Film over Jezus' lijden: The Passion of the Christ

Snoetje

Bericht door Snoetje »

Hey Egbert....

Wie zwijgt stemt toe :P
Ik reken een uitgebreid en paardensterk
verslag van de vorderingen
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Komt er nog eens een film van Snoetje? zou wel de grootste flop van Nederland worden! :bo
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Snoetje

Bericht door Snoetje »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Komt er nog eens een film van Snoetje? zou wel de grootste flop van Nederland worden! :bo
Heb ik effe mazzel dat de meeste mensen paarden floppen best leuk vinden... :!
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Je zou hem met z'n allen in de stal kunnen kijken, houdt je van de straat ;)

Maar dat zullen de paarden vast wel eens doen...

einde onder-onsje anders gaan we wel naar een ander topic

[Aangepast op 19/2/04 door marsm104]
Snoetje

Bericht door Snoetje »

"Real life docu soap"????!

:D Paard Brother watching you :D
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik denk niet dat je het kunt voorkomen, dat je verschillende "interpetaties" hebt van verschillende personen. Niet voor niks zo veel verschillende kerken. Iedereen ziet een verhaal weer anders.

Toch denk ik, dat een film niet zo gedetaileerd is. Het gaat om het "grote verhaal". In een kleuterbijbel staat nou eenmaal ook niet alles. Zo moet je het ook met een film zien denk ik, gewoon oppervlakkig vertellen van Jezus, onze verlosser. Als dat gebeurt, zie ik geen nadeel in deze film.

Wel moet je oppassen met het uitbeelden van Jezus. Dit mag misschien wel, maar kijk er wel mee uit. Vooral met het spreken van dingen. En het leiden van hem, valt dat wel te filmen. Dat is wel iets ergs, wat niet zomaar menselijk kan worden verfilmd.

Toch denk ik wel dat het positief is, zo'n film te maken, het zet wel mensen aan het denken.
Andre

Bericht door Andre »

Het is een zeer bedroefde zaak dat er een film gemaakt wordt over het lijden en sterven Christus. Vooral dat het de diepten van het lijden en sterven van Christus zo intens groot geweest zijn dat het zelfs een complete duisternis geweest op de aarde.
Dan rijst de vraag bij mij op: Heeft men al eens het besef gehad dat het Gods vioolen van gramschap waren die over Christus uitgegoten waren. Wij, ik kunnen ons geen voorstelling van maken hoe het geweest is tijdens het lijden en sterven. Het is te heilig om hierover een film te maken. Het is de Heere bedroeven, de Heere is een jaloers God ook op Zijn eer. Er staat immers geschreven in de Bijbel: Ik zal Mijn eer aan geen andere geven.
Dat geldt voor mij, maar ook voor Gibson.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Andre
Het is een zeer bedroefde zaak dat er een film gemaakt wordt over het lijden en sterven Christus. Vooral dat het de diepten van het lijden en sterven van Christus zo intens groot geweest zijn dat het zelfs een complete duisternis geweest op de aarde.
Dan rijst de vraag bij mij op: Heeft men al eens het besef gehad dat het Gods vioolen van gramschap waren die over Christus uitgegoten waren. Wij, ik kunnen ons geen voorstelling van maken hoe het geweest is tijdens het lijden en sterven. Het is te heilig om hierover een film te maken. Het is de Heere bedroeven, de Heere is een jaloers God ook op Zijn eer. Er staat immers geschreven in de Bijbel: Ik zal Mijn eer aan geen andere geven.
Toch denk ik niet dat je er zo zwaar aan moet wegen. Zijn lijden was intens. Maar het is wel een hedendaagse manier om mensen te bereiken.

En wij accepteren toch ook wel kleuterbijbels met plaatjes? Dus waarom geen film? omdat dat weer word ge-asocieerd met andere duivelse films. Die vergelijking gaat gewoon niet op, da's kort door de bocht.

Toch snap ik de terughoudendheid wel. Jezus is natuurijk niet zomaar een persoon. Maar André; mag je dan wel een film over Mozes, David of Jozef maken?
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door marsm104

Toch denk ik niet dat je er zo zwaar aan moet wegen. Zijn lijden was intens. Maar het is wel een hedendaagse manier om mensen te bereiken.

En wij accepteren toch ook wel kleuterbijbels met plaatjes? Dus waarom geen film? omdat dat weer word ge-asocieerd met andere duivelse films. Die vergelijking gaat gewoon niet op, da's kort door de bocht.

Toch snap ik de terughoudendheid wel. Jezus is natuurijk niet zomaar een persoon. Maar André; mag je dan wel een film over Mozes, David of Jozef maken?

Beste Marsm104, Het is voor mij wel een iets waar ik me zorgen over maak. Het verfilmen van Mozes, David of Jozef zouden voor mij persoonlijk ook een bedroevende zaak zijn. De hele film wereld of hoe je het ook noemen mag is voor mij van nul en generlij waarde.
Als ik om me heenkijk hoe vaak hoor je niet dat de film een verderflijke invloed heeft op mensen, maar dat is mijn gedachte hoor.

