Geplaatst: 28 nov 2006, 21:40
Zal ik dit heel selectief antwoorden:
Ik heb een kerkhistorisch onderwerp geopend, niet een theologisch.Bert, je gaf zelf de aanzet door het topic te openen en vervolgens de accenten te zetten waarop ik slechts reageerde. Ik ben reactief in dezen.
Grotendeels ben ik het met je eens, zoals in onze vroegere discussie. Dus moet je 1. niet de verschillen hier zitten accentueren, en 2. even je eigen posten, en de mijne nakijken hoe we het eens konden zijn.Bert, in alle ernst; Je gaf eerder in dit topic het grotendeels met me eens te zijn. Maar zodra ik er een naamkaartje aan hang, wordt het een probleem. Kennelijk begrijp ik je gewoon niet.
Wat is nou het verschil tussen ons?
Ik zie het werkelijk niet.
Dan wil ik je er wel aan herinneren dat in Brakel's tijd, en door Brakel, nooit perse het aanbod van genade een punt van leergeschil in geweest. En om de zelfde reden kunnen we ook niet Augustinus, of Luther, of Calvijn aanhalen, pro of con. Elke keer als jij een citaat aanhaald wat Brakel of Calvijn iets zei dat leek of hij een aanbod voorstond, kan ik je een citaat geven die dat tegenspreekt.Die ken ik inmiddels. En die begrijp ik niet. Het aanbod van genade dat daar wordt genoemd en afgewezen is niet anders dan wat je in dit topic bij Brakel onderschreef.
Dan moet je dat dan ook niet aanraken. En als ik aangebrand was, sorry, maar ik heb elders op dit forum, en onze kerken in het gemeen, vaak met deze aantichtingen te maken gehad.Waar doe ik dat dan? Ik heb het spanningsveld aan willen geven tussen de uitersten waarin je uitkomt als je alles doortrekt. Niet dat je dat daadwerkelijk gedaan hebt of doet.
Als je iets vindt in de Protestant Reformed materie waar je verklaring van nodig hebt omdat je denkt dat die of hypercalvenistisch is, of lerend veronderstelde wedergeboorte of geloofsautomatisme, dan vraag ik je dat hier te posten en dan zullen we dat discussieren.Dit moet je even toelichten. Hier volg ik je niet.
Noch Brakel, noch Westminster leerden een aanbod van genade. Het leergeschil aanbod van genade is van latere datum in beide Nederland en Engeland.Back on topic:
- Westminster zegt in lijn van DL te staan; Westminster leert aanbod van genade.
- Brakel zegt in lijn van 3FvE te staan; Brakel leert aanbod van genade.
- Boston, de uitwerker van het genadeverbond van de Westminster Catechismus, leert het aanbod van genade.
- Brakel leert op punt van uitwendige roeping gelijk aan Calvijn, waarmee ik zelf concludeer dat ook Calvijn het aanbod van genade leerde. Immers ook de Dordtse Synode wilde de lijn van Calvijn vasthouden.
Of Brakel en Westminster dwaalden. Maar dan dwaalt met hen vrijwel de gehele reformatorische gezindte in Nederland.
Hedendaagse visies, ter Illustraties daarvan: