Origineel geplaatst door 007
Paulus verbood het de vrouwen in de gemeente te spreken om zeer bepaalde redenen!
Het was vanwege de grote wanorde die daar heerste en het elkaar willen overheersen, dat vooral de vrouwen tot de orde moesten worden geroepen en zelfs verwezen naar de wet. (1 cor. 14:34)
Paulus schrijft op vele plaatsen in zijn brieven, dat kinderen Gods vrij zijn van de wet!
"Want gij zijt niet onder de wet, maar onder de GENADE. (rom.6:14)
"...Dat de wet niet gesteld is voor den rechtvaardige maar voor de wettelozen en tuchtelozen, voor goddelozen en zondaars."
Dooradt zijn niet geestelijk waren, maar vleselijk. (1 cor.3:2), moest Paulus door allerlei voorschriften de orde en de harmonie in de gemeente herstellen. Wanneer wij geestelijk zijn en ons VOLKOMEN door de heilige Geest laten leiden, dan is er geen andere wet meer dan de leiding van de heilige Geest.
"Want de wet van de Geets des levens heeft u in Christus vrij gemaakt van de wet der zonde en des doods" (rom. 8:2)
Voor de geestelijke mens is er geen verschil tussen man en vrouw, maar ze zullen elkaar niet overheersen.
Als de Geest de leiding heeft, zal ieder op de plaats waar God hem of haar gesteld heeft, er naar streven om zo goed mogelijk de gemeente te dienen.
"Want gij zijt ALLEN ZONEN van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijke en vrouwelijke: gij allen zijt immers één in Christus Jezus." (Gal. 3:26)
Voor de geestelijke mens is er geen verschil in man of vrouw en valt dus ook het verbod om te spreken weg. In de tijd van Handelingen waren er ook profetessen die hun plaats in de Gemeente innamen. (Hand. 21:9)
Dus conclusie: Geestelijke christenen kennen in de gemeente geen verschil tussen man en vrouw, vleselijke christenen wel, want die leven dan nog onder de wet. Simpel zonder veroordeling naar beide partijen!
vrouwen in het ambt
Nogmaals:
Om even nog eerlijk op je argumenten in te gaan 007,
Voor de orde: wij leven niet meer onder de wet. Dat wil zeggen: wij worden er niet naar geoordeeld, wij zijn niet onder de vloek van de wet. Maar wij hebben wel te leven naar Gods wil en Gods onveranderlijke wil is geopenbaard is de Tien Geboden die duidelijk NIET zijn afgeschaft en ook de scheppingsorde is NIET afgeschaft. Daaraan hebben wij ons te houden.
onder de wet,
Namelijk die wel beveelt wat wij doen moeten, maar geeft de macht niet om te doen wat zij beveelt; verschrikt ons wel door haar dreigementen, maar verkwikt en verwakkert ons niet om de zonde te overwinnen, doordien wij daardoor meer en meer van de zonde worden overtuigd; Rom. 7, en 2 Kor. 3.
De kanttekeningen bij je tweede tekst (1 Timotheus 1:9) zeggen het volgende:
de wet niet is gezet,
Namelijk om deze te veroordelen, of met hare dreigende macht te verslaan, of uit vrees van straf, alleen tot gehoorzaamheid te dwingen. Zie Rom. 6:14, en Rom. 7:6.
"Die is het die Mij liefheeft, die Mijn geboden onderhoudt"
Je wou toch niet zeggen dat God Zijn heilzame geboden gegeven heeft alleen voor onbekeerden die nog naar het vlees leven????
Uiteraard was het vanwege de wanorde. Maar het ging vooral tegen de scheppingsorde in, die ook voor christenen geldt. Niet voor niets haalt Paulus dat aan in 1 Timotheus 2 en in 1 Kor. 14:37.Het was vanwege de grote wanorde die daar heerste en het elkaar willen overheersen, dat vooral de vrouwen tot de orde moesten worden geroepen en zelfs verwezen naar de wet. (1 Kor. 14:34)
Voor de orde: wij leven niet meer onder de wet. Dat wil zeggen: wij worden er niet naar geoordeeld, wij zijn niet onder de vloek van de wet. Maar wij hebben wel te leven naar Gods wil en Gods onveranderlijke wil is geopenbaard is de Tien Geboden die duidelijk NIET zijn afgeschaft en ook de scheppingsorde is NIET afgeschaft. Daaraan hebben wij ons te houden.
Jij wilt daar waarschijnlijk mee zeggen dat de wet niet meer voor ons geldt, we hoeven niet meer dankbaarheid jegens God te bewijzen door naar Zijn heilzame geboden te leven. Daar ga je de fout in. De kanttekeningen bij Romeinen 6:4 zegt het volgende:Paulus schrijft op vele plaatsen in zijn brieven, dat kinderen Gods vrij zijn van de wet!
"...Dat de wet niet gesteld is voor den rechtvaardige maar voor de wettelozen en tuchtelozen, voor goddelozen en zondaars."
onder de wet,
Namelijk die wel beveelt wat wij doen moeten, maar geeft de macht niet om te doen wat zij beveelt; verschrikt ons wel door haar dreigementen, maar verkwikt en verwakkert ons niet om de zonde te overwinnen, doordien wij daardoor meer en meer van de zonde worden overtuigd; Rom. 7, en 2 Kor. 3.
de wet niet is gezet,
Namelijk om deze te veroordelen, of met hare dreigende macht te verslaan, of uit vrees van straf, alleen tot gehoorzaamheid te dwingen. Zie Rom. 6:14, en Rom. 7:6.
Een geestelijk mens heeft geen regels nodig want die leeft automatisch goed? Hoe weet je of je door de Geest leeft? Dat kun je zien door te kijken of je Gods geboden in liefde onderhoudt en het oog op Hem geslagen hebt in alles wat je doet. En als nou in de Bijbel staat dat een vrouw niet mag leren vanwege de scheppingsorde, en dat is Gods gebod, zullen we het dan niet gehoorzamen?Doordat zijn niet geestelijk waren, maar vleselijk. (1 Kor.3:2), moest Paulus door allerlei voorschriften de orde en de harmonie in de gemeente herstellen.
Je wou toch niet zeggen dat God Zijn heilzame geboden gegeven heeft alleen voor onbekeerden die nog naar het vlees leven????
Scheppingsorde? Wat bedoel je hiermee?Origineel geplaatst door Refojongere
Om even nog eerlijk op je argumenten in te gaan 007,Uiteraard was het vanwege de wanorde. Maar het ging vooral tegen de scheppingsorde in, die ook voor christenen geldt. Niet voor niets haalt Paulus dat aan in 1 Timotheus 2 en in 1 Kor. 14:37.Het was vanwege de grote wanorde die daar heerste en het elkaar willen overheersen, dat vooral de vrouwen tot de orde moesten worden geroepen en zelfs verwezen naar de wet. (1 Kor. 14:34)
Voor de orde: wij leven niet meer onder de wet. Dat wil zeggen: wij worden er niet naar geoordeeld, wij zijn niet onder de vloek van de wet. Maar wij hebben wel te leven naar Gods wil en Gods onveranderlijke wil is geopenbaard is de Tien Geboden die duidelijk NIET zijn afgeschaft en ook de scheppingsorde is NIET afgeschaft. Daaraan hebben wij ons te houden.Jij wilt daar waarschijnlijk mee zeggen dat de wet niet meer voor ons geldt, we hoeven niet meer dankbaarheid jegens God te bewijzen door naar Zijn heilzame geboden te leven. Daar ga je de fout in. De kanttekeningen bij Romeinen 6:4 zegt het volgende:Paulus schrijft op vele plaatsen in zijn brieven, dat kinderen Gods vrij zijn van de wet!
onder de wet,
de wet niet is gezet,
Namelijk om deze te veroordelen, of met hare dreigende macht te verslaan, of uit vrees van straf, alleen tot gehoorzaamheid te dwingen. Zie Rom. 6:14, en Rom. 7:6.Een geestelijk mens heeft geen regels nodig want die leeft automatisch goed? Hoe weet je of je door de Geest leeft? Dat kun je zien door te kijken of je Gods geboden in liefde onderhoudt en het oog op Hem geslagen hebt in alles wat je doet. En als nou in de Bijbel staat dat een vrouw niet mag leren vanwege de scheppingsorde, en dat is Gods gebod, zullen we het dan niet gehoorzamen?Doordat zijn niet geestelijk waren, maar vleselijk. (1 Kor.3:2), moest Paulus door allerlei voorschriften de orde en de harmonie in de gemeente herstellen.
En wat hebben de 10 gebodenen de vrouw gemeen?
Breekijzer: Als een vrouw Christus preekt, in haar eigen huis kan een mens net zo goed bekeerd worden als wanneer zij op de kansel staat. En tijdens een bezoek aan de plaatselijke kroeg kan een mens net zo goed stilgezet worden als in de Oud Gereformeerde Gemeente in Lutjebroek.
Kijk, de Heere kan met een kromme stok rechte slagen slaan, maar dat betekent maar niet dat wij zo'n kromme stok moeten prefereren voor een rechte die de Heere ons vanuit Zijn Woord aanbeveelt.
Wij hebben ons te allen tijde aan Zijn geopenbaarde wil te houden en daarom zijn we tegen vrouwen in het ambt. Waarom? Omdat de Heere zegt dat het ener vrouw man moet zijn en dat het de vrouw niet toegestaan is te leren in de gemeente.
