Natuurlijk niet, dat is dwaze praat. Dat zeiden de armianen ook. Je hebt de plicht de middelen te gebruiken. En buiten de kerk (en de prediking) is geen zaligheid. Maar God moet wel zelf Zijn Woord in je hart werken.Miepie schreef:Nou dan laat ik in het vervolg mijn plaatsje in de kerk maar leeg, lees geen goed boek meer, tja de Bijbel kan ik natuurlijk niet dichtlaten, want het geloof is door het Woord, maar als ik uitverkoren ben dan wordt ik vanzelf wel gegrepen?Bert Mulder schreef:Dus weer die leer van het aanbod van genade, die ik verfoei. Weer mogelijkheid in de mens leggen.
Hoe lang zal het duren, voordat men beseft dat een dood mens geen handen heeft om genade aan te nemen?
Hoe lang, voordat men beseft dat God, door Zijn Geest, genade zelf in onze harten werkt? Geen mensenwerk dus?
Sola gratia
Prof. Dr. J.R. Beeke bezoekt Nederland
- Bert Mulder
- Contacteer:
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Zo vermanen de Dordtse vaders ons ook:Bert Mulder schreef:Natuurlijk niet, dat is dwaze praat. Dat zeiden de armianen ook. Je hebt de plicht de middelen te gebruiken. En buiten de kerk (en de prediking) is geen zaligheid. Maar God moet wel zelf Zijn Woord in je hart werken.Miepie schreef:Nou dan laat ik in het vervolg mijn plaatsje in de kerk maar leeg, lees geen goed boek meer, tja de Bijbel kan ik natuurlijk niet dichtlaten, want het geloof is door het Woord, maar als ik uitverkoren ben dan wordt ik vanzelf wel gegrepen?Bert Mulder schreef:Dus weer die leer van het aanbod van genade, die ik verfoei. Weer mogelijkheid in de mens leggen.
Hoe lang zal het duren, voordat men beseft dat een dood mens geen handen heeft om genade aan te nemen?
Hoe lang, voordat men beseft dat God, door Zijn Geest, genade zelf in onze harten werkt? Geen mensenwerk dus?
Sola gratia
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dus de mogelijkheid dat ik zelf de middelen gebruik.Bert Mulder schreef:Natuurlijk niet, dat is dwaze praat. Dat zeiden de armianen ook. Je hebt de plicht de middelen te gebruiken. En buiten de kerk (en de prediking) is geen zaligheid. Maar God moet wel zelf Zijn Woord in je hart werken.
Eigenlijk is het onzin om de discussie aan te gaan. Maar er is ook een eis en bevel om je te bekeren en te geloven. Maar idd het moet je wel gegeven worden.
-
Denk ik dan zo verkeerd als in mijn beleving alles ons geschonken is door het bloed van Christus. Ik lees in Hebr. 10:29 dat degene die dit bloed onrein acht waardoor hij geheiligd was zwaarder straf ontvangt dan die de wet van Mozes overtreedt.Miepie schreef:Dus de mogelijkheid dat ik zelf de middelen gebruik.Bert Mulder schreef:Natuurlijk niet, dat is dwaze praat. Dat zeiden de armianen ook. Je hebt de plicht de middelen te gebruiken. En buiten de kerk (en de prediking) is geen zaligheid. Maar God moet wel zelf Zijn Woord in je hart werken.
Eigenlijk is het onzin om de discussie aan te gaan. Maar er is ook een eis en bevel om je te bekeren en te geloven. Maar idd het moet je wel gegeven worden.
Wij moeten de zaak niet omdraaien. Het is ons gegeven, dat kunnen we toch op elke pagina in de Schrift lezen.
En Wie heeft er voor gezorgd dat juist jij nog één van de weinige Nederlanders bent die over die middelen beschikken mag? En Wie is het Die de genegenheid geeft tot het gebruik daarvan?Miepie schreef:Dus de mogelijkheid dat ik zelf de middelen gebruik.Bert Mulder schreef:Natuurlijk niet, dat is dwaze praat. Dat zeiden de armianen ook. Je hebt de plicht de middelen te gebruiken. En buiten de kerk (en de prediking) is geen zaligheid. Maar God moet wel zelf Zijn Woord in je hart werken.
Het is wel een grote verantwoording om die genademiddelen te kennen, want het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in de dag des oordeels dan ulieden, want gíj hebt niet gewild.
Dat Woord zal in ons leven een reuke des levens zijn ten leven, óf een reuke des doods ten dode.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Gelukkig hebben we de Bijbel en met ons verstand kunnen we het allemaal heel goed weten, maar het komt wel op de beleving aan.Toeschouwer schreef:Denk ik dan zo verkeerd als in mijn beleving alles ons geschonken is door het bloed van Christus. Ik lees in Hebr. 10:29 dat degene die dit bloed onrein acht waardoor hij geheiligd was zwaarder straf ontvangt dan die de wet van Mozes overtreedt.
Wij moeten de zaak niet omdraaien. Het is ons gegeven, dat kunnen we toch op elke pagina in de Schrift lezen.
-
Caprice,caprice schreef:En Wie heeft er voor gezorgd dat juist jij nog één van de weinige Nederlanders bent die over die middelen beschikken mag? En Wie is het Die de genegenheid geeft tot het gebruik daarvan?Miepie schreef:Dus de mogelijkheid dat ik zelf de middelen gebruik.Bert Mulder schreef:Natuurlijk niet, dat is dwaze praat. Dat zeiden de armianen ook. Je hebt de plicht de middelen te gebruiken. En buiten de kerk (en de prediking) is geen zaligheid. Maar God moet wel zelf Zijn Woord in je hart werken.
Het is wel een grote verantwoording om die genademiddelen te kennen, want het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in de dag des oordeels dan ulieden, want gíj hebt niet gewild.
Dat Woord zal in ons leven een reuke des levens zijn ten leven, óf een reuke des doods ten dode.
Hier kan ik alleen maar amen opzeggen. Het valt niet mee om alleen van genade te willen leven. Wat het gemakkelijkste is, maken wij altijd weer moeilijk. Wij willen altijd wat wezen, maar een stervend leven, dat ik niet wil en toch moet.
-
Mijn man is geweest en vond het een mooie, leerzame avond. Beschamend ook.Grace schreef:Is er al iemand van de forummers in Veenendaal geweest op (één van) de avonden?
Ik heb dinsdag aan een "prayer-meeting" (gebedsamenkomst) deelgenomen en daar dr. Beeke persoonlijk ontmoet en gesproken. Beeke gaf zijn getuigenis, hoe die tot geloof was gekomen en hoe predikant was geworden (ook later in de HRC). Hij werd op zijn 16e geroepen tot predikant.
Het was een kostbare avond. Een warme en open persoon. Geen gemaakte vroomheid.
Het is echt de moeite waard om deze man te ontmoeten en te horen welke boodschap God op zijn hart gelegd heeft.
gr, Grace
Wat hem trouwens wel opviel was: Je moet, je moet, je moet, je moet. En dat drukte hem wel naar beneden. Al stond dat de intentie en de boodschap van de avond niet in de weg.

Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dus als de mens geen handen heeft om aan te nemen, waarom dan met een aanbod komen, waar je zelf toegeeft dat de mens niets aan dat aanbod heeft? Waarom niet het Evangelie van vrije genade? Is het niet zo, dat als je vasthoud aan het aanbod, je afdoet van de totale verdorvenheid van de mens, zoals DL 3/4-4a ons leert:Afgewezen schreef:Hoho Bert:
De leer van het aanbod legt geen mogelijkheid in de mens.
Aanbod ondanks dat een dood mens geen handen heeft om genade aan te nemen.
Aanbod ondanks dat wij belijden dat God door ZIjn Geest Zelf genade in onze harten werkt.
Jammer dat je steeds, bewust of onbewust, van het aanbod van genade een karikatuur maakt.
Hoe kunnen wij Christus aannemen, als Hij ons niet aangeboden wordt? Hoe kan God het aannemen in ons werken, als er niets aan te nemen valt?
Alsof men door goed gebruik der middelen toch nog zelf iets kan, DL 3/4-5a:3/4-4a. Die leren: Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is.
Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden (Ef. 2:1, 5); en: Het gedichtsel van des mensen hart is alleenlijk boos, te allen dage (Gen. 6:5 en 8:21). Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genaamd worden (Ps. 51:19 en Matth. 5:6).
Dus door te zeggen, dat er voorbereidende "genade" is.3/4-5a. Die leren: Dat de verdorven en natuurlijke mens de gemene genade (waardoor zij verstaan het licht der natuur), of de gaven, hem na den val nog overgelaten, zo wel gebruiken kan, dat hij door dat goed gebruik een meerdere, namelijk de evangelische of zaligmakende genade en de zaligheid zelve allengskens en bij trappen zou kunnen bekomen. En dat in dezer voege God Zich van Zijn zijde betoont gereed te zijn om Christus aan alle mensen te openbaren, naardien Hij de middelen die tot de kennis van Christus, tot het geloof en tot de bekering nodig zijn, genoegzaam en krachtiglijk aan allen toedient.
