SGP Gorinchem: mogelijk andere naam

FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

refo schreef:Zo'n biel is speciaal bedoeld om met zware treinen overheen te rijden....
:lol:
memento

Bericht door memento »

Unionist schreef:
kridje schreef:
Unionist schreef:Waarom een nieuwe partij, Memento? Er is toch al een andere reformatorische partij?
Welke?
Uniefundering ChristenUnie
De ChristenUnie erkent Gods heerschappij over het staatkundig leven, dat de overheid door God is gegeven en in zijn dienst staat en dat christenen de verantwoordelijkheid hebben actief te zijn in de samenleving. Zij fundeert haar politieke overtuiging op de Bijbel, het geïnspireerde en gezaghebbende Woord van God, die door de Drie Formulieren van Eenheid wordt nagesproken en die ook voor het staatkundig leven wijsheid bevat.
Ik ben ook zelf CU stemmer. Alleen de CU is een linkse partij, de SGP een rechtse partij. En ikzelf ben ook redelijk rechts, dus het stemmen op de CU doe ik enkel omdat er geen rechts alternatief is (de SGP zie ik niet als optie, omdat dat geen daadkrachtige partij is).

Het andere is dat de CU zich niet richt op de refo-achterban, en dan bedoel ik GG en zwaarder. Een CU-avond met psalmzingen op hele noten etc zie ik ook niet snel komen. Terwijl ik verwacht dat in de refo-achterban zulke dingen nodig zijn om het starre volk te lokken. Het merendeel bekommerd zich toch niet zo over politiek (ook de nieuwe generatie niet), maar willen tegelijkertijd wél een daadkrachtige partij (mn de nieuwe generatie). Ik zie dus zeker ruimte voor een Reformatorische Rechtse Partij; die in de praktijk erg nauw kan samenwerken met de CU, wat etische zaken betreft, maar wat 'vreemdelingenbeleid' een meer rechtse houding heeft.
Laatst gewijzigd door memento op 06 dec 2005, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

memento schreef:Ik ben ook zelf CU stemmer. Alleen de CU is een linkse partij, de SGP een rechtse partij. En ikzelf ben ook redelijk rechts, dus het stemmen op de CU doe ik enkel omdat er geen rechts alternatief is (de SGP zie ik niet als optie, omdat dat geen daadkrachtige partij is).
Je blijft me nog steeds verbazen...... :lol:
Unionist

Bericht door Unionist »

memento schreef:
Unionist schreef:
kridje schreef:
Unionist schreef:Waarom een nieuwe partij, Memento? Er is toch al een andere reformatorische partij?
Welke?
Uniefundering ChristenUnie
De ChristenUnie erkent Gods heerschappij over het staatkundig leven, dat de overheid door God is gegeven en in zijn dienst staat en dat christenen de verantwoordelijkheid hebben actief te zijn in de samenleving. Zij fundeert haar politieke overtuiging op de Bijbel, het geïnspireerde en gezaghebbende Woord van God, die door de Drie Formulieren van Eenheid wordt nagesproken en die ook voor het staatkundig leven wijsheid bevat.
Ik ben ook zelf CU stemmer. Alleen de CU is een linkse partij, de SGP een rechtse partij. En ikzelf ben ook redelijk rechts, dus het stemmen op de CU doe ik enkel omdat er geen rechts alternatief is (de SGP zie ik niet als optie, omdat dat geen daadkrachtige partij is).

