Grieks-orthodexe kerk hekelt winnaar Songfestival

Petrus

Bericht door Petrus »

refo schreef:
Ik denk dat de (leiding van de)GG van De Valk het zal toejuichen als je dat apparaat de deur uitdoet. En jammer dat je pas aan het begin van de zondag ontdekte dat het 'leeg' was.
Beste Refo,

Wij hébben zelf geen TV, helaas wel "open internet" maar dat heeft te maken met het feit dat we zijn aangesloten op het interne internetcircuit van onze huisbaas en we geen toestemming krijgen om zélf een ADSL- of ISDN-verbinding aan te leggen.

Wij hebben het elders mogen aanschouwen, maar om eer met plezier op terug te kijken............nou nee, niet echt dus.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Petrus schreef:
refo schreef:
Ik denk dat de (leiding van de)GG van De Valk het zal toejuichen als je dat apparaat de deur uitdoet. En jammer dat je pas aan het begin van de zondag ontdekte dat het 'leeg' was.
Beste Refo,

Wij hébben zelf geen TV, helaas wel "open internet" maar dat heeft te maken met het feit dat we zijn aangesloten op het interne internetcircuit van onze huisbaas en we geen toestemming krijgen om zélf een ADSL- of ISDN-verbinding aan te leggen.

Wij hebben het elders mogen aanschouwen, maar om eer met plezier op terug te kijken............nou nee, niet echt dus.
De Valks orthodoxe kerk hekelt aanschouwer songfestival.... :roll:
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Adorote schreef:Trouwens waar gaat deze draad nog over, het verzand weer in het gebruikelijke wel of niet goed en niet goed naar gelang de hoek waar uit men komt ,zou zeggen niet doen.
Vind je? :wink:
Marnix schreef:Noem eens voorbeelden?
Dan kan de tekst wellicht tot Gods eer zijn, maar de muziek is daarmee niet in overeenstemming. Of, zoals ds. Van Campen het iets lager in deze thread uitdrukt: De heiligheid is voor Gods huis tot sieraad en tot eer. Niet álle muzieksoorten en stijlen passen daarbij.
Waarbij ik wel realiseer, dat de grens bij ieder net weer iets anders zal zijn.
Er past meer bij dan wij denken, want ons denken is vaak zo cultuurbepaald. Die grens verschilt niet net iets, maar volgens mij heel veel. Muziek met een moderne band kan net zo goed tot Gods eer zijn als muziek die in de calvinistische cultuur ingeburgerd is.

Bij die heiligheid passen, als ik de Bijbel mag geloven, allerlei slagwerk, blaas- en snaarinstrumenten etc. ook uitstekend.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Petrus schreef:... helaas wel "open internet" maar dat heeft te maken met het feit dat we zijn aangesloten op het interne internetcircuit van onze huisbaas en we geen toestemming krijgen om zélf een ADSL- of ISDN-verbinding aan te leggen.
Er is diverse filter software beschikbaar, die je op je eigen PC kan installeren. Maakt het wel iets trager.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:...als ik de Bijbel mag geloven...
Dat mag je.
Marnix schreef:Bij die heiligheid passen, als ik de Bijbel mag geloven, allerlei slagwerk, blaas- en snaarinstrumenten etc. ook uitstekend.
Klopt, maar het staat wel altijd in het kader van "Loof Hem" Loof God in Zijn heiligdom; Loof Hem in het uitspansel Zijner sterkte.
En dat vraag ik me bij de moderne muziek af.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Tiberius, misschien is het een idee om ook op de gegeven voorbeelden in te gaan? ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Voor mij is het vrij makkelijk; ik hou helemaal niet van muziek... Al kunnen psalmen me weleens ontroeren.

Maar om even op de discussie in te haken: Ik denk als God in je leven komt dat je totaal geen behoefte meer aan dit soort muziek hebt. Dan is er nog maar één vraag: Hoe kom ik rechtvaardig voor God? En dan gaat al het aardse voorbij, en telt er nog maar één ding. En dan ga je niet op het randje leven van wat wel en wat niet mag. Dan hou je jezelf er verre van.

Maar ik geloof wel dat het bijvoorbeeld voor ouders met kinderen moeilijk is om een grens af te bakenen omtrent pop-, gospel- en andere muziek. Met bijvoorbeeld het beluisteren van gospelmuziek kom je op zo'n hellend vlak. Eerst wordt het alleen beluisterd, dan gaat men naar een concert, dat is dan zo gewoon dat men ook naar andere concerten gaat, etc... Maar zo kan je het niet aan je kinderen uitleggen. Ik zie wel een spanning daar zitten, ik kan me voorstellen dat ouders kinderen niet tegen kunnen/ durven houden om gospelmuziek te luisteren.
Petrus

Bericht door Petrus »

Tiberius schreef: Er is diverse filter software beschikbaar, die je op je eigen PC kan installeren. Maakt het wel iets trager.
Waar is dat te downloaden dan???

