Hypercalvinisme

Leonius

Bericht door Leonius »

Wout schreef:
Unionist schreef:Wat is dan jouw definitie van hypercalvinisme, Wout?
Ik bedoel te zeggen dat ook hypercalvinisten het niet zonder Christus kunnen stellen. Een dergelijke bewering is daarom pertinent onjuist.
De hypercalvinisten kunnen het wel degelijk zonder Christus uithouden. Ik heb vaak genoeg preken gehoord, waarin het woord 'Christus' niet eens in vóórkwam. Probeer me anders eens met argumenten te overtuigen dat hypercalvinisten het niet zonder Christus kunnen stellen. Nu blijft het vooralsnog bij een bewering.

Gr.,
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Leonius schreef:
Wout schreef:
Ik bedoel te zeggen dat ook hypercalvinisten het niet zonder Christus kunnen stellen. Een dergelijke bewering is daarom pertinent onjuist.
De hypercalvinisten kunnen het wel degelijk zonder Christus uithouden. Ik heb vaak genoeg preken gehoord, waarin het woord 'Christus' niet eens in vóórkwam. Probeer me anders eens met argumenten te overtuigen dat hypercalvinisten het niet zonder Christus kunnen stellen. Nu blijft het vooralsnog bij een bewering.

Gr.,
Je kunt niet zeggen dat ze het zonder kunnen stellen, geen hypercalvinist zal zeggen dat je zonder Christus kunt zalig worden.

Wèl wordt Hij je er onthouden in de prediking.
ego flos

Bericht door ego flos »

Het is binnen de verschillende gergemmen toch een vaststaand dogma dat 'wanneer God een mens bekeert' deze mens 'ongelukkig gemaakt wordt'. Dat is dan het zgn 'plaatsmakend werk' van de Heilige Geest. Zo iemand 'kent Christus niet', maar 'is wel degelijk wedergeboren'. Sterker nog: Christus is 'de meest verborgen Persoon'.

Het kan dus wezen 'dat iemand behouden is' zonder tot Christus te zijn gegaan'.

Dat is allemaal wel op grond van Christus Borgwerk, zo wordt erbij geleerd. Maar Die wordt niet gekend.

In wezen is dit heel Rooms. Genade wordt op deze manier iets wat zonder kennis wordt 'ingestort'. Het geloof is 'in-gewikkeld'. (In de zin van ergens ingestopt).
Leonius

Bericht door Leonius »

Corydoras schreef:
Leonius schreef:
Wout schreef:

Gr.,
Je kunt niet zeggen dat ze het zonder kunnen stellen, geen hypercalvinist zal zeggen dat je zonder Christus kunt zalig worden.

Wèl wordt Hij je er onthouden in de prediking.
Ik sluit me graag aan bij ego flos. Want óók de Roomsen zul je niet horen zeggen dat ze buiten Christus kunnen, maar daarmee is nog niet bewezen dat dat ook zo ís. Datzelfde geldt voor de hypercalvinisten.
MV

Bericht door MV »

ego flos schreef:Het is binnen de verschillende gergemmen toch een vaststaand dogma dat 'wanneer God een mens bekeert' deze mens 'ongelukkig gemaakt wordt'. Dat is dan het zgn 'plaatsmakend werk' van de Heilige Geest. Zo iemand 'kent Christus niet', maar 'is wel degelijk wedergeboren'. Sterker nog: Christus is 'de meest verborgen Persoon'.

Dat is allemaal wel op grond van Christus Borgwerk, zo wordt erbij geleerd. Maar Die wordt niet gekend.

In wezen is dit heel Rooms. Genade wordt op deze manier iets wat zonder kennis wordt 'ingestort'. Het geloof is 'in-gewikkeld'. (In de zin van ergens ingestopt).
In de GG wordt Christuskennis als noodzakelijke kennis gepreekt. Daar ben ik als GGiN-ter zelfs van overtuigd
Ariene

Bericht door Ariene »

Als je het boek van Ds Hegger leest, moet je erkennen dat er ook heel anders gedacht wordt.