Nu kom ik op 007. Je vroeg wat ik bedoelde met de scheppingsorde. Lees maar mee:
1 Timotheus 2:
11 Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.
12 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
14 En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.
Paulus schrijft in 1 Korinthe 14:37 dan ook:
Indien iemand meent een profeet te zijn, of geestelijke, die erkenne, dat, hetgeen ik u schrijf, des Heeren geboden zijn (zie ook Genesis 3:16, RJ)
Zullen wij de Heere ongehoorzaam zijn?
Kijk, de Heere kan met een kromme stok rechte slagen slaan, maar dat betekent maar niet dat wij zo'n kromme stok moeten prefereren voor een rechte die de Heere ons vanuit Zijn Woord aanbeveelt.
Wij hebben ons te allen tijde aan Zijn geopenbaarde wil te houden en daarom zijn we tegen vrouwen in het ambt. Waarom? Omdat de Heere zegt dat het ener vrouw man moet zijn en dat het de vrouw niet toegestaan is te leren in de gemeente.
Nu kom ik op 007. Je vroeg wat ik bedoelde met de scheppingsorde. Lees maar mee:
1 Timotheus 2:
11 Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.
12 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
14 En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.
Paulus schrijft in 1 Korinthe 14:37 dan ook:
Indien iemand meent een profeet te zijn, of geestelijke, die erkenne, dat, hetgeen ik u schrijf, des Heeren geboden zijn (zie ook Genesis 3:16, RJ)
Zullen wij de Heere ongehoorzaam zijn?
Refojonger dan mogen er zeker ook geen vrouwen evangeliseren?
Ik denk dat de Geest meer kijkt naar wie er goede gaven heeft dan of het een man of vrouw is. Waarom zou Hij een vrouw bv meer gaven geven dan een man. Als een vrouw er niets mee kan doen omdat zij niets mag volgens jouw.
Is toch zonde? En het is denk ik ook hoe je opgevoed bent, zeer bepalend is voor hoe je er over denkt. En je kan makkelijk zeggen dat de vrouw het eerst heeft gegeten. Maar voor hetzelfde geld was het de man geweest. En ik vind dat dat argument ook geen goede is.
Ik denk dat de Geest meer kijkt naar wie er goede gaven heeft dan of het een man of vrouw is. Waarom zou Hij een vrouw bv meer gaven geven dan een man. Als een vrouw er niets mee kan doen omdat zij niets mag volgens jouw.
Is toch zonde? En het is denk ik ook hoe je opgevoed bent, zeer bepalend is voor hoe je er over denkt. En je kan makkelijk zeggen dat de vrouw het eerst heeft gegeten. Maar voor hetzelfde geld was het de man geweest. En ik vind dat dat argument ook geen goede is.
Hoe weet jij dat zo zeker? Heb jij dat soms rechtstreeks van God doorgekregen of denk jij dat wat in de Bijbel staat niet klopt? Het gaat er niet om wat jij DENKT, maar wat God openbaart in Zijn onfeilbaar Woord!Ik denk dat de Geest meer kijkt naar wie er goede gaven heeft dan of het een man of vrouw is.
God heeft de man zijn plek in Zijn schepping gegeven en de vrouw een plek en een taak in Zijn schepping. Nu, als de vrouw de gave heeft om van het Evangelie te vertellen, dan kan ze dat in het zondagsschoolwerk, vrouwenvereniging, asielzoekerswerk doen etc. etc. Er zijn genoeg goede dingen.Waarom zou Hij een vrouw bv meer gaven geven dan een man. Als een vrouw er niets mee kan doen omdat zij niets mag volgens jou.
NEEEEEEEEE, dat ga je niet menen. Je gaat de Bijbel beschuldigen dat de Bijbel geen goede argumenten geeft. Impliciet zeg je daarmee: Heere, ik vind dat U het niet goed doet zoals U het in de Bijbel neerschrijft. De ongehoorzaamheid aan Zijn Woord blijkt hier wel weer overduidelijk.En het is denk ik ook hoe je opgevoed bent, zeer bepalend is voor hoe je er over denkt. En je kan makkelijk zeggen dat de vrouw het eerst heeft gegeten. Maar voor hetzelfde geld was het de man geweest. En ik vind dat dat argument ook geen goede is.
Goed, als de argumenten vanuit de Bijbel niet meer serieus neemt, dan is het wat mij betreft einde discussie.
Je moet wel consequent zijn refojongere. En vrouw mocht volgnes jouw opvatting niet leren aan volwassen mannen. En nu zeg je dat vrouwen dan maar moeten gaan evangeliseren. Net of dat daar geen volwassen mannen zitten.Ik vind evangeliseren hetzelfde als leren hoor. Je verteld iemand dan toch ook het evangelie. Hoewel het niet in de gemeente is maar ja............komt wel op hetzelfde neer.