Dat het allemaal wat trager wordt maakt me ook geen biet uit.
olfie

Bericht door olfie »

Nieuw topic geopend over gospel... gaat namelijk nogal offtopic hier... althans flink zijspoor..
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
olfie

Bericht door olfie »

Petrus schreef:
Tiberius schreef: Er is diverse filter software beschikbaar, die je op je eigen PC kan installeren. Maakt het wel iets trager.
Waar is dat te downloaden dan???

Dat het allemaal wat trager wordt maakt me ook geen biet uit.
Ik d8 dat filternet van EO (zelfde filter als solcon) ook losse filters aanbiedt...
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:...als ik de Bijbel mag geloven...
Dat mag je.
Marnix schreef:Bij die heiligheid passen, als ik de Bijbel mag geloven, allerlei slagwerk, blaas- en snaarinstrumenten etc. ook uitstekend.
Klopt, maar het staat wel altijd in het kader van "Loof Hem" Loof God in Zijn heiligdom; Loof Hem in het uitspansel Zijner sterkte.
En dat vraag ik me bij de moderne muziek af.
Dat noemen we voglens mij wel "bevooroordeeld en vcultuurvastgeroest". Je moet je maar eens wat meer in artiesten verdiepen... ik ken sommigen iets beter en merk bij velen juist heel sterk die overgave aan Hem, dienen van Hem. Maar ja, het feit dat ze op een podium staan en veel decibels, met allerlei moderne instrumenten produceren doet velen al aan hun oprecht christen-zijn twijfelen :? :? :?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Voor mij is het vrij makkelijk; ik hou helemaal niet van muziek... Al kunnen psalmen me weleens ontroeren.
Wat ontroerend :D Gelukkig verschillen mensen ook daarin :)
Maar om even op de discussie in te haken: Ik denk als God in je leven komt dat je totaal geen behoefte meer aan dit soort muziek hebt. Dan is er nog maar één vraag: Hoe kom ik rechtvaardig voor God? En dan gaat al het aardse voorbij, en telt er nog maar één ding. En dan ga je niet op het randje leven van wat wel en wat niet mag. Dan hou je jezelf er verre van.
Jij denkt... precies... dat merkte ik... Ik heb geleerd door de Geest hoe ik rechtvaardig voor God mag komen. En dat ik ook van moderne aanbidding (net zo goed als van niet-moderne aanbidding) mag genieten. Gospel is voor mij dan ook helemaal niet een grens tussen wat wel en niet mag, het ligt ver van die grens af. Misschien moet je je eigen gedachten eens wat meer relativeren... zodat je ook wat meer acceptatie krijgt voor wat anderen van God WEL mogen.
Maar ik geloof wel dat het bijvoorbeeld voor ouders met kinderen moeilijk is om een grens af te bakenen omtrent pop-, gospel- en andere muziek. Met bijvoorbeeld het beluisteren van gospelmuziek kom je op zo'n hellend vlak. Eerst wordt het alleen beluisterd, dan gaat men naar een concert, dat is dan zo gewoon dat men ook naar andere concerten gaat, etc... Maar zo kan je het niet aan je kinderen uitleggen. Ik zie wel een spanning daar zitten, ik kan me voorstellen dat ouders kinderen niet tegen kunnen/ durven houden om gospelmuziek te luisteren.
En terecht. Dat mogen ze ook niet. Dat jij gospel als een hellend vlak ziet ligt bij jou. Het is daarmee gelukkig nog geen feit :D
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mooie column in het ND, waarbij dit onderwerp in het licht van Christus' Hemelvaart wordt gezet.

-----------------
Hoog boven machten en krachten

De zegetocht van Hemelvaart bewijst de overwinning van Christus. Hij heeft dood en hel aan zich onderworpen. Deze wereld rest niets dan achterhoedegevechten.

Finland won zaterdag verrassend het volgens velen danig gedegradeerde Eurovisie Songfestival. Vooral de helse uitdossing van de hardrockband en de blasfemische tekst van hun song trokken daarbij de aandacht. In de persconferenties rond het festival verklaarde zanger Lordi steevast dat de bandleden geen satanisten zijn. Hun verheerlijking van dood en hel moet worden opgevat als 'entertainment'. Zelfs als dit klopt, kan men zich afvragen waar deze Finnen mee bezig zijn. Meer nog klemt de vraag wat de Europese televisiekijker bezielt om massaal op deze duivelse act te stemmen. De twintigste eeuw was de meest gewelddadige uit de geschiedenis. Het begin van de eenentwintigste eeuw kenmerkt zich opnieuw door angstaanjagende botsingen tussen religieuze visies op de wereld. Heeft niemand door dat er achter religies, politieke onrust, kapitaalstromen en de leegheid van westerse cultuur krachten werkzaam zijn die niets minder zijn dan de laatste stuiptrekkingen van de duivel?

