Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

Shaul

Bericht door Shaul »

Miscanthus schreef:Jezus onderhield ook de feesten. Sterker nog: Hij was Zelf de vervulling van die feesten. Ze wezen heen naar Hem en dat doen ze nog. Ze laten ons en onze kinderen zien wat God gedaan heeft.
Het mooie van de Joodse feesten was dat ze ook vooruit keken. Ik hoop alleen niet dat de huidige christelijke feestdagen alleen een achteromkijken zijn. Laten ook wij niet vergeten vooruit te kijken naar Zijn komst en Zijn Koninkrijk.
Wat mij tevens stoort aan veel christelijke feestdagen is dat ze van oorsprong heidense feesten zijn.

Bijzonder flauw en weinig steekhoudend vind ik de uitleg die velen geven, dat o.a. hier is verwoord.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Shaul schreef:Bijzonder flauw en weinig steekhoudend vind ik de uitleg die velen geven, dat o.a. hier is verwoord.
kun je even kort zeggen wat je bedoelt? ik heb weinig zin om heel refoweb door te snuffelen.
Shaul

Bericht door Shaul »

Miscanthus schreef:
kun je even kort zeggen wat je bedoelt? ik heb weinig zin om heel refoweb door te snuffelen.
Je kunt dus blijkbaar niet verwijzen naar een specifieke vraag, vandaar maar de vraag en het antwoord:
Vraag:


Ik heb een vraag over de geboorte van Jezus. Is Jezus werkelijk op 25 december geboren, want in de winter zijn er toch geen herders in het veld?


Antwoord:

Eigenlijk geef je zelf al het antwoord op je eigen vraag. Naar alle waarschijnlijkheid is de Heere Jezus niet op 25 december geboren, want in de winter zijn er inderdaad geen herders in het veld. In de Bijbel lezen we ook nergens dat de Heere op die datum geboren zou zijn. We lezen trouwens helemaal niets over Jezus geboortedatum. Wat betreft het tijdstip van Zijn geboorte tasten we dus helemaal in het duister. Blijkbaar vond de Heilige Geest dat niet belangrijk genoeg om te melden. Wel weten we dat Jezus geboren werd in de “volheid des tijds” (Galaten 4:4), dat wil zeggen: toen het op Gods “klok” tijd was, werd Jezus geboren!

Hoe komen we dan aan 25 (en 26) december? Je moet weten dat in de eerste eeuwen van het christendom kerstfeest helemaal niet gevierd werd. Wat in onze cultuur -denk aan de commercie- het belangrijkste christelijke feest is, was bij de oude christenen helemaal geen gedenkdag! Voor hen was er eigenlijk maar één feest: het paasfeest. Dat paasfeest vierden ze in de lente. Wat betreft Jezus’ dood hebben we namelijk wel enig houvast op de kalender: Jezus stierf op het Joodse Paasfeest, en dat is altijd 14/15 nissan.

Men is waarschijnlijk het kerstfeest gaan vieren in de 4e eeuw. We hebben namelijk een belangrijke preek van de kerkvader Chrysostomus van 25 dec. 386, die hij -als eerste op die datum!- ter gelegenheid van kerstfeest hield in Antiochië in Syrië. Vanaf die tijd zie je dat er langzamerhand overal kerstfeest gevierd gaat worden. In andere streken werd en wordt als geboortedag van de Heere Jezus wel 6 januari gevierd (het feest van Epifanie).

Waarom nu 25 december? Deze dag was al bij de heidenen -in Italië en Germanië- bekend. Want dan vierde men het feest van de onoverwinnelijke zon. Na de kortste dag begonnen op 25 december de dagen weer langer te worden. Christenen vonden de overeenkomst tussen de Onoverwinnelijke Zon en de persoon en het werk van Christus zo mooi, dat men al gauw deze twee feesten in elkaar liet overgaan. We zingen immers:

De zonne voor wier stralen
Het nacht’lijk duister zwicht
En die zal zegepralen,
Is Christus ‘t eeuwig Licht!

Men heeft de oude zon- en lichtsymboliek overgebracht naar Christus! Hij is de Zon van Heil (zie Lukas 1:78 en Maleachi 4:2), die reddend verscheen. Eigenlijk kun je dus zeggen: christenen hebben het oude feest gedoopt en vervuld met een nieuwe inhoud!

