Dobbelstenen/Godsvoorzienigheid
Helaas liggen de meningen over vrije tijds besteding zover bij mij vandaan dat ik hier tijd te kort voor heb om hierover verder te debatteren.
Jammer dat mijn mening in deze nogal bespottelijk wordt neergezet.
Blijkbaar zijn standpunten die vroeger Bijbels gefundeerd waren nu tot middelmatige zaken uitgeroepen, en worden degenen die daar nog steeds achterstaan gezien als Farizeers.
Dien of God of de mammon!
Laat duidelijk zijn dat het slaafs volgen van de regeltjes de mens niet zalig maakt.
Alleen, waarom God onnodig onteren
Ik weet het, Uiterlijke zaken maken collegea in de gezinthe altijd prikkelbaar!
Ik vindt het persoonlijk alleen terecht als hier ook de vinger bij wordt gelegd!
Blijkbaar zijn standpunten die vroeger Bijbels gefundeerd waren nu tot middelmatige zaken uitgeroepen, en worden degenen die daar nog steeds achterstaan gezien als Farizeers.
Laat duidelijk zijn dat het slaafs volgen van de regeltjes de mens niet zalig maakt.
Ik vindt het persoonlijk alleen terecht als hier ook de vinger bij wordt gelegd!
Mv verwoordt hier een mening die wel meer voorkomt, niks mis mee, niet geheel mijn mening. Waar ik wel mijn vragen over heb, is dat die groep mensen die dezelfde mening [let wel in mijn omgeving en ik wil niet generaliseren] hebben niet op mij over komen dat zij actief het koninkrijk van God zoeken, wat toch als zijnde het belangrijkste overkomt.MV schreef:Helaas liggen de meningen over vrije tijds besteding zover bij mij vandaan dat ik hier tijd te kort voor heb om hierover verder te debatteren.
- FlyingEagle
Hoewel ik het niet met MV eens ben op sommige punten, is dit wel een gegeven. Telkens als MV zijn/haar mening weergeeft is er gelijk iemand die er als een havik op moet reageren... Why?MV schreef:Helaas liggen de meningen over vrije tijds besteding zover bij mij vandaan dat ik hier tijd te kort voor heb om hierover verder te debatteren.
Absoluut mee eens!Eppie schreef:Mv verwoordt hier een mening die wel meer voorkomt, niks mis mee, niet geheel mijn mening. Waar ik wel mijn vragen over heb, is dat die groep mensen die dezelfde mening [let wel in mijn omgeving en ik wil niet generaliseren] hebben niet op mij over komen dat zij actief het koninkrijk van God zoeken, wat toch als zijnde het belangrijkste overkomt.MV schreef:Helaas liggen de meningen over vrije tijds besteding zover bij mij vandaan dat ik hier tijd te kort voor heb om hierover verder te debatteren.
Alleen sluit het niet zoeken van Gods Koninkrijk het zoeken naar een levenswandel overeenkomstig Gods Woord niet uit. Als je maar in het oog houdt dat dit de zaligheid niet is!
Wij zoeken van nature het Koninkrijk van God ook niet actief. Zonder kracht van de Heilige Geest zullen we deze ook niet in de rechte weg zoeken!
Ik herken me in wat FlyingEagle zegt over het actief zoeken naar Gods Koninkrijk! Maar dit wil absoluut niet zeggen dat dat in andere kerkverbanden anders is. De kritische omgang met discussie, verenigingsleven, zang, vrijetijdsbesteding en dergelijke (waar ik me overigens bij wil aansluiten) maken dat de GGiN en andere in een glazenkastje komen te zitten.
Hieruit blijkt duidelijke de kritische houding van christenen tegenover christenen. Jammer! Het aloude 'elkaar afkraken' en daarbij de illusie hebben dat zij het bij het rechte eind hebben gaat onverminderd door o.a. op dit forum. Laat ieder in zijn waarde ook al ben je het niet altijd met elkaar eens. Ik hoop (valse hoop) dat havikken eens duiven mogen worden.
MV ga zo door!
Hieruit blijkt duidelijke de kritische houding van christenen tegenover christenen. Jammer! Het aloude 'elkaar afkraken' en daarbij de illusie hebben dat zij het bij het rechte eind hebben gaat onverminderd door o.a. op dit forum. Laat ieder in zijn waarde ook al ben je het niet altijd met elkaar eens. Ik hoop (valse hoop) dat havikken eens duiven mogen worden.
MV ga zo door!
Mee eens. Ik vind het alleen jammer dat we vaak op basis van eigen standpunten het wel of niet zoeken van Gods Koninkrijk bij anderen beoordelen. Er zijn mensen die andere gelovigen zien als halve (of hele) heidenen omdat ze dingen doen die ze zelf niet vinden kunnen... denk aan tv kijken, popmuziek luisteren, broeken dragen in plaats van rokken, uit de NBV lezen enz. Ik hoor zovaak mensen elkaar daarop veroordelen, dat mensen op basis van dit soort dingen hun twijfels uitspreken over het geloof van die ander... en daar moeten we voor uitkijken. Jezus verwijt de Farizeeers niet dat ze zelf allerlei regels en wetten hadden, maar dat ze die aan het hele volk oplegden en hun heiligheid daaraan toetsten (Mat 23)Gert10 schreef:Ik herken me in wat FlyingEagle zegt over het actief zoeken naar Gods Koninkrijk! Maar dit wil absoluut niet zeggen dat dat in andere kerkverbanden anders is. De kritische omgang met discussie, verenigingsleven, zang, vrijetijdsbesteding en dergelijke (waar ik me overigens bij wil aansluiten) maken dat de GGiN en andere in een glazenkastje komen te zitten.
