorwaardelijke' prediking. Eérst dit, dan pas dat... Daar ben ik zelf jarenlang op vastgelopen. God weet ons Zelf heus wel op de knieën te brengen, daar hoeven we Hem werkelijk niet bij te helpen (wat ook gedoemd is te mislukken).Zonderling schreef:En al is een wettisch berouw niet zaligmakend, ieder mens zal moeten staan naar kennis en belijdenis van zijn zonden. Ook wanneer dat nog niet de rechte kennis van zonden is en niet-zaligmakend.
Afgewezen, ik reageerde slechts op de opmerking van Geka, dat wettisch berouw niet iets is om naar te staan.Afgewezen schreef:Zonderling, dát vind ik nu een 'voorwaardelijke' prediking. Eérst dit, dan pas dat... Daar ben ik zelf jarenlang op vastgelopen. God weet ons Zelf heus wel op de knieën te brengen, daar hoeven we Hem werkelijk niet bij te helpen (wat ook gedoemd is te mislukken).Zonderling schreef:En al is een wettisch berouw niet zaligmakend, ieder mens zal moeten staan naar kennis en belijdenis van zijn zonden. Ook wanneer dat nog niet de rechte kennis van zonden is en niet-zaligmakend.
Geka, ik kan mij grotendeels in je posting vinden.Geka schreef:Zonderling,
Inderdaad heb jij niet gesteld dat er altijd sprake is van een voorafgaande wettische boetvaardigheid, mijn opmerking was ook niet bedoeld om je dat toe te schrijven maar meer een vorm van hardop denken.
We zijn het er ook wel over eens dat een wettisch berouw niet zaligmakend is. Wel zou ik niet willen zeggen dat we moeten staan naar een wettisch berouw, hoe nodig berouw ook is. Ik geloof dat de Evangelische boetvaardigheid meer tot eer van God is dan de wettische, omdat de Evangelische boetvaardigheid vrucht is van het zaligmakend geloof waarin God verheerlijkt wordt in Zijn eigen werk.
Ik weet dat binnen de gereformeerde theologie de leer van wettische voorbereidingen die aan de wedergeboorte vooraf gaan inderdaad een legitieme plaats heeft. Met name bij de puriteinen en in het bijzonder de New England puriteinen als Hooker, Edwards. Daarnaast natuurlijk nog diverse anderen.
Toch voel ik me persoonlijk meer tot de accenten van Calvijn aangetrokken, die vooral de onafscheidelijkheid van het ware geloof en de (evangelische) boetvaardigheid benadrukt, terwijl hij nergens expliciet de voorbereidingen leert of er zelfstandig aandacht aan geeft.
Omdat juist hieraan de zaligmakende genade verbonden is, zou ik er voor pleiten om deze zaken centraal te stellen; zonder dat ik wil ontkennen te geloven dat sommigen van Gods kinderen inderdaad een weg van voorbereidende wettische overtuigingen kennen.
Maar omdat niet al Gods kinderen dit kennen, en omdat het in zichzelf niet zaligmakend is; zou ik het niet centraal willen stellen in de prediking. Het gevaar ligt weer zo snel op de loer dat deze wettische overtuigingen (onbedoeld) gaan dienen als voorwaarde voor het Evangelie. Het gaat erom dat we als verlorenen in onszelf aan de voeten van Christus terecht komen.
In dat laatste ligt de kern, en dat moet centraal staan, en buiten dat kan en mag er geen rust zijn. En ik denk dat we het daar in eens zijn.