Als je nog meer over deze materie weten wil: prof. Van Unnik heeft hierover een heel mooi artikel geschreven in zijn boek “Woorden gaan leven”.

Ds. A. J. van den Herik
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

memento schreef:
Tiberius schreef:@Memento: Het sabbatsgebod (evenals de instelling van het huwelijk) is al van voor de val en dus ook van voor de Mozaische wetten.
OK, heel goed opgemerkt. Had ik even niet aan gedacht.

Maar hoe moeten we dan aankijken tegen alle wetten en bepalingen die de Heere in het OT (onder Mozes) gegeven heeft mbt de sabbat? Was dat symbolisch, en nu niet meer van toepassing?
Memento,

Ik zie dat Tiberius reeds heeft geantwoord zoals ik ook zou hebben gedaan.

Inderdaad, de Decaloog - ontdaan van ceremoniële aanhangselen - zie ik als scheppingsordening en houdt daarom ook stand nadat de 'schaduwen' zijn afgeschaft.

De schepping leert ons dat één van de zeven dagen door God is geheiligd. Dat is ook aan de mens ingesteld, waarmee een altijddurende cyclus van 7 dagen is onderhouden, die we ook bij verre heidense volken (nog steeds, b.v. Japan) terugvinden.

De 10 geboden zijn feitelijk dus een 'herhaling' van wat de mens vóór de val reeds was geopenbaard, deels ingeschapen (het beeld Gods), deels door God geopenbaard, zoals de zevende dag in Genesis 2. (Al hebben de 10 geboden tevens de vorm van een Genadeverbond met Israël.)

De ceremoniële aanhangselen in de wetten van Mozes zie ik niet als geldend voor deze tijd, ook niet voor wat betreft de sabbat. Maar wel houd ik het ervoor dat wat we in het vierde gebod vinden nog steeds betrekking heeft op de wekelijkse rustdag, sinds het NT de zondag.

Het begon allemaal met de feestdagen, en die feestdagen behoorden tot de ceremoniële wetten. En dat is toch wel een groot verschil met de wekelijkse rustdag, gebaseerd op de eeuwigdurende zedelijke wet (de Decaloog of 10 geboden).

Christus hield de feestdagen, is hier door sommigen opgemerkt. Inderdaad: Zolang Hijzelf deze dagen niet vervuld had, heeft Hij deze dagen ook onderhouden. Eerst moest hij als Lam sterven op dezelfde tijd als de paaslammeren (dezelfde dag = 14 Nisan + dezelfde tijd = 'tussen twee avonden' = 15 uur), en als Eersteling op de dag van de eerstelingen van de oogst (16 Nisan) opstaan.
Bij Christus dood en opstanding hield ook de betekenis van de Joodse schaduwen op, zoals duidelijk blijkt uit het scheuren van het voorhangsel in de tempel bij de dood van Christus.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik denk dat feest dagen iets is wat mensen nodig hebben - even stil gezet worden - en daarom belangriijkl Denk er even aan Besteed hier aandacht aan . Wij hebben een reminder nodig , niet God..
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Wikipedia zegt:

De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.

In de vierde eeuw zorgde keizer Constantijn de Grote ervoor dat Kerstmis op 25 december zou vallen. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd (zie Joh. 1), 'besloot' Constantijn dat hij rond deze feestdagen geboren moest zijn. Bovendien waren de dagen rond 25 december reeds vrije dagen der Saturnalia. De geboorte van Christus nam in de kerkelijke kalender daarvoor geen bijzondere plaats in, hoewel ze wel gevierd werd, en tot op de dag van vandaag geldt Pasen in het christendom eigenlijk als veel wezenlijker dan Kerstmis. Jezus Christus werd volgens het evangelie aan het einde van het Joodse (of Romeinse) jaar geboren, maar door de kalenderwijzigingen en de verschillen in tijdrekening, is de overzetting waarschijnlijk niet zeer accuraat, te meer, daar ook melding gemaakt wordt van kudden schapen in lagere (en dus warmere) velden rond Bethlehem. Het wijden van schapen in Palestina is rond 25 december thans echter zeldzaam, hoewel toentertijd niet geheel onmogelijk - de schapen die voor de offerdienst in de Joodse Tempel gefokt werden, graasden het hele jaar door, ook in de omgeving van Bethlehem (Baith Lahaim). Hoewel tegenwoordig bepaalde personen graag hun tegenstand tegen de authenticiteit van de datum bekendmaken, is de datum ook niet met zekerheid als niet authentiek te bestempelen, want uit de oude christelijke liturgieën - die van voor de 4e eeuw - stamt reeds de viering van Epifanie in dezelfde wintertijd.
Adorote

Bericht door Adorote »

Miscanthus schreef:Wikipedia zegt:

De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.

In de vierde eeuw zorgde keizer Constantijn de Grote ervoor dat Kerstmis op 25 december zou vallen. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd (zie Joh. 1), 'besloot' Constantijn dat hij rond deze feestdagen geboren moest zijn. Bovendien waren de dagen rond 25 december reeds vrije dagen der Saturnalia. De geboorte van Christus nam in de kerkelijke kalender daarvoor geen bijzondere plaats in, hoewel ze wel gevierd werd, en tot op de dag van vandaag geldt Pasen in het christendom eigenlijk als veel wezenlijker dan Kerstmis. Jezus Christus werd volgens het evangelie aan het einde van het Joodse (of Romeinse) jaar geboren, maar door de kalenderwijzigingen en de verschillen in tijdrekening, is de overzetting waarschijnlijk niet zeer accuraat, te meer, daar ook melding gemaakt wordt van kudden schapen in lagere (en dus warmere) velden rond Bethlehem. Het wijden van schapen in Palestina is rond 25 december thans echter zeldzaam, hoewel toentertijd niet geheel onmogelijk - de schapen die voor de offerdienst in de Joodse Tempel gefokt werden, graasden het hele jaar door, ook in de omgeving van Bethlehem (Baith Lahaim). Hoewel tegenwoordig bepaalde personen graag hun tegenstand tegen de authenticiteit van de datum bekendmaken, is de datum ook niet met zekerheid als niet authentiek te bestempelen, want uit de oude christelijke liturgieën - die van voor de 4e eeuw - stamt reeds de viering van Epifanie in dezelfde wintertijd.

Je bent een man met kennis van zaken Miscanthus, een verademing, kunnen velen een voorbeeld aan nemen .
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 17068
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Adorote schreef:
Miscanthus schreef:Wikipedia zegt:
Je bent een man met kennis van zaken Miscanthus, een verademing, kunnen velen een voorbeeld aan nemen .
Ja, die meneer Wiki Pedia heeft er verstand van :mrgreen:
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

Bericht door Zonderling »

Gezien de a.s. 'Kerst'dagen wil ik dit oude onderwerp weer eens naar boven halen.

Onder het Oude Testament waren er verschillende feesten en dagen die door het Joodse volk moesten worden onderhouden. Deze feesten en dagen behoorden tot de ceremoniële wet, zij wezen naar Christus toe. Onder het Nieuwe Testament hebben deze feesten en dagen opgehouden te bestaan. Geen mens en geen kerk heeft het recht om daar andere dagen voor in de plaats te stellen. Daarmee krijgen die dagen namelijk bijzondere betekenis bóven andere dagen, hetgeen onder het Nieuwe Testament buiten de zondag niet hoort plaats te hebben. Om die reden vinden we in Galaten 4:10 en 11: “Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren. Ik vrees voor u, dat ik niet enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.” Ongetwijfeld moeten we hier in de eerste plaats denken aan de Joodse ceremoniën en feestdagen. Maar laten we ons voorstellen dat de Galaten niet deze Joodse dagen, maar een eigen vaste feestdag hadden ingesteld. Zou dit dan wél de goedkeuring van de apostel Paulus hebben kunnen ontvangen? Ik geloof zeker van niet.

Het is dan ook niet zonder reden dat verscheidene malen pogingen zijn ondernomen om de viering van de feestdagen, en dan vooral de Kerstdagen, af te schaffen. Dit is gebeurd in Genève in 1536 door Farel en Viret. Dezelfde dag waarop Farel en Calvijn in 1538 werden verbannen, werden de feestdagen door de overheid weer ingevoerd. Na de terugkeer van Calvijn bleven de feestdagen tijdelijk nog bestaan, maar werden in 1550 opnieuw afgeschaft. Ook in Schotland werd in 1560 (mede onder invloed van John Knox) de viering van alle feestdagen afgeschaft en nog steeds worden de feestdagen daar in verschillende kerken niet onderhouden.