MV ga zo door!
En zo kan ik met dobbelstenen spelen, of een potje monopoly doen zonder Mammon te dienen en zonder dat God daarmee onteerd wordt.
Als mensen moeite hebben met dobbelstenen moeten ze er niet mee spelen... maar als anderen daar geen moeite mee hebben, wees blij voor ze en probeer ze niet van hun ongelijk te overtuigen, want wie zegt dat ze ongelijk hebben?

Misschien klinkt het wat scherp maar......Marnix schreef:Mee eens. Ik vind het alleen jammer dat we vaak op basis van eigen standpunten het wel of niet zoeken van Gods Koninkrijk bij anderen beoordelen. Er zijn mensen die andere gelovigen zien als halve (of hele) heidenen omdat ze dingen doen die ze zelf niet vinden kunnen... denk aan tv kijken, popmuziek luisteren, broeken dragen in plaats van rokken, uit de NBV lezen enz. Ik hoor zovaak mensen elkaar daarop veroordelen, dat mensen op basis van dit soort dingen hun twijfels uitspreken over het geloof van die ander... en daar moeten we voor uitkijken. Jezus verwijt de Farizeeers niet dat ze zelf allerlei regels en wetten hadden, maar dat ze die aan het hele volk oplegden en hun heiligheid daaraan toetsten (Mat 23)Gert10 schreef:Ik herken me in wat FlyingEagle zegt over het actief zoeken naar Gods Koninkrijk! Maar dit wil absoluut niet zeggen dat dat in andere kerkverbanden anders is. De kritische omgang met discussie, verenigingsleven, zang, vrijetijdsbesteding en dergelijke (waar ik me overigens bij wil aansluiten) maken dat de GGiN en andere in een glazenkastje komen te zitten.
MV ga zo door!
En zo kan ik met dobbelstenen spelen, of een potje monopoly doen zonder Mammon te dienen en zonder dat God daarmee onteerd wordt.
Als mensen moeite hebben met dobbelstenen moeten ze er niet mee spelen... maar als anderen daar geen moeite mee hebben, wees blij voor ze en probeer ze niet van hun ongelijk te overtuigen, want wie zegt dat ze ongelijk hebben?
Op deze manier is de vrijheid van handelen toch oeverloos.
Tucht is er niet meer te handhaven in een kerk en ga zo maar door..........,
Waar ligt de grens??
Volgens mij is dit grenzeloos!
Ik zal ook nooit zeggen dat iemand geen genade heeft.
Toch ben ik ervan overtuigd dat deze persoon dan niet op zijn plaats is!
De boom wordt aan de vrucht gekend!
Hoor ik daar iemand "Christelijke Vrijheid" roepen?MV schreef:Waar ligt de grens??
Misschien is het heel lastig, maar los van het direct overtreden van de 10 geboden zijn zonden heel persoonlijk.
Hiermee bedoel ik: voor mij kan iets zonde zijn, wat voor jou totaal geen zonde is (en omgekeerd). Daarom moet iedere Christen bij zichzelf onderzoeken wat zijn/haar eigen afgoden, verleidingen etc zijn.
Wist je dat Oost-Europese Christenen het drinken van alcohol bijna net zo verwerpelijk vinden als het bezoeken van een prostituee? Logisch, alcoholisme is een levensgroot probleem in Oost Europa. Hier speelt het wat minder, maar is Mammon weer veel sterker aanwezig.
Samenvatting: je kunt - buiten de bijbelse geboden - geen algemene regels opstellen die voor alle christenen gelden.
Oeverloos!rekcor schreef:Hoor ik daar iemand "Christelijke Vrijheid" roepen?MV schreef:Waar ligt de grens??
Misschien is het heel lastig, maar los van het direct overtreden van de 10 geboden zijn zonden heel persoonlijk.
Hiermee bedoel ik: voor mij kan iets zonde zijn, wat voor jou totaal geen zonde is (en omgekeerd). Daarom moet iedere Christen bij zichzelf onderzoeken wat zijn/haar eigen afgoden, verleidingen etc zijn.
Wist je dat Oost-Europese Christenen het drinken van alcohol bijna net zo verwerpelijk vinden als het bezoeken van een prostituee? Logisch, alcoholisme is een levensgroot probleem in Oost Europa. Hier speelt het wat minder, maar is Mammon weer veel sterker aanwezig.
Samenvatting: je kunt - buiten de bijbelse geboden - geen algemene regels opstellen die voor alle christenen gelden.
Op allerlei manier te intepreteren!
Zonde is zonde
Alcoholisme en prostitutie is allebei zonde!
Zonde is niet persoonsgebonden!
Het raakt Gods eer!
We moeten het niet vanuit de mens, maar vanuit God benaderen!
- Miscanthus