Het andere is dat de CU zich niet richt op de refo-achterban, en dan bedoel ik GG en zwaarder. Een CU-avond met psalmzingen op hele noten etc zie ik ook niet snel komen. Terwijl ik verwacht dat in de refo-achterban zulke dingen nodig zijn om het starre volk te lokken. Het merendeel bekommerd zich toch niet zo over politiek (ook de nieuwe generatie niet), maar willen tegelijkertijd wél een daadkrachtige partij (mn de nieuwe generatie). Ik zie dus zeker ruimte voor een Reformatorische Rechtse Partij; die in de praktijk erg nauw kan samenwerken met de CU, wat etische zaken betreft, maar wat 'vreemdelingenbeleid' een meer rechtse houding heeft.
Ik denk niet dat de ChrUnie past in het links-rechtsschema. Zij staat voor christelijk-sociaal. Opkomen voor de zwakkeren, en daar horen ook de minderheden bij. Wat dat betreft sluiten die standpunten vaak aan bij die van de linkse partijen. Anderzijds wat ethiek en geloof betreft, sluit het vooral aan bij de meer rechtse partijen. Al zie ik nu in de politiek meer het (oude) onderscheid: christelijk en humanistisch.

Overigens kan ik me niet zo veel voorstellen bij het verband tussen Bijbelse politiek en een hard minderhedebeleid. Maar dat is een andere discussie.

Of de ChristenUnie zich richt op refopubliek: niet op hen die het zonde vinden om ritmisch te zingen, nee. Die hebben denk ik weinig te zoeken bij de partij. Maar waarom zou je op een politieke vergadering alleen maar psalmen mogen zingen?

't Is natuurlijk per plaats verschillend, maar bij ons in Apeldoorn komt de achterban vooral uit de reformatorische kerken: GKV, NGK, CGK, PKN-GB en Ger Gem. En in verhouding erg weinig uit de evangelische gemeenten. Ik denk dat een niet al te doorgezakte refo zich op onze vergadering prima zou thuisvoelen. Het verkiezingsprogramma voor 7 maart is geschreven door een Ger Gemmer en een Bonder. Daar gaan we dus de verkiezingen mee in.

Maar uiteraard zit er tussen SGP-verenigingen ook veel verschil. Ik ben lid geweest in Lunteren, nou, daar was je als GerGemmer een lichtmuts. En hier in Apeldoorn is de SGP juist weer heel erg hip. De behoudende GG'ers worden hier zelfs lid in naburige plaatsen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Het laatste nieuws over deze ontwikkelingen...

DEN HAAG – Het SGP hoofdbestuur heeft definitief een streep gehaald door het voornemen van de kiesverenigingen van Amersfoort, Enkhuizen, Gorinchem en Zoetermeer om bij de gemeenteraadsverkiezingen met één lijst uit te komen met de ChristenUnie. Reden is dat de CU daar een vrouw op een verkiesbare plaats heeft gezet.

Partijvoorzitter W. Kolijn heeft dat de vier kiesverenigingen zaterdag meegedeeld. Hij wil vooralsnog geen nadere toelichting geven op het besluit van het hoofdbestuur. Zijn streven is dat vanavond of uiterlijk morgenochtend de vier kiesverenigingen een brief ontvangen met een toelichting op het besluit.

Alle vier reageren zij onthutst op de beslissing van het hoofdbestuur. „Teleurstellend, onbegrijpelijk en inconsequent” noemt C. van ’t Hof, secretaris van de kiesvereniging in Gorinchem, het besluit. „Teleurstellend omdat dit ons waarschijnlijk een raadslid en een wethouder gaat kosten. Onbegrijpelijk omdat ik niet weet wat er allemaal achter dit besluit zit. Inconsequent omdat een ChristenUnievrouw die via voorkeursstemmen is gekozen wel in de raad mag komen en een CU vrouw op een verkiesbare plaats niet.”

De SGP’er heeft nog één optie. „Wij zouden graag onder een andere naam verder gaan. ChristenUnie/Staatkundig Gereformeerd Gorinchem bijvoorbeeld. Maar daarvoor moet het partijbestuur van de CU toestemming geven.”

Het ChristenUniepartijbestuur peinst daar niet over, laat woordvoerder Van Rhee op besliste toon weten. „Wij werken niet mee aan schijnvertoningen. Dan worden we ongeloofwaardig. Als we plaatselijk gaan samenwerken met een groep SGP’ers die tijdelijk een andere naam aannemen, wordt het voor de kiezer allemaal erg onhelder. Als het niet via de gewone route kan, moeten we maar niet samenwerken.”