In Nederland werd in 1574 op de Synode van Holland en Zeeland in Dordrecht bepaald “dat men met de zondag alleen tevreden zijn zal”. Dit gebeurde op de eerste Synode op Nederlandse bodem temidden van de tachtigjarige oorlog. Leiden was op dat moment nog belegerd door de Spanjaarden. Op deze Synode werd besloten dat over de geboorte van Christus de zondag vóór de Kerstdag zou worden gehandeld en eventueel ook op de Kerstdag wanneer deze viel op een gewone predikdag. Het volk zou van de “afdoening”, dat is de afschaffing, van deze feestdag worden vermaand. Ook de tweede feestdagen en Hemelvaartsdag werden bij deze gelegenheid afgeschaft.
In verschillende plaatsen is dit ook werkelijk zo gebeurd, maar door de tegenwerking van de overheid en het volk heeft men al spoedig in volgende Synoden met tegenzin ermee ingestemd dat de kerkdiensten op deze dagen toch weer werden ingevoerd. Niet omdat men geen afschaffing wilde, maar omdat de tijd er nog niet rijp voor leek.

Later hebben onder anderen Voetius, Lodenstein en Koelman opnieuw gewaarschuwd tegen de onderhouding van de feestdagen. Voetius en Lodenstein wilden om verwarring te voorkomen niet zélf tot afschaffing komen, maar tot een besluit hiertoe in de kerkelijke vergaderingen. Koelman besloot echter in december 1672 in zijn eigen gemeente, de gemeente Sluis, de feestdagen niet meer te onderhouden. Op maandag 26 december hield hij een soort afscheidspredikatie van de feestdagen. Dit gebeurde in het Rampjaar, toen ons land door vier landen tegelijk werd aangevallen en zelfs Utrecht door de Fransen werd ingenomen. Koelman gaf aan dat de onderhouding van de feestdagen voor hem geen middelmatige zaak was, zodat hij geen vrijheid meer vond deze dagen te onderhouden. Vanuit de overheid is bewerkstelligd dat Koelman onder andere hierom is afgezet. Dit tot verontwaardiging van velen in het land waarbij vooral Lodenstein Koelman openlijk heeft gesteund.

De Schotse schrijvers zijn eenparig in hun veroordeling van de onderhouding van feestdagen. Bijvoorbeeld vinden we in de vragen bij de Westminster Catechismus van Ebenezer Erskine, Ralph Erskine en John Fisher de volgende vragen (tweede deel, blz. 126):
Wordt er nu, onder het Nieuwe Testament, enig bevel gegeven om jaarlijkse feestdagen, of heilige dagen te vieren?
Antw. Nee. Omdat die van het Oude Testament door de dood en opstanding van Christus zijn afgeschaft, is er in de Heilige Schrift, noch een bevel, noch een voorbeeld om de jaarlijkse heilige dagen, die de roomsen en anderen vieren, te houden; integendeel al zulke dagen worden veroordeeld, Gal. 4:10, Kol. 2:16.

Vr. Waarom is het vieren van die dagen af te keuren?
Antw. Omdat dit niets minder is dan een inbreuk maken op Gods instellingen aangaande Zijn dienst en een aantasting van de vrijheid, waarmee Christus Zijn Kerk en volk heeft vrijgemaakt, Kol. 2:20.
Daaraan kan worden toegevoegd, zoals we om ons heen zien kunnen, dat deze dagen geweldig worden misbruikt. Bovendien beschouwen vele kerkgangers deze dagen als belangrijker dan de wekelijkse rustdag. Ook in Nederland hebben de feestdagen een belangrijker status dan de zondag (b.v. als het gaat om werk te weigeren). Op grond van het misbruik en bijgeloof is er alle reden om deze menselijke inzettingen af te schaffen en alleen de wekelijkse, door God ingestelde rustdag in ere te houden.