Want benevens de ervaring van alle tijden betuigt ook de Schrift dat zulks onwaarachtig is: Hij maakt Jakob Zijn woorden bekend, Israël Zijn inzettingen en Zijn rechten. Alzo heeft Hij geen volk gedaan; en Zijn rechten, die kennen zij niet (Ps. 147:19, 20). God heeft in de verleden tijden al de heidenen laten wandelen in hun wegen (Hand. 14:16). En: Zij (te weten Paulus met de zijnen) werden van den Heiligen Geest verhinderd het Woord in Azië te spreken. En aan Mysië gekomen zijnde, poogden zij naar Bithynië te reizen; en de Geest liet het hun niet toe (Hand. 16:6, 7).
En alsof het niet onze diepe val in Adam is, waar onze schuld licht, maar in plaats daarvan zeggen velen, dat men doemwaardig wordt, omdat men de aanbieding niet aanneemt, DL 1-1:
Waarom gaat de prediking uit van de dwaling, dat Christus voor allen dood is, en dat daarom iedereen, ook de verworpenen, genade aangeboden mag worden? DL 2-8:1-1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).
Waarom gaat de prediking niet uit van het Bijbelse principe, dat de kerk hier op aarde de vergadering der heiligen is, in plaats van een dode "gemeente", als een gemengde schare? Waarom, inderdaad, in het gebed in menige kerk, spreekt de dominee in het gebed niet tot zijn Hemelse Vader, zoals Christus ons zelf voorhoudt?2-8. Want dit is geweest de gans vrije raad, de genadige wil en het voornemen van God den Vader, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van den dierbaren dood Zijns Zoons zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen, om die alleen met het rechtvaardigmakend geloof te begiftigen, en door ditzelve onfeilbaar tot de zaligheid te brengen; dat is: God heeft gewild, dat Christus door het bloed Zijns kruises (waarmede Hij het nieuwe verbond bevestigd heeft), uit alle volken, stammen, geslachten en tongen, diegenen allen, en die alleen, krachtiglijk zou verlossen, die van eeuwigheid tot de zaligheid verkoren, en van den Vader Hem gegeven zijn; hen zou begiftigen met het geloof, hetwelk Hij hun, gelijk ook andere zaligmakende gaven des Heiligen Geestes, door Zijn dood heeft verworven; en hen van al hun zonden, zowel de aangeborene als de werkelijke, zowel na als vóór het geloof begaan, door Zijn bloed zou reinigen, tot het einde toe getrouwelijk bewaren, en ten laatste zonder enige vlek en rimpel heerlijk voor Zich stellen.
Waarom worden meestal de kinderen der gemeente, in hun geheel door de Schrift heilig genoemd, in plaats daarvan als brandhout voor de hel gezien? Zeg ik niet dat alle kinderen der gemeente, hoofd voor hoofd wedergeboren zijn. Maar de Schrift leert toch duidelijk, mijns insziens, dat de Heere kinderen der gelovigen normaal al vroeg in hun leven bekeerd. Een bekering zoals Saulus op de weg naar Damascus is de uitzondering, maar wordt de norm genoemd. Waarom wordt DL 1:16 niet onderhouden:
Waarom oordeelt men zo graag over de harten der mensen, in plaats van, in navolging van de Schrift en onze vaderen, het beste te oordelen, DL 3/4-15?1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
3/4-15. Deze genade is God aan niemand schuldig; want wat zou Hij schuldig zijn dengenen, die Hem niets eerst geven kan, opdat het hem vergolden worde? Ja, wat zou God dien schuldig zijn, die van zichzelven niet anders heeft dan zonde en leugen? Diegene dan, die deze genade ontvangt, die is Gode alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig, en dankt Hem ook daarvoor; diegene, die deze genade niet ontvangt, die acht ook deze geestelijke dingen gans niet en behaagt zichzelven in het zijne; of, zorgeloos zijnde, roemt hij ijdellijk dat hij heeft hetgeen hij niet heeft. Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.
Waarom maakt men belijdenis doen een academische belijdenis, in plaats van een belijdenis des geloofs? Satan kan ook wel een academische belijdenis doen, en hij siddert.
Waarom scheidt men de beide sacramenten, die God samen gevoegd heeft? Waarom mag men kinderen, die men als brandhout voor de hel ziet, laten dopen, maar men moet geen gedachten koesteren voor het Heilig Avondmaal des Heeren? Is de eis van de beide sacramenten verschillend? Is de volwassen doop dan wezenlijk anders dan belijdenis doen en de Heiliige Doop te ontvangen?
Hebben de pinkstergemeentes dan gelijk, als ze zeggen dat er een bijzondere klasse van Gods volk is, die een speciale zegen ontvangt?
Of zullen degenen die zich de "bevindelijke gereformeerde gezindte" noemen, toegeven dat ze van de leer der vaderen, van de leer van de reformatie en Dordt afgeweken zijn?
:
Edit> Dubbele postings verwijderd; mvg TB
Luister hier naar een preek van Beeke die hij gisterenmorgen hield in de CGK van Zeist.
http://stream3.kerkomroep.nl/archief/st ... -09-40.mp3
Ik ben zelf gisterenmiddag en -avond 2 x in Woudenberg geweest waar dr. Beeke sprak. Waren daar nog meer forummers?
gr, Grace
Ik ben zelf gisterenmiddag en -avond 2 x in Woudenberg geweest waar dr. Beeke sprak. Waren daar nog meer forummers?
gr, Grace
Yeps ben gistermiddag geweest, mooie dienst met een hoop zinnige informatieGrace schreef:Luister hier naar een preek van Beeke die hij gisterenmorgen hield in de CGK van Zeist.
gr, Grace
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
En daar verzuimen jullie een preek in je moerstaal voor?pierre27 schreef:Yeps ben gistermiddag geweest, mooie dienst met een hoop zinnige informatieGrace schreef:Luister hier naar een preek van Beeke die hij gisterenmorgen hield in de CGK van Zeist.
gr, Grace
Tjoh...
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Bert Mulder, erg dat je de leer van het aanbod van genade verfoeit. Je vermenigvuldigt wel een hoop citaten uit de DL, maar die hebben geen betrekking op je stellingen. Deze heeft daar wel betrekking op:
Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept ... maar in degenen, die geroepen worden, DL H3&4, par. 9
Het antwoord op je vraag:
Dus als de mens geen handen heeft om aan te nemen, waarom dan met een aanbod komen, waar je zelf toegeeft dat de mens niets aan dat aanbod heeft? Waarom niet het Evangelie van vrije genade? Is het niet zo, dat als je vasthoud aan het aanbod, je afdoet van de totale verdorvenheid van de mens, zoals DL 3/4-4a ons leert
is kinderlijk eenvoudig en terug te vinden in een ander artikel van DL:
alzo moet het nu verre vandaar zijn, dat diegenen, die anderen in de gemeente leren, of die geleerd worden, zich zouden vermeten God te verzoeken door het scheiden dier dingen, die god naar Zijn welbehagen heeft gewild dat ze te zamen gevoegd zouden blijven. Want door de vermaningen (van het Evangelie) wordt de genade medegedeeld, DL H3&4, par. 17.
Als God dus tegen iemand met een verlamde hand zegt: strek uw hand uit, dan deelt Hij de kracht mee om dat te doen. Als hij tegen Lazarus zegt: Lazarus, kom uit! dan gaat de opstandingskracht van Hem uit. De ure komt, en is nu (!), dat doden zullen horen de stem van de Zoon van God. En die ze gehoord zullen hebben, zullen leven.
Daarom wordt Christus in het Evangelie ook aangeboden met bevel van bekering en geloof. Wat God eist, biedt Hij ook aan. Hij vervult het zelf.
Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept ... maar in degenen, die geroepen worden, DL H3&4, par. 9
Het antwoord op je vraag:
Dus als de mens geen handen heeft om aan te nemen, waarom dan met een aanbod komen, waar je zelf toegeeft dat de mens niets aan dat aanbod heeft? Waarom niet het Evangelie van vrije genade? Is het niet zo, dat als je vasthoud aan het aanbod, je afdoet van de totale verdorvenheid van de mens, zoals DL 3/4-4a ons leert
is kinderlijk eenvoudig en terug te vinden in een ander artikel van DL:
alzo moet het nu verre vandaar zijn, dat diegenen, die anderen in de gemeente leren, of die geleerd worden, zich zouden vermeten God te verzoeken door het scheiden dier dingen, die god naar Zijn welbehagen heeft gewild dat ze te zamen gevoegd zouden blijven. Want door de vermaningen (van het Evangelie) wordt de genade medegedeeld, DL H3&4, par. 17.
Als God dus tegen iemand met een verlamde hand zegt: strek uw hand uit, dan deelt Hij de kracht mee om dat te doen. Als hij tegen Lazarus zegt: Lazarus, kom uit! dan gaat de opstandingskracht van Hem uit. De ure komt, en is nu (!), dat doden zullen horen de stem van de Zoon van God. En die ze gehoord zullen hebben, zullen leven.
Daarom wordt Christus in het Evangelie ook aangeboden met bevel van bekering en geloof. Wat God eist, biedt Hij ook aan. Hij vervult het zelf.
Wil je het door mij "vetgemaakte" nader toelichten?Polemicus schreef: Waarom niet het Evangelie van vrije genade? Is het niet zo, dat als je vasthoud aan het aanbod, je afdoet van de totale verdorvenheid van de mens,
.......................
De slotregel: HIJ vervult het Zelf, is volkomen juist!
Wat duurt het lang voordat die preek begint :shock:
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4