Jongere schreef:Christiaan schreef:Jongere schreef:Christiaan schreef:
Ik lees zelf bijna altijd en sla de geslachtsregisters meestal niet over, ik zeg dan die staan er toch ook niet voor niets in.
Dus alleen vanwege die gedachte moet het worden voorgelezen? En als je kinderen (bijvoorbeeld) het niet snappen is het enige antwoord: "die staan er niet voor niets in"?
Ik "ken" Kohlbrugge (van naam). Ik weet dat het Oude en Nieuwe Testament bij elkaar horen. Maar waarom zou er dan over elke letter moeten worden gepreekt?
Kohlbrugge heeft zelfs een boekje geschreven over waartoe het oude testament. Hij schrijft dat het nieuwe testament steunt op het oude. En ken je de uit spraak van de Heere Jezus zelf het zijn de schriften die van mij getuigen. En het nieuwe testament bestond nog niet. Hij bedoelde het Oude testament!!
Vele verachten het oude testament en slaan hele stukken over ook predikanten en schande is het!!
Dus jij gelooft dat Christus met deze uitspraak ook doelde op Leviticus 17 (bijvoorbeeld)? Kun je me (eventueel met behulp van Kohlbrugge) uitleggen hoe dit hoofdstuk van Christus getuigd? En niet met zo'n omweg (sorry voor de platte uitdrukking :| ) dat je alleen met die omweg al een preek zou kunnen vullen. Delen van het OT overslaan is toch niet gelijk aan het OT verachten?
Zo maar gedeelten overslaan is erg kwalijk. En zelf predikanten hebben soms een bijbel in de bijbel.
Een van de conclusies die Dr. H.F. Kohlbrugge trekt aan het einde van zijn boekje is:
Ze (de apostelen, de 12, maar ook stefanus en paulus)
hebben deze schriften (het oude testament) in hun
geheel
onvoorwaardelijk uitgelegd en opgevat als Schriften die over Jezus gaan,
en ze ten grondslag gelegd aan hun gehele prediking van het evangelie, niet alleen aan de Joden, maar ook voor niet-Joden.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)