(Overigens: Vast- en bededagen staan hier geheel los van. Deze zijn zeer nuttig bij bijzondere gelegenheden. Deze dagen worden al naar gelang de omstandigheden dat vereisen gehouden en gelden niet als een terugkerende inzetting voor toekomstige tijden. Het inzetten hiervan komt alleen God toe.)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef:Gezien de a.s. 'Kerst'dagen wil ik dit oude onderwerp weer eens naar boven halen.

Onder het Oude Testament waren er verschillende feesten en dagen die door het Joodse volk moesten worden onderhouden. Deze feesten en dagen behoorden tot de ceremoniële wet, zij wezen naar Christus toe. Onder het Nieuwe Testament hebben deze feesten en dagen opgehouden te bestaan. Geen mens en geen kerk heeft het recht om daar andere dagen voor in de plaats te stellen. Daarmee krijgen die dagen namelijk bijzondere betekenis bóven andere dagen, hetgeen onder het Nieuwe Testament buiten de zondag niet hoort plaats te hebben. Om die reden vinden we in Galaten 4:10 en 11: “Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren. Ik vrees voor u, dat ik niet enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.” Ongetwijfeld moeten we hier in de eerste plaats denken aan de Joodse ceremoniën en feestdagen. Maar laten we ons voorstellen dat de Galaten niet deze Joodse dagen, maar een eigen vaste feestdag hadden ingesteld. Zou dit dan wél de goedkeuring van de apostel Paulus hebben kunnen ontvangen? Ik geloof zeker van niet.

Het is dan ook niet zonder reden dat verscheidene malen pogingen zijn ondernomen om de viering van de feestdagen, en dan vooral de Kerstdagen, af te schaffen. Dit is gebeurd in Genève in 1536 door Farel en Viret. Dezelfde dag waarop Farel en Calvijn in 1538 werden verbannen, werden de feestdagen door de overheid weer ingevoerd. Na de terugkeer van Calvijn bleven de feestdagen tijdelijk nog bestaan, maar werden in 1550 opnieuw afgeschaft. Ook in Schotland werd in 1560 (mede onder invloed van John Knox) de viering van alle feestdagen afgeschaft en nog steeds worden de feestdagen daar in verschillende kerken niet onderhouden.

In Nederland werd in 1574 op de Synode van Holland en Zeeland in Dordrecht bepaald “dat men met de zondag alleen tevreden zijn zal”. Dit gebeurde op de eerste Synode op Nederlandse bodem temidden van de tachtigjarige oorlog. Leiden was op dat moment nog belegerd door de Spanjaarden. Op deze Synode werd besloten dat over de geboorte van Christus de zondag vóór de Kerstdag zou worden gehandeld en eventueel ook op de Kerstdag wanneer deze viel op een gewone predikdag. Het volk zou van de “afdoening”, dat is de afschaffing, van deze feestdag worden vermaand. Ook de tweede feestdagen en Hemelvaartsdag werden bij deze gelegenheid afgeschaft.
In verschillende plaatsen is dit ook werkelijk zo gebeurd, maar door de tegenwerking van de overheid en het volk heeft men al spoedig in volgende Synoden met tegenzin ermee ingestemd dat de kerkdiensten op deze dagen toch weer werden ingevoerd. Niet omdat men geen afschaffing wilde, maar omdat de tijd er nog niet rijp voor leek.

Later hebben onder anderen Voetius, Lodenstein en Koelman opnieuw gewaarschuwd tegen de onderhouding van de feestdagen. Voetius en Lodenstein wilden om verwarring te voorkomen niet zélf tot afschaffing komen, maar tot een besluit hiertoe in de kerkelijke vergaderingen. Koelman besloot echter in december 1672 in zijn eigen gemeente, de gemeente Sluis, de feestdagen niet meer te onderhouden. Op maandag 26 december hield hij een soort afscheidspredikatie van de feestdagen. Dit gebeurde in het Rampjaar, toen ons land door vier landen tegelijk werd aangevallen en zelfs Utrecht door de Fransen werd ingenomen. Koelman gaf aan dat de onderhouding van de feestdagen voor hem geen middelmatige zaak was, zodat hij geen vrijheid meer vond deze dagen te onderhouden. Vanuit de overheid is bewerkstelligd dat Koelman onder andere hierom is afgezet. Dit tot verontwaardiging van velen in het land waarbij vooral Lodenstein Koelman openlijk heeft gesteund.

