Ger Gem willen alternatieve Alpha-cursus

limosa

Bericht door limosa »

Hendrikus schreef:Dat ligt er maar aan hoe je die "reformatorische gezindte" definieert. Horen Gereformeerde Bondsgemeenten daar ook nog bij?
Dan sla je de plank namelijk mis met je bewering dat Alpha niet wordt gebruikt.
De Bond heeft met haar keuze om met de PKN mee te gaan er impliciet ook voor gekozen zichzelf (niet direct maar wel op termijn) op te heffen. Mijns inziens hebben ze het gereformeerde spoor verlaten. Ik spreek dan over het geheel, ik weet dat er een klein aantal bezwaarden in de Bond zit maar die kunnen dat beeld niet ombuigen. Afgezien daarvan waren het dacht ik toch al met name de wat meer progressieve leden die in dat Alpha-circuit zaten.

Laat overigens verder maar rusten. Het is geenszins mijn bedoeling over dit onderwerp te discussieren. Los van de kerk waar mensen inzitten zou ik zeggen dat als we dezelfde Vader hebben dat we dan broeders zijn.
Duuk

Bericht door Duuk »

limosa schreef:De Alpha cursus gaat buiten het spoor van de (nadere) reformatie. Er zijn althans geen kerken (voor zover ik weet) in de reformatorische gezindte die ermee werken.
In onze gemeente wordt die gebruikt. En dat is toch echt een gemeente met een voluit gereformeerde grondslag.
Duuk

Bericht door Duuk »

limosa schreef:
Hendrikus schreef:Dat ligt er maar aan hoe je die "reformatorische gezindte" definieert. Horen Gereformeerde Bondsgemeenten daar ook nog bij?
Dan sla je de plank namelijk mis met je bewering dat Alpha niet wordt gebruikt.
De Bond heeft met haar keuze om met de PKN mee te gaan er impliciet ook voor gekozen zichzelf (niet direct maar wel op termijn) op te heffen. Mijns inziens hebben ze het gereformeerde spoor verlaten. Ik spreek dan over het geheel, ik weet dat er een klein aantal bezwaarden in de Bond zit maar die kunnen dat beeld niet ombuigen. Afgezien daarvan waren het dacht ik toch al met name de wat meer progressieve leden die in dat Alpha-circuit zaten.

Laat overigens verder maar rusten. Het is geenszins mijn bedoeling over dit onderwerp te discussieren. Los van de kerk waar mensen inzitten zou ik zeggen dat als we dezelfde Vader hebben dat we dan broeders zijn.
Dan ga je voorbij het feit dat veel gemeenten het convenant van Alblasserdam hebben ondertekend. Voluit gereformeerd dus.
Marnix

Bericht door Marnix »

limosa schreef:De Alpha cursus gaat buiten het spoor van de (nadere) reformatie. Er zijn althans geen kerken (voor zover ik weet) in de reformatorische gezindte die ermee werken. Als de GG met zo'n cursus komt ben ik daar zeker wel in geinteresseerd. Als het tenminste niet zo is dat de cursus het middel is om "het eigene van de GerGem" te promoten. Daar zit ik dan weer niet op te wachten. Ik hoop dan op een cursus waarin de breedte zoals we die van oudsher kennen zichtbaar is.
Ehm hallo, alsof de CGK, NGK en GKV geen kerken zijn met een gereformeerde grondslag, de grondslag van de Reformatie.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
limosa

Bericht door limosa »

Marnix schreef:
limosa schreef:De Alpha cursus gaat buiten het spoor van de (nadere) reformatie. Er zijn althans geen kerken (voor zover ik weet) in de reformatorische gezindte die ermee werken. Als de GG met zo'n cursus komt ben ik daar zeker wel in geinteresseerd. Als het tenminste niet zo is dat de cursus het middel is om "het eigene van de GerGem" te promoten. Daar zit ik dan weer niet op te wachten. Ik hoop dan op een cursus waarin de breedte zoals we die van oudsher kennen zichtbaar is.
Ehm hallo, alsof de CGK, NGK en GKV geen kerken zijn met een gereformeerde grondslag, de grondslag van de Reformatie.
"voor zover ik weet" schreef ik, doen de BewaarhetPand-ers ook de Alpha-cursus gebruiken?
Marnix

Bericht door Marnix »

limosa schreef:
Marnix schreef:
"voor zover ik weet" schreef ik, doen de BewaarhetPand-ers ook de Alpha-cursus gebruiken?
Tja, maar ja, je hebt het over kerken op reformatorische grondslag... nou zorgt deze term vaak voor wat onduidelijkheid... maar ik dacht: Waarom noem je alleen de Panders, en niet de CGK zelf, de NGK, de GKV. Het lijkt niet alsof je die niet onder kerken in de lijn van de Reformatie schaart :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Marnix schreef:Tja, maar ja, je hebt het over kerken op reformatorische grondslag... nou zorgt deze term vaak voor wat onduidelijkheid... maar ik dacht: Waarom noem je alleen de Panders, en niet de CGK zelf, de NGK, de GKV. Het lijkt niet alsof je die niet onder kerken in de lijn van de Reformatie schaart :)
Ze vallen in ieder geval niet onder de lijn van de Nadere Reformatie.
Kislev

