Volgens mij kan je dat niet zo stellen, want ik 'durf' de stelling wel aan dat er geen zaligmakend geloof is zonder historieel geloof.....Oorspronkelijk gepost door anemoon
maar strikt genomen klopt dit niet
want de eerste 3 soorten die je noemt vallen in de categorie:
ongeloof
historieel en niet zaligmakend?
Prima. En zo bedoelen ze ook niet dat historieel geloof ongeloof is.....Oorspronkelijk gepost door anemoon
maar dat bedoelt lizzy niet
en brakel ook niet
ze zetten dit juist zo neer om aan te geven dat er ook soorten geloof zijn die uiteindelijk niet zaligmakend zijn
Het is alleen opzichzelfstaand te kort.
Pim heeft in zekere zin wel gelijk denk. Er wordt ook gesproken over een zeker kennis bij het ware geloof. Historisch geloof is echt niet onbelangrijk, maar het is gewoon niet genoeg.
Natuurlijk kan God ook een mens uit de wereld bekeren, die nooit naar de kerk gaat, maar dan gaat diegene toch onderzoeken en kennis op doen. Anders weet je toch niet waar je over praat?
En Annemoon die andere drie zijn niet het ware geloof, maar hoeveel mensen zouden er zijn die zulke voor het ware aanzien?
[Aangepast op 23/3/05 door Lizzy]
Natuurlijk kan God ook een mens uit de wereld bekeren, die nooit naar de kerk gaat, maar dan gaat diegene toch onderzoeken en kennis op doen. Anders weet je toch niet waar je over praat?
En Annemoon die andere drie zijn niet het ware geloof, maar hoeveel mensen zouden er zijn die zulke voor het ware aanzien?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Tja wat is Zaligmakend Geloof; waar is het Zalig Makend Geloof, wie bezit het Zalig makend Geloof en de Heilige Sacramenten.
Traditie(overbrengen--overleveren ) en Levend Geloof door de Traditie en door de Traditie een totaal verstaan(Traditie was er eerder dan de Heilige Schrift) van de Heilige Schrift en gelijkertijd richtsnoer, oude testament en Nieuwe testament----persoonlijke relatie met de Levende en Opgestane Knecht des Heren zal leiden tot Zaligmaking.
Traditie(overbrengen--overleveren ) en Levend Geloof door de Traditie en door de Traditie een totaal verstaan(Traditie was er eerder dan de Heilige Schrift) van de Heilige Schrift en gelijkertijd richtsnoer, oude testament en Nieuwe testament----persoonlijke relatie met de Levende en Opgestane Knecht des Heren zal leiden tot Zaligmaking.
Als nu niemand precies kan overbrengen of overleveren wat het ware Leven van Gods kinderen is, zouden ze dat vroeger dan wel gekunt hebben? Want de traditie was er eerder dan de Schrift zegt Adorote.
De overlevering, dat is wat ik mis in deze tijd.

- Miscanthus
Lizzy,Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Als nu niemand precies kan overbrengen of overleveren wat het ware Leven van Gods kinderen is, zouden ze dat vroeger dan wel gekunt hebben? Want de traditie was er eerder dan de Schrift zegt Adorote.
je mist geloof. Gods Woord en Zijn beloften en genade moeten je genoeg zijn. Christus moet alles zijn. Buiten hem is er geen leven.
[Aangepast op 23/3/05 door Miscanthus]
De overlevering is nu de Bijbel.... Sola Scriptura....Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Het feit dat Adorote het zo stelt, doet bij mij de gedachte naar voren komen, dat vlgs hem de traditie boven Het woord staat!
gr.
RvP
Ja dat weet ik heel goed, maar daar gaat het niet over. Gods Woord heb ik en daar staan Zijn beloften in, maar ik mis Genade en die kan Hij me alleen schenken. Jij hebt het alleen maar over geloof. Misschien moet je ook iets verder terug lezen. Ik krijg wel een beetje het gevoel dat je me niet begrijpt of wil begrijpen.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Lizzy,
je mist geloof. Gods Woord en Zijn beloften en genade moeten je genoeg zijn. Christus moet alles zijn. Buiten hem is er geen leven.

- Miscanthus
Dag LizzyOorspronkelijk gepost door LizzyJa dat weet ik heel goed, maar daar gaat het niet over. Gods Woord heb ik en daar staan Zijn beloften in, maar ik mis Genade en die kan Hij me alleen schenken. Jij hebt het alleen maar over geloof. Misschien moet je ook iets verder terug lezen. Ik krijg wel een beetje het gevoel dat je me niet begrijpt of wil begrijpen.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Lizzy,
Sola scriptura, sola gratia, sola fide. Niks traditie of overlevering.
Je zegt: "...dat weet ik heel goed en daar gaat het niet over, ik mis genade...." Daar gaat het nu juist wel over.
Gods genade is dat Lizzy gedoopt is en Hij je Vader en genadig wil zijn en dat al Gods beloften ook voor Lizzy zijn, dankzij Zijn Zoon die Zichzelf geofferd heeft, opdat als Lizzy gelooft, zij niet verderve, maar het eeuwige leven zou hebben.
Alleen Lizzy ziet dat niet. Lizzy mist overlevering, Lizzy mist genade. En als ik zeg: ga tot Jezus, in Hem is alles wat je mist, dan zeg je: ja dat weet ik al...
Wil je wel?
Ha Miscanthus,Oorspronkelijk gepost door Miscanthushallo Liz!Oorspronkelijk gepost door LizzyJa dat weet ik heel goed, maar daar gaat het niet over. Gods Woord heb ik en daar staan Zijn beloften in, maar ik mis Genade en die kan Hij me alleen schenken. Jij hebt het alleen maar over geloof. Misschien moet je ook iets verder terug lezen. Ik krijg wel een beetje het gevoel dat je me niet begrijpt of wil begrijpen.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Lizzy,
ik heb deze topic zelf gestart :sne
Sola scriptura, sola gratia, sola fide. Niks traditie of overlevering.
Je zegt: "...dat weet ik heel goed en daar gaat het niet over, ik mis genade...." Daar gaat het nu juist wel over.
Gods genade is dat Lizzy gedoopt is en Hij je Vader en genadig wil zijn, dankzij Zijn Zoon die Zichzelf geofferd heeft, opdat als Lizzy gelooft, zij niet verderve, maar het eeuwige leven zou hebben.
Alleen Lizzy ziet dat niet. Lizzy mist overlevering, Lizzy mist genade. En als ik zeg: ga tot Jezus, in Hem is alles wat je mist, dan zeg je: ja dat weet ik al...
Wil je wel?
Lizzy is onwillig. Lizzy is een onmachtig mens om zichzelf te bekeren helaas en dat is Bijbels. (Sorry normaal zeg ik zulke dingen niet, maar je vraagt erom) Ik mag me daar niet achter verschuilen, want we hebben de eis om ons te bekeren en dat weet ik heel goed. Wat dat betreft kun je me niets wijsmaken. De topic die je zelf gestart hebt gaat over het feit of historisch geloof of kennis zaligmakend is en dan zeg ik: NEE dat is geen grond voor de eeuwigheid! Het is niet geloven en aannemen als je wilt dat ik het zo omschrijf en dat gevoel krijg ik hier weleens bij sommigen. De overlevering bedoel ik getuigenis van Gods kinderen. Vroeger had je nog mensen waar je zoiets van had dat zijn mensen waar je respect voor kunt hebben en zij hebben wat ik niet heb.