Pagina 4 van 19

Geplaatst: 10 jan 2007, 11:54
door johann sebastian
Josephus schreef:Voor mij is een kerkgebouw in elk geval geen neutrale ruimte die slechts door kerkdiensten etc. een gewijd karakter krijgt en verder voor allerlei niet- of anti-religieuze activiteiten beschikbaar is.
Afgelopen zaterdag was absoluut sprake van een positieve sfeer, die zeker niet anti was. De recensent spreekt over opzwepen van het publiek, terwijl ik dat gewoon als enthousiasme ervaarde. Daarbij klonken tal van prachtige geestelijke liederen en was er o.a. ook samenzang van Glory, glory, hallelujah en het Wilhelmus.

Geplaatst: 10 jan 2007, 11:55
door Josephus
johann sebastian schreef:Ik verdedig niet. Ik trek conclusies. Ook ben ik geen fan, dus van fanatisme is geen sprake.
Nou ja, hoe het ook zij, je klonk anders behoorlijk lyrisch. Een aantal opmerkingen over genoemde musici rieken bij mij toch wel erg sterk naar het verdedigen daarvan. Maar vooruit, als je jezelf geen fan durft te noemen, ben je misschien wel een van beide heren zelf... :wink: :roll:

Geplaatst: 10 jan 2007, 11:55
door Kaw
johann sebastian schreef:
Kaw schreef:Jan Vayne heeft samen met DJ Tiësto een nummer gemaakt. Hij heeft opgetreden op zo'n dance party. Voor de rest kun je hem zien in elk tv-programma zoals kopspijkers. Deze man is ontegenzeggelijk niet een muzikant met een christelijke instelling. Martin Mans kan ik niet over oordelen. Zal ik dus ook niet doen.
Jan Vayne heeft geen nummer gemaakt met Tiësto. Waarschijnlijk bedoel je Armin van Buren.
Verrek idd... Ik ben teveel uit dat wereldje 8)
johann sebastian schreef: Achteraf heeft hij zijn mening daarover uitgesproken dat hij liever niet meer dit soort dingen doet (interview 'kunstenaars met passie' op TV2). Qua concertagenda kan je zien, dat hij momenteel absoluut een ommezwaai maakt richting 'kerkconcerten'. Kijk maar op zijn concertagenda en zie de veelheid van concerten met o.a. het Holland Boys Choir, het Urker Mannen Ensemble en Martin Mans.
Van TV ken ik 'm dus van een interview waarin kunstenaars praten over hun passie. Hij deed dat weloverwogen en er kwam ook tot uiting dat hij wel degelijk bezig is met de dingen van tijd en eeuwigheid!
Op dit moment hou ik er maar op dat Vayne een beetje zwaar uit is op de tv en nu zijn markt elders zoekt. Zodra ik hoor dat hij op zondag naar de kerk gaat zal ik mijn mening bijstellen.
Hier kun je zijn discografie vinden:
http://www.popinstituut.nl/biografie/ja ... .5230.html

Geplaatst: 10 jan 2007, 11:57
door johann sebastian
Josephus schreef: Maar vooruit, als je jezelf geen fan durft te noemen, ben je misschien wel een van beide heren zelf... :wink: :roll:
Maak je geen zorgen, dat ben ik ook niet!

Geplaatst: 10 jan 2007, 12:01
door johann sebastian
Kaw schreef:
Op dit moment hou ik er maar op dat Vayne een beetje zwaar uit is op de tv en nu zijn markt elders zoekt. Zodra ik hoor dat hij op zondag naar de kerk gaat zal ik mijn mening bijstellen.
Waarom toch zo vanuit het negatieve redeneren? Zou de man zelf geen keuzes maken? Gaat hij op zondag niet naar de kerk?

Geplaatst: 10 jan 2007, 12:12
door Kaw
johann sebastian schreef:
Kaw schreef: Op dit moment hou ik er maar op dat Vayne een beetje zwaar uit is op de tv en nu zijn markt elders zoekt. Zodra ik hoor dat hij op zondag naar de kerk gaat zal ik mijn mening bijstellen.
Waarom toch zo vanuit het negatieve redeneren? Zou de man zelf geen keuzes maken? Gaat hij op zondag niet naar de kerk?
Zou de man zelf geen keuzes maken? Dat zeg ik toch niet? Kijkende naar zijn bibliografie kun je zien dat het allemaal de laatste jaren niet meer zo voor de wind gaat. Het optreden op bedrijfsfeestjes en etentjes is voor een muzikant een signaal dat hij moeite heeft om zijn kostje bij elkaar te schrapen. Zeker niet als je dit met een coverband doet. Daarnaast zie ik hem zelden meer op TV. Zijn commerciele verleden vertelt mij dat hij zeker wel op de commercie let. Een contract met EMI en het coveren van Queen zijn geen logische stappen voor een muzikant die het enkel voor de kunst doet.

