Citatenspel

jacob

Bericht door jacob »

memento schreef:
Ar-Jan schreef:John Bunyan?
De schrijver leefde nog eerder dan Bunyan..
thomas a Kempis?
memento

Bericht door memento »

jacob schreef:
memento schreef:
Ar-Jan schreef:John Bunyan?
De schrijver leefde nog eerder dan Bunyan..
thomas a Kempis?
Jepz, uit de 'Navolging van Christus'.

Zo luidde die oorspronkelijk: De ootmoedige kennis van uzelf is een zekerder weg tot God, dan de diepe navorsing der wetenschap.

http://www.heiligeteksten.nl/De%20Navol ... oofdstuk_3
jacob

Bericht door jacob »

Ik hoorde zondag een mooie uitleg over de rechtvaardigheid van God.

In deze uitleg hoorde ik een mooie zin.

De rechtvaardigheid van God hing aan het kruis. (nav Romeinen 1:17)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

jacob schreef:Ik hoorde zondag een mooie uitleg over de rechtvaardigheid van God.

ds Simons
albion

Re:

Bericht door albion »

jacob schreef:Ik hoorde zondag een mooie uitleg over de rechtvaardigheid van God.

Wij hadden vandaag biddag. In de avond preek werd er gesproken over prediker 11 en daarin sprak hij ook de jeugd aan en vertelde dat hij iemand kende, die de kinderen wel eens meenam naar de echoput in Apeldoorn. En als ze in de echoput roepen: leven... dan roept de echo: even; even; even.
roep je sterven... dan roept de echo: erven; erven; erven.

Het leven duurt dus even, en als je sterft krijg je wat je erft (je maait wat je gezaaid hebt).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Wilma van den Berg

Re: Re:

Bericht door Wilma van den Berg »

albion schreef:

Wij hadden vandaag biddag. In de avond preek werd er gesproken over prediker 11 en daarin sprak hij ook de jeugd aan en vertelde dat hij iemand kende, die de kinderen wel eens meenam naar de echoput in Apeldoorn. En als ze in de echoput roepen: leven... dan roept de echo: even; even; even.

Het leven duurt dus even, en als je sterft krijg je wat je erft (je maait wat je gezaaid hebt).
Het bovenstaande heb ik al eens eerder gehoord maar het blijft me elke keer weer aanspreken! Prachtig...echt, voor zulke dingen heb ik geen woorden.....
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Wilma van den Berg schreef:
albion schreef:

Het bovenstaande heb ik al eens eerder gehoord maar het blijft me elke keer weer aanspreken! Prachtig...echt, voor zulke dingen heb ik geen woorden.....
Maar de clou van dit topic is het spel...
Wie zei dat nou?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Jongere

Re: Citatenspel

Bericht door Jongere »

Wie kent de schrijver van het volgende citaat? Als je vaker dingen van deze schrijver leest, herken je waarschijnlijk zijn stijl. Het is een deeltje uit de weerlegging van de gedachte dat de Zoon van God een lichaam had wat uit de hemel is neergedaald.
Allereerst moet ik die mensen laten weten dat er bij dezelfde evangelist, bij wie we kunnen lezen dat Christus uit een vrouw is geboren, ook staat geschreven dat de Heilige Geest in de gedaante van een duif aan Johannes is verschenen. En het mag niet zo zijn dat we het evangelie deels wel, deels niet geloven. Waarom gelooft u dat de Heilige Geest in de gedaante van een duif is verschenen? Omdat u het in het evangelie hebt gelezen, toch? Ik geloof dus dat Christus uit een maagd werd geboren omdat ik dat in het evangelie heb gelezen. En dat de Heilige Geest niet uit een duif werd geboren, zoals Christus uit een vrouw, dat is omdat de Heilige Geest niet kwam om de duiven te bevrijden, maar om voor de mensen het teken te zijn van onschuld en geestlijke liefde. Dat was wat er in de gedaante van een duif zichtbaar werd gemaakt. De Heer Jezus Christus daarentegen kwam om de mensen te bevrijden, zowel de mannen als de vrouwen, want allen zijn bestemd voor het heil. Daarbij wees Hij noch de mannen af, want Hij nam de man op zich, noch de vrouwen, want Hij werd geboren uit een vrouw. Daarbij komt nog een ander belangrijk heilig teken: omdat de dood ooit over ons was gekomen door toedoen van een vrouw, moest het leven voor ons eveneens worden geboren door toedoen van een vrouw. Zo werd de duivel door beide geslachten overwonnen en kon hij door beide, het mannelijke en het vrouwelijke, worden gefolterd omdat hij zich over hun beider val had verheugd. Hij zou te weinig straf hebben gekregen, als beide naturen wel ín ons waren bevrijd, maar die bevrijding zonder hun medewerking had plaatsgevonden.
albion

Bericht door albion »

MarthaMartha schreef:
Maar de clou van dit topic is het spel...
Wie zei dat nou?

de ds haalde een ouderling aan die de gewoonte had om met zijn catechisanten naar de echoput in Apeldoorn te gaan en dan moesten ze die woorden roepen in de echoput en goed luisteren wat er terugkwam. De naam van de ouderling is me niet bekend, en ik weet ook niet of hij het weer van iemand anders had gehoord. Omdat ik niet precies wist waar ik een citaat moest plaatsen heb ik het hier neergezet. Neem het me niet kwalijk als ik het verkeerd heb neergezet.

De ds zei nog veel meer rake dingen: bv hij had het over de balk en de splinter je kent die tekst wel, maar zegt hij: als nu je ogen geopend worden dan zal je zeer ruim over een ander denken en zeer krap over jezelf. Met andere woorden: bij een ander kan dan eigenlijk alles door (daar val je dan niet meer over) maar voor jezelf kan eigenlijk niets meer.

Wie zijn je naaste?? De mensen van refo nederland? Nee, het zijn ook die meisjes met lange broek, leggings, opgemaakt etc. en die jongens met die lange haren en een oorbel of piercings
Mensen die duidelijk niet naar de kerk gaan en dan haalde hij voorbeelden aan waar hij mee te maken had gehad, jongens in de gevangenis, of iemand net ontslagen uit het ziekenhuis en die nergens naar toe kon omdat hij niemand meer had en nog nooit van een God gehoord had.

Hij had de tekst van Prediker 11:1. En werpt je brood uit op het water en je zult het vinden na vele dagen (even uit mijn hoofd geciteerd).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Jongere

Bericht door Jongere »

albion schreef:Wie zijn je naaste?? De mensen van refo nederland? Nee, het zijn ook die meisjes met lange broek, leggings, opgemaakt etc. en die jongens met die lange haren en een oorbel of piercings
Daar heeft die dominee helemaal gelijk in, maar ik denk dat het langzamerhand weer nodig wordt om te zeggen dat de mensen van refo nederland je naaste zijn. Want die verketteren elkaar vaak nog erger dan de buitenwereld.
Jongere

Bericht door Jongere »

Jongere schreef:Wie kent de schrijver van het volgende citaat? Als je vaker dingen van deze schrijver leest, herken je waarschijnlijk zijn stijl. Het is een deeltje uit de weerlegging van de gedachte dat de Zoon van God een lichaam had wat uit de hemel is neergedaald.
Allereerst moet ik die mensen laten weten dat er bij dezelfde evangelist, bij wie we kunnen lezen dat Christus uit een vrouw is geboren, ook staat geschreven dat de Heilige Geest in de gedaante van een duif aan Johannes is verschenen. En het mag niet zo zijn dat we het evangelie deels wel, deels niet geloven. Waarom gelooft u dat de Heilige Geest in de gedaante van een duif is verschenen? Omdat u het in het evangelie hebt gelezen, toch? Ik geloof dus dat Christus uit een maagd werd geboren omdat ik dat in het evangelie heb gelezen. En dat de Heilige Geest niet uit een duif werd geboren, zoals Christus uit een vrouw, dat is omdat de Heilige Geest niet kwam om de duiven te bevrijden, maar om voor de mensen het teken te zijn van onschuld en geestlijke liefde. Dat was wat er in de gedaante van een duif zichtbaar werd gemaakt. De Heer Jezus Christus daarentegen kwam om de mensen te bevrijden, zowel de mannen als de vrouwen, want allen zijn bestemd voor het heil. Daarbij wees Hij noch de mannen af, want Hij nam de man op zich, noch de vrouwen, want Hij werd geboren uit een vrouw. Daarbij komt nog een ander belangrijk heilig teken: omdat de dood ooit over ons was gekomen door toedoen van een vrouw, moest het leven voor ons eveneens worden geboren door toedoen van een vrouw. Zo werd de duivel door beide geslachten overwonnen en kon hij door beide, het mannelijke en het vrouwelijke, worden gefolterd omdat hij zich over hun beider val had verheugd. Hij zou te weinig straf hebben gekregen, als beide naturen wel ín ons waren bevrijd, maar die bevrijding zonder hun medewerking had plaatsgevonden.
Iemand een idee?
jvdg

Bericht door jvdg »

De aangehaalde citaten kunnen mooi zijn, maar het raden van de geciteerden vind ik een zinloze activiteit.
Het gaat toch om het al dan niet waardevol zijn van het citaat?

Toch niet om, tsjonge jonge, wat kon die man of vrouw dat toch mooi zeggen.

Toch niet om, kijk eens hoe erudiet ik ben?

Ik geef de voorkeur aan het topic: Spreuk van de dag.
refo

Bericht door refo »

Jongere schreef:
Jongere schreef:Wie kent de schrijver van het volgende citaat? Als je vaker dingen van deze schrijver leest, herken je waarschijnlijk zijn stijl. Het is een deeltje uit de weerlegging van de gedachte dat de Zoon van God een lichaam had wat uit de hemel is neergedaald.
Iemand een idee?

De stijl is CS Lewis.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere

Bericht door Jongere »

Nee, het is wel een stukje vroeger.

Een heel stukje vroeger trouwens.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Jongere schreef:Nee, het is wel een stukje vroeger.

Een heel stukje vroeger trouwens.
ik dacht Augustinus, maar heb te weinig van hem gelezen om het op goede gronden goed te raden. :quoi
Plaats reactie