CGK/GKV

refo

Bericht door refo »

Dathenum schreef:
Marnix schreef:Ik zei: Hoewel onze kinderen zonder het te weten in Adam veroordeeld zijn, zo worden ze ook zonder het te weten, door Christus, tot zijn kinderen aangenomen.
Waarom moeten ze dan ook nog gaan geloven? Want ze zijn toch al aangenomen tot kinderen...
Jouw probleem is dat je de geloofsleer benadert met wiskunde.
Klavier

Bericht door Klavier »

Miscanthus schreef: Het blijft een onbijbelse beeldspraak en een contradictio in terminis.
Alles wat wij op basis van een belofte doen is toch geloof?
Kinderlijk geloof heette dat.
De vraag is dan natuurlijk waar dat kinderlijke geloof uit bestaat.
Geloof in 'wat' zeg maar.
Wat Calvijn en alle reformatoren en nadere reformatoren daaronder verstaan, en waar ik me hartelijk mee verbonden weet komt ongeveer hier op neer:

De doop verwijst naar het bloed van Christus en tekent de Verzoening in de afwassing der zonden. Het feit dat Gods Zoon Zelf in de natuur van zijn gevallen schepsel op aarde moest komen, en de straf op de zonden droeg, ja de toorn van God en de algehele verlating van Zijn Vader moest dragen, maakt genade een uiterst kostbaar gegeven. "Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn." (1 Kor. 6:20)
Het woord 'genade' impliceert dat er geen recht op is. Ook niet voor gedoopten. Zij zijn in zonden ontvangen en geboren. Het recht op de genade is enkel besloten in Christus.
Door het geloof wordt de gelovige ingelijfd en eerst dan deelt de gelovige in de genade. De rechtvaardiging, dat wil zeggen, vrijspraak door genade omdat er een garantstelling is van de Borg, wordt enkel uit het geloof in de Heere Jezus Christus verkregen.
Hand. 16:31: "Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis."
Rom. 3:24: "En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;"

Om in te gaan op het kinderlijke geloof: Als je kinderlijk gelooft dat je het van deze genade moet hebben, meen ik dat een kenmerk van dat kinderlijke geloof totale ootmoed en algehele zondesmart met zich meebrengt. Omdat dat Verzoening nodig doet hebben. Een Borg. Een honger en dorst naar de gerechtigheid van Christus:
Mat. 5:6: "Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden."

Ik ben met (in navolging van) de reformatoren van mening dat het geloven in de belofte wat anders is dan het geloof in de Heere Jezus Christus.
En dat het Geloof in de Belofte niet eerder plaats vindt dan na geloof in de Heere Jezus Christus. Wat moet je met een belofte zonder het onderwerp van de vervulling van die belofte?
Waar bouw je het vertrouwen in de vervulling op buiten de gerechtigheid van Christus? De vroeger veel aangehaalde aanduiding, en nu nog weinig begrepen tekst uit Jes. 1:27, is nog altijd van toepassing: "Sion zal door recht verlost worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid."Jesaja, die in hoofdsuk 55 in dezelfde lijn het Evangelie der verzoening predikt: "
O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen. Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David. Ziet, Ik heb hem tot een getuige der volken gegeven, een vorst en gebieder der volken.
Ziet, gij zult een volk roepen, dat gij niet kendet, en het volk, dat u niet kende, zal tot u lopen, om des HEEREN uws Gods wil, en om des Heiligen Israëls wil, want Hij heeft u verheerlijkt. Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.
De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.
Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.
Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten. Want gelijk de regen en de sneeuw van den hemel nederdaalt, en derwaarts niet wederkeert; maar doorvochtigt de aarde, en maakt, dat zij voortbrenge en uitspruite, en zaad geve den zaaier, en brood den eter; Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende. Want in blijdschap zult gijlieden uittrekken, en met vrede voortgeleid worden; de bergen en heuvelen zullen geschal maken met vrolijk gezang voor uw aangezicht, en alle bomen des velds zullen de handen samenklappen. Voor een doorn zal een denneboom opgaan, voor een distel zal een mirteboom opgaan; en het zal den HEERE wezen tot een naam, tot een eeuwig teken, dat niet uitgeroeid zal worden.

Kortom: Kinderlijk geloof? Zeker! Maar wel geloof in de Zaligmaker en zijn Borgwerk dat genade verworven heeft voor de grootste der zondaren.

Miscantus, Ik hoop van harte dat we elkaar hierin kunnen vinden!
refo

Bericht door refo »

Nu ga je helemaal uit van de 'zendingsveld situatie'. Maar geef nu ook eens aan waarom de Reformatoren de kinderdoop verdedigden. Nergens zeggen die dat we in principe de kinderen als heidenen dopen. Er is iets met die kinderen en daarom dopen we ze.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Klavier schreef:Ik ben met (in navolging van) de reformatoren van mening dat het geloven in de belofte wat anders is dan het geloof in de Heere Jezus Christus.
En dat het Geloof in de Belofte niet eerder plaats vindt dan na geloof in de Heere Jezus Christus. ........

Kortom: Kinderlijk geloof? Zeker! Maar wel geloof in de Zaligmaker en zijn Borgwerk dat genade verworven heeft voor de grootste der zondaren.

Geloof in de Heere Jezus is de enige grond om zalig te worden.
Jouw onderscheidt tussen belofte en de persoon en werk van Jezus Christus vind ik twijfelachtig en vraag me ook af of dat in navolging van de reformatoren is....zie Gal 3:22 Ga 3:22 Maar de Schrift heeft het alles onder de zonde besloten, opdat de belofte uit het geloof van Jezus Christus aan de gelovigen zou gegeven worden.In Christus zijn Gods beloften ja en amen.
Klavier

Bericht door Klavier »

refo schreef:Nu ga je helemaal uit van de 'zendingsveld situatie'. Maar geef nu ook eens aan waarom de Reformatoren de kinderdoop verdedigden. Nergens zeggen die dat we in principe de kinderen als heidenen dopen. Er is iets met die kinderen en daarom dopen we ze.
1 Kor 7:14. Zie ook kanttekeningen hierbij.

Het feit dat kinderen uit 1 of 2 gelovige ouders onder het Woord van God opgroeien, betekent niets minder dan dat ze onder belofte van het Evangelie, dagelijks worden overgoten met genademiddelen.
Wie nat wil worden, moet in de regen gaan lopen. Die uitdrukking hoor jij ongetwijfeld ook door Ds. Clements. (Een voormalig zendingspredikant die dus en zending en kinderdoop naast elkaar kan laten staan.).
We weten dat de belofte van het Evangelie ondermeer inhoudt, dat de Heilige Geest wil werken door zijn Woord.
Daarbij hebben we ter bevestiging, als sacrament!!! een teken en zegel dat daar nog eens op wijst.
Het geeft ons en onze kinderen zoveel ruimte om tot Christus te komen. Onvoorwaardelijk, mét alle zonden. Geen enkele hindernis.
Geloof alleen in Hem wiens offer volkomen is.
De doop wijst Hem aan. Zijn Bloed. Zijn Verdiensten. Het hele OT staat in het teken van verzoening. De hele ceremoniële offerdienst. Het diensthuis, de gang van het uitverkoren volk. Alles laat zien hoe Gods Recht is, hoe God werkt. Het hele OT toont ons Gods heilsplan en 'werkwijze'. De besnijdenis bestaat uit een bloedig teken en zegel. Aan het geslachtsorgaan, waarin de menselijke voortplanting ligt besloten. De lijn met 1 Kor 7:14, kan het treffender?

Als we geloven in het werk van de Heilige Geest, in de Verdiensten van de Zoon, in de Liefde des Vaders, in de Volkomen Rechtvaardigheid, Barmhartigheid, Lankmoedigheid en Goedertierenheid van God Drieënig, dan is er geen enkele hindernis aanwezig om te wachten tot Christus te vluchten.

Dit alles krijgen onze kinderen vanaf de geboorte mee.
Een kind dat jaar in jaar uit onder de Werking van Gods Geest verkeert, is dat geen bijzonder voorrecht?
Als het geloof door het gehoor is, en een kind dagelijks hoort uit Gods Woord, een kind dat leert bidden, dat voorgeleefd wordt naar Gods Woord; welk een voorrecht geniet zo'n gedoopt kind dan? Een heiden op het zendingsveld moet dit alles nog leren, moet Gods Woord nog voor waar leren zien. Een kind dat opgroeit in een christelijk gezin, weet niet anders dan dat Gods Woord waar is, dat er genade te krijgen ís. Dat staat voor een kind als een waarheid vast. Ik krijg van mijn kinderen de vraag waarom er mensen zijn die níet in God geloven. Dat is voor kinderen ondenkbaar. Zo vanzelfspreken dat Gods Woord waar is!
Dat is niet meer dan zo dicht bij Gods genade! En ook nog een teken en zegel van de vastheid en waarheid van de genade op het voorhoofd. Alles wat een zondaar moet overtuigen om tot Christus te komen, krijgt zo'n kind mee. Alles in zijn omgeving is prediking van Christus. Het middel waardoor Gods Geest werkt.

Omdat we geloven in het Werk van God Drieënig, mogen we kinderen dopen.
Omdat We geloven dat God de Vader zich een Volk heeft verkoren ten leven,
Omdat we geloven dat God de Zoon dat Volk heeft verworven tot zaligheid,
Omdat we geloven dat de Heilige Geest onder de bediening van het Evangelie van vrije genade geloof werkt dat in Christus doet delen.

Juist vanwege het geloof in de Heilige Geest en Zijn Werk dopen wij. Daarom noemt Christus Hem ook de Trooster:
"Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen. "
Klavier

Bericht door Klavier »

Miscanthus schreef:
Klavier schreef:Ik ben met (in navolging van) de reformatoren van mening dat het geloven in de belofte wat anders is dan het geloof in de Heere Jezus Christus.
En dat het Geloof in de Belofte niet eerder plaats vindt dan na geloof in de Heere Jezus Christus. ........

Geloof in de Heere Jezus is de enige grond om zalig te worden.
Jouw onderscheidt tussen belofte en de persoon en werk van Jezus Christus vind ik twijfelachtig en vraag me ook af of dat in navolging van de reformatoren is....zie Gal 3:22 Ga 3:22 Maar de Schrift heeft het alles onder de zonde besloten, opdat de belofte uit het geloof van Jezus Christus aan de gelovigen zou gegeven worden.In Christus zijn Gods beloften ja en amen.
Miscantus, het antwoord staat in de tekst zelf: belofte uit het geloof van Jezus Christus.
Je kunt niet in de Belofte geloven zonder in Christus te geloven.
Want wat geloof je als je wel in de Belofte gelooft zonder Christus als Borg en Middelaar te kennen?
Ik maak dus geen onderscheid in het geloof, nee, ik onderscheid echter het 'geloof in de belofte' van het 'geloof in Christus' in volgordelijkheid.
De belofte wijst naar Christus maar ís Christus Zelf niet.
Wie in Christus gelooft, ziet pas werkelijk wat de verbondsbelofte inhoud. Geloof leert wat genade is. Niet andersom.
De genade wordt verkregen door het geloof.
Niet andersom. En als je eraan twijfelt of de reformatoren dit zo leerden, verwijs ik je naar Calvijn. En als je wilt wil ik ook wel wat van Brakel, Boston, vd. Groe en anderen aanreiken ter onderbouwing.
Als jij een gereformeerde schrijver uit de tijd van de reformatie weet die bestrijd wat ik hier neerzet, dan mag jij het aanwijzen.
refo

Bericht door refo »

Als mensen iets beloven moet je het nog maar afwachten of er iets van terecht komt. Moeten we Gods beloften ook zo bezien? Hij belooft wel, maar je weet niet of Hij het zal nakomen?

Ik neem alvast aan dat je dat niet gelooft. Dan is de belofte alleen voor de gelovigen. Maar wat houdt een belofte dan nog in? Dat gelovigen zalig worden? Maar dat wisten we al. De Reformatie heeft ons (weer) geleerd dat zondaren zalig worden. Niet ontdekte (=lees onbewust gerechtvaardigde) zondaren.
Klavier

Bericht door Klavier »

refo schreef:Als mensen iets beloven moet je het nog maar afwachten of er iets van terecht komt. Moeten we Gods beloften ook zo bezien? Hij belooft wel, maar je weet niet of Hij het zal nakomen?
Ik heb niet voor niets het Werk van de Heilige Geest hierin benadrukt. De Doop is een sacrament. Een sacrament is om geloof te versterken. Geloof dat er al is. Dus het geloof van de ouders!
Het geloof dat alles wat God belooft ja en amen is.
Het geloof dat met de DL vertrouwt op wat in H1-7 staat als kinderen overlijden zonder dat de vruchten van de wedergeboorte zijn gezien.
Het geloof dat evengoed weet dat de wedergeboorte niet overgeslagen kan worden. En dat er niet vooruitgelopen kan worden op de wedergeboorte omdat het Gods Werk is.
Het geloof dat desondanks vertrouwt op God.

HC Vraag 21: Wat is waar geloof?
Antwoord: Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft.
Tegelijk is het een vast vertrouwen, dat de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus.

En vergeet niet dat de gelovige hier spreekt! En dat dit opgesteld is om de kinderen te leren. Kinderen in geloof opvoeden tot geloof. In de middelijke weg. Niet een kind voor gelovig verklaren, maar een kind opvoeden zoals God dat geboden heeft en Hem het geloof laten geven. We zullen voor onze kinderen net zomin arminiaans moeten zijn als voor onszelf!
Ik neem alvast aan dat je dat niet gelooft.
Dat neem je dus verkeerd aan.
Dan is de belofte alleen voor de gelovigen.
Als de belofte voor niet-gelovigen is, dan zeg je dat alle gedoopten zalig zijn. Dat is wat Rome leert.
Nu zijn het juist de reformatoren geweest die daar een dwaling hebben gezien. Je gaat me toch niet proberen wijs te maken dat we die kant op moeten?
Maar wat houdt een belofte dan nog in? Dat gelovigen zalig worden? Maar dat wisten we al. De Reformatie heeft ons (weer) geleerd dat zondaren zalig worden.
Precies. Iedereen die gelooft wordt zalig.
Iedereen die in Christus gelooft, wel te verstaan.
Een geloof in de belofte omdat Christus als Borg garant staat voor Gods Recht en daarom genade kan aannemen zonder iets van zichzelf mee te nemen. Zonder dat hij of zij iets hoeft of moet.
Zonder Borg kun je de belofte niet geloven.
Als iemand zegt te geloven zonder de Borg te kennen, dan gelooft hij niet. Dan weet hij van het verbond, dan weet hij van Christus, dan weet hij van de Verzoening, van het teken en zegel, maar hij weet dan net zoveel als staat in Jak. 2:19: "Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.".
Niet ontdekte (=lees onbewust gerechtvaardigde) zondaren.
Niet ontdekte zondaren worden zalig. Gelukkig wel. Daarom is er hoop. Daarom is het teken en zegel zo vol van Gods Liefde. Daarin bevestigt Hij dat!
Maar er is meer.
Ik stel daarbij:
Ontdekte zondaren zijn zalig!
Gelovigen zijn ontdekt. Dáár is het vervuld. De zaligheid begint hier op aarde, direct bij de levendmaking. De blijdschap van de Christen is hierin gelegen. Hierin doet Paulus de gelovigen zien op de uitverkiezende Liefde van God.
David schrijft in Psalm 119: "Ontdek mijn ogen, dat ik aanschouwe de wonderen van Uw wet. ".
Psalm 32 staat helemaal in dit teken.

Lees Calvijn, Brakel, enz. Je kent het rijtje wel. En al hun tijdgenoten die de gereformeerde leer brachten.
Zij leren allemaal wat ik hier schrijf.
Of je het er mee eens bent, of niet, dit is de lijn van de reformatie.
astroguy

Bericht door astroguy »

Dathenum schreef:
Marnix schreef:Ik zei: Hoewel onze kinderen zonder het te weten in Adam veroordeeld zijn, zo worden ze ook zonder het te weten, door Christus, tot zijn kinderen aangenomen.
Waarom moeten ze dan ook nog gaan geloven? Want ze zijn toch al aangenomen tot kinderen...
Zie doopsformulier. De eis van het verbond is dat wij die in het verbond zijn opgenomen de verlossing die ons aangeboden wordt aanvaarden. Daarom moeten wij als we tot volwassenen zijn opgegroeid ook belijdenis van geloof afleggen. Doen we dat niet dan verwerpen we daarmee de eis van het geloof en zijn we daardoor veroordeeld.
Van tweeen een: we aanvaarden het geloof zoals de Vader ons dat aanbied, alreeds toen we nog kinderen waren uit genade van de Vader door onze Here Jezus Christus, of wij verwerpen hoogmoedige die aangeboden verlossing omdat wij denken dat wij mensen onszelf kunnen verlossen. De laatsten zullen dan ook door de verbondswraak worden getroffen.
Joh, 3:17, 18. Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat het behouden worde. Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in den naam van den eniggeboren Zoon van God.
Atze
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:
Dathenum schreef:
Gisteren net een (catechismus)preek over de kinderdoop gehoord.

En we moeten altijd onthouden, dat terwijl het zo is, zoals het doopformulier het ook steld, dat onze kinderen door Christus tot Zijn kinderen worden aangenomen, dit nooit hoofd voor hoofd gezien mag worden. Dit moet organisch gezien worden. En de uitverkiezing regeert over het genade verbond. Jacob heb Ik liefgehad, maar Ezau heb ik gehaat. En ze waren allebei besneden. Zo wordt ook de gemeente als geliefden aangesproken, hoewel het nooit zo is dat alle leden, hoofd voor hoofd, wedergeboren zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
refo schreef:
Dathenum schreef:

En we moeten altijd onthouden, dat terwijl het zo is, zoals het doopformulier het ook steld, dat onze kinderen door Christus tot Zijn kinderen worden aangenomen, dit nooit hoofd voor hoofd gezien mag worden. Dit moet organisch gezien worden. En de uitverkiezing regeert over het genade verbond. Jacob heb Ik liefgehad, maar Ezau heb ik gehaat. En ze waren allebei besneden. Zo wordt ook de gemeente als geliefden aangesproken, hoewel het nooit zo is dat alle leden, hoofd voor hoofd, wedergeboren zijn.
Ik denk dat je daar het kernpunt van de reformatorische doopsvisie te pakken hebt. Verhelderende uitleg!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Bert Mulder schreef:
refo schreef:
Dathenum schreef:

Bij de doop wordt de naam van het kind genoemd. Dus daar is niks organisch aan. En je redeneert nu net als Steenblok die ook alleen kinderen wilde dopen die uitverkoren waren.
Het genadeverbond is de bedding waarin de verkiezing stroomt, niet andersom.
Klavier

Bericht door Klavier »

Bert Mulder schreef: En de uitverkiezing regeert over het genade verbond
De uitverkiezing is mogelijk dankzij het Verzoenend Bloed van Christus. Zonder die verzoening zou de uitverkiezing niet overeenstemmen met Gods Recht.
De Liefde van God, Die regeert de Uitverkiezing.
De Liefde van God wordt betoond in het uitdelen van de genade aan de grootste der zondaren.
Daarom kan de naam van het kind worden uitgesproken.
Daarom in de Naam van God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest!
Als de uitverkiezing voorop staat, is de heiliging van 1 Kor 7:14 niet meer de grond van de kinderdoop.
Lees de kanttekeningen maar:

zijn zij heilig.
Dat is, zijn in het uiterlijk verbond Gods begrepen, en hebben toegang tot de tekenen en zegelen van Gods genade, zowel als degenen, die van beide gelovige ouders zijn geboren.

Toegang tot de tekenen en zegelen van Gods genade: Toegang tot de doop. Dat is persoonlijk. Anders moet je de naam van het kind niet meer noemen ten tijde van de doop.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Miscanthus schreef:Bij de doop wordt de naam van het kind genoemd. Dus daar is niks organisch aan. En je redeneert nu net als Steenblok die ook alleen kinderen wilde dopen die uitverkoren waren.
Het genadeverbond is de bedding waarin de verkiezing stroomt, niet andersom.
Dat zeg ik niet, en dat zei Dr. Steenblok ook niet! (hij heeft recht op de titel)

Wat ik zeg is dat de kinderen van gelovigen, lid zijnde van de gemeente van Christus, gedoopt moeten worden. Zowel de Esaus als de Jacobs. En dat heeft Dr. Steenblok ook altijd onderhouden.

Natuurlijk geldt het wel dat ook onze jonge kinderen, net zo als wij zelf, de wedergeboorte nodig hebben.

onderbouw:
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt c, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden d, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is e, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is f.

a Ge 17:7 b Mt 19:14 c Lu 1:15 Ps 22:10 Jes 44:1-3 Han 2:39 (* Ps 22:10 AV = Ps 22:11 SV) d Han 10:47 e Ge 17:14 f Col 2:11-13
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
geledu

Bericht door geledu »

Miscanthus schreef: owja als we met een mond vol tanden staan gaan we naar de forumregels refereren. Kun je ook aangeven waar de GKV de veronderstelde wedergeboorte leert?
Ik ga er van uit dat ik me op een refoforum niet hoef te verdedigen tov de leer van de veronderstelde wedergeboorte, vandaar die verwijzing.
Plaats reactie