Floor en de trein op zondag

limosa

Bericht door limosa »

AartJan schreef:En wat denken we van het Reformatorisch Dagblad op maandag?
hetzelfde als op dinsdag en woensdag en donderdag en vrijdag

die krant wordt overdag gemaakt en 's avonds gelezen
limosa

Bericht door limosa »

Breekijzertje schreef:Ik stel voor dat jullie allemaal een jaartje stage gaan lopen bij de Amish.......................
Daarna hebben jullie met mij een evaluatie...... :mrgreen:
de ideale invulling van een sabbatical year denk ik!

{edit]
die stage bedoel ik dan
Corydoras

Bericht door Corydoras »

limosa schreef:
hetzelfde als op dinsdag en woensdag en donderdag en vrijdag

die krant wordt overdag gemaakt en 's avonds gelezen
En wat dacht je van de ANP-berichten van zondag, die worden heus wel geplaatst.

Als je dan consequent bent: het ANP hoort niet op zondag te werken, dus voor ons leveren ze geen nieuws van de zondag....
limosa schreef: Ik zou eerder op zondag thuis een preek lezen en door de week een kerk bezoeken dan op zondag in de trein te gaan zitten.
In Nederland zijn we wat dit betreft natuurlijk wel heel erg bevoorrecht. In andere landen zijn Bijbelgetrouwe gemeenten niet zo dik gezaaid. En weekdiensten zijn vaak ook geen bekend begrip. Dan komt het wel even anders te liggen...
Afbeelding
limosa

Bericht door limosa »

Corydoras schreef:En wat dacht je van de ANP-berichten van zondag, die worden heus wel geplaatst.

Als je dan consequent bent: het ANP hoort niet op zondag te werken, dus voor ons leveren ze geen nieuws van de zondag....
Tja, het papier waar de krant op gedrukt is kan ook wel op zondag zijn gemaakt, zowel het papier als het nieuws worden ingekocht. Net als de koffie en de electriciteit en de brandstof voor de auto's. Wat zou je anders willen?
Corydoras schreef: In Nederland zijn we wat dit betreft natuurlijk wel heel erg bevoorrecht. In andere landen zijn Bijbelgetrouwe gemeenten niet zo dik gezaaid. En weekdiensten zijn vaak ook geen bekend begrip. Dan komt het wel even anders te liggen...
Ik heb het over de Nederlandse situatie. Uitzonderingen bedenken is altijd mogelijk maar het gaat in deze topic om de regel.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik dacht dat ik het niet hoefde te verduidelijken, van de krant op maandag, maar had het wel expres zo opgeschreven ;)

Tis natuurlijk een beschrijving van nieuws dat zich zondag heeft afgespeeld, de dag dat wij allemaal in de kerk zitten...
refo

Bericht door refo »

Tja.
Wereldwijd is het 48 uur ergens zondag. Dan zijn we twee dagen kwijt.

Toen de trein op zondag ging rijden vonden 'we'dat erg. Nu vinden we het handig als we zogenaamd ver weg een dienst bij willen wonen..
Nu gaan de winkels op zondag open. Nog even en we vinden dat ook handig. Al was het maar zogenaamd omdat we brood zijn vergeten te kopen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

De meest interessante krant van de hele week. Talent! Schijnt vooral op donderdag te worden gevuld :wink:
joepie

Bericht door joepie »

Nog even en dan hoefd ook voor Christenen de zondag niet zo nodig meer. Je kunt tenslotte ook op een andere dag rusten........
:(
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

joepie schreef:Nog even en dan hoefd ook voor Christenen de zondag niet zo nodig meer. Je kunt tenslotte ook op een andere dag rusten........
Dat is ook zo! Je kunt op een andere dag rustdag houden. 't Is alleen wel praktisch dat we het met z'n allen op dezelfde dag doen.
Maar nergens wordt in de bijbel over de zondag ansich gesproken.
Wel over de sjabbath.
joepie

Bericht door joepie »

Breekijzertje schreef:
joepie schreef:Nog even en dan hoefd ook voor Christenen de zondag niet zo nodig meer. Je kunt tenslotte ook op een andere dag rusten........
Dat is ook zo! Je kunt op een andere dag rustdag houden. 't Is alleen wel praktisch dat we het met z'n allen op dezelfde dag doen.
Wel over de sjabbath.
Precies, dat is wat ik bedoel. Zelfs Christenen denken dat je zondag niet hoefd te rusten, en denken dan ook nog dat ze dat met de Bijbel in de hand kunnen zeggen. Triest.
Hij zal voor u zorgen;
Raike
Contacteer:

