Geplaatst: 18 feb 2005, 15:43
Hoi Rober, Tjonge het lijkt een een op een discussie te worden. De rest is gillend weg gerend of in slaap gevallen;-)
De “manier van uitleg” heeft direct invloed op de inhoudelijke kant van het verhaal. Ze zijn niet van elkaar te scheiden. Al onze inhoudelijke verschillen hebben in de eerste plaats te maken met onze manier van uitleg. Als je dat niet door hebt dan kunnen we beter ophouden. We praten anders alleen maar langs elkaar heen.
Ik vind het erg opportunistisch om vanuit dat ene argument te concluderen dat het boek Daniel in 165vC is geschreven.
Dat is hetzelfde als wanneer ik in deze tekst een typefout maak, en "tiep" schrijf, waarover geleerden over 200 jaar schrijven: "Dat is in 1955 geschreven, want toen schreef iedereen 'tiep', het gebruik van 'type' is pas eind 20e eeuw in gebruik genomen"
Leuke theorie, maar het blijkt met de praktijk niets van doen te hebben. En dat is dus het probleem van moderne 20e eeuwse datering. Dat valt vaak samen met stijl-onderzoek, bijvoorbeeld. Terwijl er wellicht van 1000 jaar geleden een hoofdstijl is te definieren, iedereen die schrijft en leest weet dat er miljoenen stijlen zijn als er miljoenen auteurs zijn, en dat de dominante stijl van 2000 al in 1800 door een enkeling gebruikt kan zijn.
Toch zal het voor wetenschappers uit 2500 een reden zijn om een boek uit 1800 in 2000 te plaatsen, enkel omdat de stijl van het boek overeenkomt met de post-moderne stijl.
Maar goed, dat is meer een kritiek op de moderne dateringswetenschappen die tegenwoordig heilig zijn. .[/quote]
Lege retoriek Robert en veel te kort door de bocht ik neem aan dat als je eerlijk terugleest wat je schreef dat je dat zelf ook wel inziet. Uiteraard moeten we niet alles slikken wat de wetenschap aandraagt. Je suggereert haast dat de wetenschap een eenheid is en uiteraard weet je wel beter. Maar je moet ook niet het kind met het badwater weggooien. Ik vrees dat je ook eens in de spiegel moet kijken en jezelf afvragen wie er arrogant is. Je zet theorie naast praktijk en daarmee impliceer dat je alle wetenschapper bezig zijn met theorieën maar jij de praktijk (lees de werkelijkheid) kent. Ik heb een hypothese en jij hebt een hypothese. Een van ons zit er (gedeeltelijk)naast en misschien zitten we er allebei wel naast;-). De meeste commentaren die ik gelezen heb zijn juist zeer bescheiden. Ze geven eerlijk alle morgelijkheden weer en maken dan een keuze vaak nog heel voorzichtig met allerlei kantekeningen om niet te dogmatisch te zijn. Hall Lindsey’s great planet earth o.a. (ja ik heb hem gelezen) is het tegenovergestelde van deze commentaren. Elke tekst word op een enkele manier uitgelegd en de grote legpuzzel word opgelost; zo is het en niet anders. De “ik-weet-het-beter” mentaliteit druipt ervan af. Tja, maar Hall kon niet voorspellen dat het communisme zou vallen en daardoor het merendeel van zijn uitleg op drijfzand was gebouwd. Uiteraard leren we niet van deze fouten. De volgende generatie gaat gewoon weer verder.
Uiteraard baseer ik de datering van Daniel niet op dat ene argument. Bijna alle apocalyptische geschriften zijn anoniem (Henoch, de Hemelvaart van Elia de Apocalyps van Adam, de Apocalyps van Petrus etc). De enige en belangrijkste uitzondering is Openbaring. Heb ik in mijn post iets over stijl onderzoek gezegd? Dat is namelijk een terrein waar ik genoeg van weet om te beseffen dat ik er te weinig vanaf weet en ik vermoed dat dit voor jou ook geld, gezien je kort door de bocht redenatie. Ik stel voor dat we uit dit stijlmoeras stappen. Een laatste opmerking het is wel opvallend dat het boek in twee talen geschreven is.
Het boek Daniel gaat vanaf hoofstuk 7 in de eerste plaats om de tijd van Antochius (7:8). Zelfs de vier beesten (waarschijnlijk Babylonie, Perzen, Mede en Grieks- Macedonische, maar een andere invulling mag) worden in record tempo beschreven. Het vierde (Grieks- Macedonische) beest staat voor Alexander de grote zijn rijk. In Daniël 8 staat de bok voor wederom voor Griekenland die het rijk van de Meden en Perzen verslaat (8:20-22). Dit rijk valt uiteen in vier rijken (8:8-9) en daaruit komt dan weer de focus op de kleine hoorn (Antochius). Hij richt zich (o.a.) op Israël en schaftte het offer af, plaatse een beeld van Zeus in de tempel en offerde er een varken. Daniël 11 en 12 gaan deels over zijn activiteiten in Israël en zijn veldtochten tegen o.a. Egypte. Ik zou zeggen pak eens een commentaar of begin met een bijbel met voetnoten.