De Schotse schrijvers zijn eenparig in hun veroordeling van de onderhouding van feestdagen. Bijvoorbeeld vinden we in de vragen bij de Westminster Catechismus van Ebenezer Erskine, Ralph Erskine en John Fisher de volgende vragen (tweede deel, blz. 126):
Wordt er nu, onder het Nieuwe Testament, enig bevel gegeven om jaarlijkse feestdagen, of heilige dagen te vieren?
Antw. Nee. Omdat die van het Oude Testament door de dood en opstanding van Christus zijn afgeschaft, is er in de Heilige Schrift, noch een bevel, noch een voorbeeld om de jaarlijkse heilige dagen, die de roomsen en anderen vieren, te houden; integendeel al zulke dagen worden veroordeeld, Gal. 4:10, Kol. 2:16.

Vr. Waarom is het vieren van die dagen af te keuren?
Antw. Omdat dit niets minder is dan een inbreuk maken op Gods instellingen aangaande Zijn dienst en een aantasting van de vrijheid, waarmee Christus Zijn Kerk en volk heeft vrijgemaakt, Kol. 2:20.
Daaraan kan worden toegevoegd, zoals we om ons heen zien kunnen, dat deze dagen geweldig worden misbruikt. Bovendien beschouwen vele kerkgangers deze dagen als belangrijker dan de wekelijkse rustdag. Ook in Nederland hebben de feestdagen een belangrijker status dan de zondag (b.v. als het gaat om werk te weigeren). Op grond van het misbruik en bijgeloof is er alle reden om deze menselijke inzettingen af te schaffen en alleen de wekelijkse, door God ingestelde rustdag in ere te houden.

(Overigens: Vast- en bededagen staan hier geheel los van. Deze zijn zeer nuttig bij bijzondere gelegenheden. Deze dagen worden al naar gelang de omstandigheden dat vereisen gehouden en gelden niet als een terugkerende inzetting voor toekomstige tijden. Het inzetten hiervan komt alleen God toe.)
Is het wel een beetje ironisch, dat vooral in de orthodoxe rechterzijde van het gereformeerde gezindte, ook de hele kerkelijke kalendar (advent en zo) er weer helemaal in komt...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

Bericht door Zonderling »

Niet ironisch, maar een teken van verval.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

Bericht door BJD »

Zo is onlangs onder de moslims het slachtfeest / offerfeest gevierd. Daarin vieren de moslims het feit dat Abraham zijn zoon moest offeren. Collega moslims gaven aan dat we dat maar als nationale feestdag moesten gaan vieren. Zouden Christenen en moslims beiden tevreden zijn. Nooit geweten wat dat offerfeest inhield. Gelukkig hoeven wij dat niet (meer?) te vieren maar mogen we gedenken dat Jezus werkelijk geboren is.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

Bericht door freek »

Inderdaad; afschaffen dat kerstfeest. In één week vijf keer ánderhalf uur in de kerk zitten; met Oud en Nieuw nog eens twee keer extra. En wee je gebeente als je maar één dienst verzuimd, dan schijnt afschuwelijk slecht te zijn.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

Bericht door Ander »

freek schreef:Inderdaad; afschaffen dat kerstfeest. In één week vijf keer ánderhalf uur in de kerk zitten; met Oud en Nieuw nog eens twee keer extra. En wee je gebeente als je maar één dienst verzuimd, dan schijnt afschuwelijk slecht te zijn.
Nee hoor, hééle lichte kerken, en sommige wat zwaardere, doen één dienst gewoon inruilen voor een kerstfeestviering met de zondagsschool o.i.d. De boeven...
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

Bericht door freek »

Ander schreef:
freek schreef:Inderdaad; afschaffen dat kerstfeest. In één week vijf keer ánderhalf uur in de kerk zitten; met Oud en Nieuw nog eens twee keer extra. En wee je gebeente als je maar één dienst verzuimd, dan schijnt afschuwelijk slecht te zijn.
Nee hoor, hééle lichte kerken, en sommige wat zwaardere, doen één dienst gewoon inruilen voor een kerstfeestviering met de zondagsschool o.i.d. De boeven...
:haha :haha :haha
Plaats reactie