Hoe zie je dat dan........want daar geef je geen antwoord op............
Hoe zie je dat dan........want daar geef je geen antwoord op............
madelief,
Ik heb er maar een antwoord op, en dat is wat de kanttekeningen over de tekst zeggen:
Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere,25) noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
dat zij lere,
Namelijk anderen, in de openbare vergaderingen, gelijk Paulus uitdrukt, 1 Cor. 14:34. Anderszins mogen ook de vrouwen hare kinderen tehuis onderwijzen, gelijk de moeder van Salomo deed, Spreuk. 31:1, ja zelfs ook wel anderen, wanneer de nood of stichting zulks vordert. Zie 1 Sam. 25:24; Hand. 18:26, enz.
Ik heb er maar een antwoord op, en dat is wat de kanttekeningen over de tekst zeggen:
Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere,25) noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
dat zij lere,
Namelijk anderen, in de openbare vergaderingen, gelijk Paulus uitdrukt, 1 Cor. 14:34. Anderszins mogen ook de vrouwen hare kinderen tehuis onderwijzen, gelijk de moeder van Salomo deed, Spreuk. 31:1, ja zelfs ook wel anderen, wanneer de nood of stichting zulks vordert. Zie 1 Sam. 25:24; Hand. 18:26, enz.
De hieronder staande postings duiden heel duidelijk het verschil aan tussen de gereformeerde visie en de met de Heilige Geest vervulde gemeenten.
Het is heel gemakkelijk te zeggen, dat wat in corinthiërs staat geschreven over de vrouw in de gemeente, het nu ook nog van toepassing is.
Het was in die tijd een zootje in de gemeente, vandaar dat dingen op orde gezet moesten worden.
Was het geen zootje, dan had het niet eens opgeschreven geweest.
De vleselijke christen vat dit onderwerp vleselijk op. Dus het Vlees = mens en verschil tussen man en vrouw hoort daarbij omdat je vleselijk redeneert.
Als een de Heilige Geest door een vrouw heen werkt is dat heel normaal. In de geestelijk wereld is er geen geslachtsverschil, laat staan man of vrouw.
God spreekt immers door die vrouw. Wie ben ik dan om te zeggen: ja maar Timotheus 2 zegt dit en dat!
Of nog erger, dat het de duivel zou zijn die door haar heen zou spreken, want het is niet goed dat een vrouw in de gemeente spreekt, dus duivel of valse ervaring.
Dus zodra een vrouw in de kerk komt is het klep dicht en stilzitten?
Nee, nee.
Dat Adam er eerst was en uit Adam Eva werd gemaakt, maakt haar niet minder. Dit heeft ook NIKS te maken met dit onderwerp trouwens.
Dat een geestelijke christen automatisch goed leeft? Nee, hij/zij leeft door de geest.
Maar goed, we kunnen eindeloos doorgaan, want beide partijen denken gelijk te hebben. Bij deze stop ik met discussiëren over dit gevoelige onderwerp.
Gods zegen.
Het is heel gemakkelijk te zeggen, dat wat in corinthiërs staat geschreven over de vrouw in de gemeente, het nu ook nog van toepassing is.
Het was in die tijd een zootje in de gemeente, vandaar dat dingen op orde gezet moesten worden.
Was het geen zootje, dan had het niet eens opgeschreven geweest.
De vleselijke christen vat dit onderwerp vleselijk op. Dus het Vlees = mens en verschil tussen man en vrouw hoort daarbij omdat je vleselijk redeneert.
Als een de Heilige Geest door een vrouw heen werkt is dat heel normaal. In de geestelijk wereld is er geen geslachtsverschil, laat staan man of vrouw.
God spreekt immers door die vrouw. Wie ben ik dan om te zeggen: ja maar Timotheus 2 zegt dit en dat!
Of nog erger, dat het de duivel zou zijn die door haar heen zou spreken, want het is niet goed dat een vrouw in de gemeente spreekt, dus duivel of valse ervaring.
Dus zodra een vrouw in de kerk komt is het klep dicht en stilzitten?
Nee, nee.
Dat Adam er eerst was en uit Adam Eva werd gemaakt, maakt haar niet minder. Dit heeft ook NIKS te maken met dit onderwerp trouwens.
Dat een geestelijke christen automatisch goed leeft? Nee, hij/zij leeft door de geest.
Maar goed, we kunnen eindeloos doorgaan, want beide partijen denken gelijk te hebben. Bij deze stop ik met discussiëren over dit gevoelige onderwerp.
Gods zegen.