Wat is hypercalvinisme?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

schaap schreef:Calvinisten geloven in uitverkiezing.
Hypercalvinsten redeneren met de uitverkiezing.
Duidelijk.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

In feite komt hypercalvinisme uit dezelfde bron voort als arminianisme. Men kan de spanning tussen Gods werk en menselijke verantwoordelijkheid niet klein krijgen en slaat dan aan het redeneren: de remonstrant komt uit bij het kleineren van Gods werk en de hypercalvinist bij het kleineren van de menselijke verantwoordelijkheid.

Beide komt voor in de gereformeerde gezindte. Meestal niet in theorie, maar wel in de praktijk, zoals Kaw al schetste.

Iemand als Spurgeon had met beide stromingen te kampen. Het valt me op dat tegen het hypercalvinisme weinig gewaarschuwd wordt in onze gezindte, maar des te meer tegen arminiasnisme.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
schaap

Bericht door schaap »

Unionist schreef:In feite komt hypercalvinisme uit dezelfde bron voort als arminianisme. Men kan de spanning tussen Gods werk en menselijke verantwoordelijkheid niet klein krijgen en slaat dan aan het redeneren: de remonstrant komt uit bij het kleineren van Gods werk en de hypercalvinist bij het kleineren van de menselijke verantwoordelijkheid.

Beide komt voor in de gereformeerde gezindte. Meestal niet in theorie, maar wel in de praktijk, zoals Kaw al schetste.

Iemand als Spurgeon had met beide stromingen te kampen. Het valt me op dat tegen het hypercalvinisme weinig gewaarschuwd wordt in onze gezindte, maar des te meer tegen arminiasnisme.
Ja en dat terwijl de hoorders niet bepaald Arminiaans te noemen zijn...
Misschien een idee om de hypercalvinstische mensen op te roepen om een keus te maken (lijkt Arminiaans). Kies dan heden....
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ja en dat terwijl de hoorders niet bepaald Arminiaans te noemen zijn...
Het is ook prettiger om te horen dat 'hullie' fout zijn dan dat wij gevaar lopen af te wijken van de ware leer...

Overigens ervaar ik dat het vreselijk moeilijk is tussen deze 2 afwijkingen te manoevreren. Je wijkt zo gauw af, links of rechts. Het is echt op het scherpst van de snede.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
schaap

Bericht door schaap »

Unionist schreef:
Ja en dat terwijl de hoorders niet bepaald Arminiaans te noemen zijn...
Het is ook prettiger om te horen dat 'hullie' fout zijn dan dat wij gevaar lopen af te wijken van de ware leer...

Overigens ervaar ik dat het vreselijk moeilijk is tussen deze 2 afwijkingen te manoevreren. Je wijkt zo gauw af, links of rechts. Het is echt op het scherpst van de snede.
Ja, maar gelukkig hoeven we niet krampachtig te worden. We moeten ons niet richten op de gevaren, maar om Wie het werkelijk gaat en dan kunnen we vrij ademhalen!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Hypercalvenism

Bericht door Bert Mulder »

Hypercalvenism is vaak een scheldwoord voor dengenen die niet in een algemeen aanbod van genade geloven.

In de Standard Bearer van November 1, 2005 en de volgende uitgaven kun je een serie lezen die hypercalvenism behaldelt.

http://www.rfpa.org/sb/TheStandardBeare ... OCValue4=0
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik weet niet ofhet een scheldwoord is. Volgens mij is het gewoon een aanduiding van mensendie een bepaalde leer aanhangen. Dat het vaak als scheldwoord wordt erváren is een ander verhaal. Niemand hoort zich graag ketter noemen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Christina schreef:In evangelische kringen zou zeker de helft van dit forum het etiket "hyper-calvinist" opgeplakt krijgen.
Het hyper calvinisme is voornamelijk terug te vinden bij de strict baptist zoals J.C Philpot. Hyper calvinisme is net zo'n dwaling als arminiaanisme.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Unionist schreef:In feite komt hypercalvinisme uit dezelfde bron voort als arminianisme. Men kan de spanning tussen Gods werk en menselijke verantwoordelijkheid niet klein krijgen en slaat dan aan het redeneren: de remonstrant komt uit bij het kleineren van Gods werk en de hypercalvinist bij het kleineren van de menselijke verantwoordelijkheid.

Beide komt voor in de gereformeerde gezindte. Meestal niet in theorie, maar wel in de praktijk, zoals Kaw al schetste.

Iemand als Spurgeon had met beide stromingen te kampen. Het valt me op dat tegen het hypercalvinisme weinig gewaarschuwd wordt in onze gezindte, maar des te meer tegen arminiasnisme.
Ik vrees dat de tegenstanders van het "hyper calvinisme" Gods raadsplan niet klein WILLEN krijgen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oude Paden schreef:[Ik vrees dat de tegenstanders van het "hyper calvinisme" Gods raadsplan niet klein WILLEN krijgen.
welkom terug,

wat is dit nu weer voor ongefundeerde aantijging?
Kun je uitleggen wat je bedoelt?
schaap

Bericht door schaap »

Oude Paden schreef:
Unionist schreef:In feite komt hypercalvinisme uit dezelfde bron voort als arminianisme. Men kan de spanning tussen Gods werk en menselijke verantwoordelijkheid niet klein krijgen en slaat dan aan het redeneren: de remonstrant komt uit bij het kleineren van Gods werk en de hypercalvinist bij het kleineren van de menselijke verantwoordelijkheid.

