Chiliasme
- JolandaOudshoorn
„Wereld in de ban van Babylon”
Ds. J. Koppelaar spreekt voor SRA over eindtijd
HARDINXVELD-GIESSENDAM - Er is in onze dagen sprake van een enorme herleving van oude heidense culturen. Die constatering deed ds. J. Koppelaar donderdagavond in zijn appelwoord voor de Stichting Reformatorisch Appèl (SRA) te Hardinxveld-Giessendam.
Ds. Koppelaar, predikant van de hersteld hervormde gemeente te Abbenbroek, sprak over signalen van de eindtijd, oftewel: ontwikkelingen in het licht van de apocalyps. Als uitgangspunt koos hij Openbaring 17:5, waar het grote Babylon de moeder van de hoererijen en van de gruwelen der aarde wordt genoemd. „Babylon is het oerplaatje van alle hoererij in al zijn diverse vormen, waaronder afgoderij en occultisme. Bijbels gezien betekent hoererij: geleid worden door demonen”, aldus ds. Koppelaar. De moeder van alle hoererij zag de predikant uit Abbenbroek getekend in Genesis 10:8 en 10, waar het beginsel van het rijk van Nimrod ”Babel” wordt genoemd. Nimrod is volgens ds. Koppelaar de eerste vreselijke tiran geweest à la Saddam Hussein. De vrouw van Nimrod was Semiramis, ook wel de oergodin van alle hoererij of de koningin van Babel genoemd. Nimrod en Semiramis hebben Babel gegrondvest. Semiramis werd er als moedergodin vereerd.
Da Vinci Code
Als een geestelijk Babylon ziet ds. Koppelaar vandaag een wereldreligie verrijzen in de vorm van de grote moedergodin als een creatie van de satan. In zijn boek ”De Da Vinci Code” zegt Dan Brown dat de godinnen weer belangrijk zullen worden. „Het boek zaait de moeder van alle hoererij in de harten”, aldus de predikant. Hij noemde het boek lariekoek, „maar het gaat erin als koek.” De Da Vinci Code heeft volgens ds. Koppelaar de davidsster ontheiligd. Hij noemde het pure waarzeggerij dat het boek beweert dat de twee keer drie punten van de ster -als symbool van de harmonie van het mannelijke en het vrouwelijke-, de oplossing brengen voor de wereldproblematiek.
Het feminisme is volgens ds. Koppelaar doodgebloed, maar de moedergodin niet. Verder verhaalde hij dat de moedergodin een zoon heeft gehad. In Ezechiël wordt deze Thammuz genoemd. In onze cultuur vinden we volgens hem de moederfiguur met haar zoon terug in de Rooms-Katholieke Kerk. De predikant uit Abbenbroek noemde tal van voorbeelden van herleving van oude heidense culturen. De term ”Moeder Aarde” is volgens hem rechtstreeks terug te voeren op de cultus rond de toren van Babel. Boven op de toren had Semiramis één keer per jaar geslachtsgemeenschap met een uitverkorene uit het volk, als teken dat daardoor de vruchtbaarheid voor het hele jaar veilig gesteld was. Moeder Aarde werd op dat ogenblik aanbeden.
Vandaag houden honderden groepen, waarvan ook tientallen in Nederland, zich bezig met de wiccareligie, waarin de moedergodin wordt aanbeden. Deze religie, die gebaseerd is op hekserij, noemde ds. Koppelaar heidens en duivels. „Zo is de oude Babelcultuur weer aan het terugkomen. God heeft de gebabyloniseerde aarde met de zondvloed omgebracht. We zien nu dat de wereld weer op weg is gebabyloniseerd te worden. De oude religie is zich weer overal aan het innestelen.” Ds. Koppelaar voorziet de komende jaren een enorme verleiding. „Wie zal staande blijven? De wereld en de satan gaan door met hun narcotisering, maar laat je niet bang maken. Blijf vasthouden aan de kern van Gods Woord. Dat is: geloven in het Lam van God Dat de zonden der wereld wegneemt. Het Lam staat voor het principe van God: oneindige liefde. Verdiep je in die geborgenheid. Zoek het bij Jezus en niet bij Google.” De predikant noemt het opmerkelijk dat alles weer geconcentreerd is op Irak. „Volgens mij zal daar Babel, als de metropool van de eindtijd, weer verrijzen. Israël is weer ingeklemd tussen de haters van weleer.”
Ds. J. Koppelaar spreekt voor SRA over eindtijd
HARDINXVELD-GIESSENDAM - Er is in onze dagen sprake van een enorme herleving van oude heidense culturen. Die constatering deed ds. J. Koppelaar donderdagavond in zijn appelwoord voor de Stichting Reformatorisch Appèl (SRA) te Hardinxveld-Giessendam.
Ds. Koppelaar, predikant van de hersteld hervormde gemeente te Abbenbroek, sprak over signalen van de eindtijd, oftewel: ontwikkelingen in het licht van de apocalyps. Als uitgangspunt koos hij Openbaring 17:5, waar het grote Babylon de moeder van de hoererijen en van de gruwelen der aarde wordt genoemd. „Babylon is het oerplaatje van alle hoererij in al zijn diverse vormen, waaronder afgoderij en occultisme. Bijbels gezien betekent hoererij: geleid worden door demonen”, aldus ds. Koppelaar. De moeder van alle hoererij zag de predikant uit Abbenbroek getekend in Genesis 10:8 en 10, waar het beginsel van het rijk van Nimrod ”Babel” wordt genoemd. Nimrod is volgens ds. Koppelaar de eerste vreselijke tiran geweest à la Saddam Hussein. De vrouw van Nimrod was Semiramis, ook wel de oergodin van alle hoererij of de koningin van Babel genoemd. Nimrod en Semiramis hebben Babel gegrondvest. Semiramis werd er als moedergodin vereerd.
Da Vinci Code
Als een geestelijk Babylon ziet ds. Koppelaar vandaag een wereldreligie verrijzen in de vorm van de grote moedergodin als een creatie van de satan. In zijn boek ”De Da Vinci Code” zegt Dan Brown dat de godinnen weer belangrijk zullen worden. „Het boek zaait de moeder van alle hoererij in de harten”, aldus de predikant. Hij noemde het boek lariekoek, „maar het gaat erin als koek.” De Da Vinci Code heeft volgens ds. Koppelaar de davidsster ontheiligd. Hij noemde het pure waarzeggerij dat het boek beweert dat de twee keer drie punten van de ster -als symbool van de harmonie van het mannelijke en het vrouwelijke-, de oplossing brengen voor de wereldproblematiek.
Het feminisme is volgens ds. Koppelaar doodgebloed, maar de moedergodin niet. Verder verhaalde hij dat de moedergodin een zoon heeft gehad. In Ezechiël wordt deze Thammuz genoemd. In onze cultuur vinden we volgens hem de moederfiguur met haar zoon terug in de Rooms-Katholieke Kerk. De predikant uit Abbenbroek noemde tal van voorbeelden van herleving van oude heidense culturen. De term ”Moeder Aarde” is volgens hem rechtstreeks terug te voeren op de cultus rond de toren van Babel. Boven op de toren had Semiramis één keer per jaar geslachtsgemeenschap met een uitverkorene uit het volk, als teken dat daardoor de vruchtbaarheid voor het hele jaar veilig gesteld was. Moeder Aarde werd op dat ogenblik aanbeden.
Vandaag houden honderden groepen, waarvan ook tientallen in Nederland, zich bezig met de wiccareligie, waarin de moedergodin wordt aanbeden. Deze religie, die gebaseerd is op hekserij, noemde ds. Koppelaar heidens en duivels. „Zo is de oude Babelcultuur weer aan het terugkomen. God heeft de gebabyloniseerde aarde met de zondvloed omgebracht. We zien nu dat de wereld weer op weg is gebabyloniseerd te worden. De oude religie is zich weer overal aan het innestelen.” Ds. Koppelaar voorziet de komende jaren een enorme verleiding. „Wie zal staande blijven? De wereld en de satan gaan door met hun narcotisering, maar laat je niet bang maken. Blijf vasthouden aan de kern van Gods Woord. Dat is: geloven in het Lam van God Dat de zonden der wereld wegneemt. Het Lam staat voor het principe van God: oneindige liefde. Verdiep je in die geborgenheid. Zoek het bij Jezus en niet bij Google.” De predikant noemt het opmerkelijk dat alles weer geconcentreerd is op Irak. „Volgens mij zal daar Babel, als de metropool van de eindtijd, weer verrijzen. Israël is weer ingeklemd tussen de haters van weleer.”
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- JolandaOudshoorn
Het is natuurlijk de vraag wat versta je onder een chiliast? Is dat iemand die gelooft dat het duizendjarig rijk nog moet komen?jvdg schreef:Jouw nieuwsgierigheid naar reacties van chiliasten is heel begrijpelijk, maar ik denk dat er weinig tot geen chiliasten dit forum frequenteren.Robert schreef:Ik ben erg benieuwd naar de reacties van Chiliasten op mijn argumenten. Ik begrijp heel goed dat deze materie moeilijk is en daarom bespreek ik het liefste elk argument met mensen die er anders overdenken, en hoor graag weer tegen-argumenten!
Je zult het dus moeten doen met reacties van niet-chiliasten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
"Chiliast" is de algemene term die gebruikt wordt voor hen die geloven in een nog te komen duizendjarig vrederijk.
De nadruk ligt niet alleen op 'nog te komen' maar ook op 'vrede'.
Ikzelf geloof bv. niet dat het duizendjarig rijk een vrederijk is, ongeacht de vraag of het is geweest, nu is, of nog moet komen.
De nadruk ligt niet alleen op 'nog te komen' maar ook op 'vrede'.
Ikzelf geloof bv. niet dat het duizendjarig rijk een vrederijk is, ongeacht de vraag of het is geweest, nu is, of nog moet komen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Robert, ik ben wel nieuwsgierig naar een uiteenzetting of samenvatting van jouw ideeen mbt het duizendjarig rijk (en bijbehorende thema's). Jou een beetje kennende (van je reacties op dit forum) heb je wel het een en ander op 'papier' staan. Is dat beschikbaar, heb je een internetpagina, of kun je wellicht wat mailen?
Want, tsja, dat is het naampje dat het beestje gekregen heeftUnionist schreef:Want?

ZWP: ik ben bezig met http://www.duizendjarigrijk.nl maar daar is nog niets te zien. Ik hoop wel eea uiteen te gaan zetten idd op 'papier' maar wil graag nog wat meningen horen van 'chiliasten'. Helaas laten die zich maar weinig uit de tent lokken

http://www.gereformeerdgezind.nl/forum/ ... =vrederijkAfgewezen schreef:Tja, onze goeie ouwe Euronao doet maar weinig meer van zich horen.
Het spijt me, meer kan ik er niet van maken.Unionist schreef:Dat is natuurlijk geen antwoord.Robert schreef:Want, tsja, dat is het naampje dat het beestje gekregen heeftUnionist schreef:Want?
Wat ik me kan voorstellen is dat in de traditionele kerk er weinig tot geen oog was voor een uitgebreide interpretatie van het duizendjarig rijk. Toen er mensen opstonden die het duizendjarig rijk als letterlijk en nog toekomend gingen betitelen zij al snel als de 'chiliasten' bekend stonden. Chilia betekend 1000.
Eigenlijk is dat dus raar, want elke christen gelooft in een 'duizendjarig rijk'. Alleen geloven sommigen in een geestelijk rijk, anderen in een letterlijk rijk. Anderen geloven dat het rijk er nu is of al voorbij is, weer anderen denken dat het nog komt.
Dus eigenlijk is elke christen een 'chiliast' naar de echte betekenis van het woord. Maar dragen specifiek zei die in een letterlijke nog te komen uitleg geloven de naam 'chiliast'.
Dus vandaar mijn antwoord: "dat is de naam die ze gekregen hebben", de naam dragen ze niet terrecht, imho, omdat het dus geen echt onderscheidende naam is.
Andere namen zijn millenialist (millenium = 1000) en dan weer te onderscheiden in post-millenialisten en pre-millenialisten. Een post-millenialist gelooft dat Jezus na (post) het nog letterlijk te vervullen duizendjarig rijk terug komt. pre-millenialisten geloven dat Hij voor het duizendjarig rijk terug komt.
Mensen die in een geestelijke vervulling geloven worden dan ook a-millenialisten genoemd. (letterlijk dus zei die niet in het duizendjarig rijk geloven). Dat is vreemd, ik ben a-millenialist, qua naam, maar ik geloof weldegelijk in het duizendjarig rijk.
Kortom, als het om namen gaat bij de duizendjarig rijk theorieen, dan dekken de namen m.i. niet de lading.
Ik zal 'm opzoeken! Bedankt!Er staat overigens nog een vraagopen als reactie op jouw oproep om te reageren.
Ja, volgens mij heb ik 't er ook met hem toendertijd over gehad.Mona Lisa schreef:dat waren nog eens tijden, toen hij begon te posten had ik pas echt een muis met een scroll-wieltje nodig ;-)Afgewezen schreef:Tja, onze goeie ouwe Euronao doet maar weinig meer van zich horen.
maar wel inhoudelijk mooie discussie meestal
als ik me niet vergis kwam Robert hier toen ook al trouwens
Maar hij is nooit inhoudelijk op mijn argumenten in gegaan, zover ik me herinner. Heeft alleen z'n eigen visie gepost.
Je bedoelt waarschijnlijk deze post.Unionist schreef:Er staat in Jes. 11 van die heidenen: Want het zal geschieden ten zelven dage...
Welken dage?
"de aarde zal vol van kennis des HEEREN zijn, gelijk de wateren den bodem der zee bedekken."
Slaat dit dan op de nieuwe aarde of op de status quo? Lees ook de verzen daarna.
Sorry, ik dacht dat ik al ingegaan was op de Jesaja 11 profetien, maar deze is idd van een andere orde.
Ik quote mezelf van een oude post hier
Robert: Deze tekst kan ook worden uitgelegd als een profetie voor de nieuwe aarde. (Na de dag des Heere)
Er staat namelijk niets over het 1000-jarig rijk in deze profetie.
Bovendien lijkt vers 9 ("Men zal nergens leed doen noch verderven op den gansen berg Mijner heiligheid; want de aarde zal vol van kennis des HEEREN zijn, gelijk de wateren den bodem der zee bedekken.") over een perfecte wereld te gaan. Waar in ieder geval iedereen God kent, en kennen is hier meer dan 'van Zijn aanwezigheid op de hoogte zijn'.
Het lijkt me uiterst curieus dat een wereld waarop iedereen God kent, zoals de wateren de aarde bedekken nog in opstand komt. (Op 20:8vv)
De versen 6 en 7 ("En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven.
De koe en de berin zullen te zamen weiden, haar jongen zullen te zamen nederliggen, en de leeuw zal stro eten, gelijk de os.") gaan over een wereld van na de zondeval. Over een herschapen wereld.
Om een wolf naast een lam te laten staan zonder dat de wolf het lam opeet is lijkt mij dat er een herschepping van de gevallen geest van de wolf (om het plastisch te zeggen) nodig is.
Maar goed, dat zijn allemaal discussie punten. Wat blijft staan is: deze profetie kan zeer goed op de nieuwe aarde slaan, en kan dus niet als 'bewijsmateriaal' voor een aards toekomstig 1000-jarig rijk gelden.