Uiteraard zijn er dingen in Daniel die ook voor ons toekomst zijn de opstanding en het laatste oordeel (12:1-4). Vergelijkbaar met de laatste visieoenen uit Openbaring. Daarmee spreek ik me zelf niet tegen.Het heden van de schrijver word afgezet tegen het laatste ingrijpen van God in de geschiedenis.
Deze redenatie slaat heel simpel de hoeksteen onder je theologisch systeem vandaan. Hoe dan zul je zeggen? Je lijkt me intelligent genoeg, als je het goed naleest dan neem ik aan dat je het zelf wel ziet zoniet dan breng ik graag nog wat opheldering.
Hier komen we weer bij ons kernprobleem. Jij geeft de profeten een andere functie dan ik. Jij maakt ze christelijke toekomstvoorspellers. Vanuit jouw standpunt maak ik van de schrijver van Daniel een bedrieger die achteraf alles makkelijk kan invullen. Niets is minder waar; de schrijver ziet de verschrikkingen van Antochius en bied de Joden hoop door zijn profetisch inzicht in de situatie van toen en terugkijkend ziet hij (Goddelijk geïnspireerd) Gods hand in de geschiedenis en vind daardoor troost en hoop voor het heden. God spreekt niet over de hoofden van mensen tot andere generaties. Hij spreekt tot ons via het eerste publiek! We kunnen de boodschap pas begrijpen als we ons richten op het omstandigheden van dat eerste publiek. Nogmaals je maakt een onderscheid op basis van je hypothese en je theologisch systeem. Via je raster interpreteer je de Schrift. Maar dat raster word niet zelf geleerd door de Schrift. Uiteraard zijn er profetieën die dubbele betekenissen hebben maar dat zie je meestal pas achteraf. Overigens maakt het voor de uitleg van het boek niet zo veel uit of je het boek dateert in de tijd van Antochius of in ten tijde van de ballingschap. Het boek gaat nog steeds over dezelfde tijdsperiode. Ik denk ook wel dat dele van het boek (met name de eerste hoofdstukken) ouder zijn dat de periode van Antochius.
Ik heb dat niet gezegd en zeker niet zo bedoeld. Ik geloof dat Jezus die woorden heeft uitgesproken voor de vernietiging van Jeruzalem (Ik dateer Marcus voor de val). Ik bedoelde dat Jezus sprak over het heden of de nabije toekomst (de val van Jeruzalem dus) en dat in het licht zette van het “einde der tijden”. Net als de schrijver van Daniel het heden afzet tegen Gods laatste ingrijpen en Johannes de verdrukking van de kerk door de Rome afzet tegen de wederkomst. Mocht Jezus die woorden overigens niet zelf gesproken hebben dan lig ik daar niet wakker van.
I
Ik ben blij dat jij de situatie in de eerste eeuw zo goed kent. Uiteraard is het gros van de theologen en historici het hier niet met je eens.
Openbaring is geschreven aan zeven gemeenten in Klein-Azie. Het grootste deel van Openbaring kun je in die context lezen (uitgezonderd wederkomst etc). Ook hier maak je weer een onderscheid op basis van je raster en daarmee doe je de tekst geweld aan. Johannes zit zelf ook in de verdrukking (1:8). Hij was waarschijnlijk verbanen op Patmos. Het thema is de kleine en kwetsbare kerk tegen de achtergrond van het machtige vijandige heidense Romeinse rijk. Johannes wil de christenen bemoedigen om stand te houden ondanks de verdrukking en de verleiding.God heeft uiteindelijk alles in zijn hand en hun lijden is niet voor niets. Maar Johannes heeft ook scherpe vermaningen voor hen die menen vanwege economische, politieke of sociale druk om toch maar een compromis aan te gaan met hun heidense omgeving. Ook in de brieven zijn er zat hints richting die verdrukking. Openbaring 12 is denk ik de kern van het boek. Hierin laat Johannes zien hoe het komt dat de kerk in de verdrukking zit ondanks de overwinning van Christus aan het kuis. De draak is op aarde gegooid en weet dat zijn tijd kort is. Overigens draait Johannes hier briljant een bekende mythe om (ons bekend vanuit Griekenland, Egypte) Ook de Romeinen gebruikte de mythe van vrouw, draak kind voor propaganda. De vrouw is dan de godin Roma, het kind is dan Appolo (ook jouw “Apolyon” tekst maakt een hint in deze richting, naast dat het “vernietiger”betekend) en de draak staat voor chaos. De keizer Domitianus identificeerde zich met Appolo (net als Nero overigens). Hij zag zichzelf als God en waar het Romeinse rijk oprukte werd de chaos verslagen. Johannes draait deze mythe briljant om door te zeggen dat het kind niet de keizer is maar Christus en dat de draak aan de kant van Rome staat. In hoofdstuk 13 vind de machoverdacht plaats. De draak geeft zijn troon aan Rome het beest uit de zee. (Uiteraard is Openbaring niet chronologisch te lezen want die machtsoverdracht heeft al plaatsgevonden aan het begin van het boek want waarom zat Johannes ook alweer op Patmos en waarom is de troon van Satan in Pergamun en ook in hoofdstuk 11 heeft het beest al de twee getuigend, deel van de gemeente in de verdrukking, reeds vermoord). Vanuit Klein-Azie klopt het dat Rome vanuit zee komt, tevens een hint dat dit beest van buiten komt. Maar er ook al een beest op het land zelf, de valse profeet. Deze staat waarschijnlijk voor de lokale overheid of de priesters van de keizerscultus. Zij zorgen er voor dat de mensen het eerste beest gaan aanbidden. Historisch gezien klopt dit ook de keizerscultus is verrassend genoeg pas echt begonnen door de mensen in Klein-Azie, dus niet in Rome zelf. Openbaring 13:8; nu komt het aan op scherpzinnigheid, wie inzicht heeft kan het getal van het beest berekenen. Tegen wie zegt Johannes dit? Tegen ons, O.K. maar in de eerste plaats tegen de eerste lezers. Dan kom je uit bij Nero (voor zover ik je vorige post kan volgens, zie jij dat ook zo). Openbaring 18 gaat overduidelijk over Rome. Als je zelf al aangeeft dat Johannes het over Nero hebt waarom dan nog op zoek naar een letterlijke vervulling? Uiteraard is het beest na de val van Babylon tijdelijk van het toneel verdwenen. Maar het beest heeft in de geschiedenis vaak genoeg zijn gezicht laten zien en dat zal hij ook in de toekomst doen. Totdat het definitief verslagen word. Hitler past zeker in dit plaatje, zonder dat je daar suggestief de 7e koning in hoeft te zien. Het beest heeft zeven hoofden. Wie is dat beest in eerste instantie; Rome. Wie zijn die koningen? Naar alle waarschijnlijkheid Romeinse Keizers. De kop met de dodelijke wond wijst waarschijnlijk ook op de bekende Nero mythe (dat Nero niet echt dood was maar dat hij gevlucht was en terug zou komen met zijn bevriende Parthen). De dodelijk wond is uiteraard ook weer een imitatie van de opstanding van Christus. Je kunt de zeven koppen ook zien voor symbolisch alle rijken die tegen God opstaan. Een te strakke invulling is zinloos en suggestief. Zelf al heb je gelijk dan heb je nog niets aan die kennis.
Nu zijn er opeens twee eindtijden; je betoog word steeds warriger. Daarmee spreek je jezelf tegen. De reden dat ik in mijn vorige post Openbaring 22:10 citeerde had niets te maken met het deel “de tijd is nabij”. Uiteraard is die tijd een rekbaar begrip. Het ging mij erom dat Johannes de profetie niet mocht verzegelen omdat hij voor dat moment telt (i.t.t. Daniel die profetie komt pas tot zijn climax in de periode van Antochius). De overheersende mening is dat Openbaring geschreven is in de latere jaren van de Romeinse keizer Domitianus (huis van Vespasianus). Een minderheidsstandpunt dateert het boek voor de val van Jeruzalem (70 na Christus). Ik denk ook dat het boek onder Domitianus is geschreven. Jeruzalem is dus inderdaad al verwoest, waar claim ik dat dit nog moet gebeuren?
Ik neem aan dat ik Openbaring 13 en de 70ste jaarweek hierboven voldoende hebt uitgelegd? Het 1000-jarig rijk zie ik als parodie (menselijke vrede is beperkt en uiteindelijk valse vrede). Maar nogmaals het 1000-jarig rijk vind ik geen relevante discussie. Armageddon is de laatste veldslag tussen Christus en het beest (een na laatste als je het 1000 jarig rijk letterlijk neemt). Ik zie dit als toekomst, maar hoe dit gaat plaatsvinden geen idee en ook dit vind ik dit niet van belang. Ik vertrouw op onze Opperbevelhebber.