Bericht door Raike »

joepie schreef:
Breekijzertje schreef:
Wel over de sjabbath.
Precies, dat is wat ik bedoel. Zelfs Christenen denken dat je zondag niet hoefd te rusten, en denken dan ook nog dat ze dat met de Bijbel in de hand kunnen zeggen. Triest.
Tja. Er zijn ook christenen die denken dat je wel op zondag moet rusten maar dat niet op de Bijbel baseren.
Er heeft nog nooit iemand kunnen aantonen dat je volgens de Bijbel op zondag moet rusten.
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

limosa schreef:
Corydoras schreef:En wat dacht je van de ANP-berichten van zondag, die worden heus wel geplaatst.

Tja, het papier waar de krant op gedrukt is kan ook wel op zondag zijn gemaakt, zowel het papier als het nieuws worden ingekocht. Net als de koffie en de electriciteit en de brandstof voor de auto's. Wat zou je anders willen?
Ik vind nieuwsgaring toch wel van een andere orde dan papier e.d.

Maar inderdaad, je kunt moeilijk je kop in het zand steken als krant, en net doen of er 's zondags nooit wat gebeurt.
Afbeelding
Breekijzertje

joepie schreef:
Breekijzertje schreef:
Wel over de sjabbath.
Toon jij maar met de bijbel in de hand aan dat we de zondag (is by the way genoemd naar de zon als god m.b.t. het germanisme) als rustdag moeten houden.
Ik ben een en al oor.
Begrijp me goed, ik wil de rustdag voor geen goud missen. (God weet wat goed voor ons is)
joepie

Bericht door joepie »

Ik hoef het niet te bewijzen. Als je vind dat het 4de gebod voor de sabbath geld dan verwacht ik dat jij je daar dan in ieder geval aan houd.
Er staat inderdaad nergens in de Bijbel dat de rustdag de zondag is geworden.
Er zijn echter in de Bijbel diverse argumenten te vinden waaruit we kunnen concluderen dat God Zelf de Zondag heeft gesteld in de plaats van de Sabbat. De eerste en belangrijkste is dat Christus op Zondag is opgestaan. Vervolgens komt Hij steeds op Zondag bij de discipelen. Ook de eerste Christen gemeente neemt die gewoonte over.
Dit is ook algemeen geaccepteerd. Weliswaar zijn er vaker in de geschiedenis mensen geweest die vraagtekens zetten bij het goddelijke gebod tot rusten. Echter nooit is die mening geaccepteerd als gereformeerde leer.
Het heeft ook een diepere betekenis. In de oude bedeling moest er eerst zes dagen gewerkt worden voordat er gerust mocht worden. Nu de satan is overwonnen mogen we eerst rusten en van uit die rust ons werk doen. Dat wijst tevens op de eeuwige rust die ons te wachten staat. Daar mogen we nu reeds uit leven.
Dat het zo is geweest kunnen we b.v. ook opmaken aan wat Johannes schrijft in Openbaring 1. Daar schrijft hij: ik kwam in vervoering op de dag des Heeren.... En dat was de eerste dag van de week. De Zondag.

En dat het met onze vierentwintiguurs economie moeilijk is om je aan dat gebod te houden is al erg genoeg. Dat werkt de satan zo.
Om ons te verleiden om het maar niet zo nauw te nemen met de zondag als rustdag. Maar laten we dan in ieder geval proberen daar waar mogelijk wel te rusten van ons werk en ons wel te houden aan het rustdag gebod.
En daar valt voor mij in ieder geval reizen met de trein onder.
Hij zal voor u zorgen;
Breekijzertje

@joepie:
Je onderbouwt je standpunt iig goed. Dat waardeer ik te zeerste.
Ik ben er ook een voorstander van om de rustdag op de opstandingsdag van Jezus Christus te vieren.
Vanuit de bijbel is dat echter niet hard te maken en dat geeft ook niet.
Als we geen rustdag meer houden komt het zeker niet goed met de mensheid, daar zijn voorbeelden genoeg van aan te wijzen.
Laten het maar houden bij de zondag hè!
Plaats reactie