Curatorium GG
- Miscanthus
- Miscanthus
hoe weet jij dat degene die ds wil worden (dat zie je blijkbaar regelmatig...) blind is?Kislev schreef:Als de blinde de blinde leidt vallen ze samen in de gracht.Miscanthus schreef:Hoezo?Kislev schreef:Ach, met enige regelmaat denk ik als iemand ds. wil worden 'gelukkig hebben ze bij de gergem een curatorium'.
Als predikant is het zaak dat er geestelijk van je gezegd kan worden 'van zijn schouders opwaarts hoger dan al het volk'. Er wordt nogal wat van je gevraagd. Ik zei onlangs nog tegen iemand: wat een worstelingen met Heilig Avondmaal, je zult maar ds. zijn, dan moet je het nog vaak bedienen en word je geacht het altijd óp zak te hebben'. Er wordt toch een bepaalde geestelijke gestadige gang van je gevraagd.Miscanthus schreef:hoe weet jij dat degene die ds wil worden (dat zie je blijkbaar regelmatig...) blind is?Kislev schreef:Als de blinde de blinde leidt vallen ze samen in de gracht.Miscanthus schreef:Hoezo?Kislev schreef:Ach, met enige regelmaat denk ik als iemand ds. wil worden 'gelukkig hebben ze bij de gergem een curatorium'.
Een tijd terug werd er bij ons in de gergem een preek gelezen waarvan ik dacht 'sow, van wie moet die preek wel niet zijn, dat gaat diep'. Bleek ds. C. Harinck te zijn. Die had toch echt heeel wat meer bevinding dan ik in jaren op de Veluwe gehoord heb. Het gaat dus niet over links of rechts.
Maar goed, for example, van je opleiding pastoraal werk afgestuurd worden ivm sociale omgangsvormen maar wel ds. willen worden. Dan denk ik 'gelukkig een curatorium in de gergem'. (voorval van 1,5 week terug).
Probleem van de kerken is geen gebrek aan opwekking maar veel melk en weinig vaste spijze.
Laatst gewijzigd door Kislev op 25 sep 2006, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Miscanthus
Volharding in het geloof wordt van ons allemaal gevraagd. En je hoeft met avondmaal juist niks op zak te hebben. Lege handen en lege zakken zijn vereist.Kislev schreef:... wat een worstelingen met Heilig Avondmaal, je zult maar ds. zijn, dan moet je het nog vaak bedienen en word je geacht het altijd óp zak te hebben'. Er wordt toch een bepaalde geestelijke gestadige gang van je gevraagd.
Dit heeft niet zoveel met ons onderwerp te maken.Een tijd terug werd er bij ons in de gergem een preek gelezen waarvan ik dacht 'sow, van wie moet die preek wel niet zijn, dat gaat diep'. Bleek ds. C. Harinck te zijn. Die had toch echt heeel wat meer bevinding dan ik in jaren op de Veluwe gehoord heb. Het gaat dus niet over links of rechts.
Die was was tijdens de predikantenopleiding ook wel door de mand gevallen....Maar inderdaad, er moet wel iets van een toelatingsgesprek zijn, dat is met iedere zichzelf respecterende opleiding zo.Maar goed, for example, van je opleiding pastoraal werk afgestuurd worden ivm sociale omgangsvormen maar wel ds. willen worden. Dan denk ik 'gelukkig een curatorium in de gergem'.
Verder garandeert een curatorium (helaas) niet dat alle predikanten goede sociale omgangsvormen hebben.....
Ik heb van andere rasechte CGKers vernomen dat zij blij zijn geen curatorium a la GG te hebben......Kislev schreef:Een rasechte Chr. Gereformeerde zei een paar maanden terug tegen me dat ze na een tijdje kerken bij de gergem tot de conclusie was gekomen dat het curotorium van de gergem nog niet zo verkeerd was.
- Christiaan
Het gaat er om hebben enkele mensen die zelf (niet allemaal) geen theologie gestudeerd hebben het recht een predikant of die daar voor gaat studeren te kwalificeren.
Dat lijkt mij erg vergaan. Ze stellen zich boven God.
Dat lijkt mij erg vergaan. Ze stellen zich boven God.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gaat het dan om degenen die ze aangenomen hadden of degenen die ze verworpen hadden?Kislev schreef:Een rasechte Chr. Gereformeerde zei een paar maanden terug tegen me dat ze na een tijdje kerken bij de gergem tot de conclusie was gekomen dat het curotorium van de gergem nog niet zo verkeerd was.
Degenen die ze aannemen zijn vaak het probleem niet, het is zo jammer dat er een hoop niet door de selectie komen waarvan later in een ander kerkverband blijkt dat het bekwame dominees zijn geworden.
Wat ik bovendien niet begrijp aan de Ger Gem: Juist degenen waar de kansels niet voor iedereen open zijn, verdedigen het curatorium het hardst.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Of de curatoren wel of niet theologie hebben gestudeerd, lijkt me niet zo relevant. Het gaat immers om een particuliere opleiding, niet om een academische theologiestudie.Christiaan schreef:Het gaat er om hebben enkele mensen die zelf (niet allemaal) geen theologie gestudeerd hebben het recht een predikant of die daar voor gaat studeren te kwalificeren.
Hoe je ook denkt over het fenomeen curatorium: het feit dat de leden van het curatorium geen theologiestudie achter de rug hebben, doet in dit verband niet terzake.