Bent u ambtsdrager of niet?
Ds. De Gier merkt in zijn commentaar het volgende op:
Artikel 23 bepaalt dat huisbezoek 'der ouderlingen ambt is'. De dienaar des Woords is daarbij van het huisbezoek niet uitgesloten. Ook hij kan dat doen in de kwaliteit van ouderling.
en bij artikel 25:
Het diaconaal bezoek is een vorm van huisbezoek, maar met een andersoortig karakter dan het huisbezoek van de ouderlingen. Het is een huisbezoek naar aanleiding van en met het oog op de nood der behoeftigen.
Het ziet er naar uit, dat refo's standpunt de beste papieren heeft.
Artikel 23 bepaalt dat huisbezoek 'der ouderlingen ambt is'. De dienaar des Woords is daarbij van het huisbezoek niet uitgesloten. Ook hij kan dat doen in de kwaliteit van ouderling.
en bij artikel 25:
Het diaconaal bezoek is een vorm van huisbezoek, maar met een andersoortig karakter dan het huisbezoek van de ouderlingen. Het is een huisbezoek naar aanleiding van en met het oog op de nood der behoeftigen.
Maar om te stellen "Rond de ambten gaat er wel meer mis. Wat te denken van diakenen die structureel op huisbezoek meegaan?" vind ik wel erg kort door de bocht.Tiberius schreef:Ds. De Gier merkt in zijn commentaar het volgende op:
en bij artikel 25:
- Bert Mulder
- Contacteer:
als de kerkeraad de kerkorde niet onderhoud, dan kun je net zo goed die kerkorde in de prummebak gooien.
Netzo als de politie het wetboek niet onderhoud.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ah, je bedoelt dat de kerkorde als wetgeving binnen het kerkrecht fungeert? Dan kan een diaken die op huisbezoek gaat dus aangeklaagd worden via de kerkelijke procedures?Bert Mulder schreef:als de kerkeraad de kerkorde niet onderhoud, dan kun je net zo goed die kerkorde in de prummebak gooien.
Ik denk niet dat het zo werkt, eerlijk gezegd. Ook niet dat het zo bedoeld is.
Sterker nog: Als een kerk haar kerkorde niet houdt, loopt zij het risico voor de aardse rechter gedaagd te worden.Klavier schreef:Ah, je bedoelt dat de kerkorde als wetgeving binnen het kerkrecht fungeert? Dan kan een diaken die op huisbezoek gaat dus aangeklaagd worden via de kerkelijke procedures?Bert Mulder schreef:als de kerkeraad de kerkorde niet onderhoud, dan kun je net zo goed die kerkorde in de prummebak gooien.
- Bert Mulder
- Contacteer:
zeker waar.
Als er bijvoorbeeld iets fout zou gaan op huisbezoek, bijvoorbeeld discipline problemen, Dan kan het lid naar de overheid stappen, en de kerkeraad aanklagen dat ze een diaken op huisbezoek gestuurd hebben in plaats van een ouderling zoals de kerkorde bepaald.
Voor 'selfgoverning' instituties is het, wat dat betreft, heel erg belangerijk dat ze hun eigen regels onderhoud.
Als er bijvoorbeeld iets fout zou gaan op huisbezoek, bijvoorbeeld discipline problemen, Dan kan het lid naar de overheid stappen, en de kerkeraad aanklagen dat ze een diaken op huisbezoek gestuurd hebben in plaats van een ouderling zoals de kerkorde bepaald.
Voor 'selfgoverning' instituties is het, wat dat betreft, heel erg belangerijk dat ze hun eigen regels onderhoud.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
vlinder schreef:Volgens mij is het bij ons ook anders. In Barneveld zit nu een diaken die al meer dan 30 jaar in de kerkenraad zit. En een ander die er ook al meer dan 20 jaar zit. Ik vind dat dit gevaarlijk kan zijn. Er ontstaat zo snel een starheid door jaren dezelfde zienswijze te handteren. Ik ben wel voor 2 keer 4 ambsjaren en daarna 2 jaar niet herkiesbaar. Zo worden er ook door anderen over belangrijke zaken gestemt en nagedacht....
Helemaal mee eens!
Bij ons komt het weleens voor dat ze tot hun dood toe in de kerkenraad zitten of terwijl ze doodziek zijn

- Bert Mulder
- Contacteer:
Wij, met een kerkeraad van dominee, 3 ouderlingen en 2 diakenen hebben een rotatie van 3 jaar. Dan moet je er in elk geval voor 1 jaar uit. In andere woorden, je wordt nooit herkiesbaar gesteld.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ik ben dan diaken. Ik wil wel stellen dat het een grote persoonlijke zegen voor me is. De Heere maakt je tot het ambt bekwaam. Het is heel belangerijk te onthouden dat je altijd alleen met Zijn Woord mag komen.
Wat het ambt diaken betreft, het is geen stagelopen voor ouderling, hoewel bij ons de regel wel geldt dat we aan de kerkeraad toegevoegd zijn omdat we een kleine kerkeraad hebben (we hebben een kleine gemeente van 24 gezinnen). Wat dat betreft, zijn alle ambten gelijk. Ieder heeft zijn eigen werk, hoewel de ouderlingen natuurlijk wel de diakenen moeten overzien, net zoals ze de prediking overzien.
Wel lijkt het vaak in de praktijk dat diakenen altijd jonger zijn dan de ouderlingen, en daarom diakenen aan het leren zijn voor ouderling. Maar dat ligt meer in het ambt van OUDERling zijn.
Wat het ambt diaken betreft, het is geen stagelopen voor ouderling, hoewel bij ons de regel wel geldt dat we aan de kerkeraad toegevoegd zijn omdat we een kleine kerkeraad hebben (we hebben een kleine gemeente van 24 gezinnen). Wat dat betreft, zijn alle ambten gelijk. Ieder heeft zijn eigen werk, hoewel de ouderlingen natuurlijk wel de diakenen moeten overzien, net zoals ze de prediking overzien.
Wel lijkt het vaak in de praktijk dat diakenen altijd jonger zijn dan de ouderlingen, en daarom diakenen aan het leren zijn voor ouderling. Maar dat ligt meer in het ambt van OUDERling zijn.
Geldt dat voor alle punten in de kerkorde?memento schreef:Sterker nog: Als een kerk haar kerkorde niet houdt, loopt zij het risico voor de aardse rechter gedaagd te worden.Klavier schreef:Ah, je bedoelt dat de kerkorde als wetgeving binnen het kerkrecht fungeert? Dan kan een diaken die op huisbezoek gaat dus aangeklaagd worden via de kerkelijke procedures?Bert Mulder schreef:als de kerkeraad de kerkorde niet onderhoud, dan kun je net zo goed die kerkorde in de prummebak gooien.
En waar ligt de kerkorde vast? Als 'burger' hoor ik de wet te kennen. Waar vind ik bijv. de kerkorde van de GG?
Dat is niet de DKO voor 100%, anders komt het punt van diakenen en huisbezoek, periodieke niet aftreden, en misschien nog wel meer voor de rechter en dan?
De GG heeft zich, net als de andere afgescheidenen, aan de DKO. Dit houdt in dat je idd een rechtzaak kan aanspannen tegen je gemeente, indien ze zich niet aan de regels van de DKO houden.Klavier schreef:Geldt dat voor alle punten in de kerkorde?memento schreef:Sterker nog: Als een kerk haar kerkorde niet houdt, loopt zij het risico voor de aardse rechter gedaagd te worden.Klavier schreef:Ah, je bedoelt dat de kerkorde als wetgeving binnen het kerkrecht fungeert? Dan kan een diaken die op huisbezoek gaat dus aangeklaagd worden via de kerkelijke procedures?Bert Mulder schreef:als de kerkeraad de kerkorde niet onderhoud, dan kun je net zo goed die kerkorde in de prummebak gooien.
En waar ligt de kerkorde vast? Als 'burger' hoor ik de wet te kennen. Waar vind ik bijv. de kerkorde van de GG?
Dat is niet de DKO voor 100%, anders komt het punt van diakenen en huisbezoek, periodieke niet aftreden, en misschien nog wel meer voor de rechter en dan?
Kijk eens bij http://www.kerkrecht.nl Om precies te zijn hier: http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... el&item=24Klavier schreef:Geldt dat voor alle punten in de kerkorde?memento schreef:Sterker nog: Als een kerk haar kerkorde niet houdt, loopt zij het risico voor de aardse rechter gedaagd te worden.Klavier schreef:Ah, je bedoelt dat de kerkorde als wetgeving binnen het kerkrecht fungeert? Dan kan een diaken die op huisbezoek gaat dus aangeklaagd worden via de kerkelijke procedures?Bert Mulder schreef:als de kerkeraad de kerkorde niet onderhoud, dan kun je net zo goed die kerkorde in de prummebak gooien.
Daar vind je overigens een schat aan kerkelijke info.
Laatst gewijzigd door refo op 10 okt 2006, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Kan heel lastig worden met een kerkscheuring, bijvoorbeeld, waar haast altijd een rechter bij te pas komt.
Ik denk dat je dan een beetje het spoor bijster begint te raken, memento.memento schreef:De GG heeft zich, net als de andere afgescheidenen, aan de DKO. Dit houdt in dat je idd een rechtzaak kan aanspannen tegen je gemeente, indien ze zich niet aan de regels van de DKO houden.
Ten eerste kan je bij de aankondiging van het huisbezoek aangeven, dat je er geen prijs op stelt door een diaken bezocht te worden.
En wat is er mis met huisbezoek door een diaken, behalve de DKO?
Wij hebben ook wel eens een diaken (als hulp) op huisbezoek gehad, en ik kan zeggen, dat dat een gezegend huisbezoek was.
Ten tweede lijkt me de verhouding tussen je kerkenraad en jou dan zodanig verstoord, dat je m.i. beter kan vertrekken. Dit is geen opmerking, om goedkoop van kritische leden af te komen. Maar om je ernstig af te vragen of je nog wel met stichting onder een kerkenraad kunt zitten, die je in de week ervoor voor het kantongerecht hebt gedaagd.
En tenslotte, maar wel het allerbelangrijkste, wijst de Bijbel een andere weg.
Zo gij dan gerechtzaken hebt, die dit leven aangaan, zet die [daarover], die in de Gemeente minst geacht zijn.
Zo is er dan nu ganselijk gebrek onder u, dat gij met elkander rechtzaken hebt. Waarom lijdt gij niet liever ongelijk? Waarom lijdt gij niet liever schade?