De hoofdlijn van de afspraak met het partijbestuur van de SGP is dat beide partijen zo veel mogelijk zelfstandig de verkiezingen ingaan, stelt Van Rhee. „Dat element in onze afspraak moet niet ondersneeuwen.”

Bron: Reformatorisch Dagblad, 06-12-2005
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Dit is gewoon te triest voor woorden. Hoe leg je dit uit aan buitenstaanders. Ga er nu serieus over nadenken om in de toekomst GEEN SGP te stemmen.
refo

Bericht door refo »

Staat goeie 'opgemerkt' in het RD.

Waarom bemoeit de SGP zich met de kandidaten van een andere partij? Soms stemmen ze toch ook in met vrouwelijke wethouders? Laten we samenwerken in plaats van elkaar tegenwerken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Inderdaad. En wat zijn de consequenties van dit blind volgen van je ideologie zonder te kijken naar de consequenties? In Enkhuizen kost het volgens Pijnacker een raadslid en een wethouder. En wat schiet men er mee op? Het tevreden houden van de achterban? Dat is iets te eenvoudig... Als het goed is kan een dergelijke samenwerking heel goed aan de achterban uitgelegd worden. Dat CU en SGP het niet met elkaar eens zijn op dit punt, maar wel omdat ze het op zoveel punten wél eens zijn samenwerken.... Maar ja, eigenlijk hoeft dat niet in de eerste plaats uitgelegd te worden aan de achterban, maar aan het SGP-bestuur die deze plannen dwarsboomt. In ieder geval schrijft het ND vandaag dat een aantal SGP-leden overwegen hun partij te verlaten en over te stappen naar de ChristenUnie.

SGP-raadsleden overwegen overstap naar ChristenUnie
plebe

Bericht door plebe »

In het dagblad voor de refo-subcultuur lees ik dat een sgp wethouder van Gorinchem UIT de SGP stapt.

M.i. Goed nieuws voor de ontwikkeling van een hedendaagse christelijke politiek in ons land.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
refo

Bericht door refo »

Als de SGP zo doorgaat heeft ze niet eens subsidie meer nodig.....
refo

Bericht door refo »

RD site:
SGP’ers stappen over naar CU
DEN HAAG - Enkele lokale SGP-politici maken de overstap naar de ChristenUnie. Zij zijn het niet eens met het SGP-partij-bestuur, dat samenwerking met de CU in hun woonplaats verbiedt vanwege de verkiesbaarheid van vrouwen. Partijvoorzitter Kolijn betreurt de stap van de lokale SGP-bestuurders „ten zeerste.”

CU/SGP-wethouder H. Akkerman uit Gorinchem is een van degenen die hun lidmaatschap van de SGP opzeggen. Hij weet nog niet bij welke partij hij zich gaat aansluiten. Lid worden van de ChristenUnie noemt hij „niet ondenkbaar.”

Een drietal SGP’ers in Enkhuizen heeft die stap al gemaakt. Onder hen zijn oud-raadslid K. Kooiman en het huidige raadslid D. van Pijkeren. Van Pijkeren was van 2002 tot 2004 wethouder. Hij is door de ChristenUnie meteen op de tweede plaats van de kieslijst gezet. De eerste plaats op die lijst wordt ingenomen door een vrouw.

De SGP-kiesvereniging van Enkhuizen blijft wel voortbestaan. De kiesvereniging roept haar leden en achterban ertoe op bij de komende raadsverkiezingen op de ChristenUnie te stemmen. Van Pijkeren: „Op deze wijze willen wij trachten het christelijk geluid in politiek Enkhuizen te waarborgen.”