Beide komt voor in de gereformeerde gezindte. Meestal niet in theorie, maar wel in de praktijk, zoals Kaw al schetste.

Iemand als Spurgeon had met beide stromingen te kampen. Het valt me op dat tegen het hypercalvinisme weinig gewaarschuwd wordt in onze gezindte, maar des te meer tegen arminiasnisme.
Ik vrees dat de tegenstanders van het "hyper calvinisme" Gods raadsplan niet klein WILLEN krijgen.
Dat vrees jij? Ik weet het wel zeker. Deze tegenstanders erkennen dat Gods plannen veel groter zijn dan ons bevattingvermogen, wij dienen ons te houden aan Zijn boodschap.

En inderdaad dan wil je het niet en kan je het ook niet.....
limosa

Bericht door limosa »

Oude Paden schreef:
Unionist schreef:In feite komt hypercalvinisme uit dezelfde bron voort als arminianisme. Men kan de spanning tussen Gods werk en menselijke verantwoordelijkheid niet klein krijgen en slaat dan aan het redeneren: de remonstrant komt uit bij het kleineren van Gods werk en de hypercalvinist bij het kleineren van de menselijke verantwoordelijkheid.

Beide komt voor in de gereformeerde gezindte. Meestal niet in theorie, maar wel in de praktijk, zoals Kaw al schetste.

Iemand als Spurgeon had met beide stromingen te kampen. Het valt me op dat tegen het hypercalvinisme weinig gewaarschuwd wordt in onze gezindte, maar des te meer tegen arminiasnisme.
Ik vrees dat de tegenstanders van het "hyper calvinisme" Gods raadsplan niet klein WILLEN krijgen.
mijn vrees is juist dat de hyper-calvinisten denken het raadsplan van God klein gekregen te hebben waar (bijvoorbeeld) de Dordtse Leerregels een gezonde spanning laten bestaan tussen God werk en de verantwoordeijkheid van de mens, wij behoeven Gods raadsplan helemaal niet klein te krijgen

maar misschien interpreteer ik je one-liner niet correct en bedoel je iets anders . . .
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23925
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Unionist schreef:
Ja en dat terwijl de hoorders niet bepaald Arminiaans te noemen zijn...
Het is ook prettiger om te horen dat 'hullie' fout zijn dan dat wij gevaar lopen af te wijken van de ware leer...

Overigens ervaar ik dat het vreselijk moeilijk is tussen deze 2 afwijkingen te manoevreren. Je wijkt zo gauw af, links of rechts. Het is echt op het scherpst van de snede.
Ik weet niet of het afwijkingen zijn.

Bijbels is dat de mens moet kiezen wie hij dienen wil.
Bijbels is ook dat God ober alle dingen besloten heeft zodat alles vast ligt.

Ga je 1 van deze 2 benadrukken en verder uitwerken dan is dat op zichzlef niet eens zo onbijbels. De weg wordt alleen breder gemaakt dan strikt nodig is. In het midden loopt het comfortabeler. Maar omdat daar meer mensen lopen zijn er ook weer meer mensen met een eigen idee over de weg en hoe die te bewandelen. Terwijl er maar 1 Weg is.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

refo schreef:.... Terwijl er maar 1 Weg is.
En Gods raadsplan lezen we toch zo duidelijk in Joh 3:16.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

refo schreef:
Unionist schreef:
Ja en dat terwijl de hoorders niet bepaald Arminiaans te noemen zijn...
Het is ook prettiger om te horen dat 'hullie' fout zijn dan dat wij gevaar lopen af te wijken van de ware leer...

Overigens ervaar ik dat het vreselijk moeilijk is tussen deze 2 afwijkingen te manoevreren. Je wijkt zo gauw af, links of rechts. Het is echt op het scherpst van de snede.
Ik weet niet of het afwijkingen zijn.

Bijbels is dat de mens moet kiezen wie hij dienen wil.
Bijbels is ook dat God ober alle dingen besloten heeft zodat alles vast ligt.

Ga je 1 van deze 2 benadrukken en verder uitwerken dan is dat op zichzlef niet eens zo onbijbels. De weg wordt alleen breder gemaakt dan strikt nodig is. In het midden loopt het comfortabeler. Maar omdat daar meer mensen lopen zijn er ook weer meer mensen met een eigen idee over de weg en hoe die te bewandelen. Terwijl er maar 1 Weg is.
Hm mee eens, op 1 ding na... 1 van beiden teveel benadrukken / aandacht geven en het ander minder/weinig/nauwelijk mag dan niet onbijbels lijken, maar is het wel, omdat er dan wel Bijbelse onderbouwing maar de gezonde balans mist... er wordt dan een halve Bijbel aangehaald en de ander helft niet... en al is de Bijbel waarheid, een halve waarheid is nog steeds een hele leugen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie