Dankdag 1 nov ember 2006

Dankdag vandaag?

1 x naar de kerk
22
35%
2 x naar de kerk
23
37%
bij ons wordt dankdag eerder/later gevierd
11
17%
bij ons geen afzonderlijke dag; elke dag behoort dankdag te zijn
7
11%

Totaal aantal stemmen: 63

Marnix

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:
Marnix schreef:
Christiaan schreef:Je ziet dus de waarde niet om er speciaal stil bij te staan. Jammer.
Ik vind het wel mooi maar niet superbelangrijk. Je kan voor vanalles een aparte dag gaan houden met speciale dienst. Het is niet nodig als je hier regelmatig voldoende aandacht aan geeft in de diensten, maar aan de andere kant is het wel mooi om een aparte dag te hebben om hier bij stil te staan, omdat het toch gaat om primaire levensbehoeften. Daarnaast is het ook wel mooi, zo hadden de Joden het pinksterfeest als oogstfeest waarbij God de dank en lof kreeg na de oogst. Daarom vind ik dankdag ook wel mooi.
Mijn punt is ook niet dat ik andere wil verplichten. Maar als je er vrij voor krijgt wat is er dan op tegen om naar de kerk te gaan.
En onder het woord van onze God te zijn. Daar kan toch niemand wat op tegen hebben?
Nee hoor. Ik zou er overigens denk ik niet zomaar voor vrij vragen.... maar goed, bij mij in de kerk hebben ze alleen 's avonds een dienst.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Shaul schreef:
Christiaan schreef:
Mijn punt is ook niet dat ik andere wil verplichten. Maar als je er vrij voor krijgt wat is er dan op tegen om naar de kerk te gaan.
Er is niets op tegen om naar de kerk te gaan.
En onder het woord van onze God te zijn. Daar kan toch niemand wat op tegen hebben?
Daar heeft ook niemand wat op tegen. Maar als ik zo de uitleg van Hendrikus lees, dan is deze dag dus van origine een gebedsdag. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat dankdag een 'standaard' kerkdienst is, wellicht met een aangepast thema.

Ik zie veel meer waarde in het samenkomen als gemeenteleden, in kleine kringen of groepen, en dan werkelijk een gebedsavond beleven.
Bij ons staan de kerksdiensten op een dankdag in het teken van gebed. Niettemin is er natuurlijk gewoon een preek maar ook die staat in het teken van de dank naar God toe.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
geledu

Bericht door geledu »

Als de dienst van God je lief is probeer je in de kerk te zijn als de deuren van God's Huis geopend zijn.
Dus ook op de dankdag.

Ps 23 :6b "en ik zal in het huis des HEEREN blijven in lengte van dagen".

Dan is het geen moeten maar een mogen.
Eppie

Bericht door Eppie »

:cry: Ik mis een stemmogelijkheid nl. 3x maal naar de kerk.

Psst ik ben maar twee maal geweest vanwege de kinderen.
Maar wie ben ik?
Shaul

Bericht door Shaul »

geledu schreef:Als de dienst van God je lief is probeer je in de kerk te zijn als de deuren van God's Huis geopend zijn.
Dus ook op de dankdag.

Een kerk is een bedehuis. Gods huis, bestaat al bijna 2000 jaar niet meer.
Christiaan

Shaul schreef:
geledu schreef:Als de dienst van God je lief is probeer je in de kerk te zijn als de deuren van God's Huis geopend zijn.
Dus ook op de dankdag.

Een kerk is een bedehuis.
Waarom zou je dan niet op de bede(dank) dag in dat huis verkeren?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Shaul

Bericht door Shaul »

Christiaan schreef:
Een kerk is een bedehuis

Misschien moet je mijn stukken nog eens doornemen. Ik heb duidelijk uiteengezet dat ik geen bezwaar heb dat mensen de kerk bezoeken op dagen zoals dankdag, echter ik heb persoonlijk redenen om dat niet te doen. Deze redenen hebben te maken met prioriteiten. Dat ik wellicht minder waarde hecht aan kerkgang op deze dagen heeft te maken met mijn visie op de kerk als instituut, en de verwaarlozing van het persoonlijk geloofsleven binnen een gedeelte van de gereformeerde gezindte.
Christiaan

Shaul schreef:
Christiaan schreef:
Een kerk is een bedehuis

Misschien moet je mijn stukken nog eens doornemen. Ik heb duidelijk uiteengezet dat ik geen bezwaar heb dat mensen de kerk bezoeken op dagen zoals dankdag, echter ik heb persoonlijk redenen om dat niet te doen. Deze redenen hebben te maken met prioriteiten. Dat ik wellicht minder waarde hecht aan kerkgang op deze dagen heeft te maken met mijn visie op de kerk als instituut, en de verwaarlozing van het persoonlijk geloofsleven binnen een gedeelte van de gereformeerde gezindte.
Mijn idee is en dat kan een persoonlijk idee zijn, dat een oprecht gelovige het liefst zo vaak mogelijk in de kerk komt. En dus niet zomaar een samenkomst overslaat. En ik ben dan alleen gewend op zondag te gaan, bij ons is er nooit op woensdag kerk.
We hebben een eigen predikant vandaar, maar als er dus wel kerk is op biddag en dankdag is zou een oprecht gelovige dit niet als een last ervaren moeten. Maar verheugd zijn om te zijn in de samenkomst van de gemeente waar het Woord open gaat. En aandacht wordt besteed aan onze dagelijks werk en voedsel.

Gian

Bericht door Gian »

In Zeeland is het in veel Gemeente's zelfs elke zondag 3 keer kerk. Ik heb respect voor de ouderlingen aldaar die 3 keer op 1 dag een (lees)preek horen.
In een van de OGG in Zeeland waar ik in het verleden nogal eens kwam, zat de kerkeraad voltallig te slapen, incluis het gros van de hoorders, al lag dat ook aan de monotone voorlezer.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Dankt, dankt nu allen GOD!!!!!!!!!!!!

Looft God, Looft Zijn Naam alom!!

Dat het ons allen in de verootmoediging moge brengen voor Hem, welke het alles uit genade heeft geschonken. Zelfs, hoe moeilijk ook, als er ellende was.

Soli Deo Gloria!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gian schreef:In een van de OGG in Zeeland waar ik in het verleden nogal eens kwam, zat de kerkeraad voltallig te slapen, incluis het gros van de hoorders, al lag dat ook aan de monotone voorlezer.
Ongelofelijk!

En dan vinden we het gek dat mensen de kerk de rug toe keren, of dat er boeken verschijnen waarin dit soort misstanden worden beschreven?

Waarom zou de Heere nog omzien naar een kerk waar de ouderlingen tijdens de [lees]preek zitten te slapen, omdat ze toch al weten wat er komt?
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Thanksgiving hier heeft niets van dankdag. Het is gewoon lekker eten met je familie/vrienden
Het is een vrije dag voor iedereen maar de kerk neemt een zeer marginale plaats in. Onze kerk heeft een dienst de avond voor thanksgiving, maar de dienst is niet druk bezocht.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Ariene

Bericht door Ariene »

Shaul schreef:
Christiaan schreef:
Een kerk is een bedehuis

Zou je wat meer uit kunnen leggen over de "kerk als instituut"

Ik persoonlijk ben niet verantwoordelijk voor wat anderen van de kerk maken. En ook niet hoe het geloofsleven van een ander is. Ik moet straks persoonlijk mijn verantwoording afleggen voor de Rechterstoel. Ik kan dan niet aankomen met ,"ja, maar hij of zij..."
En al zat de hele gemeente voor de vorm in de kerk, dan nog verheug ik mij erop om er heen te kunnen omdat de Heere daar d.m.v. dominees Zijn Woord uit wil leggen en dat ook wil zegenen!

Ik vind dit dus een zwakke motivatie, en misschien een makkelijke dekmantel??
Ariene

Bericht door Ariene »

Shaul,
Zou jij nog bereidt zijn om op het onderstaande te reageren?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Margriet schreef:Thanksgiving hier heeft niets van dankdag. Het is gewoon lekker eten met je familie/vrienden
Het is een vrije dag voor iedereen maar de kerk neemt een zeer marginale plaats in. Onze kerk heeft een dienst de avond voor thanksgiving, maar de dienst is niet druk bezocht.
Hier in Canada is Thanksgiving op de 2e maandag van oktober, en het is, tegenwoordig, voornamelijk een wereldse feestdag/eetdag.

Voor onze kerken is het wel wezenlijk dankdag. Dus is er op dankdag 1 kerkdienst, meestal in de morgen, en die kerkdienst is haast net zo druk bezocht als een zondag kerkdienst.

Natuurlijk betekend dat niet dat we niet lekker een kalkoen mogen eten op de zelfde dag, zoals hier gebruikelijk is. De Heere heeft ook bepaald dat we van Zijn goede gaven mogen genieten.

Pred. 9:
7 Ga dan heen28), eet uw brood met vreugde29), en drink uw wijn30) van goeder harte; want God heeft alrede32) een behagen aan uw werken.
8 Laat uw klederen33) te allen tijd34) wit zijn,35) en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.36)
9 Geniet het leven37) met de vrouw, die gij liefhebt, al de dagen uws ijdelen levens,38) welke God39) u gegeven heeft onder de zon, al uw ijdele dagen; want dit is uw deel40) in dit leven, en van uw arbeid, dien gij arbeidt onder de zon.
10 Alles41), wat uw hand vindt42) om te doen, doe dat43) met uw macht; want er is geen werk, noch verzinning,45) noch wetenschap, noch wijsheid in het graf, daar gij heengaat.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie