EO gezinsdag

Ga je ook nog eens naar de EO gezinsdag?

geen haar op mijn hoofd.....
27
56%
weet ik nog niet
6
13%
lijkt me leuk om dat eens te ervaren
15
31%
 
Totaal aantal stemmen: 48

Shaul

Bericht door Shaul »

geledu schreef:
Alle verschillen met de evangelische worden weggepoetst of het om zaken gaat die er niet toe doen.
M.a.w. het enige ware geloof is het gereformeerde geloof.
Dan adviseer ik toch een ieder die er zo over denkt zich eens te verdiepen in de kerkhistorie.
Onze vaderen hebben een strijd gehad tegen al deze remonstrantse gedachten en wij zouden ze weer met open armen binnen moeten halen ??
Dat was een totaal andere tijd, niet te vergelijken met nu. Bovendien ware deze zogenaamde vaderen ook niet geheel 'flawless'. Menigeen was overtuigd vervangingstheoloog.
Ik zou deze denkwijze moeten accepteren op een willekeurig forum maar niet op dit refo forum.
Zolang dit forum deze naam graagt en de forumregels geldig zijn zijn mijn onderstaande opmerkingen gewettigd.
Dus : niet bod maar reformatorisch.
Het gaat er niet om of je mening overeenkomt met de regels, maar of je opmerkingen overeenkomen met de bijbel.
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

Dankzij de keuze mogelijkheden heb ik tegen mijn zin op de eerste mogelijkheid gestemd.
Maar wie ben ik?
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Eppie schreef:Dankzij de keuze mogelijkheden heb ik tegen mijn zin op de eerste mogelijkheid gestemd.
Jammer dan!!
Heb ook op de eerste mogelijkheid gestemd maar
gelukkig niet tegen mijn zin anders had ik het beslist niet gedaan!!
Petrus

Bericht door Petrus »

Mag je er ook heen als je géén GEZIN hebt, maar met z'n tweeën bent???????????? :roll: :wink:
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6339
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

geledu schreef:
Gian schreef:Geledu;
Valt het erg tegen om normaal te reageren?
Ik reageer niet bot of abnormaal, ik constateer alleen maar.
Wie belijdt zijn geloof dan met boedisten en islamieten?
Alle verschillen met de evangelische worden weggepoetst of het om zaken gaat die er niet toe doen.

Dan adviseer ik toch een ieder die er zo over denkt zich eens te verdiepen in de kerkhistorie.
Onze vaderen hebben een strijd gehad tegen al deze remonstrantse gedachten en wij zouden ze weer met open armen binnen moeten halen ??
Sinds waneer zijn evangelischen bijvoorbaat remonstrants?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

Oude-Waarheid schreef:
Eppie schreef:Dankzij de keuze mogelijkheden heb ik tegen mijn zin op de eerste mogelijkheid gestemd.
Jammer dan!!
Heb ook op de eerste mogelijkheid gestemd maar
gelukkig niet tegen mijn zin anders had ik het beslist niet gedaan!!
Jammer genoeg heb ik tegen mijn zin op 1 gestemd, was er absoluut niet blij mee of trots op.

De oorzaak zit'em in het feit dat de EO is weggegroeid van haar oorspronkelijke leden.
Maar wie ben ik?
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Eppie schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Eppie schreef:Dankzij de keuze mogelijkheden heb ik tegen mijn zin op de eerste mogelijkheid gestemd.
Jammer dan!!
Heb ook op de eerste mogelijkheid gestemd maar
gelukkig niet tegen mijn zin anders had ik het beslist niet gedaan!!
Jammer genoeg heb ik tegen mijn zin op 1 gestemd, was er absoluut niet blij mee of trots op.

De oorzaak zit'em in het feit dat de EO is weggegroeid van haar oorspronkelijke leden.
Zeker jammer ben ook in het begin jaren lid geweest van de EO
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Shaul schreef:Het gaat er niet om of je mening overeenkomt met de regels, maar of je opmerkingen overeenkomen met de bijbel.
Met dit soort tegenstellingen lijk je je tegenstander altijd monddood te kunnen maken. Maar het is een oneigenlijke tegenstelling. In de eerste plaats gaat het om de regels van een forum waaraan je beloofd hebt je te zullen houden. In de tweede plaats gaan we ervan uit dat de regels op een ‘refoforum’ bijbels zíjn. Je kunt elkaar dus op een dubbele manier aanspreken: op grond van de Bijbel én op grond van de forumregels, waaraan je beloofd hebt je te zullen houden.
Shaul schreef:Ik vind hier weinig liefde van uitstralen. Ondanks dat er verschillen van inzicht zijn, hebben wij als broeders en zusters in de Messias, de verplichting om met dezelfde broeders en zuster in gesprek te gaan en hen op grond van de bijbel te overtuigen dat hetgeen men leert niet overeenkomstig Gods woord is.
Een ‘verschil in inzicht’ of een ‘fundamenteel verschil’? Dát is de kwestie.
Verder moet je een ketters mens na een eerste en tweede vermaning verwerpen.
Miscanthus schreef:Is gemeenschap der heiligen alleen mogelijk met mensen die dezelfde leer aanhangen?
Tussen RD en Visie.
Hangt ervan af. Een verschil in geloofsbeleving kan betekenen dat er sprake is geloof en ‘niet-geloof’. In dat geval is er geen sprake meer van gemeenschap der heiligen.
Shaul schreef:Dat was een totaal andere tijd, niet te vergelijken met nu. Bovendien ware deze zogenaamde vaderen ook niet geheel 'flawless'. Menigeen was overtuigd vervangingstheoloog.
Ja, dán hang je wel een heel ernstige dwaling aan natuurlijk. :mrgreen:

Voor alle duidelijkheid: ik ben (nog steeds) lid van de EO.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Shaul schreef:
Dat was een totaal andere tijd, niet te vergelijken met nu. Bovendien ware deze zogenaamde vaderen ook niet geheel 'flawless'. Menigeen was overtuigd vervangingstheoloog.
Licht er natuurlijk aan wat je ermee bedoeld, maar wat dat betreft houd ik het wel bij de vaderen, zoals ook Calvijn hier zegt. Dus je kunt wel zeggen dat ik de vervangingsleer aanhangt. And I am in good company:

over Rom 11:26:
26. And so all Israel, etc. Many understand this of the Jewish people, as though Paul had said, that religion would again be restored among them as before: but I extend the word Israel to all the people of God, according to this meaning, -- "When the Gentiles shall come in, the Jews also shall return from their defection to the obedience of faith; and thus shall be completed the salvation of the whole Israel of God, which must be gathered from both; and yet in such a way that the Jews shall obtain the first place, being as it were the first-born in God's family." This interpretation seems to me the most suitable, because Paul intended here to set forth the completion of the kingdom of Christ, which is by no means to be confined to the Jews, but is to include the whole world. The same manner of speaking we find in Galatians 6:16. The Israel of God is what he calls the Church, gathered alike from Jews and Gentiles; and he sets the people, thus collected from their dispersion, in opposition to the carnal children of Abraham, who had departed from his faith.
Ef 2:16:
16. And that he might reconcile both. The reconciliation between ourselves which has now been described is not the only advantage which we derive from Christ. We have been brought back into favor with God. The Jews are thus led to consider that they have not less need of a Mediator than the Gentiles. Without this, neither the Law, nor ceremonies, nor their descent from Abraham, nor all their dazzling prerogatives, would be of any avail. We are all sinners; and forgiveness of sins cannot be obtained but through the grace of Christ. He adds, in one body, to inform the Jews, that to cultivate union with the Gentiles will be well-pleasing in the sight of God.

By the cross. The word cross is added, to point out the propitiatory sacrifice. Sin is the cause of enmity between God and us; and, until it is removed, we shall not be restored to the Divine favor. It has been blotted out by the death of Christ, in which he offered himself to the Father as an expiatory victim. There is another reason, indeed, why the cross is mentioned here, as it is through the cross that all ceremonies have been abolished. Accordingly, he adds, slaying the enmity thereby. These words, which unquestionably relate to the cross, may admit of two senses, -- either that Christ, by his death, has turned away from us the Father's anger, or that, having redeemed both Jews and Gentiles, he has brought them back into one flock. The latter appears to be the more probable interpretation, as it agrees with a former clause, abolishing in his flesh the enmity. (Ephesians 2:15.)
Ef 2:19, 20:
19. Now therefore ye are no more strangers. The Ephesians are now exclusively addressed. They were formerly strangers from the covenants of promise, but their condition was now changed. They were foreigners, but God had made them citizens of his church. The high value of that honor which God had been pleased to bestow upon them, is expressed in a variety of language. They are first called fellow-citizens with the saints, -- next, of the household of God, -- and lastly, stones properly fitted into the building of the temple of the Lord. The first appellation is taken from the comparison of the church to a state, which occurs very frequently in Scripture. Those who were formerly profane, and utterly unworthy to associate with godly persons, have been raised to distinguished honor in being admitted to be members of the same community with Abraham, -- with all the holy patriarchs, and prophets, and kings, -- nay, with the angels themselves. To be of the household of God, which is the second comparison, suggests equally exalted views of their present condition. God has admitted them into his own family; for the church is God's house.


20. And are built. The third comparison illustrates the manner in which the Ephesians, and all other Christians are admitted to the honor of being fellow-citizens with the saints and of the household of God. They are built on the foundation, -- they are founded on the doctrine, of the apostles and prophets. We are thus enabled to distinguish between a true and a false church. This is of the greatest importance; for the tendency to error is always strong, and the consequences of mistake are dangerous in the extreme. No churches boast more loudly of the name than those which bear a false and empty title; as may be seen in our own times. To guard us against mistake, the mark of a true church is pointed out.

Foundation, in this passage, unquestionably means doctrine; for no mention is made of patriarchs or pious kings, but only of those who held the office of teachers, and whom God had appointed to superintend the edification of his church. It is laid down by Paul, that the faith of the church ought to be founded on this doctrine. What opinion, then, must we form of those who rest entirely on the contrivances of men, and yet accuse us of revolt, because we embrace the pure doctrine of God? But the manner in which it is founded deserves inquiry; for, in the strict sense of the term, Christ is the only foundation. He alone supports the whole church. He alone is the rule and standard of faith. But Christ is actually the foundation on which the church is built by the preaching of doctrine; and, on this account, the prophets and apostles are called builders. (1 Corinthians 3:10.) Nothing else, Paul tells us, was ever intended by the prophets and apostles, than to found a church on Christ.

We shall find this to be true, if we begin with Moses; for "Christ is the end of the law," (Romans 10:4,) and the sum of the gospel. Let us remember, therefore, that if we wish to be reckoned among believers, we must place our reliance on no other: if we wish to make sure progress in the knowledge of the Scriptures, to him our whole attention must be directed. The same lesson is taught, when we consult the word of God as contained in the writings of the prophets and apostles. To shew us how we ought to combine them, their harmony is pointed out; for they have a common foundation, and labor jointly in building the temple of God. Though the apostles have become our teachers, the instruction of the prophets has not been rendered superfluous; but one and the same object is promoted by both.

I have been led to make this remark by the conduct of the Marcionites in ancient times, who expunged the word prophets from this passage; and by that of certain fanatics in the present day, who, following their footsteps, exclaim loudly that we have nothing to do with the law and the prophets, because the gospel has put an end to their authority. The Holy Spirit everywhere declares, that he has spoken to us by the mouth of the prophets, and demands that we shall listen to him in their writings. This is of no small consequence for maintaining the authority of our faith. All the servants of God, from first to last, are so perfectly agreed, that their harmony is in itself a clear demonstration that it is one God who speaks in them all. The commencement of our religion must be traced to the creation of the world. In vain do Papists, Mahometans, and other sects, boast of their antiquity, while they are mere counterfeits of the true, the pure religion.

Jesus Christ, himself is the chief corner-stone. 1 Those who transfer this honor to Peter, and maintain that on him the church is founded, are so void of shame, as to attempt to justify their error by quoting this passage. They hold out that Christ is called the chief corner-stone, by comparison with others; and that there are many stones on which the church is founded. But this difficulty is easily solved. Various metaphors are employed by the apostles according to the diversity of circumstances, but still with the same meaning. In writing to the Corinthians, Paul lays down an incontestable proposition, that "no other foundation can be laid." (1 Corinthians 3:11.) He does not therefore mean, that Christ is merely a corner, or a part of the foundation; for then he would contradict himself. What then? He means that Jews and Gentiles were two separate walls, but are formed into one spiritual building. Christ is placed in the middle of the corner for the purpose of uniting both, and this is the force of the metaphor. What is immediately added shews sufficiently that he is very far from limiting Christ to any one part of the building.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Quote:
Dan adviseer ik toch een ieder die er zo over denkt zich eens te verdiepen in de kerkhistorie.
Onze vaderen hebben een strijd gehad tegen al deze remonstrantse gedachten en wij zouden ze weer met open armen binnen moeten halen ??
Daar zijn we dan ook druk mee bezig. Alles kan er bij door, behalve de ware leer.

Dat is vooral te zien hier in Noord America. Dit wordt namelijk gezien als Calvinisme:

(van Puritanboard)

http://www.puritanboard.com/forum/viewt ... ?tid=21327
In another message board I belong to we were discussing this topic, and many of the Arminian folks there were quite certain that they were Calvinist. They had a very basic understanding of the 5 points and such but seems like they are trying to redefine what Calvinism is. Here is what one person posted as their definition of what "Calvinism" is. I found out that all they did was cut and paste it from someone elses site who was discussing Calvinism, but still it shows that this is, in some ways, what is going on in other circles to some extent.

The article follows:

It is NOT our purpose to take sides on these issues dealing with our salvation nor to divide the body of Jesus Christ over human interpretations of these Biblical truths. We simply desire to state clearly our answers to these important matters. We hope that if you have not done so, you will re-read the first two articles on the history behind this problem and the positions of the followers of Jacobus Arminius and the positions of the followers of John Calvin.

DEPRAVITY
We believe the Bible’s clear teaching (Romans 3:23) that all are sinners and are unable by human performance to earn, deserve, or merit salvation (Titus 3:5). We believe that the wages of sin is death as Romans 6:23 states, and that apart from God’s grace, no one can be saved (Ephesians 2:8-9). We also believe what Romans 3:10-12 states that none are righteous, or capable of doing good, and that apart from the conviction and regeneration of the Holy Spirit, no one can be saved (John 1:12-13; 16:8-11; I Peter 1:23-25).

ELECTION (CHOICE)
The Bible says (Ephesians 1:4-6) that God chose the believer before the foundation of the world and that based on His foreknowledge, He has predestinated (mark out an horizon or plan ahead of time) the believer to be conformed to the image of His Son (Romans 8:29-30). We also believe that God offers salvation to all who will call on His Name (Romans 10:13). We also believe that God calls to Himself those who will believe in His Son, our blessed Lord Jesus Christ (I Corinthians 1:9). The Bible reveals an invitation (or call) to all, but clearly points out that only a few will accept it. Revelation 22:17 states: “and whosoever will, let him take the water of life freely.” I Peter 1:2 says: “Elect according to the foreknowledge of God the Father, through sanctification of the Spirit, unto obedience and sprinkling of the blood of Jesus Christ.” Matthew 22:14 states: “For many are called, but few are chosen (elected).”

ATONEMENT
There is no doctrinal understanding as important to the believer as the death of Jesus Christ for our sin. The Bible says that Jesus Christ died as a “propitiation” for our sins (I John 2:2; 4:9-10). The word “propitiation” is referring to the “mercy-seat” (the lid of the Ark of the Covenant in the Holy of holies) and speaks of the satisfaction of the righteous wrath of God against sin. This “propitiation” is for the whole world - God’s wrath has been satisfied by the death of His Son for all humanity, whether believer or unbeliever! But, the Bible also clearly establishes the fact that God will only “redeem” and “forgive” those who put their trust in the finished work of Jesus Christ when He died for our sins and rose again from the dead (Ephesians 1:7; I Peter 1:18-19). We believe that “eternal life” is a “gift of God” (Romans 6:23), and that whoever believes in Jesus Christ will not perish, but have eternal life (John 3:16-18). I Timothy 4:10 states: “we trust in the living God, Who is the Savior of ALL men, specially of those that believe.” Hebrews 2:9 states that our Lord Jesus “was made a little lower than the angels for the suffering of death, crowned with glory and honor, that He, by the grace of God, should taste death for every man.”

GRACE
We believe that God’s grace is not the result of human effort or worthiness (Romans 3:24-28; 11:6), but is the response of God’s mercy and love to those who will believe in His Son (Ephesians 2:4-10). Grace gives to us what we do not deserve nor can earn by our performance (Romans 11:6). God’s grace and mercy can be resisted. Jesus said in Matthew 23:37: “O Jerusalem, Jerusalem, thou that killest the prophets, and stonest them who are sent unto thee, how often would I have gathered thy children together, even as a hen gathereth her chickens under her wings, and ye would not.” We are not condemned because we have no opportunity to be saved, but a person is condemned because he “believeth not” (John 3:18). In John 5:40 we read: “And ye will not come to Me, that ye might have life.” He also said in John 6:37: “All that the Father giveth Me shall come to me; and him that cometh to Me, I will in no wise cast out.” John 6:40 states: “And this is the will of Him that sent Me, that everyone who seeth the Son, and believeth on Him, may have everlasting life.” John 7:37 quotes the words of our Lord: “If any man thirst, let him come unto Me and drink.” John 11:26 says “whosoever liveth and believeth in Me shall never die.”

In Acts 7:51, Stephen concluded his message by saying: “Ye stiffnecked and uncircumcised in heart and ears, ye do always resist the Holy Ghost; as you fathers did, so do ye.” Romans 10:21 quotes Isaiah 65:2 (speaking of God’s words to Israel): “All day long I have stretched forth My hands unto a disobedient and gainsaying people.”

The Book of Hebrews contains at least five major warning passages. In the one found in Hebrews 10:26, we read: “For if we sin willfully (refers to rejecting the sacrificial system) after we have received the knowledge of the truth, there remaineth no more sacrifice for sins.” Verse 29 adds: “Of how much sorer punishment, suppose ye, shall he be thought worthy, who hath trodden under foot the Son of God, and hath counted the blood of the covenant, with which he was sanctified, an unholy things, and hath done despite unto the Spirit of grace?”

PERSEVERANCE (SECURITY OF THE BELIEVER)

Romans 8:38-39 says that nothing can separate us from the love of God in Jesus Christ our Lord. Romans 8:1 says that there is no condemnation to those who are in Jesus Christ. In John 10:27-28 Jesus said: “My sheep hear My voice, and I know them, and they follow Me. And I give unto them eternal life; and they shall never perish, neither shall any man pluck them out of My hand.” Jesus said in John 6;37: “him that cometh to me I will in no wise cast out.” Philippians 1:6 says: “Being confident of this very thing, that He Who hath begun a good work in you will perform it unto the day of Jesus Christ.” Ephesians 1:13-14 and 4:30 makes it clear that the Holy Spirit has “sealed” us unto the “day of redemption.”

But, the problem that we all face is that many folks who say that they are Christians, in fact, are not. Our Lord Yeshua made this clear in Matthew 7:21-23. Not every one who claims to belong to Him is truly saved! Apparently there are many who will profess but not be genuine believers! We are also warned in the New Testament that continual practices of sinful lifestyles without repentance or any evidence of the battle within caused by the Holy Spirit (Galatians 5:16-26), reveals an unbelieving heart. I Corinthians 6:9-10 insists that “the unrighteous shall not inherit the kingdom of God” and warns us not to be deceived. Similar statements and conclusions are given in Galatians 5:19-21 and Ephesians 5:3-5. We are warned in the Bible about those who claim to be believers but instead have departed from the faith. There will be a great apostasy and “falling away” and it looks like we are facing that period of time presently.

We believe in the perseverance of the saints (true believers) but we are also deeply concerned about how easy it is for people in this culture to live sinful lifestyles and yet call themselves “Christians.” We are not fooling God!

A FINAL NOTE: These issues are very important to Christian life and teaching. It seems to our finite human minds that the sovereignty of God and our human responsibility are like two parallel lines that do not seem to intersect within our brains! But, God’s ways are “past finding out” says Romans 11:33. Proverbs 3:5-6 warns us not to trust or lean to our own understanding. We must learn to say what God says - no more and no less. It is not always easy, comfortable, or understandable. Wisdom will be loving and kind toward all, seeking the unity of the believers, not trying to find ways to divide and separate from one another. We need to be kind, tenderhearted, and forgiving (gracing to one another) one another as our Lord taught us. In these difficult doctrinal matters, may we have gracious attitudes and humble hearts, desiring most of all to please our Lord Who has called us to serve Him with all our hearts.

End:

I clearly called them out on trying to base election on foreknowledge, and how they would justify that with depravity, but they could not maintain a consistent answer.

There are alot of othere typical error in the above article, but what offends me is that it is being passed off as Calvinism.




John Leonard
Mid-Cities Presbyterian (Bedford TX)
Andersonville Theological Seminary (M-Div student)
Lijkt mij meer op de punten van Arminius
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Shaul

Bericht door Shaul »

Afgewezen schreef: Een ‘verschil in inzicht’ of een ‘fundamenteel verschil’? Dát is de kwestie.
Verder moet je een ketters mens na een eerste en tweede vermaning verwerpen.
Wat is een fundamenteel verschil van inzicht?


Ja, dán hang je wel een heel ernstige dwaling aan natuurlijk.
Inderdaad, als aanhanger van de vervangingstheologie hang je een zeer ernstige dwaling aan.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Shaul schreef:
Afgewezen schreef: Een ‘verschil in inzicht’ of een ‘fundamenteel verschil’? Dát is de kwestie.
Verder moet je een ketters mens na een eerste en tweede vermaning verwerpen.
Wat is een fundamenteel verschil van inzicht?


Ja, dán hang je wel een heel ernstige dwaling aan natuurlijk.
Inderdaad, als aanhanger van de vervangingstheologie hang je een zeer ernstige dwaling aan.
Dus je zegt dat Calvijn op dit gebied ook dwaalde?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

In een discussieforum mag je ongevraagd je in een discussie mengen en dat doe ik nu ook maar.
Inderdaad, Calvijn de grote reformator, heeft in deze gedwaald, de eschatologie was toen niet aan de orde.
Calvijn en vele anderen zijn Augustinus gevolgd en hebben ook de dwaling van Augustinus in deze overgenomen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Dus moeten we Calvijn maar als ketter veroordelen.... of niet Afgewezen? Het betreft hier immers wel een heel fundamenteel verschil.
Met dit soort tegenstellingen lijk je je tegenstander altijd monddood te kunnen maken. Maar het is een oneigenlijke tegenstelling. In de eerste plaats gaat het om de regels van een forum waaraan je beloofd hebt je te zullen houden. In de tweede plaats gaan we ervan uit dat de regels op een ‘refoforum’ bijbels zíjn. Je kunt elkaar dus op een dubbele manier aanspreken: op grond van de Bijbel én op grond van de forumregels, waaraan je beloofd hebt je te zullen houden.
Tja... en met dit soort argumenten kan je ook heel makkelijk mensen monddood maken...: We hanteren de bijbel en de forumregels, de forumregels zijn bijbels dus als je in strijd met de forumregels handelt ben je onbijbels bezig. Erg eenvoudig... en allen die niet voldoen aan de forumregels zijn ketters he.
Geledu schreef:Dan adviseer ik toch een ieder die er zo over denkt zich eens te verdiepen in de kerkhistorie.
Onze vaderen hebben een strijd gehad tegen al deze remonstrantse gedachten en wij zouden ze weer met open armen binnen moeten halen ??
Volgens mij moet jij je maar een beetje gaan verdiepen in de kerken van nu. De EO maar ff op 1 lijn gooien met remonstrantisme is namelijk wel heeeel kortzichtig.
Laatst gewijzigd door Marnix op 13 okt 2006, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

Stomme vraag: (kan alleen maar een intelligent antwoord op komen :mrgreen: ) :

vervangingstheologie....................wat is dat? wat mag dat inhouden???
Plaats reactie