Dit klinkt typisch christelijke arrogant. Had jij Hosanna geroepen of kruisigt hem? Voor mezelf hoop ik het eerste maar vrees het laatste. Achteraf hebben we makkelijk praten. Er staan veel profetieën die gaan over een heersende koning en het is in het licht daarvan niet vreemd dat het zo gelopen is. Paulus spreekt niet voor niets over het skandalon.
Uiteraard moeten we verdrukking verwachten. De geschiedenis is er vol van. God woord leert dat ook duidelijk (Daniël, Openbaring, Matteus 24, Marcus 8 en kan zo nog wel een tijdje doorgaan). Maar door alles heen moeten we ons oog op Christus gericht houden. Ik wil jouw zin omdraaien: wat zullen er veel mensen teleurgesteld zijn als na een grote verdrukking Christus niet terugkomt omdat God meer geduld heeft. Hij kan zeker na een verdrukking terugkomen maar de geschiedenis heeft ons ook geleerd dat God een God van genade en geduld is.
Ik denk eerder dat jij alle teksten aanpast om die ene vijgenboom tekst overeind te houden. Klassiek voorbeeld van teksten uit hun context trekken. Waarom wil je dat de bijbel de toekomst voorspeld? Velen zien dat als een bewijs dat de bijbel waar is en dat is een vorm van teken zoeken waar ik tegen ben. Het leid af van de kern het kruis, het teken van Jona!
Lucas 17: 20-27 en Handelingen 1:6-7 zijn overduidelijk eschatologisch bedoeld. De vraag is of jij het zo wil lezen.
Beste Robert, misschien vraag je je af waarom je zoveel weerstand krijgt? Twee redenen; de meeste (ik nog niet)zijn dit soort gegoochel gewoon zat. De discussie word mond vaak uit in ruzie, omdat het blijkbaar bij sommige gevoelig ligt. De tweede rede is dat de geschiedenis keer op keer laat zien dat profetieën niet uitkomen. Uiteraard ligt dit niet aan de bijbel maar wel aan dispensationalisten die God’s Woord op deze manier kapot maken. Het meest trieste is dat mensen daardoor niet meer open staan wat we wel van deze boeken kunnen leren. Trouw zijn in de verdrukking, vertrouwen op God ook als er weinig lijkt om op te vertrouwen.
God is geen God die al 2000 jaar de mensheid een worst voor houd en telkens denken we die worst te kunnen pakken, maar glipt die weer weg. Mocht jouw manier van uitleggen kloppen dan is dit jouw God. Mijn God spreekt tot mensen en niet over de hoofden van mensen heen.
[Aangepast op 18/2/05 door Ralf]
Ik wacht met spanning!
Want ik wil graag inhoudelijk gaan, ipv blijven discusseren over *op welke manier* we moeten uitleggen itt tot wat de profetien ons te zeggen hebben. .
De “manier van uitleg” heeft direct invloed op de inhoudelijke kant van het verhaal. Ze zijn niet van elkaar te scheiden. Al onze inhoudelijke verschillen hebben in de eerste plaats te maken met onze manier van uitleg. Als je dat niet door hebt dan kunnen we beter ophouden. We praten anders alleen maar langs elkaar heen.
De onderbouwing van het "Daniel schreef het niet zelf" theorie is erg modern-wetenschappelijk, vanuit de gedachte: "165bc auteur had meer fouten in de 600bc geschiedenis, wat logisch is, want hoe verder terug, hoe meer fouten je maakt, en wij in het jaar 2000 hebben meer verstand van wat er in 600bc gebeurde dan de schrijver in 165bc had"
Kortom, je hoort het al, er zit een stukje moderne arrogantie in die je heel vaak leest in de moderne wetenschap. Wetenschappers die het 2000 jaar na dato beter denken te weten dan de personen die eerder leefde. .
Ik vind het erg opportunistisch om vanuit dat ene argument te concluderen dat het boek Daniel in 165vC is geschreven.
Dat is hetzelfde als wanneer ik in deze tekst een typefout maak, en "tiep" schrijf, waarover geleerden over 200 jaar schrijven: "Dat is in 1955 geschreven, want toen schreef iedereen 'tiep', het gebruik van 'type' is pas eind 20e eeuw in gebruik genomen"
Leuke theorie, maar het blijkt met de praktijk niets van doen te hebben. En dat is dus het probleem van moderne 20e eeuwse datering. Dat valt vaak samen met stijl-onderzoek, bijvoorbeeld. Terwijl er wellicht van 1000 jaar geleden een hoofdstijl is te definieren, iedereen die schrijft en leest weet dat er miljoenen stijlen zijn als er miljoenen auteurs zijn, en dat de dominante stijl van 2000 al in 1800 door een enkeling gebruikt kan zijn.
Toch zal het voor wetenschappers uit 2500 een reden zijn om een boek uit 1800 in 2000 te plaatsen, enkel omdat de stijl van het boek overeenkomt met de post-moderne stijl.
Maar goed, dat is meer een kritiek op de moderne dateringswetenschappen die tegenwoordig heilig zijn. .[/quote]
Lege retoriek Robert en veel te kort door de bocht ik neem aan dat als je eerlijk terugleest wat je schreef dat je dat zelf ook wel inziet. Uiteraard moeten we niet alles slikken wat de wetenschap aandraagt. Je suggereert haast dat de wetenschap een eenheid is en uiteraard weet je wel beter. Maar je moet ook niet het kind met het badwater weggooien. Ik vrees dat je ook eens in de spiegel moet kijken en jezelf afvragen wie er arrogant is. Je zet theorie naast praktijk en daarmee impliceer dat je alle wetenschapper bezig zijn met theorieën maar jij de praktijk (lees de werkelijkheid) kent. Ik heb een hypothese en jij hebt een hypothese. Een van ons zit er (gedeeltelijk)naast en misschien zitten we er allebei wel naast;-). De meeste commentaren die ik gelezen heb zijn juist zeer bescheiden. Ze geven eerlijk alle morgelijkheden weer en maken dan een keuze vaak nog heel voorzichtig met allerlei kantekeningen om niet te dogmatisch te zijn. Hall Lindsey’s great planet earth o.a. (ja ik heb hem gelezen) is het tegenovergestelde van deze commentaren. Elke tekst word op een enkele manier uitgelegd en de grote legpuzzel word opgelost; zo is het en niet anders. De “ik-weet-het-beter” mentaliteit druipt ervan af. Tja, maar Hall kon niet voorspellen dat het communisme zou vallen en daardoor het merendeel van zijn uitleg op drijfzand was gebouwd. Uiteraard leren we niet van deze fouten. De volgende generatie gaat gewoon weer verder.
Uiteraard baseer ik de datering van Daniel niet op dat ene argument. Bijna alle apocalyptische geschriften zijn anoniem (Henoch, de Hemelvaart van Elia de Apocalyps van Adam, de Apocalyps van Petrus etc). De enige en belangrijkste uitzondering is Openbaring. Heb ik in mijn post iets over stijl onderzoek gezegd? Dat is namelijk een terrein waar ik genoeg van weet om te beseffen dat ik er te weinig vanaf weet en ik vermoed dat dit voor jou ook geld, gezien je kort door de bocht redenatie. Ik stel voor dat we uit dit stijlmoeras stappen. Een laatste opmerking het is wel opvallend dat het boek in twee talen geschreven is.
Het boek Daniel gaat vanaf hoofstuk 7 in de eerste plaats om de tijd van Antochius (7:8). Zelfs de vier beesten (waarschijnlijk Babylonie, Perzen, Mede en Grieks- Macedonische, maar een andere invulling mag) worden in record tempo beschreven. Het vierde (Grieks- Macedonische) beest staat voor Alexander de grote zijn rijk. In Daniël 8 staat de bok voor wederom voor Griekenland die het rijk van de Meden en Perzen verslaat (8:20-22). Dit rijk valt uiteen in vier rijken (8:8-9) en daaruit komt dan weer de focus op de kleine hoorn (Antochius). Hij richt zich (o.a.) op Israël en schaftte het offer af, plaatse een beeld van Zeus in de tempel en offerde er een varken. Daniël 11 en 12 gaan deels over zijn activiteiten in Israël en zijn veldtochten tegen o.a. Egypte. Ik zou zeggen pak eens een commentaar of begin met een bijbel met voetnoten.
Uiteraard zijn er dingen in Daniel die ook voor ons toekomst zijn de opstanding en het laatste oordeel (12:1-4). Vergelijkbaar met de laatste visieoenen uit Openbaring. Daarmee spreek ik me zelf niet tegen.Het heden van de schrijver word afgezet tegen het laatste ingrijpen van God in de geschiedenis.
Daar is heel simpel tegenin te brengen dat de profetien voor de latere tijdstippen accurater zijn omdat die rechtsstreeks van God komen, terwijl de dingen die Daniel schrijft over zijn eigen tijd meer 'fouten' bevat, omdat dit op zijn eigen waarneming is gebaseerd. .
Deze redenatie slaat heel simpel de hoeksteen onder je theologisch systeem vandaan. Hoe dan zul je zeggen? Je lijkt me intelligent genoeg, als je het goed naleest dan neem ik aan dat je het zelf wel ziet zoniet dan breng ik graag nog wat opheldering.
Je haalt de profetische waarde uit de profetie door de profetien niet op 30nC of 400vC te baseren. Ik denk dat we eerst moeten kijken: wat staat er, wanneer is het geschreven volgens de auteur zelf! Dus niet eerst kritisch: is de auteur wel wie wij denken dat het is.
Als je die weg inslaat dan kan je beter stoppen met het uitleggen van profetien. .
Hier komen we weer bij ons kernprobleem. Jij geeft de profeten een andere functie dan ik. Jij maakt ze christelijke toekomstvoorspellers. Vanuit jouw standpunt maak ik van de schrijver van Daniel een bedrieger die achteraf alles makkelijk kan invullen. Niets is minder waar; de schrijver ziet de verschrikkingen van Antochius en bied de Joden hoop door zijn profetisch inzicht in de situatie van toen en terugkijkend ziet hij (Goddelijk geïnspireerd) Gods hand in de geschiedenis en vind daardoor troost en hoop voor het heden. God spreekt niet over de hoofden van mensen tot andere generaties. Hij spreekt tot ons via het eerste publiek! We kunnen de boodschap pas begrijpen als we ons richten op het omstandigheden van dat eerste publiek. Nogmaals je maakt een onderscheid op basis van je hypothese en je theologisch systeem. Via je raster interpreteer je de Schrift. Maar dat raster word niet zelf geleerd door de Schrift. Uiteraard zijn er profetieën die dubbele betekenissen hebben maar dat zie je meestal pas achteraf. Overigens maakt het voor de uitleg van het boek niet zo veel uit of je het boek dateert in de tijd van Antochius of in ten tijde van de ballingschap. Het boek gaat nog steeds over dezelfde tijdsperiode. Ik denk ook wel dat dele van het boek (met name de eerste hoofdstukken) ouder zijn dat de periode van Antochius.
Daarmee zeg je indirect dat Jezus niet zelf die woorden gesproken heeft, maar dat ze in 70nC in Zijn mond zijn gelegd. .
Ik heb dat niet gezegd en zeker niet zo bedoeld. Ik geloof dat Jezus die woorden heeft uitgesproken voor de vernietiging van Jeruzalem (Ik dateer Marcus voor de val). Ik bedoelde dat Jezus sprak over het heden of de nabije toekomst (de val van Jeruzalem dus) en dat in het licht zette van het “einde der tijden”. Net als de schrijver van Daniel het heden afzet tegen Gods laatste ingrijpen en Johannes de verdrukking van de kerk door de Rome afzet tegen de wederkomst. Mocht Jezus die woorden overigens niet zelf gesproken hebben dan lig ik daar niet wakker van.
Openbaring 13, wat het begin is van de verdrukking, is niet Romeins. Het rijk doet wel romeins aan, maar de situatie is niet die situatie van de 1e of 2e eeuw. .
I
Ik ben blij dat jij de situatie in de eerste eeuw zo goed kent. Uiteraard is het gros van de theologen en historici het hier niet met je eens.
Openbaring is geschreven aan zeven gemeenten in Klein-Azie. Het grootste deel van Openbaring kun je in die context lezen (uitgezonderd wederkomst etc). Ook hier maak je weer een onderscheid op basis van je raster en daarmee doe je de tekst geweld aan. Johannes zit zelf ook in de verdrukking (1:8). Hij was waarschijnlijk verbanen op Patmos. Het thema is de kleine en kwetsbare kerk tegen de achtergrond van het machtige vijandige heidense Romeinse rijk. Johannes wil de christenen bemoedigen om stand te houden ondanks de verdrukking en de verleiding.God heeft uiteindelijk alles in zijn hand en hun lijden is niet voor niets. Maar Johannes heeft ook scherpe vermaningen voor hen die menen vanwege economische, politieke of sociale druk om toch maar een compromis aan te gaan met hun heidense omgeving. Ook in de brieven zijn er zat hints richting die verdrukking. Openbaring 12 is denk ik de kern van het boek. Hierin laat Johannes zien hoe het komt dat de kerk in de verdrukking zit ondanks de overwinning van Christus aan het kuis. De draak is op aarde gegooid en weet dat zijn tijd kort is. Overigens draait Johannes hier briljant een bekende mythe om (ons bekend vanuit Griekenland, Egypte) Ook de Romeinen gebruikte de mythe van vrouw, draak kind voor propaganda. De vrouw is dan de godin Roma, het kind is dan Appolo (ook jouw “Apolyon” tekst maakt een hint in deze richting, naast dat het “vernietiger”betekend) en de draak staat voor chaos. De keizer Domitianus identificeerde zich met Appolo (net als Nero overigens). Hij zag zichzelf als God en waar het Romeinse rijk oprukte werd de chaos verslagen. Johannes draait deze mythe briljant om door te zeggen dat het kind niet de keizer is maar Christus en dat de draak aan de kant van Rome staat. In hoofdstuk 13 vind de machoverdacht plaats. De draak geeft zijn troon aan Rome het beest uit de zee. (Uiteraard is Openbaring niet chronologisch te lezen want die machtsoverdracht heeft al plaatsgevonden aan het begin van het boek want waarom zat Johannes ook alweer op Patmos en waarom is de troon van Satan in Pergamun en ook in hoofdstuk 11 heeft het beest al de twee getuigend, deel van de gemeente in de verdrukking, reeds vermoord). Vanuit Klein-Azie klopt het dat Rome vanuit zee komt, tevens een hint dat dit beest van buiten komt. Maar er ook al een beest op het land zelf, de valse profeet. Deze staat waarschijnlijk voor de lokale overheid of de priesters van de keizerscultus. Zij zorgen er voor dat de mensen het eerste beest gaan aanbidden. Historisch gezien klopt dit ook de keizerscultus is verrassend genoeg pas echt begonnen door de mensen in Klein-Azie, dus niet in Rome zelf. Openbaring 13:8; nu komt het aan op scherpzinnigheid, wie inzicht heeft kan het getal van het beest berekenen. Tegen wie zegt Johannes dit? Tegen ons, O.K. maar in de eerste plaats tegen de eerste lezers. Dan kom je uit bij Nero (voor zover ik je vorige post kan volgens, zie jij dat ook zo). Openbaring 18 gaat overduidelijk over Rome. Als je zelf al aangeeft dat Johannes het over Nero hebt waarom dan nog op zoek naar een letterlijke vervulling? Uiteraard is het beest na de val van Babylon tijdelijk van het toneel verdwenen. Maar het beest heeft in de geschiedenis vaak genoeg zijn gezicht laten zien en dat zal hij ook in de toekomst doen. Totdat het definitief verslagen word. Hitler past zeker in dit plaatje, zonder dat je daar suggestief de 7e koning in hoeft te zien. Het beest heeft zeven hoofden. Wie is dat beest in eerste instantie; Rome. Wie zijn die koningen? Naar alle waarschijnlijkheid Romeinse Keizers. De kop met de dodelijke wond wijst waarschijnlijk ook op de bekende Nero mythe (dat Nero niet echt dood was maar dat hij gevlucht was en terug zou komen met zijn bevriende Parthen). De dodelijk wond is uiteraard ook weer een imitatie van de opstanding van Christus. Je kunt de zeven koppen ook zien voor symbolisch alle rijken die tegen God opstaan. Een te strakke invulling is zinloos en suggestief. Zelf al heb je gelijk dan heb je nog niets aan die kennis.
1. "De tijd is nabij" is van een geheel andere orde dan "de tijd is nu" (oftewel, de schrijver beschrijft de huidige situatie.
2. Wat is nabij? Johannes heeft zeer waarschijnlijk Openbaring pas na 70nC ontvangen. De verwoesting van Jeruzalem komt dan ook helemaal niet voor in Openbaring (!!!)
Als Johannes dus opschrijft dat de tijd nabij is, spreekt hij over de eindtijd. De 2e eindtijd, niet de 1e (70nC, Nero)
Nabij is kennelijk een rekbaar begrip. Wat is nabij? Menselijk nabij? Goddelijk nabij? Nabij, heilshistorisch nabij? (alleen het 1000-jarig rijk zit er nog tussen. Dat is tijdstechnisch een hele tijd, maar feitelijk is dat het enige dat de eindtijd nog tegen houdt.) .
Nu zijn er opeens twee eindtijden; je betoog word steeds warriger. Daarmee spreek je jezelf tegen. De reden dat ik in mijn vorige post Openbaring 22:10 citeerde had niets te maken met het deel “de tijd is nabij”. Uiteraard is die tijd een rekbaar begrip. Het ging mij erom dat Johannes de profetie niet mocht verzegelen omdat hij voor dat moment telt (i.t.t. Daniel die profetie komt pas tot zijn climax in de periode van Antochius). De overheersende mening is dat Openbaring geschreven is in de latere jaren van de Romeinse keizer Domitianus (huis van Vespasianus). Een minderheidsstandpunt dateert het boek voor de val van Jeruzalem (70 na Christus). Ik denk ook dat het boek onder Domitianus is geschreven. Jeruzalem is dus inderdaad al verwoest, waar claim ik dat dit nog moet gebeuren?