Geplaatst: 10 jan 2007, 12:17
door johann sebastian
Kaw schreef:Kijkende naar zijn bibliografie kun je zien dat het allemaal de laatste jaren niet meer zo voor de wind gaat. Het optreden op bedrijfsfeestjes en etentjes is voor een muzikant een signaal dat hij moeite heeft om zijn kostje bij elkaar te schrapen. Zeker niet als je dit met een coverband doet. Daarnaast zie ik hem zelden meer op TV. Zijn commerciele verleden vertelt mij dat hij zeker wel op de commercie let. Een contract met EMI en het coveren van Queen zijn geen logische stappen voor een muzikant die het enkel voor de kunst doet.
Jan Vayne speelde in 1991 al bij een bedrijfsfeest van een bedrijf waar ik toen werkte. Gezien de tarieven die daarvoor gelden (ik zat redelijk dicht bij 't vuur ja) lijkt het mij toe dat het spelen op bedrijfsfeestjes en -etentjes juist een lucratieve bezigheid is, commercieel bezien, voor een muzikant!
Natuurlijk zal hij op de commercie letten! Hij heeft ook een gezin en, zoals ik al aangaf, mijn naamgenoot JSB deed het ook niet enkel en alleen voor de kunst! Ook hij moest de mondjes vullen...

Geplaatst: 10 jan 2007, 13:20
door Josephus
johann sebastian schreef:Natuurlijk zal hij op de commercie letten! Hij heeft ook een gezin en, zoals ik al aangaf, mijn naamgenoot JSB deed het ook niet enkel en alleen voor de kunst! Ook hij moest de mondjes vullen...
Een vergelijking met JSB vind ik tamelijk onzinnig.

1. Broodwinning en commercie zijn ondanks de samenhang toch twee verschillende begrippen. Bach schreef zijn muziek zeker ook om daarmee zijn gezin te onderhouden, maar van enig winstoogmerk (= essentieel voor commercie) is mij nooit gebleken. Bovendien deed hij in zijn werk zeker geen concessies aan de kunst, zoals je nu wel lijkt te suggereren.
2. Een kerkbestuur dat zijn musicus betaalt voor eredienstwaardige muziek is heel wat anders dan publiek dat betaalt om een avond vermaakt te worden of diezelfde muziek in ingeblikte vorm tot zich te nemen.

Geplaatst: 10 jan 2007, 13:20
door Kaw
johann sebastian schreef:
Kaw schreef:Kijkende naar zijn bibliografie kun je zien dat het allemaal de laatste jaren niet meer zo voor de wind gaat. Het optreden op bedrijfsfeestjes en etentjes is voor een muzikant een signaal dat hij moeite heeft om zijn kostje bij elkaar te schrapen. Zeker niet als je dit met een coverband doet. Daarnaast zie ik hem zelden meer op TV. Zijn commerciele verleden vertelt mij dat hij zeker wel op de commercie let. Een contract met EMI en het coveren van Queen zijn geen logische stappen voor een muzikant die het enkel voor de kunst doet.
Jan Vayne speelde in 1991 al bij een bedrijfsfeest van een bedrijf waar ik toen werkte. Gezien de tarieven die daarvoor gelden (ik zat redelijk dicht bij 't vuur ja) lijkt het mij toe dat het spelen op bedrijfsfeestjes en -etentjes juist een lucratieve bezigheid is, commercieel bezien, voor een muzikant!
Natuurlijk zal hij op de commercie letten! Hij heeft ook een gezin en, zoals ik al aangaf, mijn naamgenoot JSB deed het ook niet enkel en alleen voor de kunst! Ook hij moest de mondjes vullen...
Lucratief zeker. Dat zal ik niet ontkennen, maar gewenst is het voor de naam van een muzikant niet. Zeker niet met een coverband. Net als in reclames acteren. Hij wordt er in naam 'goedkoper' van. Als je zo dicht bij het vuur zit, dan weet je dat net zo goed als ik. Je vergelijking met JSB gaat niet op. Ik ken geen muziek van JSB die geschreven is voor commercie, ten koste van puur muzikale kwaliteit. Iets wat je bij Jan Vayne duidelijk wel ziet. JSB heeft vanalles gedaan, maar hij heeft geen muziek gemaakt voor goedkoop volksvermaak.