Mensen zijn op zoveel andere manieren te bereiken, hierbij bedoel ik verantwoorde manieren, niet met TV, Films of iets van dien aard, maar daadwerkelijk evangeliserend.

Wat de plaatjes betreft, daar had ik niet bij stil gestaan. Wel kan ik me nog herinneren dat wij vroeger bij mijn ouders een Kinderbijbel haden waar bijvoorbeeld de Heere Jezus niet in werd afgebeeld.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Wij (Christenen) moeten ons niet verbergen voor die dingen. Kijk, een auto kan je wel 200 mee. Onverantwoord, supergevaarlijk, je brengt jezelf in gevaar, overtreedt de wet vanwege de snelheid. Maar je kan ook gewoon rijden. Gewoon aan de snelheid houden, en netjes gedragen in het verkeer.
Je kan dus dingen positief, en dingen negatief gebruiken.

Kijk, er zijn veel films, die niet "kunnen", waar zonde word verheerlijkt, gestolen, gegokt, vernield, kortom vanalles. Maar wij Christenen kunnen toch wel een verantwoorde film opvoeren. Net als met autorijden, als alle films "asociaal snel rijden" kunnen wij toch wel "netjes rijden"

Zo'n film geeft een goed beeld van die tijd, over hoe mensen leefden en werkten. Best wel leerzaam. Ook voor ons. Maar kijk wel uit met het verfilmen van Jezus.

Misschien een rare vergelijking, maar ik hoop dat je hem snapt ;)
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik ben het er beslist niet mee eens om van Jezus een cassakraker te maken.
Vanavond zag ik bij kennissen een stukje van deze film en het is verschrikkelijk zoals Jezus daarin wordt afgebeeld.
Ik denk dat het zeker niet goed is om Jezus af te beelden in een film. Het hele lijdensverhaal wordt op deze wijze tot een filmverhaal gemaakt.
Men gaat voorbij waarom Jezus zoveel heeft moeten lijden.

Ik hoorde vanavond ook nog dat men ang is dat deze film nog weer meer antisemitische gevolens gaat oproepen.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Oorspronkelijk gepost door Andre
Beste Andre,

De vioolen in je stukje moeten fiolen zijn. Een transscriptie van het griekse woord voor een soort drinkschaal. Men liet uit deze schaal iets van de wijn of andere drank op het huisaltaar vallen voor de goden. Het gaat hier om het zogenaamde plengoffer dat bij Grieken en Romeinen algemeen aanwezig was.
De fiolen waar jij het over hebt zijn apocalyptische aanduidingen uit openbaringen. Daar gaat het over een beeld waarin God de wereld door tuchtiging wil krijgen op de plaats waar Hij haar hebben wil, de erkenning dat Hij God en dat de wereld voor Hem zal leven.

Over het lijden en sterven van Jezus. Het had een menselijke kant, nl. het sterven aan een kruis, die met ontzettend lijden gepaard ging. Het had ook een kant waar wij eigenlijk niet bij kunnen, Jezus die verlaten is door Zijn Vader.
Het lijkt me zeker in deze tijd goed om te laten zien hoe vreselijk een kruisdood is. Mensen leven in een beeldcultuur en niet in een woordcultuur. Wat wel moet gebeuren is dat er uitleg is bij zo’n film. Gelukkig heeft God jouw mening niet nodig over dit soort films. Want het is bijvoorbeeld van de Jezus-film bekend dat er grote aantallen mensen daardoor tot geloof komen, juist omdat ze iets gezien hebben van wat Jezus voor hen heeft gedaan. Dat laatste lijkt me nu juist tot Zijn eer. Ik zou tenminste niet graag die bekeringen in twijfel trekken.
<>< A Dieu
De theoloog
Andre

Bericht door Andre »

Beste Theoloog, hartelijk dank voor je uitleg over de "fiolen", zo zie je maar je steekt van een discussie telkens weer wat op.
Maar wat betreft dat God mijn mening niet nodig heeft, ben ik helemaal met je eens, daar ben ik maar een nietig mens voor.

Wel moet ik zeggen dat ik er anders over denk over het evangeliseren met een film, maar dat is mijn mening.

Nogmaals hartelijk dank.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Het is misschien wennen, omdat het op zo'n "moderne" manier gebeurt.
Maar dit forum is voor veel mensen ook wennen. Omdat er nog veel traditioneel gebeurt in kerken enzo.

Maar zo'n film vormt een goede basis tot gesprekken met mensen, over de échte Bijbel
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Enerzijds gebruikt Paulus ook het beeld van de onbekende God.
Anderzijds is het bizar dat het lijden van Christus als vermaak wordt gebracht.
Plaats reactie