Kan je dat laatste eens praktisch invullen, voor bv. het 1000-jarig rijk, Openbaring 13, de 70e jaarweek, armageddon, etc. .
Ik neem aan dat ik Openbaring 13 en de 70ste jaarweek hierboven voldoende hebt uitgelegd? Het 1000-jarig rijk zie ik als parodie (menselijke vrede is beperkt en uiteindelijk valse vrede). Maar nogmaals het 1000-jarig rijk vind ik geen relevante discussie. Armageddon is de laatste veldslag tussen Christus en het beest (een na laatste als je het 1000 jarig rijk letterlijk neemt). Ik zie dit als toekomst, maar hoe dit gaat plaatsvinden geen idee en ook dit vind ik dit niet van belang. Ik vertrouw op onze Opperbevelhebber.
Het probleem was eerder dat de profetien niet gekend waren, en dat dat tot teleurstellingen leed.
Als de Joden Jesaja 53 hadden begrepen, of beter hadden gekend, zouden ze dan ook Jezus gekruisigd hebben?
Dogmatisch doen over profetien is het laatste dat we moeten doen. We moeten het wel onderzoeken, en leren wat het ons te zeggen heeft. Toch ben ik bang dat we als c hristenen in dezelfde val trappen als de Joden 2000 jaar geleden. boeken vol met profetien, maar wij doen ze af als "onbegrijpelijk" of "onbelangrijk" of "niet relevant" enerzijds, of we nemen ze semi-letterlijk anderzijds. .
Dit klinkt typisch christelijke arrogant. Had jij Hosanna geroepen of kruisigt hem? Voor mezelf hoop ik het eerste maar vrees het laatste. Achteraf hebben we makkelijk praten. Er staan veel profetieën die gaan over een heersende koning en het is in het licht daarvan niet vreemd dat het zo gelopen is. Paulus spreekt niet voor niets over het skandalon.
Wat zou het een teleurstelling zijn als wij Jezus verwachten, maar worden overvallen door de grote verdrukking. Daarom geeft Openbaring ons inzicht in de tijd die komen zal, zodat de verdrukking ons niet zal breken, maar zal bouwen. Omdat we in de verdrukking de hand van God in de geschiedenis herkennen. .
Uiteraard moeten we verdrukking verwachten. De geschiedenis is er vol van. God woord leert dat ook duidelijk (Daniël, Openbaring, Matteus 24, Marcus 8 en kan zo nog wel een tijdje doorgaan). Maar door alles heen moeten we ons oog op Christus gericht houden. Ik wil jouw zin omdraaien: wat zullen er veel mensen teleurgesteld zijn als na een grote verdrukking Christus niet terugkomt omdat God meer geduld heeft. Hij kan zeker na een verdrukking terugkomen maar de geschiedenis heeft ons ook geleerd dat God een God van genade en geduld is.
[i] Je verwart het zoeken naar een teken dat de waarheid bevestigd met het zoeken naar de tekenen die Jezus beloofd heeft, die de tijd bevestigen. .
Ik denk eerder dat jij alle teksten aanpast om die ene vijgenboom tekst overeind te houden. Klassiek voorbeeld van teksten uit hun context trekken. Waarom wil je dat de bijbel de toekomst voorspeld? Velen zien dat als een bewijs dat de bijbel waar is en dat is een vorm van teken zoeken waar ik tegen ben. Het leid af van de kern het kruis, het teken van Jona!
Lucas 17: 20-27 en Handelingen 1:6-7 zijn overduidelijk eschatologisch bedoeld. De vraag is of jij het zo wil lezen.
Beste Robert, misschien vraag je je af waarom je zoveel weerstand krijgt? Twee redenen; de meeste (ik nog niet)zijn dit soort gegoochel gewoon zat. De discussie word mond vaak uit in ruzie, omdat het blijkbaar bij sommige gevoelig ligt. De tweede rede is dat de geschiedenis keer op keer laat zien dat profetieën niet uitkomen. Uiteraard ligt dit niet aan de bijbel maar wel aan dispensationalisten die God’s Woord op deze manier kapot maken. Het meest trieste is dat mensen daardoor niet meer open staan wat we wel van deze boeken kunnen leren. Trouw zijn in de verdrukking, vertrouwen op God ook als er weinig lijkt om op te vertrouwen.
God is geen God die al 2000 jaar de mensheid een worst voor houd en telkens denken we die worst te kunnen pakken, maar glipt die weer weg. Mocht jouw manier van uitleggen kloppen dan is dit jouw God. Mijn God spreekt tot mensen en niet over de hoofden van mensen heen.
[Aangepast op 18/2/05 door Ralf]