Er zijn echt mensen die geloven dat Christus zich in het begin van de bekering voor hun verborgen houd en ze zonder Christus dus de "Bekeringsweg" beginnen.

Overigens een aanrader:
Christus mijn Rechter, mijn Redder!
ego flos

Bericht door ego flos »

MV schreef:
ego flos schreef:Het is binnen de verschillende gergemmen toch een vaststaand dogma dat 'wanneer God een mens bekeert' deze mens 'ongelukkig gemaakt wordt'. Dat is dan het zgn 'plaatsmakend werk' van de Heilige Geest. Zo iemand 'kent Christus niet', maar 'is wel degelijk wedergeboren'. Sterker nog: Christus is 'de meest verborgen Persoon'.

In de GG wordt Christuskennis als noodzakelijke kennis gepreekt. Daar ben ik als GGiN-ter zelfs van overtuigd
Dat is goed.

Maar om het even wat klinisch te bekijken: hoe is dan de staat van iemand tussen dat 'ontedekkend werk' en 'de kennis van Christus'
MV

Bericht door MV »

ego flos schreef:
MV schreef:

Dat is goed.

Maar om het even wat klinisch te bekijken: hoe is dan de staat van iemand tussen dat 'ontedekkend werk' en 'de kennis van Christus'
Er is geen staat van ontdekkend werk. Men is wedergeboren of men is dat niet! M.i. kan alleen Christus nog verborgen zijn ook al is men wedergeboren. Het is alleen aan de predikant de mens geen rust te geven buiten Christus, en aan de andere zijde die "ontdekte" te leiden tot Christus
ego flos

Bericht door ego flos »

Niet zulke omtrekkende bewegingen:

Levend of dood?
Ariene

Bericht door Ariene »

M.i. kan alleen Christus nog verborgen zijn ook al is men wedergeboren.
Leg mij nou eens uit hoe dat kan!

LeesJoh 17:3
Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt.
Joh 6:47
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven.
jacob

Bericht door jacob »

Ariene schreef:
M.i. kan alleen Christus nog verborgen zijn ook al is men wedergeboren.
Leg mij nou eens uit hoe dat kan!

LeesJoh 17:3
Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt.
Joh 6:47
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven.

Misschien, ik hoop het, bedoeld hij eigenlijk deze gestalte.

Ik geloof Heere, maar kom mijn ongelovigheid te hulp.
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik betwijfel dat, als de Heere Jezus Christus nog niet aan je geopenbaard is hoe kan je Hem dan aanroepen om je ongeloof te hulp te komen?
jacob

Bericht door jacob »

Ariene schreef:Ik betwijfel dat, als de Heere Jezus Christus nog niet aan je geopenbaard is hoe kan je Hem dan aanroepen om je ongeloof te hulp te komen?
geen idee. elke bijbelse grond ontbreekt daar m.i. voor.

Maar dat heb ik vele hier al gevraagd, die zo denken. Nooit is mij een goed voorbeeld gegeven. Vaak wordt Heman genoemd als voorbeeld. Maar die heeft het NB in zijn eerste vers al over de God mijns heils.

dus ook die variant gaat niet op. ellende kennis heeft alles met Christus kennis te maken. Want waar Christus werkelijkheid wordt, wordt ook het zondige kleed zichtbaar. We zullen het eens omdraaien voor de verandering. Dat het allemaal niet zo duidelijk ligt, dat kan kloppen. Maar dat betekent niet dat je Christus niet kent. Maar ja, ik denk dat vele het ervaren van Christus kennis zien als een bijzondere mystieke ervaring. En daar zal de schoen wel wringen.
Ariene

Bericht door Ariene »

Maar dat heb ik vele hier al gevraagd, die zo denken. Nooit is mij een goed voorbeeld gegeven. Vaak wordt Heman genoemd als voorbeeld. Maar die heeft het NB in zijn eerste vers al over de God mijns heils.
Sorry, deze uitleg ontgaat me.
Kan je hem verduidelijken voor mij?
MV

Bericht door MV »

ego flos schreef:Niet zulke omtrekkende bewegingen:

Levend of dood?

Dat zeg ik toch!

Wedergeboren of niet!
Plaats reactie