Of de SGP-kiesvereniging van Amersfoort blijft bestaan, is onduidelijk. Uit onvrede met de lijn van het hoofdbestuur hebben de vier bestuursleden gisteren hun functie neergelegd. Het is niet zeker of er voor hen opvolgers beschikbaar zijn. Ook in Amersfoort adviseert het, inmiddels vertrokken, bestuur zijn achterban bij de raadsverkiezingen CU te stemmen.

Partijvoorzitter Kolijn betreurt het „bijzonder dat zulke kundige bestuurders onze partij verlaten. Van Akkerman heb ik begrepen dat hij lokaal alom geprezen werd vanwege zijn inbreng. Buitengewoon jammer dat hij dan in één keer zijn lidmaatschap opzegt, terwijl het besluit dat het hoofdbestuur heeft genomen toch zijn wortels vindt in de wijze waarop de SGP al jarenlang denkt over de positie van vrouwen. Onze opstelling is niet veranderd.”

Het hoofdbestuur van de SGP heeft vandaag een brief gestuurd naar de vier kiesverenigingen die geen toestemming kregen hun kandidatenlijst ineen te schuiven met die van de ChristenUnie. Behalve om Amersfoort, Enkhuizen en Gorinchem gaat het om de kiesvereniging van Zoetermeer.

In de brief geeft het partijbestuur aan dat het besluit hem „buitengewoon moeilijk is gevallen.” Het bestuur onderkent de „grote gevolgen die dit op plaatselijk niveau en mogelijk zelfs daarbuiten” kan hebben. Ook heeft het begrip voor de „grote teleurstelling” die de desbetreffende kiesverenigingen ten deel viel. Toch meent het „in gemoede geen besluit te mogen nemen dat ons mede verantwoordelijk zou maken voor het uitoefenen van het regeerambt door een vrouw in een raadsfractie waarvan een SGP’er deel uitmaakt.”

In de brief maakt het hoofdbestuur duidelijk dat het volgens hem nooit onduidelijk is geweest over de ruimte die het de plaatselijke kiesverenigingen wilde bieden voor samenwerking met de ChristenUnie. Niet voor niets staat in de samenwerkingsregeling die de partij dit jaar opstelde dat „de SGP in beginsel geen vrouw op de kandidatenlijst accepteert.”

Op dat uitgangspunt zijn uitzonderingen mogelijk, aldus de brief aan de kiesverenigingen, maar dan moet het wel gaan om vrouwen op onverkiesbare plaatsen. Nieuw is dat de SGP het begrip „onverkiesbaar” dit jaar „tot het uiterste heeft opgerekt”, stelt het hoofdbestuur. Het verwijst daarvoor naar de situatie in Den Haag, waar op de gemeenschappelijke lijst van ChristenUnie en SGP een vrouw op de tweede plaats staat. In de hofstad heeft de CU/SGP-combinatie momenteel een zetel.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

woow crisis!!
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

FlyingEagle schreef:woow crisis!!
Valt wel mee hoor!
Bij de sgp zijn ze wel wat gewend.......
Unionist

Bericht door Unionist »

<zin weggehaald op aanraden van refo>

Wat ik wel denk, is dat deze interne druk beter werkt dan welke Clarabella stichting dan ook.

Het verhaal doet me een beetje denken aan de gelijkenis van de Barnhartige Samaritaan: Een wereld in nood. De priester en leviet lopen er met een boog omheen, want zij willen geen vieze handen. En dus kun je beter een standpunt vasthouden dan een wethouder leveren.

Moet je dan aan alles toegeven om maar in het pluche te kunnen? Geenszins! De SGP mag van mij voluit SGP blijven. Maar om jezelf nou buitenspel te zetten vanwege een standpunt dat ook intern erg omstreden is, dat lijkt me weglopen van je roeping.
Laatst gewijzigd door Unionist op 07 dec 2005, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Als je die eerste zin weghaalt knapt je posting zienderogen op, Unionist.
Plaats reactie