Geplaatst: 10 jan 2007, 13:34
door johann sebastian
Kaw schreef: JSB heeft vanalles gedaan, maar hij heeft geen muziek gemaakt voor goedkoop volksvermaak.
Uiteraard doe ik niets af aan de grootste componist aller tijden!

Echter wordt maar al te vaak op een veel te verheven wijze gesproken over de schone kunst die muziek is, door mensen die een stijl aanhangen/spelen die haar basis niet vindt in genialiteit (zoals bij JSB) maar in bekrompen, vanuit de theorie gedachte kopietjes c.q. aftreksels van de grote componisten. Je ziet dat vaak terug in al die hedendaagse componisten die in barokstijl schrijven.

Bach was een genie. Je zou zijn composities bijna scheppingen kunnen noemen. In de basis was hij echter een heel eenvoudig, gewoon mens die ook muziek maakte om mensen van te laten genieten!

De term 'goedkoop volksvermaak' laat ik voor jouw rekening.

Geplaatst: 10 jan 2007, 13:42
door johann sebastian
Josephus schreef: Bovendien deed hij in zijn werk zeker geen concessies aan de kunst, zoals je nu wel lijkt te suggereren.
2. Een kerkbestuur dat zijn musicus betaalt voor eredienstwaardige muziek is heel wat anders dan publiek dat betaalt om een avond vermaakt te worden of diezelfde muziek in ingeblikte vorm tot zich te nemen.
1. Bach was 'gewoon' zo goed! M.i. doen Jan Vayne en Martin Mans het op hun manier ook zo goed mogelijk. Voorzover ik het kan bekijken zijn het allebei harde werkers die een stijl hebben die bij een breed publiek aanslaat. Maar ik ga er vanuit dat ze die muziek op de eerste plaats maken omdat ze het zelf mooi vinden.

2. Klopt, maar in beide gevallen haalt de musicus er zijn inkomen uit. Waarschijnlijk had JSB heel wat minder cantates geschreven als zijn kerkbestuur hem geen vergoeding had gegeven.

Geplaatst: 10 jan 2007, 14:05
door Josephus
johann sebastian schreef:(...) bekrompen, vanuit de theorie gedachte kopietjes c.q. aftreksels van de grote componisten. Je ziet dat vaak terug in al die hedendaagse componisten die in barokstijl schrijven.
Kun je daar voor de discussie wat voorbeelden van geven?

Geplaatst: 10 jan 2007, 14:12
door Josephus
johann sebastian schreef:M.i. doen Jan Vayne en Martin Mans het op hun manier ook zo goed mogelijk. Voorzover ik het kan bekijken zijn het allebei harde werkers die een stijl hebben die bij een breed publiek aanslaat.
Daar wil ik op zich niets aan afdoen.
Maar ik ga er vanuit dat ze die muziek op de eerste plaats maken omdat ze het zelf mooi vinden.
Ook dat lijkt me best waarschijnlijk, maar dat maakt het voor mij eigenlijk nog treuriger.. :wink:
Je zou toch verwachten dat een afgestudeerd pianist zijn hoogste genot vindt in al die schitterende werken van Beethoven, Chopin, Schubert etc. in plaats van het spelen van populaire deuntjes. Maar goed, misschien gaat dat mijn voorstellingsvermogen wel te boven...

Geplaatst: 10 jan 2007, 14:15
door johann sebastian
Josephus schreef:
Je zou toch verwachten dat een afgestudeerd pianist zijn hoogste genot vindt in al die schitterende werken van Beethoven, Chopin, Schubert etc. in plaats van het spelen van populaire deuntjes. Maar goed, misschien gaat dat mijn voorstellingsvermogen wel te boven...
En wat moesten Beethoven, Chopin en Schubert dan zelf?? Zij speelden toch ook eigen werk.

Jan Vayne speelt overigens, naast die 'deuntjes' ook fantastische improvisaties op eigen en klassieke thema's die het waard zijn om als compositie te verschijnen!

Geplaatst: 10 jan 2007, 14:18
door johann sebastian
Josephus schreef:
johann sebastian schreef:(...) bekrompen, vanuit de theorie gedachte kopietjes c.q. aftreksels van de grote componisten. Je ziet dat vaak terug in al die hedendaagse componisten die in barokstijl schrijven.
Kun je daar voor de discussie wat voorbeelden van geven?
Veel uitgaves van de VOGG (Vereniging Organisten Ger. Gem.). Maar ook bijvoorbeeld een Willem van Twillert die graag in die 'barokstijl' schrijft. Of neem die oersaaie canons (in de quint) van Jan J. van den Berg.