Bericht door Kislev »

Ik heb al een naam voor de cursus:

de Omega-cursus :wink:
Marnix

Bericht door Marnix »

Dathenum schreef:
Marnix schreef:Tja, maar ja, je hebt het over kerken op reformatorische grondslag... nou zorgt deze term vaak voor wat onduidelijkheid... maar ik dacht: Waarom noem je alleen de Panders, en niet de CGK zelf, de NGK, de GKV. Het lijkt niet alsof je die niet onder kerken in de lijn van de Reformatie schaart :)
Ze vallen in ieder geval niet onder de lijn van de Nadere Reformatie.
Ten dele niet.... maar dat geldt voor een hoop reformatoren dan ook :)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

van http://www.gereformeerdebond.nl/

Dr. J. Hoek houdt oratie in Kampen

De rector van de Theologische Universiteit Kampen heeft bekendgemaakt dat dr. J. Hoek, door het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond benoemd tot bijzonder hoogleraar Gereformeerde spiritualiteit, DV op dinsdag 3 oktober om 15.00 uur zijn ambt hoopt te aanvaarden met het uitspreken van de rede Spiritueel gereformeerd. Essentie en relevantie van gereformeerde vroomheid. Belangstellenden zijn hartelijk welkom deze samenkomst bij te wonen. De rede wordt uitgesproken in de aula van de universiteit, Oudestraat 6 te Kampen. Na afloop is er een receptie in het universiteitsgebouw, Koornmarkt 1 te Kampen.
Het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond is dankbaar dat dr. Hoek zo snel zijn plaats in de universiteit van Kampen gevonden heeft en dat hij binnenkort zijn oratie kan uitspreken. We bevelen het bezoeken van deze bijeenkomst van harte aan!
limosa

Bericht door limosa »

Marnix schreef:
limosa schreef:
Marnix schreef:
Tja, maar ja, je hebt het over kerken op reformatorische grondslag... nou zorgt deze term vaak voor wat onduidelijkheid... maar ik dacht: Waarom noem je alleen de Panders, en niet de CGK zelf, de NGK, de GKV. Het lijkt niet alsof je die niet onder kerken in de lijn van de Reformatie schaart :)
als je in de forumregels kijkt zie je de kerken genoemd die in de lijn van de (nadere) reformatie staan
. de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Oud Gerformeerde Gemeenten in Nederland
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand
. de Protestantse Kerk in Nederland voor zover het vanwege de grondslag van de PKN bezwaarde leden betreft die daarvan echter lid zijn omdat zij deze niet kúnnen verlaten

volgens mij laat dit lijstje precies zien welke kerkverbanden daar toe gerekend kunnen worden
Dathenum

Bericht door Dathenum »

limosa schreef:als je in de forumregels kijkt zie je de kerken genoemd die in de lijn van de (nadere) reformatie staan
. de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Oud Gerformeerde Gemeenten in Nederland
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand
. de Protestantse Kerk in Nederland voor zover het vanwege de grondslag van de PKN bezwaarde leden betreft die daarvan echter lid zijn omdat zij deze niet kúnnen verlaten

volgens mij laat dit lijstje precies zien welke kerkverbanden daar toe gerekend kunnen worden
Dat is inderdaad de gangbare lijst wat betreft kerken die in de lijn van de Nadere Reformatie staan. Er valt echter wat op af te dingen, want qua leer staat de GGiN niet in die lijn. Qua cultuur echter past de GGiN wel in deze lijst.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dathenum schreef:Dat is inderdaad de gangbare lijst wat betreft kerken die in de lijn van de Nadere Reformatie staan. Er valt echter wat op af te dingen, want qua leer staat de GGiN niet in die lijn. Qua cultuur echter past de GGiN wel in deze lijst.
En zo kunnen we weer beginnen.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Tiberius schreef:
Dathenum schreef:Dat is inderdaad de gangbare lijst wat betreft kerken die in de lijn van de Nadere Reformatie staan. Er valt echter wat op af te dingen, want qua leer staat de GGiN niet in die lijn. Qua cultuur echter past de GGiN wel in deze lijst.
Daar zit wat in. Bij deze dan het verzoek aan de forummers om mijn opmerking (hoewel ik daar uiteraard achter sta) als kennisgeving van mijn visie aan te nemen, en niet als aanzet tot discussie.
limosa

Bericht door limosa »

Tiberius schreef:
niet doen zou ik zeggen, ik eindigde niet voor niets met: Laat overigens verder maar rusten. Het is geenszins mijn bedoeling over dit onderwerp te discussieren. Los van de kerk waar mensen inzitten zou ik zeggen dat als we dezelfde Vader hebben dat we dan broeders zijn.
Plaats reactie