Afscheid
Dit wordt in het bijzonder duidelijk op het christelijke feest van Hemelvaart. Christenen vieren dat feest, omdat Jezus veertig dagen na zijn opstanding afscheid van zijn leerlingen nam en vertrok, naar de hemel. Eén passage uit de brief van de apostel Paulus aan de christenen in Efeze intrigeert hierbij in het bijzonder. Het is de tekst waarin Paulus een psalm uit het Oude Testament aanhaalt die beschrijft hoe God een zegetocht maakt na een overwinning op zijn vijanden. Dit vers uit Psalm 68 betrekt Paulus op Jezus: Toen Hij opsteeg naar omhoog, voerde Hij gevangenen mee en schonk Hij gaven aan de mensen. Jezus' hemelvaart, wil Paulus zeggen, is zijn zegetocht. De overwinning is behaald, de buit is binnen en wij profiteren mee!

Het is geen gemakkelijke passage in de brief aan de Efeziërs. De Hebreeuwse en Griekse tekst van de Psalm zegt namelijk niet dat God gaven uitdeelde, maar juist dat Hij die ontving. En wie zijn eigenlijk die krijgsgevangenen? De christelijke kerk heeft er altijd wat mee geworsteld. In de vroege kerk ging de discussie over de betekenis van het citaat. En in de Middeleeuwen concentreerde het gesprek zich op de krijgsgevangenen die Jezus bij zijn hemelvaart meenam. Zo beweerde Bernard van Clairvaux dat Jezus na zijn dood naar het dodenrijk afdaalde, er de dood versloeg, die gevangen nam en allen bevrijdde die wel bij God hoorden, maar voor Christus' komst toch naar het dodenrijk waren afgedaald, zoals de aartsvaders. Het waren deze gevangenen die Jezus meevoerde, van de hel, naar de aarde, en met zijn hemelvaart naar de hemel.

Overwinning
De middeleeuwse kijk op Hemelvaart is speculatief. Toch zijn de elementen van strijd, overwinning en krijgsgevangenen volop aanwezig, zowel in Psalm 68 als in Efeziërs 4. Het blijft tasten waarom Paulus iets in de tekst van de Psalm heeft veranderd. Sommigen menen dat hij moet hebben afgeweten van de later schriftelijk vastgelegde Joodse traditie van Psalm 68 die ook zegt dat God gaven gééft. Anderen denken dat hij in gedachten heeft dat de Psalm gelezen werd op het Pinksterfeest en daarom een verbinding zoekt met de Heilige Geest. Maar vaststaat dat Paulus zich de hemelvaart van Christus voorstelt als dé zegetocht van God, waarin al zijn eerdere overwinningen worden vervuld. Jezus Christus heeft in de overwinning van zijn vernedering, van kruis en opstanding, zonde, hel en alle machten die daarbij horen, definitief overwonnen. Paulus noemt die machten gevangenen. De christenen in Efeze zullen daarbij hebben gedacht aan de geestelijke krachten die zich dagelijks in tempels, rituelen en concrete mensenlevens manifesteerden. Op zijn zegetocht naar de hemel stelt Jezus deze machten ten toon als krijgsgevangenen. Hij heeft alle macht! Wie zich aan Hem toevertrouwt hoeft niet bang te zijn.

En zoals het een koning op zijn zegetocht betaamt, deelt Hij gaven uit. Jezus sterkt hen die op het slagveld achterblijven. Hij bouwt zijn gemeente op met gaven van de Geest. Functies die de gemeente opbouwen en vaardigheden van mensen om elkaar toe te rusten. Want de strijd is nog niet helemaal afgelopen. Maar, het blijven achterhoedegevechten. De overwinning is behaald!
Raike
Contacteer:

Bericht door Raike »

Adrianus schreef:
Pim schreef:Tiberius, het lijkt me beter om alle Gospelmuziek niet op 1 grote hoop te gooien met U2, etc.
Laat ik het eens anders stellen: noem eens gospelmuziek waarin de eerlijke boodschap van zonde en genade en de noodzaak van doorleving van de drie stukken van onze H.C. doorklinkt op dezelfde wijze als je dat zondag aan zondag mag horen.
Alfa & Omega van Adrian Snell
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Raike schreef:
Adrianus schreef:
Pim schreef:Tiberius, het lijkt me beter om alle Gospelmuziek niet op 1 grote hoop te gooien met U2, etc.
Laat ik het eens anders stellen: noem eens gospelmuziek waarin de eerlijke boodschap van zonde en genade en de noodzaak van doorleving van de drie stukken van onze H.C. doorklinkt op dezelfde wijze als je dat zondag aan zondag mag horen.
Alfa & Omega van Adrian Snell
Twee opmerkingen:
- die cd heeft Adrianus vast niet in z'n cd-rek staan
- Adrianus heeft een ontsnappingsclausule ingebouwd in z'n vraag ("op dezelfde wijze"), wat betekent dat de "gospelmuziek" alleen goedgekeurd is indien het van http://www.prekenweb.nl gedownload is. :P
Plaats reactie