Muziek voor als je in een dip zit?

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Vaak zelfs Klavescribo, dat is in op komst.
Klavescribo? Is dat de opvolger van Klavarskribo dat in de jaren "50 in opkomst was?
Nee een typfout van mij van gisteren. :oops:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Vaak zelfs Klavescribo, dat is in op komst.
Klavescribo? Is dat de opvolger van Klavarskribo dat in de jaren "50 in opkomst was?
Nee een typfout van mij van gisteren. :oops:
Kan gebeuren. :wink:

Maar het neemt niet weg dat je Klavarskribo moeilijk kunt aanduiden als iets dat "in opkomst" is. Het bestaat al sinds 1930 en was met name in tijd na de tweede wereldoorlog erg populair. Mensen kregen wat meer vrije tijd, konden zich een orgeltje permitteren en wilden op een makkelijke manier leren spelen. In sommige regio's (Zeeland bijvoorbeeld) waren weinig of geen bekwame docenten, dus was men aangewezen op zelfstudie. En voor dàt doel bleek Klavarskribo heel geschikt.

De docentenschaarste is voorbij: wie een instrument wil leren spelen, kan altijd wel een leraar (m/v) vinden in de buurt. Toch blijft Klavarskribo voor een tamelijk stabiele groep gebruikers het ideale muziekschrift. Of dat op termijn zo zal blijven, is moeilijk te zeggen. Nieuwe Klavarspelers zullen met name uit het circuit van zelfstudie moeten komen, want aan muziekscholen en conservatoria wordt het schrift niet onderwezen. Begrijpelijk, want theoretisch kom je er niet zo goed mee weg. Het is een grepenschrift, waarbij uit de notatie alleen blijkt welke toets je moet indrukken. Of dat nou een Gis is of een As, kun je uit het schrift niet direct aflezen, terwijl dat voor bijv. de harmonieleer toch wel heel belangrijk is.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm tja, hier gaan mensen verschillend mee om he. De een gaat als hij in een dip zit melancholische muziek ofzo luisteren... omdat het bij de stemming past, de ander gaat hele vrolijke muziek draaien om de stemming te laten omslaan.

Ik doe het allebei wel eens..... Niet: vrolijke muziek: Muse, Radiohead bijv.... vrolijke muziek: The Electrics (schots/ierse christelijke band die een mix maakt van punkrock en folk) :) Vrolijke muziek, vrolijke teksten :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Marnix schreef:Hm tja, hier gaan mensen verschillend mee om he. De een gaat als hij in een dip zit melancholische muziek ofzo luisteren... omdat het bij de stemming past, de ander gaat hele vrolijke muziek draaien om de stemming te laten omslaan.

Ik doe het allebei wel eens..... Niet: vrolijke muziek: Muse, Radiohead bijv.... vrolijke muziek: The Electrics (schots/ierse christelijke band die een mix maakt van punkrock en folk) :) Vrolijke muziek, vrolijke teksten :)
Nooit iets van klassieke muziek??
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Marnix

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:
Marnix schreef:Hm tja, hier gaan mensen verschillend mee om he. De een gaat als hij in een dip zit melancholische muziek ofzo luisteren... omdat het bij de stemming past, de ander gaat hele vrolijke muziek draaien om de stemming te laten omslaan.

Niet als ik in een dip zit. Ik luister wel eens klassiek, vooral als mijn ouders het aan hebben staan of klassiek in combinatie met andere muziekstijlen... puur klassiek luister ik niet vaak, heel af en toe een keertje. Maar ik ga het niet opzetten als ik in een dip zit nee :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Marnix schreef:
Christiaan schreef:

Niet als ik in een dip zit. Ik luister wel eens klassiek, vooral als mijn ouders het aan hebben staan of klassiek in combinatie met andere muziekstijlen... puur klassiek luister ik niet vaak, heel af en toe een keertje. Maar ik ga het niet opzetten als ik in een dip zit nee :)
Wel eens geprobeerd?????? Klassieke muziek luisteren als je in een dip zit?

wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef:Wel eens geprobeerd?????? Klassieke muziek luisteren als je in een dip zit?
Verwacht daar geen wonderen van. Je oren moeten ervoor geopend worden.
Christiaan

wim schreef:
Christiaan schreef:Wel eens geprobeerd?????? Klassieke muziek luisteren als je in een dip zit?
Verwacht daar geen wonderen van. Je oren moeten ervoor geopend worden.
Ja en nee,
er zijn genoeg mensen die naar klassieke muziek luisteren, alleen niet alleen klassieke muziek. En er zijn mooie stukken waar je heerlijk in gedachten kunt verzinken en zo uit een dip ben.
Geen wonder, maar pure muziek. Gespeeld op echte instrumenten zoals die al in de tijd van de bijbel bestond.

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Geen wonder, maar pure muziek. Gespeeld op echte instrumenten zoals die al in de tijd van de bijbel bestond.
Geef eens een voorbeeld?
Christiaan

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Geen wonder, maar pure muziek. Gespeeld op echte instrumenten zoals die al in de tijd van de bijbel bestond.
Geef eens een voorbeeld?
Ik bedoel dat klassieke muziek, geheel anders is dat andere muziek.
Het is pure muziek, zoals in zijn oudste vorm.
Op andere instrumenten wel. Jij begrijpt mij vast wel. :mrgreen:

Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Als ik klassieke muziek hoor raak ik nog verder in een dip maar ja dat is persoonlijk hé. Ik hoor dan het liefst een soort van opwekkingsliederen.
Christiaan

Tamarinde schreef:Als ik klassieke muziek hoor raak ik nog verder in een dip maar ja dat is persoonlijk hé. Ik hoor dan het liefst een soort van opwekkingsliederen.
Klassieke muziek is een grote verzamelnaam, cantates over lofliederen van Bach, rustige en onstuimige muziek van Beethoven,
de opgewektheid van vooral Mozart en Mendelssohn.
Koormuziek, kamermuziek, grootse symponieën, solo werken, concerten voor fluit, clavecimbel, viool, orgel ect.
Er veelzijdig, eenvoudig tot complex.
Van gegoriaans tot werken van Rachmaninov erg veel muziek en erg veel soorten.

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Geef eens een voorbeeld?
Maar je had het over instrumenten uit de tijd van de bijbel?
Christiaan

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Geef eens een voorbeeld?
Maar je had het over instrumenten uit de tijd van de bijbel?
Ja maar zo bedoelde ik het niet helemaal, als ik het nu lees staat het een beetje krom. :oops:

bazz

Bericht door bazz »

ik luister als ik in een dip zit het liefst melancholieke muziek, dan heb ik tenminste het gevoel dat ik niet de enige ben :) gedeelde smart is halve smart, dat idee. als ik in een dip zit, ben ik meestal niet zo in stemming voor klassieke muziek, maar als ik me lekker voel luister ik het wel regelmatig (om christiaan alvast de wind uit de zeilen te halen :D )
Plaats reactie