Groeien als christen?

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Marnix schreef:1 Als u nu met Christus uit de dood bent opgewekt, streef dan naar wat boven is, waar Christus zit aan de rechterhand van God. 2 Richt u op wat boven is, niet op wat op aarde is. 3 U bent immers gestorven, en uw leven ligt met Christus verborgen in God. 4 En wanneer Christus, uw leven, verschijnt, zult ook u, samen met hem, in luister verschijnen.
Het nieuwe leven
5 Laat dus wat aards in u is afsterven: ontucht, zedeloosheid, hartstocht, lage begeerten en ook hebzucht – hebzucht is afgoderij –, 6 want om deze dingen treft Gods toorn degenen die hem ongehoorzaam zijn. 7 Vroeger hebt u ook die weg gevolgd en zo geleefd, 8 maar nu moet u alles wat slecht is opgeven: woede en drift, vloeken en schelden. 9 Bedrieg elkaar niet, nu u de oude mens en zijn leefwijze afgelegd hebt 10 en de nieuwe mens hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt. 11 Dan is er geen sprake meer van Grieken of Joden, besnedenen of onbesnedenen, barbaren, Skythen, slaven of vrijen, maar dan is Christus alles in allen.
12 Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld. 13 Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft; zoals de Heer u vergeven heeft, moet u elkaar vergeven. 14 En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. 15 Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam. Wees ook dankbaar. 16 Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft. 17 Doe alles wat u zegt of doet in de naam van de Heer Jezus, terwijl u God, de Vader, dankt door hem.

Gods genade is er vanaf het begin van dat je gaat geloven. Je ontvangt genade, gaat dat steeds meer ontdekken... en je gaat daarom zoeken, bidden, vragen.... En ontvangt dan ook steeds meer groei van God.... waardoor je groeit, waardoorde vrucht van de Geest steeds meer groeit. God geeft je meer en dat is ook genade natuurlijk.
Dat onderschrijf ik dus niet.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Klavier

Bericht door Klavier »

Christiaan schreef:
Marnix schreef:Gods genade is er vanaf het begin van dat je gaat geloven. Je ontvangt genade, gaat dat steeds meer ontdekken... en je gaat daarom zoeken, bidden, vragen.... En ontvangt dan ook steeds meer groei van God.... waardoor je groeit, waardoorde vrucht van de Geest steeds meer groeit. God geeft je meer en dat is ook genade natuurlijk.
Christiaan, Marnix zegt hetzelfde als ik deed, maar met ander (zijn) woorden. Inhoudelijk zie ik geen verschil. Ik denk dus dat ik je nog niet helemaal begrepen heb. Kun je het expliciet aanwijzen, waar je punt van bezwaar zit?
Christiaan

Klavier schreef:
Christiaan schreef:
Marnix schreef:Gods genade is er vanaf het begin van dat je gaat geloven. Je ontvangt genade, gaat dat steeds meer ontdekken... en je gaat daarom zoeken, bidden, vragen.... En ontvangt dan ook steeds meer groei van God.... waardoor je groeit, waardoorde vrucht van de Geest steeds meer groeit. God geeft je meer en dat is ook genade natuurlijk.
Christiaan, Marnix zegt hetzelfde als ik deed, maar met ander (zijn) woorden. Inhoudelijk zie ik geen verschil. Ik denk dus dat ik je nog niet helemaal begrepen heb. Kun je het expliciet aanwijzen, waar je punt van bezwaar zit?
@Marnix
en je gaat daarom zoeken, bidden, vragen.... En ontvangt dan ook steeds meer groei van God.... waardoor je groeit, waardoorde vrucht van de Geest steeds meer groeit. God geeft je meer en dat is ook genade natuurlijk.

Dit klink behoorlijk vanzelfsprekend. Toch maakt men wel degelijk zelf de keuze of je wel of niet uit je bijbel leest en zo ook die andere zaken. Je ontvangt steeds meer groei, nou niet perdefinitie Paulus zegt Zoekt de dingen die boven zijn, een actieve houding een keuze een strijd zoals Klavier noemt zelfs. Maar er zijn christenen die denken als ze bekeerd zijn bij het eind station gekomen te zijn.
Maar de bijbel leert duidelijk dat we actief moeten zijn. En dat God die middelen zegent is natuurlijk genade. Maar die middelen moeten wij zelf gebruiken, zoals God gat niet voor ons bijbel lezen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Klavier

Bericht door Klavier »

Bidden, zoeken, vragen; Waarom? Omdat je gelooft dat het bij God te verkrijgen is en omdat je het nodig hebt!
Omdat je vanzelfsprekend staat naar groei.
Christiaan, de vanzelfsprekendheid heeft betrekking op de wil om te groeien, niet de groei zelf.
Anderzijds is de groei vanzelfsprekend als God genade uitstort.
En als je dat weet ga je vanzelfsprekend bidden en smeken om de vanzelfsprekende vrucht van die genade.
Christiaan, zit je je niet blind te staren op het woord 'vanzelfsprekend'? Dat moet je op de juiste plaats laten staan. Niet op de klank afgaan hoor!
Christiaan

Klavier schreef:Bidden, zoeken, vragen; Waarom? Omdat je gelooft dat het bij God te verkrijgen is en omdat je het nodig hebt!
Christiaan, de vanzelfsprekendheid heeft betrekking op de wil om te groeien, niet de groei zelf.
En als je dat weet ga je vanzelfsprekend bidden en smeken om de vanzelfsprekende vrucht van die genade.
Christiaan, zit je je niet blind te staren op het woord 'vanzelfsprekend'? Dat moet je op de juiste plaats laten staan. Niet op de klank afgaan hoor!
Dit spreekt toch mij inziens tegen van wat je zei:
Ja zorgen maken over of je wel groeit is kenmerk van een waar christen. Maar toch zijn er christenen die bekeerd zijn zeggen ze maar die bekommeren zich niet over of ze wel groeien.
En die spannen zich niet zo in om te groeien. Mijn punt is dat je een keuze hebt, of je zondag tweemaal of eenmaal naar de kerk gaat of je wel bid of dat als het wat later is zo je bed indeukt en je stille tijd vergeet.

Klavier

Bericht door Klavier »

Christiaan schreef:
Klavier schreef:Bidden, zoeken, vragen; Waarom? Omdat je gelooft dat het bij God te verkrijgen is en omdat je het nodig hebt!
Ja zorgen maken over of je wel groeit is kenmerk van een waar christen. Maar toch zijn er christenen die bekeerd zijn zeggen ze maar die bekommeren zich niet over of ze wel groeien.
En die spannen zich niet zo in om te groeien. Mijn punt is dat je een keuze hebt, of je zondag tweemaal of eenmaal naar de kerk gaat of je wel bid of dat als het wat later is zo je bed indeukt en je stille tijd vergeet.
Christiaan, de keuze is voor een gelovige geen keuze meer maar een willen.
Een willen zijn daar waar de genade in Christus klinkt. Daar waar Gods Geest werkt. Daar waar alle 'groeimiddelen' als een regen worden uitgestort.
Maak geen tegenstelling van zaken die bij elkaar horen!
Marnix

Bericht door Marnix »

Het klinkt toch net iets te gemakkelijk. Op dit punt moeten we wel strijden, volharden, elkaar aanvuren. Ik ken namelijk genoeg christenen bij wie het niet zo vanzelfsprekend is.... en ook die Gods genade kennen maar ondertussen bar weinig groeien.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
schaap

Bericht door schaap »

Klavier schreef:
Christiaan schreef:
Christiaan, de keuze is voor een gelovige geen keuze meer maar een willen.
Een willen zijn daar waar de genade in Christus klinkt. Daar waar Gods Geest werkt. Daar waar alle 'groeimiddelen' als een regen worden uitgestort.
Maak geen tegenstelling van zaken die bij elkaar horen!
Maar wat betekent dagelijkse bekering in dit opzicht? Ik denk juist dat het een voortdurende strijd is en niet dat je het altijd wilt. Tendiepste wil je misschien wel, maar in de praktijk is het toch wel anders.
Christiaan

Het punt als je bekeerd bent komt het goed met de groei,
nee dat geloof ik niet.
Het is zeker dat je dan behouden wordt maar niet dat je dicht bij Christus leeft. En niet iedere christen spant zich daartoe in om meer van Christus te leren kennen en zijn bijbel in zijn geheel te bestuderen en gesprekken met anderen gelovigen te voeren.
Begrijp mij goed wij kunnen dat nooit in het volmaakte. Maar men moet zich inspannen steeds meer te leren kennen van Christus en steeds meer te mogen groeien. En niet te vreden zijn met twee preken op een zondag en een keertje bijbel lezen aan tafel.
Zoals de tekst van Kolosenzen
Zoekt de dingen die boven zijn. Paulus spreekt tegen gelovigen hij zegt dit niet omdat het van zelf wel goed zat met die gelovigen hij roept hen op. Niet omdat het zo is dat ze door actief te zijn die groei kunnen bewerkstelligen. Maar wel dat God die middelen wil zegenen.

Christiaan

Marnix schreef: Het klinkt toch net iets te gemakkelijk. Op dit punt moeten we wel strijden, volharden, elkaar aanvuren. Ik ken namelijk genoeg christenen bij wie het niet zo vanzelfsprekend is.... en ook die Gods genade kennen maar ondertussen bar weinig groeien.
Dat probeer ik een hele tijd te zeggen!

Klavier

Bericht door Klavier »

Mensen, lees toch niet zo selectief per post. Neem het totaal aan postings een rustig door. Er wordt nu commentaar geleverd op zaken die ontbreken die eerder wel genoemd zijn. Zo houd je elkaar wel bezig :wink:
Ik herhaal:
Die worsteling is vanzelfsprekend omdat in eigen kracht God dienen NIET vanzelfsprekend is.
Marnix

Bericht door Marnix »

Waarom laat je het woordje vanzelfsprekend dan niet weg. Want spreek het vanzelf? Volgens mij is het allemaal niet zo vanzelfsprekend, dat is het bijzondere... en tegelijkertijd vraagt dat om actie, strijd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klavier

Bericht door Klavier »

Marnix schreef:Waarom laat je het woordje vanzelfsprekend dan niet weg. Want spreek het vanzelf? Volgens mij is het allemaal niet zo vanzelfsprekend, dat is het bijzondere... en tegelijkertijd vraagt dat om actie, strijd.
Het is vanzelfsprekend dat een gelovige snakt naar Christus en zijn Verdiensten. Als het ontbreekt ligt dat aan de gelovige en niet aan God. Daarom laat ik het op dit punt bewust staan.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

wil ik het wel even sterker stellen:

Als je niet naar het geloof leeft, dan zou ik me afvragen of je geloof hebt.

zoals ook de catechismus ons leert:
Vr.64. Maar maakt deze leer niet zorgeloze en goddeloze mensen?
Antw. Neen zij; want het is onmogelijk, dat, zo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid a.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Christiaan

Bert Mulder schreef:wil ik het wel even sterker stellen:

Als je niet naar het geloof leeft, dan zou ik me afvragen of je geloof hebt.

zoals ook de catechismus ons leert:
Vr.64. Maar maakt deze leer niet zorgeloze en goddeloze mensen?
Antw. Neen zij; want het is onmogelijk, dat, zo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid a.
Bert Mulder ik ken mensen en er zijn er ook van wie ik het weet dat ze geloven. Maar die niet investeren in groei. Nou kan het dus dat ze niet geloven, maar volgens mij kan het ook zo zijn dat iemand gelooft en niet investeerd in groei.

Plaats reactie